יום שלישי, 16.04.2024 שעה 21:42
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

“זה לא משחק כדורגל נורמלי, זה כאוס”

הקריאות הגזעניות, ההצהרה של טראמפ והביקורת על מירי רגב. כתב מגזין כדורגל עולמי נחשב צפה בבית”ר - סכנין בטדי והתרשם בעיקר מהאווירה העויינת

|
כתבה על בית
כתבה על בית"ר נגד סכנין ב-fourfourtwo

איך רואים בעולם את ליגת העל הישראלית ואת הסכסוך הישראלי-פלסטיני שחודר לתוך המשחקים שלה? כתב מגזין הכדורגל הבריטי FourFourTwo, כריס פלנגאן, הגיע לישראל בסוף חודש ינואר על מנת להתרשם מה-2:4 של בית”ר ירושלים על בני סכנין באצטדיון טדי ופרסם כתבה ארוכה שהגיעה לחובבי כדורגל בכל רחבי העולם בימים האחרונים. בכתבה ישנה ביקורת גדולה על ההתנהגות של האוהדים והמועדונים, משני המחנות, ואפילו על שרת התרבות והספורט מירי רגב שמככבת בה: “תשכחו מהסופר קלאסיקו, זה הסופר פוליטיקו”.

“אתה הולך לראות את בית”ר ירושלים נגד בני סכנין? תיזהר, הם מסוגלים להרוג אחד את השני”. כך נפתחה הכתבה במגזין אליו מנויים מיליוני אנשים ברחבי העולם, כאשר מי שאחראי לציטוט הוא אחד מעובדי נמל התעופה שקיבלו את פניו של הכתב בארץ. הוא אף השווה את המפגש בין שתי הקבוצות למשחקי הדרבי של בואנוס איירס ואיסטנבול, משחקים שידועים כחמים מאוד ולעתים אף אלימים. באותם ימים נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הלהיט את האווירה, כך לטענת הכתב, לאחר שהכריז כי השגרירות האמריקאית תעבור לירושלים ובכך למעשה הוא הכיר בה כעיר הבירה של ישראל - החלטה שזכתה לגינויים ברחבי העולם המוסלמי. הכתב התרשם כי זה גרם לצדדים להתבצר עוד יותר בדעותיהם.

השרה מירי רגב בטדי (אורן בן חקון)השרה מירי רגב בטדי (אורן בן חקון)

פלנגאן הדגיש כי היריבות בין בית”ר לסכנין היא חדשה יחסית, אלא שבמשחקים בין הקבוצות יש כאלף שוטרים, בעיקר בגלל המצב הביטחוני, משום שהאוהדים לא מורשים להגיע למשחקי החוץ. בנוסף, הוא סיפר כי ב-2011 אוהד של סכנין איבד את עינו באחד מהמשחקים. עידו, אוהד של בית”ר, צוטט בכתבה כמי שטוען כי “כל הזמן יש קרבות אלימים בין האוהדים וזה מכוער, מכוער מאוד. סכנין וירושלים זה כמו בוקה וריבר פלייט. זה לא כדורגל, זו פוליטיקה ומלחמה. לא אשכח איך כבשנו חמישה שערים בסכנין ואיך האוהדים שם רצו להרוג אותנו. זה היה חשוב לנו בגלל שסכנין קבוצה של ערבים. הם רוצים את ירושלים, את העיר שלנו, הם רוצים דם. יהיה נהדר אם נזכה באליפות בעונה הזו כי זה ידגיש את החוזק שלנו”.

במשחקים עצמם, כך תואר, אוהדי סכנין תולים דגלי פלסטין בעוד שאוהדי בית”ר תולים דגלי ישראל ביציעים. לקוראים סופר כי בטדי יש גם מסורת של ניגון ההמנון הלאומי, התקווה. “שחקני סכנין כיבדו את ההמנון בשקט מבלי להצטרף למילותיו שמייצגות רק את היהודים”, הובהר.

בכתבה ישנה התייחסות גם לפועלו של ארגון האוהדים “לה פמיליה”. לדברי הכתב, המועדון מעולם לא החתים שחקן ערבי ישראלי על אף שיש ייצוג אתני של 20 אחוז מהאוכלוסיה בישראל, זאת משום שההחתמה של שני מוסלמים בעבר גרמה למחאות נרחבות מצד חברי הארגון, שבשנים האחרונים גם תקפו מנקה ערבי בקניון מלחה הסמוך. לכתבה התראיין אחד מאנשי לה פמיליה, שלא למצלמות, ואמר: “אנחנו לא אוהבים ערבים, רק יהודים”. כשנשאל על שירים גזעניים, הוא הבהיר כי “אין שירים בנושא הזה” ולטענת הכותב הוסיף קריצה על מנת לרמז שהמציאות היא אחרת, ככל הנראה בגלל ההסכם שנעשה בין האוהדים הירושלמים לקבוצה, לפיו יופסקו הקריאות הללו. “המועדון מנסה לעשות הכל כדי לעצור את זה”, נכתב.

לפני המשחק הכתב סיפר כי ביקש להיכנס ליציע האורחים בטדי, בו שהו כ-40 איש, אך הבקשה לא עברה יפה בקרב אנשי האבטחה שלטענת הכותב איימו עליו לכאורה כי הוא יורחק מתחומי האצטדיון אם לא יחדול ממעשיו. בכתבה צוטט גם אחמד עווסאת, עיתונאי שמסקר את סכנין במשך שנים רבות. “זו היריבות הכי גדולה של סכנין”, הוא סיפר, “האוהדים מרגישים שהגזענות מצד אוהדי בית”ר מתגרה בהם”. בכתבה צוין בהקשר של סכנין כי גם המועדון שמזוהה עם המגזר הערבי היה מעורב בכמה שערוריות ובראשן פעילות משותפת עם עזמי בשארה שנחשד בריגול, פעילות שגררה תגובות זועמות ברחבי ישראל.

אוהדי בית"ר ירושלים ודגל ישראל (אורן בן חקון)אוהדי בית"ר ירושלים ודגל ישראל (אורן בן חקון)

ובאשר למשחק עצמו, הכתב תיאר כי עטאא ג’אבר העלה ל-0:1 את סכנין ואוהדי בית”ר מיהרו לרדת במדרגות היציע במטרה להתעמת איתו, בעוד שהוא ירד על ברכיו ונשא תפילה. “דת אף פעם לא רחוקה מהיריבות הזו. רמת הכעס הגיעה לנקודת רתיחה”, ציין כתב המגזין. הוא הוסיף וכתב כי “שרת התרבות והספורט מירי רגב הגיעה והתיישבה ביציע המרכזי ובהקשר זה נוצרה מהומה לאחר שאחד מעוזריה לא הורשה להיכנס. כל זאת, ואנחנו רק בדקה העשירית. האווירה עוינת והכאוס מגיע גם לשחקנים כאשר הקפטן חאלד חלאילה מגיב בזעם בזמן שז’אורז’יניו שם את ידו על פניו. ‘שיישרף לכם הכפר’, שרים בלה פמיליה לעבר היריבים. כשהדברים יוצאים מכלל שליטה והקריאות מתחילות להיות יותר גזעניות, מתחילים אפילו שירים לא מכבדים כלפי הנביא מוחמד”. 

חאלד חלאילה מול ז'אורז'יניו (אורן בן חקון)חאלד חלאילה מול ז'אורז'יניו (אורן בן חקון)

עוד תואר במגזין כי “אחרי השער השני של סכנין, השחקנים שלה חגגו מול היציע של אוהדי בית”ר והותקפו בגלילים וחפצים נוספים. בתוך דקה הופיעה אזהרה במערכת הכריזה, לפיה השופט הודיע כי אם הקריאות הגזעניות יימשכו המשחק יופסק”. “זה לא משחק כדורגל נורמלי, זה כאוס”, כך נכתב. “לפני הירידה למחצית חן עזרא ופיראס מוגרבי התעמתו ממש מתחת ליציע המזרחי. אלא שאז אופיר קריאף כבש לטובת בית”ר והאצטדיון התעורר. אלה היו 45 הדקות עם האווירה הכי רעה שכותבי המגזין צפו בהם אי פעם”.

בכתבה הוזכר גם כי בשורות בית”ר שיחק בזמנו יוסי בניון, קשר צ’לסי וליברפול לשעבר שעלה כמחליף במשחק בגיל 37. עוד סופר כי גאייטן (אנתוני, א.מ) וארן הכניס את שער השוויון, חן עזרא הדביק את הכדור לחיבורים ומרסל הייסטר הבקיע שער סנסציוני כאשר מצא את הרשת ממרחק רב וקבע 2:4. “אצטדיון טדי הפך למסיבה אחת גדולה. הערב של סכנין פתאום הפך לרע מאוד”.

איתי שכטר ובוריס קליימן חוגגים עם הקהל (אורן בן חקון)איתי שכטר ובוריס קליימן חוגגים עם הקהל (אורן בן חקון)

לאחר מכן נכתב כי המשחק עורר סקנדל בתקשורת הישראלית, זאת בגלל וידאו קצר שמירי רגב שיתפה בחשבון הפייסבוק שלה. הווידאו צולם במהלך המשחק ובו היא נראית מחייכת ליד אוהדי בית”ר בזמן שהם צועקים נגד הערבים. היא זכתה לביקורת ומנגד נטען כי “רגב הכחישה ששמה לב לקריאות האלה בזמן אמת. בתגובה, המועדון הודיע שיסגור את היציע המזרחי”, כך דווח בכתבה. “זה משחק שמי שהפך אותו למעניין היו האוהדים וההצהרות של טראמפ, שקרוב לוודאי לא שמע מעולם על המשחק הזה אבל מסתבר שהמילים שלו יכולות להשפיע אפילו על הכדורגל בישראל”, כך סוכם בכתבה.

אסור לפספס
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
נגןמתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
מתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
נגןחכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
חכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */