יום חמישי, 25.04.2024 שעה 23:18
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

"לא נלחץ מהמספרים, כובש ומעלה את המחיר"

סבע בראיון ראשון בנבחרת: "בגיל 25 עברתי קריירה שלמה", "אין סיבה שלא אקח את המושכות", "בבוררות רק שאלתי מתי זה ייגמר", "תג המחיר מדרבן אותי"

|
דיא סבע (רדאד ג'בארה)
דיא סבע (רדאד ג'בארה)

בזמן שנבחרת ישראל עושה את הכנותיה למשחק מול רומניה עם המאמן הזמני אלון חזן, האווירה הכללית היא של נבחרת חדשה, עם לא מעט פנים חדשות כולל הצמד המרענן ערן לוי ודיא סבע ממכבי נתניה.

בגיל 25, לאחר שעבר כבר במכבי תל אביב, הפועל באר שבע, בני סכנין ומכבי פתח תקווה, לפני שהגיע לנתניה, שם עבר פציעה קשה, פירוק, ירידת ליגה וגם עלייה, סבע בכושר הטוב בקריירה שלו. הוא מוביל את טבלת כובשי השערים בליגת העל עם 18 שערים עד כה, ו-”באיחור אופנתי” קיבל את הזימון המיוחל שהגיע לו. בראיון נרחב ל-ONE סבע מדבר על הזימון, על החלום בעתיד ועל הכבוד שהוא מביא למגזר הערבי.

דיא סבע: "בגיל 25 עברתי קריירה שלמה"

דיא, ספר על הטלפון הראשון בו אתה מתבשר על זימון הבכורה שלך לנבחרת.
“מנהל הנבחרת ישראל שצ'וצ'ינסקי התקשר אליי ואמר לי שאני מוזמן לנבחרת. אמרתי לו שאני שמח על כך ומאותו רגע כמובן הייתה התרגשות כי מדובר בטלפון שאינו שגרתי כי זו פעם ראשונה שאני זוכה לזימון. דבר ראשון סיפרתי לאשתי וכמובן שיחד התרגשנו. מכיוון שישראל ביקש ממני לשמור זאת בסוד עד שהסגל יפורסם, חיכיתי ואז כמובן החלו הטלפונים מהמשפחה. כולם בירכו אותי על הזימון”.

הייתה איזו חאפלה קטנה בכפר?
“הייתה התרגשות מאוד גדולה במשפחה כי אנחנו מחכים לזה הרבה זמן ואני כבר מחכה לרגע בו אוכל לעלות ולשחק את המשחק הראשון”.

סבע וערן לוי מופתעים באימון נתניה (ההתאחדות לכדורגל)סבע וערן לוי מופתעים באימון נתניה (ההתאחדות לכדורגל)

אתה בן 25, זימון די מאוחר לשחקן. מה הלך לאיבוד בדרך?
“אני חושב שהעונה זו עונת הפריצה שלי מהרגע שהתחלתי לשחק בבוגרים. אני עושה עונה טובה. קיבלתי את הזימון הזה בזכות. אני שמח שאנשים העריכו את מה שאני עושה ועכשיו חובת ההוכחה עליי. חיכיתי לזה הרבה זמן, זה חלום של כל ילד, כל דקה שאשחק - ברכה. אעריך כל דקה ואעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר. זה כבוד”.

השאלה אם מדובר בזימון נקודתי של מאמן כמו אלון חזן, שכרגע נראה שהוא מאמן למשחק אחד.
“את ההחלטה מי יאמן את הנבחרת אני לא זה שמקבל. קיבלתי את הזימון ועכשיו אני יודע שאם אוכיח את עצמי, אין סיבה שלא תהיה לכך המשכיות גם בעתיד. זה רק תלוי בי. הם נתנו לי להראות מה אני יודע ואני מקווה שאראה לכולם גם בנבחרת את מה שאני יודע לעשות בנתניה”.

דיא סבע חוגג (נעם מורנו)דיא סבע חוגג (נעם מורנו)

אתה מפחד שהחלום הזה ייגמר והמאמן הבא לא יזמן אותך?
”אני לא מפחד מכלום. אם אעשה את העבודה בכושר הזה, המאמן הבא יקבל את ההחלטות. אני לא חושב על זה בכלל. כל דקה זה זכות. כרגע זה אלון, אני אעבוד וכל מאמן שיבוא יקבל את ההחלטות שלו. עבדתי קשה בשביל זה. עברתי דברים ששחקן לא עובר בקריירה שלמה – עליית ליגה, פציעה, פירוק ועונה טובה בליגת העל. אמשיך לעבוד קשה כדי שהחלום יימשך כמה שיותר זמן”.

אלישע לוי ספג לא מעט ביקורת על כך שלא זומנת לסגל שלו.
“אלישע לוי קיבל את ההחלטות שלו וזו זכותו. זה בסדר גמור. הוא המאמן והכל בסדר מבחינתי”.

אלישע לוי (נעם מורנו)אלישע לוי (נעם מורנו)

העובדה שאין מאמן קבוע לנבחרת זה בריא לדעתך?
”אני בא כדי להוכיח את עצמי וזה ממש לא משנה כרגע מי יהיה המאמן. בלי קשר אני חושב שאלון חזן ראוי להיות מאמן הנבחרת. מדובר באישיות של כדורגל. אלון היה שחקן גדול ויש לו המון ידע. אם הוא נמצא פה זה אומר משהו, אבל באמת שזה לא תלוי בי. הצלחה של נבחרת זו הצלחה של כולנו בסופו של דבר”.

אתה חושב שאתה יכול להיות דומיננטי בנבחרת כמו בנתניה? או שאולי הגעת בצילם של כוכבים אחרים.
“אני חושב שיש לי מה להוכיח בנבחרת ואעבוד קשה עבור זה. יש לי מה לתת ואין סיבה שמה שאני עושה בנתניה לא אעשה גם בנבחרת. אני מאמין בעצמי ואני מקווה שאקח את המושכות”.

דיא סבע (רדאד ג'בארה)דיא סבע (רדאד ג'בארה)

ה”תאום” שלך ערן לוי גם זכה להכרה בדיוק כמוך.
“ממש כך. שנינו עושים יחד עונה טובה בקבוצה טובה. ערן ואני קיבלנו את הזימון בזכות. לגבי ערן לוי זה אמנם זימון בגיל מאוחר יותר, אבל למדנו שעדיף מאוחר מאשר בכלל לא. אנחנו משתפים פעולה טוב בנתניה ומוציאים השנה את המקסימום. לא צריך לשכוח שעברנו יחד פציעה קשה וחזרנו ועבדנו קשה. זה סוג של תיקון של כל מה שקרה לנו. ערן עשה החלטה נכונה כשלא החליט לפרוש וחזר לשחק כי יש שחקנים בגיל 32 שהיו פורשים. מדובר בתגמול שלנו”.

ערן לוי ודיא סבע (רדאד ג'בארה)ערן לוי ודיא סבע (רדאד ג'בארה)

אומרים שלערן לוי יהיה קשה לרוץ מול הנבחרות מאירופה.
“מה לא אמרו על ערן לוי במשך השנים. הוא ספג את זה ואני חושב שמגיע לערן לוי קצת יותר כבוד. אני מקווה שערן ואני נוכיח יחד עם כל השחקנים שאנחנו יכולים לעזור במשימה הקרובה”.

אפרופו הפציעה, מה הרגשת כשמאור בוזגלו גמר את העונה שוב העונה?
”כל שחקן שנפצע כואב הלב. אנשים שעברו את זה יודעים כמה זה קשה ואיזה באסה זה. כאב לי על בוזגלו, זה לעבור שנה שלמה של עבודה וגם ייאוש. אני, בוזגלו וכל אחד אחר –כל החיים שלנו זה כדורגל. מחכים לכל אימון ומשחק, פתאום שנה בלי. קשה לקבל את זה. שלחתי לו הודעה שירגיש טוב ויחזור חזק”.

מאור בוזגלו מתוסכל (נעם מורנו)מאור בוזגלו מתוסכל (נעם מורנו)

“אני כובש וכובש ומעלה את המחיר, הכסף שישלמו לא מלחיץ, רק מדרבן”

אתה רק בן 25, עברת הרבה בקריירה לגילך.
“עברתי יותר מדי קבוצות וזה לא היה בריא עבורי. בגלל זה אחרי העונה הראשונה בנתניה קיבלתי החלטה שאהיה במועדון הזה הרבה זמן כי מצאתי בנתניה סוג של בית, מה עוד שאמרתי שאני מפסיק לנדוד, ואכן נשארתי בכל סיטואציה בקבוצה גם בלאומית וגם לאחר הפציעה. זה השתלם לכולם כי אנחנו העונה עושים עונה חלומית”.

מעטים יודעים, אבל בגיל 15 החלטת להכניס טופס הסגר ולהבריז להפועל חיפה. מה קרה?
“הייתה לי שנה בנערים א' שלא נתנו לי לשחק. דווקא במשחק האחרון באותה עונה מול טובורוק קיבלתי הזדמנות לשחק ואז בישלתי שלושה שערים. מושיקו גריאני ראה אותי ושאל אם אני רוצה לעבור אליהם. זה היה עבורי בינגו. שבוע אחרי זה עברתי לשם אחרי הסגר של חצי שנה. הייתי חייב לעשות את זה”.

סבע במדי מכבי פ"ת (שי לוי)סבע במדי מכבי פ"ת (שי לוי)

מאז עברת הרבה קבוצות, כולל מכבי ת"א.
“עברתי לא מעט קבוצות. זה היה סוג של לעבור יותר מדי. כולם אמרו שיש לי פוטנציאל וכישרון. חיכיתי שיהיה מאמן שייתן לי את הקרדיט עד שבאו סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה שנתנו לי את האימון. חוץ מהם ורוני לוי בחצי עונה שנתנו לי לא קיבלתי מאחרים מספיק קרדיט”.

בגיל שלך יש שחקנים שכבר באירופה.
“יכול להיות שיכולתי לעשות את הפריצה עוד קודם לכן, אבל למה לי להסתכל על העבר. אני שמח מההווה ורוצה להתקדם בעתיד. מה שעברתי רק חישל אותי. היום אני בנתניה מצליח ובנבחרת”.

מדברים שאתה מכוון לארצות הברית. מה המטרות שלך?
“כרגע להוכיח את עצמי בנבחרת ולהצליח בנתניה. יש זמן עד העונה הבאה. ברור שכל שחקן וגם אני רוצה להגיע לחו”ל. אני מסוגל לשחק שם אבל על זה אסתכל ואת זה אבחן רק בקיץ. הרבה שחקנים יצאו בגיל שלי”.

בירם כיאל, טאלב טוואטחה ודיא סבע (אחמד מוררה)בירם כיאל, טאלב טוואטחה ודיא סבע (אחמד מוררה)

אתה מעדיף ארה”ב או אירופה?
“אני לא פוסל שום דבר, בטח שארצה אירופה קודם כל. אין שאלה בכלל. כל הצעה שתגיע, אחשוב עליה מבחינת הכל. מגורים, חוזה, קידום, הכל. יהיה לי מספיק זמן לבחון כל הצעה”.

תג המחיר שהדביקו לך עומד על שני מיליון דולר.
”ברגע שקבוצה תרצה אז מדובר במחיר ריאלי ואם זה יקרה נתניה תרוויח. אייל סגל זה לא בן אדם שיעמוד בדרכי”.

זה תג המחיר שמלחיץ אותך?
”שמעתי את הדיבורים האלה, אבל אני לא יודע מי קבע את המספרים האלה, לי אין תג מחיר בחוזה. אני לא נלחץ משום דבר. אני עושה את העבודה שלי, כובש וכובש ומעלה את המחיר. זה אומר שאני עובד טוב, לא עושה לעצמי נזק. זה לא מלחיץ, זה מדרבן אותי”.

אייל סגל (רדאד ג'בארה)אייל סגל (רדאד ג'בארה)

מה לגבי הבוררות, מכבי נתניה שילמה לבית”ר טוברוק 1.3 מיליון שקל.
”זה לא התפקיד שלי לדבר על המחיר הזה. נתניה יכולה להסתדר עם המחיר הזה. אייל ישלם את זה. לא יודע אם זה גבוה או נמוך, נתניה תסתדר ויהיה בסדר”.

כמה היה לך קשה בזמן הבוררות? שמחת שזה נגמר? פחדת לאבד ריכוז?
”לא היה לי קשה, היה מעצבן. כל הזמן דיברו על זה, כמה ולמה ואיך. מעצבן שמדברים על זה, רציתי שזה ייגמר כבר. לא הייתי קשור לזה. לא ידעתי מה קורה ולא רציתי לדעת כל הזמן שאלתי זה מתי זה נגמר? זה עצבן אותי. ברוך ה' זה מאחוריי. לא רציתי לדעת כי לא היה לי סיי בדבר. זה היה בין אייל לאריק ואז בוררות. כל הזמן רציתי לדעת מה קורה כי רציתי שייגמר. לקח יותר מדי זמן לדעתי, העיקר שזה עבר. אין לי מה להתרכז בזה. לא פחדתי לאבד ריכוז. לא הפריע לי”. 

בחלון ההעברות האחרון, הייתה לך הצעה להתקדם בתוך ליגת העל, לעבור להפועל באר שבע.
“אני לא יודע כמה זה היה קרוב, אני יודע שהייתה הצעה, אבל אייל אמר שהוא לא משחרר אותי מיד. אני מבין אותו כי לפני הפלייאוף העליון הוא לא רצה לשחרר את אחד השחקנים הכי חשובים לו. קיבלתי את זה באהבה ובכיף”.

דיא סבע חוגג עם אוהדי מכבי נתניה (אחמד מוררה)דיא סבע חוגג עם אוהדי מכבי נתניה (אחמד מוררה)

התחלת כבר לראות את עצמך משחק בקבוצה אחרת בישראל מול מכבי נתניה?
”לא התחלתי לחשוב כי הסיכוי היה נמוך מאוד. לא ראיתי את זה קורה. יש לי חוזה לעוד שנתיים. אם באר שבע לא יציעו, אני מאמין שתהיה הצעה משמעותית ממקום אחר”. 

איך יהיה עבורך להיפרד מהקהל של מכבי נתניה?
”התחברתי מאוד לקהל של נתניה, הוא מעריך ואוהב אותי. גם האוהדים מבינים שלכל דבר יש סוף. נתניה הייתה לפני סבע וגם תהיה אחריו. אם אמכר, המועדון יקבל כסף ויקנה שחקנים אחרים. אני לא הראשון והאחרון שעוזב את נתניה, הם יברכו אותי. עשיתי את שלי פה והם עשו את שלהם”.

אתה כבר מכין את עצמך למעבר לקבוצה אחרת?
“מכבי נתניה זה בית שנתן לי הרבה. יש ביני לבין המועדון שיתוף פעולה מוצלח בשנים שלי פה. אחרי ארבע שנים, אני לא מאמין שאעזוב בטעם מר. אני ואייל ביחד נחליט מה טוב לי. אני וסגל לא רוצים לרעה אחד של השני, חושבים אחד לטובת השני”.

דיא סבע מחלק חתימות (אחמד מוררה)דיא סבע מחלק חתימות (אחמד מוררה)

“אם תהיה לי הצעה מהליגה הספרדית, ברור שאעדיף לשחק שם”

מי מלווה את הקריירה שלך?
“יש לי משפחה הכי תומכת. יש לי אבא שמגיע לכל משחק ואם יהיה אישור הוא יגיע גם לאימונים. אבא עושה הכל על מנת שאצליח. כמובן שבנוסף יש לי את אשתי והילד שמלווים אותי”.

בטח יש לך את הבית הכי מפואר במג'ד אל כרום.
“יש לי בית טוב. הכפר יכול להיות גאה בי ואני שמח לייצג את המגזר בכבוד. אני אף פעם לא אשכח מאיפה באתי וגאה לייצג אותם ולתת להם את הכבוד”.

באופן טבעי יש הרבה שחקנים מהמגזר שבולטים.
“יש מודעות גדולה במגזר לכדורגל. הרבה הורים רוצים לקדם את הילדים. ההורים רוצים לראות את הילדים שלהם כמי שמתקדמים וייצגו אותם בצורה הכי טובה”.

דיא סבע חוגג (נעם מורנו)דיא סבע חוגג (נעם מורנו)

אגב, כמעט את כל שחקן מהמגזר שואלים איך הוא מתייחס לנושא ההמנון.
“אני לא חושב שאני צריך להתייחס לנושא הזה יותר מדי. אני באופן אישי לא שר את ההמנון, אבל אני מכבד את ההמנון כמו שאני מכבד כל אדם באשר הוא”.

איך אתה רואה את סוף העונה בליגת העל?
“יש כמה קבוצות שנאבקות על האליפות, דבר שלא היה בעבר וככה אנחנו רוצים לראות את הכדורגל שלנו. הפועל חיפה עושה עונה טובה, אבל זה ילך לדעתי לכיוון של בית"ר וב"ש”.

ומבחינה אישית, עם נתניה?
“יש לנו תשעה משחקים להתרכז בהם, עשינו עונה מצוינת ואנחנו נראים טוב, חבל עכשיו לסיים את העונה בטעם לא טוב, לא ניתן לזה יד. לא בא בחשבון. שתיגמר העונה יש מספיק לעשות סיכומים ולבדוק הכל”.

איפה נראה אותך בעוד שלוש שנים.
“שלוש שנים זה הרבה זמן. אני מתכוון לבחון כל הצעה שתגיע, כולל בארה"ב. ברור שאם תהיה לי הצעה מהליגה הספרדית אעדיף לשחק שם. משחקים שם כדורגל שאני אוהב”.

דיא סבע (רדאד ג'בארה)דיא סבע (רדאד ג'בארה)
אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */