יום רביעי, 17.04.2024 שעה 01:23

עידן פוסט ג'רבי: אלה הפנים החדשות בג'ודו

אחרי הפרישה של הג'ודאית, שני הרשקו מציג את נבחרת הנשים החדשה שתייצג את ישראל באליפות אירופה: מהצעירות המבטיחות ועד למי שכבר הייתה על הפודיום

|
נבחרת ישראל לנשים בג'ודו (שחר גרוס)
נבחרת ישראל לנשים בג'ודו (שחר גרוס)

מלבד החוויה של אירוח אירוע ספורט גדול, באליפות אירופה הקרובה שתיערך בישראל תינתן הזדמנות לג’ודאים שעדיין לא עשו את הפריצה שלהם. בעוד שבנבחרת הגברים נשארו אותם הג’ודאים המובילים, בנבחרת הנשים ניסו בתקופה האחרונה לתכנן את הימים שאחרי ירדן ג’רבי, הכוכבת הבלתי מעורערת של הענף בשנים האחרונות.

סגל הנבחרת החדשה אותה מוביל המאמן שני הרשקו מונה שמונה נשים, בהן נמצאות ג’ודאיות ותיקות שכבר זכו במדליות יוקרתיות לצד צעירות שחולמות לעשות את קפיצת המדרגה שתשדרג את הקריירה שלהן אחרי שנים של עבודה קשה. רגע לפני שהתחרות תצא לדרכה, ONE עושה היכרות עם נבחרת הנשים שתייצג את ישראל.

עידן חדש מתחיל. שני הרשקו ומשה פונטי עם ירדן ג'רבי שפרשה (נעם מורנו)עידן חדש מתחיל. שני הרשקו ומשה פונטי עם ירדן ג'רבי שפרשה (נעם מורנו)

כבר בקרבות הראשונים שיהיו בגני התערוכה בתל אביב תעלה להתחרות שירה ראשוני, מי שהייתה אחת מאלה שהתחרו באולימפיאדת ריו, אך היא הודחה שם כבר בתחילת התחרות האולימפית. כיום היא בת 27, כך שהיא מנוסה מאוד ונחשבת לג’ודאית הכי ותיקה בנבחרת. ראשוני תתחרה גם הפעם במשקל של עד 48 ק”ג. “אני מקווה שתהיה אליפות אירופה מוצלחת”, אמרה ראשוני. “יש פה הרבה בנות צעירות וכאלה שכבר עשו אליפויות אירופה. באופן אישי אני מתרגשת ומחכה לזה. בעבר פחות הצלחתי באליפויות אירופה ככה שאני מקווה שבארץ זה כן יקרה”.

באותו המשקל שלה, תתחרה גם נועה מינצקר. באופן מוזר, גם ראשוני וגם מינצקר עשינו את ההיכרות הראשונית שלהן עם הספורט דווקא כרקדניות בלט. “כשהייתי ילדה קטנה אמא שלי ניסתה לשלוח אותי לבלט”, סיפרה ראשוני. “הרבה ילדים נשלחים בגיל קטן להרבה חוגים, ככה שהתנסיתי גם בזה, אבל בסוף תמיד נשארתי בג’ודו”.

הפרצופים החדשים. בטינה טמלקובה, שירה ראשוני וירדן מאירסון (שחר גרוס)הפרצופים החדשים. בטינה טמלקובה, שירה ראשוני וירדן מאירסון (שחר גרוס)

נועה מינצקר בת ה-24 גדלה בהרצליה וכעת היא גרה בנתניה, קרוב למכון וינגייט שבו היא מתאמנת. במקביל לאימונים היא לומדת תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה. דורגה בשיאה במקום החמישי באליפות אירופה האחרונה, אחרי שזכתה במדליית כסף באליפות אירופה עד גיל 20, במדליית כסף נוספת באליפות אירופה עד גיל 23 ואפילו במדליית הזהב בסבב אירופה הפתוחה, כך שיש לה את הניסיון הדרוש להתפוצץ גם בתחרות הבוגרות הקרובה של היבשת. היא לא הייתה במשחקים האולימפיים בריו בגלל מה שהוגדר על ידי אנשי האיגוד כ”חוסר ניסיון” אבל כשתהיה בת 27, היא מיועדת להיות באולימפיאדת טוקיו בתור אחת מהג’ודאיות המובילות.

“התחרות הקרובה מעלה את המוטיבציה”, ציינה מינצקר, שרוצה כמובן לסיים על הפודיום. “זו תחרות שעושה פרפרים בבטן ככה שהקהל הביתי יכול לעזור לנו. באליפות אירופה האחרונה הייתי במרחק נגיעה ממדליה ככה שאני מקווה שבעזרת התמיכה אוכל לעשות את זה הפעם. אני הולכת לתת את כל מה שאוכל ואני מאוד מקווה שאסיים את היום הזה עם מדליה ולא עם עוד תחושת החמצה”. 

נועה מינצקר באימון. תגיע לטוקיו? (שחר גרוס)נועה מינצקר באימון. תגיע לטוקיו? (שחר גרוס)

גם בקטגוריית המשקל של עד 52 ק”ג יהיו שתי ג’ודאיות צעירות מבטיחות. מדובר בבטינה טמלקובה ובגפן פרימו. בטינה טמלקובה בת ה-21 היא עלתה לארץ מבולגריה בעקבות האהבה והיא מאורסת לברוך שמאילוב, שיתחרה גם הוא באליפות אירופה עם נבחרת הגברים. הם נפגשו באליפויות אירופה קודמות, שבאחת מהן היא סיימה עם מדליית הכסף, ומאז הם קרובים מאוד.

בשנה האחרונה אנשי האיגוד יצאו למאבק שלם מול משרד הפנים ורשויות המדינה כדי לאפשר לה להמשיך ולהתאמן בארץ. היא עצמה כבר התרגלה לחיים בישראל ואפילו התאהבה במאכלים הישראלים. “אני מת ששנינו נצליח ונעשה משהו טוב בתחרות הזו. זה החלום שלי”, אמר שמאילוב.

הזוג המלכותי. ברוך שמאילוב ובטינה טמלקובה (שחר גרוס)הזוג המלכותי. ברוך שמאילוב ובטינה טמלקובה (שחר גרוס)

לצידה, תעלה על המזרן גם גפן פרימו בת ה-18, שנחשבת בעיני רבים לאחת מהג’ודאיות עם הפוטנציאל הגדול ביותר בנבחרת. באליפות אירופה עד גיל 21 היא זכתה במדליית ארד ובשנה הזו היא אמורה לנסות ולהסתגל לתחרויות מול הבוגרות ובפעם הראשונה היא תעלה להתחרות מול יריבות שלא נמצאות בקבוצת הגיל שלה. “עבורי, זו הזדמנות. יש לי מטרות שאני רוצה להשיג ואני עובדת קשה בשביל זה”, טענה פרימו.

בניגוד לשאר הנשים בנבחרת, גפן היא תלמידת תיכון שעדיין נמצאת בכיתה י”ב ועושה בגרויות, וגם בהן היא משתדלת לעשות את הטוב ביותר שלה עם חמש יחידות מתמטיקה וחמש יחידות אנגלית. היא לומדת בקיבוץ שפיים וחלק מהחברים שלה לכיתה יגיעו לצפות בה. גפן גדלה בגן השומרון וגרמה לכל המשפחה שלה לנדוד לאזור השרון בעקבות האהבה שלה לספורט ולאחר שהתקבלה לנבחרת הג’ודו. בגלל שהנבחרת מתאמנת פעמיים ביום, גם בבקרים וגם אחר הצהריים, היא לא הסתדרה עם הנסיעות וההורים הציעו את הפתרון לעבור לכפר נטר הסמוך. גם האחים הקטנים שלה מתאמנים בג’ודו ועברו מועדונים בעקבותיה.

ברמה המקצועית, פרימו זכתה בין היתר במדליית הארד בגרנד פרי אגאדיר, במדליית הארד גם באליפות אירופה עד גיל 21 והיא הייתה סגנית אלופת אירופה עד גיל 18.

גפן פרימו. הצעירה המבטיחה (שחר גרוס)גפן פרימו. הצעירה המבטיחה (שחר גרוס)

בניגוד לפרימו, בנבחרת יש גם מדליסטית מאליפות אירופה. תמנע נלסון לוי (57 ק”ג) זכתה במדליית הארד בתחרות לפני שנתיים. הפעם, הג’ודאית בת ה-23 תתחרה בקרבת המשפחה הירושלמית הגדולה שלה, שמונה שישה אחים. היא ילדת ה”אמצע של הסנדביץ’”, לדבריה, זאת משום שהיא שלישית אחרי שני אחים גדולים, מקדימה אחות, אח ואחות נוספות.

“לגדול בבית כזה זה הכי כיף שיש, אין רגע שקט בבית. יהיה מרגש לחוות את הקהל הישראלי ולראות את המשפחה ביציע”, שיתפה תמנע. “ברור שהשאיפה שלי היא לזכות במדליה, לשם אני מכוונת והוכחתי כבר שאני מסוגלת לזה”.

בנוסף אליהן, יתחרו עוד כמה ג’ודאיות עם שמות לא ממש מוכרים אבל כאלה שמגיעות בכושר טוב ויכולות אולי להפתיע. מעיין גרינברג בת ה-24 מעמק חפר זכתה ממש לאחרונה במדליית הארד בגראנד פרי אנטליה ב-57 ק”ג, שהייתה למעשה המדליה המשמעותית הראשונה שלה בקריירה.

המנוסה. תמנע נלסון לוי (שחר גרוס)המנוסה. תמנע נלסון לוי (שחר גרוס)

גילי שריר בת ה-18 מתחרה בקטגוריית המשקל של ירדן ג’רבי, 63 ק”ג. היא מגיעה עם רזומה נהדר אחרי שזכתה כסגנית אלופת אירופה לנוער, וסיימה שלישית באליפות אירופה עד גיל 23. “היא די צעירה וחשוב לנו דור העתיד, כדי שתחווה את התחרות הזו”, אמר מאמן נבחרת הג’ודו שני הרשקו. מחוץ למשטח, היא מנגנת ביוקילילי, כלי נגינה שדומה לגיטרה.

אחרי שכולן כבר יופיעו, ביום השלישי והאחרון של התחרות תתחרה ב-78 ק”ג גם ירדן מאירסון, בת ה-25 מאבן יהודה, שחווה פריחה קצת מאוחרת. בשנה האחרונה היא רשמה תוצאות יפות, בקטגוריה לא פשוטה שיש בה כמה יריבות ברמה גבוהה יותר. היא הפסידה בקרב על מדליית הארד באנטליה, כנ”ל שבוע לפני כן בטביליסי, אבל סיימה עם ארד באגאדיר שבמרוקו ובתחרות הסבב האירופי שפתחה את העונה הנוכחית היא זכתה בכסף.

התקדמה בשנים האחרונות. ירדן מאירסון (איגוד הג'ודו)התקדמה בשנים האחרונות. ירדן מאירסון (איגוד הג'ודו)

“עשיתי קפיצה די טובה בקריירה שלי בשנתיים האחרונות וזה למרות שיש באמת יריבות ברמה מאוד גבוהה מולי”, אמרה מאירסון שתצטרך להמשיך ביכולת הזו גם אחרי אליפות אירופה, שכן אז יתחיל הדירוג האולימפי לקראת טוקיו 2020.

היא חובבת גלישת סקי ומשלבת את זה עם ג’ודו. מאירסון התחילה להתאמן תחת אורן סמדג’ה בגיל 3 ומסבירה: “יש לי צוות מנצח, כי אני נהנית גם מאורן כמאמן אישי וגם משני הרשקו כמאמן הנבחרת. אני מפלסת את הדרך למעלה, בשבילי זו עוד תחרות כמו כל תחרות אחרת ואני מקווה שאצליח להרשים”.

אסור לפספס
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
נגןמתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
מתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
נגןחכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
חכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */