יום שבת, 20.04.2024 שעה 16:44

הגעתם לכישלון חיובי? זה הזמן להיעזר בפרטנר

מה עושים כאשר מגיעים ל"כישלון" בביצוע חזרה או שתיים שחסרות לנו? נעזרים במאמן/פרטנר ומשלימים את הסט. אז למה זה חיובי? הפרטים בפנים

|
טום טל: על שיטת אימון הכישלון החיובי
טום טל: על שיטת אימון הכישלון החיובי

אם אתם מגיעים באופן קבוע לאימוני משקולות בחדר הכושר, ודאי נחשפתם למונח ה”כישלון חיובי” – מצב בו כבר לא ניתן לבצע את החזרות האחרונות בתרגיל. מצב זה הוא חלק משיטת אימון נפוצה מאוד בחדרי הכושר בעזרת מאמן אישי או פרטנר למכון.

על פי השיטה, המתאמן מבצע מספר חזרות וברגע שהוא מגיע למצב של “כישלון חיובי” המאמן/הפרטנר עוזר לו לבצע עוד חזרה או שתיים מעבר למאה אחוז שלו. שיטה זו אגב נפוצה מאוד בתרגיל לחיצת חזה בשכיבה כנגד מוט וכנראה נחשפתם אליה לא פעם במהלך האימון שלכם במכון.

כיצד מגיב הגוף לשיטת הכישלון החיובי?

בעת שאנו מבצעים חזרות בעזרת מאמן/פרטנר אנו לכאורה מאמצים את השריר מעבר ליכולת הטבעית שלו (לבד לא היינו מבצעים את החזרות הללו). כתוצאה מכך, השריר בונה את עצמו בצורה חזקה יותר לאימון הבא כדי להתמודד עם אותה סיטואציה בצורה טובה יותר ולכן הכישלון הוא לכאורה חיובי – הוביל לתוצאה טובה יותר.

כמובן שאימון בשיטה זו מצריך מנוחה גדולה יותר בין סט לסט (זמני ההתאוששות של השריר מתארכים בשל העומס) וכן ביצוע בטכניקה גבוהה כדי להימנע מפציעות. אגב, גם זמני המנוחה בין אימון לאימון על אותו שריר צריכים לעלות לכיוון ה-72 השעות.

יש לשים לב שהמאמן/הפרטנר עוזר רק בשלב הקוצנטרי של החזרה (היציאה מהמצב הבסיסי של התרגיל) ולא בשלב האקצנטרי (החזרה למצב הבסיסי של התרגיל). דוגמא לשלב קוצנטרי בלחיצת חזה – החלק בו אנו דוחקים את המוט כלפי מעלה. דוגמא לשלב האקצנטרי בלחיצת חזה – החלק בו אנו מורידים את המוט באיטיות לכיוון החזה. חשוב לבצע את השלב האקצנטרי באיטיות (3-2 שניות) שכן בשלב זה אנו עדיין מסוגלים להתמודד עם העומס.

אם הגעתם למצב שכבר בחזרות הראשונות אתם זקוקים לעזרה זה יכול להעיד על אחד משניים: או שלא תכננתם נכון את משקל העבודה או שרציתם להרשים מישהו שצופה בכם – מומלץ להימנע מכך.

מכל מקום, מדובר בשיטה מתקדמת יחסית ולכן על המתאמן להיוועץ במדריך מוסמך בטרם יפנה לשיטה זו.

למי מתאימה השיטה?

בעיקר למתאמנים ותיקים אשר עובדים על היפרטרופיה (העלאת מסת שריר) ושיפור הישגים ספורטיביים וזאת מכמה סיבות: הטכניקה שלהם כבר אמורה למנוע מהם להיפצע, ובנוסף הם בדרך כלל יגיעו תוך מספר חודשים לתקרת זכוכית מבחינת המשקלים ועליהם לפרוץ אותה. השיטה אגב גם יכולה להתאים למתאמנים בתקופת חיטוב בה נרצה למרות הגירעון הקלורי, להעלות עומסים. 

חשוב לציין שהשיטה מתאימה לגברים ונשים כאחד, אם כי השיטה נפוצה פחות בקרב נשים, בין אם זה בשל מחסום פסיכולוגי או בין אם בשל סיבות אחרות.

מתי נרצה להימנע בשימוש בשיטה?

כאמור, השיטה מתאימה למתאמנים מתקדמים יחסית, ולכן עלינו לעבור כברת דרך במכון הכושר עד שנשתמש בה. בנוסף, השיטה איננה מתאימה לילדים בגיל צעיר בו הגוף עדיין במצב של גדילה, שכן יכול להיגרם להם נזק בלתי מבוטל.

אם נשים לרגע בצד את הוותק והגיל, נחזור ונציין כי לא נרצה להשתמש בשיטה בעת שהטכניקה שלנו עדיין איננה טובה דיה. ביצוע תרגיל ב-120 אחוז יכולת לכאורה נמצא בהסתברות גבוהה בהרבה לפציעה.

טום טל, מאמן כושר אישי בכיר כבר מעל 12 שנה, בעלי מכון הטומיג'ים. בעל תעודות והתמחות עם ניסיון רב באימונים אישיים/זוגות המשולבים אימון פונקציונלי, אימון משקולות, Trx, עיצוב וחיטוב הגוף ואימוני סיבולת.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה! 

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */