יום חמישי, 25.04.2024 שעה 22:44

רואים רחוק, רואים שקוף: 12 אצטדיוני המונדיאל

המגרש עתיר הסיפורים שיארח את הגמר, המרחק הגדול בין האצטדיונים, הגג השקוף בסוצ’י, המתקן שנמצא בסכנת שיטפונות, ומה הקשר הישראלי לאבטחה ברוסיה

|
אצטדיון לוז’ניקי (רויטרס)
אצטדיון לוז’ניקי (רויטרס)

המונדיאל שייערך בקיץ ברוסיה מתקרב אלינו בצעדי ענק והמארחת כבר בשיא ההכנות לקראת הגעת הנבחרות והאוהדים הצבעוניים. מערך האבטחה הרוסי ערוך ומוכן, שדות התעופה השתדרגו על מנת לקבל את כמות הנוסעים הגדולה. חמישה אצטדיונים נבנו במיוחד עבור הטורניר המסקרן, אחד הוקם מחדש וכל השאר עברו שדרוגים כאלה ואחרים, אך מכל ה-12 רק אצטדיון לוז’ניקי, בעל ההיסטוריה המפוארת, שיש לו אפילו היסטוריה ישראלית, יזכה לקבל את הרגע ההיסטורי ב-15.7 בו גביע העולם יונף.

ברוסיה כבר נערכים לאוהדים הרבים והססגוניים שיגיעו מכל רחבי העולם, אך בעיקר שמים דגש על נושא האבטחה, שמטריד לא מעט את ראשי ביטחון הפנים של המדינה. איך ישראל קשורה לעניין אתם שואלים? מסתבר שבתחילת חודש פברואר, ראש מועצת הביטחון הרוסית, ניקולאי פטרושב, נפגש עם ראש המטה לביטחון לאומי של ישראל, מאיר בן שבת, כשהאחרון ייעץ לעמיתו הרוסי על נושא האבטחה וההיערכות מפני פעולות טרור.

בפיפ״א דאגו להבהיר כי הם סומכים לחלוטין על מערך האבטחה שתוכנן טרם הטורניר וכי המערכת והנהלים ישמרו על ביטחונם של האוהדים. “כבר בשנה שעברה, רוסיה הוכיחה בצורה נהדרת כי מערך האבטחה מתפקד היטב וכי המדינה ערוכה לטורניר בסדר גודל שכזה”, נמסר מהארגון.

מבחינת ההיערכות, בשדות התעופה המרכזיים שודרגה מערכת הבידוק בצורה משמעותית, כך שכל נוסע יתעכב שלוש דקות לכל היותר. בנוסף, בשל החשש מטרור, ישנם מקומות בהם חל איסור על התאספות קהל מעל כמות מסוימת. כמו כן, מבחינת תחבורתית, לכל אחת מ-11 הערים המארחות ישנו נמל תעופה מרכזי והתחבורה תתוגבר משמעותית בזמן הטורניר.

כוחות האבטחה הרוסים נערכים לטורניר, קיבלו טיפים מישראל (רויטרס)כוחות האבטחה הרוסים נערכים לטורניר, קיבלו טיפים מישראל (רויטרס)

אחרי לא מעט לבטים, נבחרו בקפידה 12 האצטדיונים המרהיבים שיארחו את המשחקים, זאת בעיקר תוך דגש על ערים אטרקטיביות ומתפתחות, בהן רשת התחבורה ברמה גבוהה ובעיקר מצויים שם שדות תעופה. כידוע, רוסיה היא המדינה הגדולה ביותר בעולם מבחינת שטח, עם לא פחות מ-11 אזורי זמן שונים. כך שהדרך האידיאלית ביותר עבור האוהדים להגיע לרוב האצטדיונים, שלא בסביבת מוסקבה, היא בטיסה.

כך לדוגמה, אוהד שיגיע למוסקבה לצפות במשחק המסקרן בין ארגנטינה של ליאו מסי לאיסלנד (אולי עם וידאר קיארטנסון) באצטדיון אוקריטיה ולאחר מספר ימים יהיה מעוניין להגיע ל”דרבי” של מיצר גיברלטר בין מרוקו לספרד באצטדיון קליניגרד, ייאלץ לנסוע ברכב לא פחות מ-14 שעות ו-31 דקות, לעומת שעה ו-55 דקות בטיסה. כך שההבדלים ברורים לכל וחשיבותם של נמלי התעופה היא מכרעת, בייחוד במדינה ענקית כמו רוסיה.

ליאו מסי באצטדיון לוז'ניקי, יחזור לשם לגמר? (רויטרס)ליאו מסי באצטדיון לוז'ניקי, יחזור לשם לגמר? (רויטרס)

ב-15.6 פורטוגל תפגוש את ספרד למפגש ענקיות באצטדיון “פישט” בסוצ’י וב-17.6 גרמניה אלופת העולם תנסה לגבור על מקסיקו בלוז’ניקי אשר במוסקבה. שני האצטדיונים המרוחקים זה מזה כ-1,622 ק״מ, לא פחות. ברכב, זמן הנסיעה צפוי להיות כ-20 שעות ו-37 דקות ואילו בטיסה, אוהד, אשר מעוניין להגיע לשני המשחקים, יגיע תוך שעתיים ו-10 דקות בלבד. בנוסף, נבחרת ברזיל שבבית 5 תשחק באצטדיון רוסטוב מול שווייץ ולאחר מכן במתקן קרסטובסקי בסנט פטרסבורג מול קוסטה ריקה. הסלסאו יעברו מרחק של 827 ק״מ, ברכב זה קצת פחות מעשר שעות.

בחנו לעומק את 12 האצטדיונים שנבחרו לעמוד בכל הדרישות. מגוון המתקנים בהחלט גדול ולכל אצטדיון יש את הצורה והסיפור שלו. ניתן למצוא מתקנים בעלי היסטוריה ארוכה, כאלה שנבנו למטרת הטורניר ומי שעברו שדרוג משמעותי על מנת לעמוד בתקנים של פיפ״א. ישנו אפילו מגרש אחד, שנמצא בסכנת שיטפונות, וכזה שעתיד להוות בסיס למרכז מסחרי גדול בעתיד. מה שבטוח, המרוויחות העיקריות מהאצטדיונים החדשים אלו הקבוצות המקומיות, שזכו למתקנים אדירים, על אף שחלקן אפילו לא בליגה הבכירה.

כריטיאנו רונאלדו, יקווה לשחזר את ההישג מהיורו (רויטרס)כריטיאנו רונאלדו, יקווה לשחזר את ההישג מהיורו (רויטרס)

אצטדיון לוז’ניקי

מיקום: מוסקבה
תכולה: 81,000 מקומות
משחקים: 
רוסיה – ערב הסעודית (14.6)
גרמניה – מקסיקו (17.6)
פורטוגל – מרוקו (20.6)
דנמרק – צרפת (26.6)
שמינית גמר (1.7)
חצי גמר (11.7)
גמר (15.7)

המקום שיארח את הגמר הגדול ובו גביע העולם יונף. האצטדיון הוותיק ביותר במדינה שהוקם כבר ב-1956 ושימש כמגרשה הביתי של נבחרת ברית המועצות לשעבר. ב-1980 הגיע רגע השיא שלו כאשר אירח את המשחקים האולימפיים (המוחרמים) בה נטלו חלק 80 מדינות בלבד. שנתיים מאוחר יותר, התרחש באצטדיון “אסון לוז’נקי”, כאשר 60 אוהדים נמחצו למוות במהלך משחק גביע אופ״א. האצטדיון שופץ בשנת 2013 ונחנך בשנית בנובמבר 2017 במשחק בין הנבחרת המקומית לארגנטינה.

אצטדיון לוז’ניקי. מי תניף בו גביע? (רויטרס)אצטדיון לוז’ניקי. מי תניף בו גביע? (רויטרס)

עוד אחת מאבני הדרך של האצטדיון עתיר ההיסטוריה הייתה ב-1989, כאשר נערך במקום פסטיבל המוזיקה והשלום של מוסקבה, זאת במטרה לגשר בין היחסים של ברה״מ וארה״ב. ב-21.5.08 התקיים במגרש גמר ליגת האלופות הזכור לכולנו, בו מנצ’סטר יונייטד ניצחה בפנדלים את צ’לסי של אברהם גרנט אחרי מותחן בלתי נשכח. מלבד המאמן הישראלי, גם ג’ון טרי בוודאי יעדיף לשכוח את כר הדשא בלוז’ניקי.

אצטדיון אטקריטיה (ספרטק ארנה)

מיקום: מוסקבה
תכולה: 45,360 מקומות
משחקים:
ארגנטינה – איסלנד (16.6) 
פולין – סנגל (19.6)
בלגיה - טוניסיה (23.6) 
ברזיל - סרביה (27.6) 
שמינית גמר (3.7)

האצטדיון השני בחשיבותו של בירת רוסיה, המכונה גם “אצטדיון ספרטק”, כמובן בשל כך שהוא מגרשה הביתי של הקבוצה. האצטדיון די חדש והוקם ב-2014 בסמוך לנמל תעופה ברובע טושינו. בסמוך למקום ישנו פסל לא שגרתי בגובה של 24.5 מטרים (!) בדמותו של גלדיאטור, על שמה של הקבוצה (ספרטקוס). המשחק המרכזי ביותר שנערך במקום הוא המפגש על המקום ה-3 בגביע הקונפדרציות 2017, בו פורטוגל ניצחה את מקסיקו.

ספרטק ארנה (רויטרס)ספרטק ארנה (רויטרס)

אצטדיון קרסטובסקי

מיקום: סנט פטרסבורג
תכולה: 68,172
משחקים:
אירן – מרוקו (15.6)
רוסיה – מצרים (19.6)
ארגנטינה – ניגריה (26.6) 
ברזיל – קוסטה ריקה (22.6) 
שמינית גמר (3.7)
חצי הגמר (10.7)
משחק מקומות 3-4 (14.7)

מגרשה הביתי של זניט סנט פטרסבורג, שעוצב דווקא על ידי אדריכל יפני ונפתח במרץ 2017, אחרי לא פחות מ-11 שנים של בנייה ודומה מעט בצורתו לחללית. האצטדיון עתיד גם לארח חלק ממשחקי הבתים ביורו 2020, כך שהמגרש רק בתחילת דרכו. בסמוך לאצטדיון ישנה רכבת תחתית, כך שדרכי ההגעה אליו יחסת נוחות. בתוך כך, האצטדיון הצעיר כבר עשה היסטוריה כשאירח את גמר הקונפדרציות ב-2017 בו גרמניה רשמה 0:1 על צ’ילה. 

אצטדיון קלינינגראד

מיקום: קליניגרד (המחוז המערבי ביותר רוסיה)
תכולה: 35,212 מקומות
משחקים:
קרואטיה - ניגריה (16.6) 
סרביה – שווייץ (22.6) 
ספרד – מרוקו (25.6) 
אנגליה - בלגיה (28.6)

האצטדיון הקטן ביותר שיארח בטורניר הנוצץ, שעל בנייתו הוחלט רק ב-2012 ולאחר מספר לבטים נקבע לבנות את האצטדיון, למרות סכנת שיטפונות שקיימת באזור עיר הנמל. אחרי הטורניר, ישמש כמגרשה הביתי של קבוצת באלטיקה. אגב, האצטדיון ממוקם כ-47 ק״מ בלבד מהגבול עם פולין והעיר נמצאת במובלעת בין ליטא לפולין, אך שייכת לרוסיה.

אצטדיון ניז’ני נובגורוד

מיקום: ניז’ני נובגורוד
תכולה: 44,899 מקומות
משחקים:
שבדיה - דרום קוריאה (18.6)
ארגנטינה – קרואטיה (21.6) 
אנגליה – פנמה (24.6)
שווייץ – קוסטה ריקה ב-27.6.
שמינית גמר (1.7)
רבע גמר (6.7)

אחרי שבאוגוסט 2017 הותקן בו כר הדשא, אחרי תקופת ניסיון של המשטח החדיש בסקוטלנד, בניית האצטדיון הושלמה בסוף השנה החולפת. בתום המונדיאל, יהפוך למגרשה הביתי של הקבוצה המקומית. המתקן היה עתיד להיבנות בפאתי העיר, אך לבסוף הוזז מיקומו בשל תלונות תושבי האזור. בסמוך לאצטדיון נבנתה תחנת רכבת המקשרת אותו למרכז העיר, כשעל פי ההערכות חיים בניז’ני לא פחות מ-12 אלף יהודים. כמו כן, תחנת הרכבת בסמוך למתקן תחנך בחודש מאי.

אצטדיון ניז’ני נובגורוד (רויטרס)אצטדיון ניז’ני נובגורוד (רויטרס)

קאזאן ארנה

מיקום: קאזאן
תכולה: 45,379
משחקים:
צרפת – אוסטרליה (16.6)
ספרד - אירן(20.6) 
פולין – קולומבחה (24.6) 
גרמניה - דרום קוריאה (27.6) 
שמינית גמר (30.6)
רבע גמר (6.7)  

עוד אחד מהדור הצעיר של האצטדיונים שנחנך רק ב-2013 ומשמש כמגרשה הביתי של רובין קאזאן. היתרון הגדול שלו הוא המסך מחוץ לאצטדיון, הגדול והמרהיב ביותר באירופה. ב-2015 המקום אירח את אליפות העולם בשחייה, לשם כך נבנתה במתחם היוקרתי גם בריכת שחייה. בנוסף, אירוע מרכזי אחר שהתקיים במתקן היה חצי גמר גביע הקונפדרציות בו ניצחה צ’ילה את פורטוגל.

וולגוגרד ארנה

מיקום: וולגוגרד
תכולה: 45,568 מקומות
משחקים:
תוניסיה - אנגליה (18.6)
ניגריה – איסלנד (22.6) 
ערב הסעודית – מצרים (25.6)
יפן מול פולין (28.6)

האצטדיון החדש נבנה על מנת לשרת את משחקי גביע העולם וטרם נחנך במשחק רשמי. המגרש נבנה על האצטדיון הישן (המזכיר במעט את אצטדיון ר״ג) שהיה קיים בעיר, נהרס ב-2015 ומיקומו באזור פחות מפותח. בשל תקציב יחסית נמוך, בית הספר לרכיבה שהיה עתיד להיפתח בקומפלקס ירד מהפרק.

וולגוגרד ארנה (רויטרס)וולגוגרד ארנה (רויטרס)

קוסמוס ארנה

מיקום: סמרה
תכולה: 44,918 מקומות
משחקים: 
קוסטה ריקה – סרביה (17.6)
דנמרק - אוסטרליה (21.6)
אורוגוואי – רוסיה (25.6) 
סנגל – קולומביה (28.6) 
שמינית גמר (2.7)
רבע גמר (7.7)

עוד אחד מהמתקנים הנוצצים שנבנה עבור הטורניר ויהיה מוכן עם פתיחתו. לאצטדיון עיצוב חדשני שעלה כ-320 מיליון דולר, הגג המהודר בגובה של 65.5 מטרים. בתכנית המקורית האצטדיון עתיד היה להיבנות ממש מחוץ לעיר באזור די מבודד, כמעט ללא דרכי גישה ובהחלטה נבונה החליטו להעביר את המיקום שלנו לצד היותר צפוני ומאוכלס, מעט מחוץ לעיר. למרות זאת יש לא מעט בתי מלון במרחק הליכה מהמגרש. לאחר הטורניר, עתיד להיות מגרשה הביתי של קריליה סובייטוב סמרה מהליגה הרוסית השנייה.

מורדוביה ארנה

מיקום: סראנסק
תכולה: 44,442
משחקים:
פרו – דנמרק (16.6)
קולומביה - יפן (19.6) 
אירן - פורטוגל (25.6)
פנמה  – תוניסיה (28.6)

אצטדיון חדש במיוחד עבור המונדיאל, המשמש גם מגרשה הביתי של קבוצת מורדוביה סראנסק. עוצב בהשראתו של הארכיטקט הגרמני טים יופ. אחרי הטורניר חלק מהיציעים יפורקו והתכולה תרד ל-28 אלף מקומות. תהליך העיצוב של המתקן עתיד להסתיים רק ב-21 לאפריל, אז יעלו לראשונה על כר הדשא החדש. העלות הכוללת של הבנייה מוערכת בכ-300 מיליון דולר.

מורדוביה ארנה (רויטרס)מורדוביה ארנה (רויטרס)

אצטדיון רוסטוב

מיקום: רוסטוב על הדון
תכולה: 45,000 מקומות
משחקים:
ברזיל – שווייץ (17.6) 
אורוגוואי - ערב הסעודית (20.6)
דרום קוריאה - מקסיקו (23.6)
איסלנד - קרואטיה (26.6).
שמינית גמר (2.7)

מתקן חדש ונוסף, שלאחר הטורניר עתיד לרדת לתכולה 42 אלף מקומות ולאכלס את קבוצת רוסטוב מהליגה הראשונה. אגב, ב-2013 במהלך החפירות שבוצעו במקום נמצאו שלושה פגזים ממלחמת העולם השנייה. המתקן היוקרתי עוצב על ידי חברת ״פופולוס״ שהגתה את הצורה הייחודית והלא שגרתית של הגג. כמו כן, על פי תוכניות עתידיות, האצטדיון הוא הפרויקט הראשון באזור, שצפוי להיות בסיס לאזור קניות ומגורים. האצטדיון והפארק שלצדו צפויים להיחנך בחודש ב-15.4, כשרק פריטים אחרונים נשארו. המתקן יכיל גם מסלול רכיבה של שבעה קילומטרים ומסלולים להולכי רגל.

האצטדיון האולימפי “פישט”

מיקום: סוצ’י
תכולה: 47,659 מקומות
משחקים:
פורטוגל – ספרד (15.6) 
בלגיה – פנמה (18.6)
גרמניה – שבדיה (23.6) 
אוסטרליה – פרו (26.6)
שמינית גמר (30.6)
רבע גמר (7.7) 

האצטדיון המרהיב והצבעוני שוכן ליד הים השחור וקרוי על שם הר פישט. נבנה במיוחד עבור אולימפיאדת החורף ב-2014 עם תכולה של 40 אלף מקומות והוגדל עבור המונדיאל. למתקן גג שקוף ומרשים הנותן לו מראה ייחודי של פסגה מושלגת. האצטדיונים בסוצ’י ובטורינו הם שני המתקנים היחידים בהיסטוריה שאירחו את אולימפיאדת החורף ואת גביע העולם.

האצטדיון המרכזי (יקטרינבורג)

מיקום: יקטרינבורג
תכולה: 35,696
משחקים:
מצרים - אורוגוואי (15.6) 
צרפת - פרו (21.6) 
יפן – סנגל (24.6)
מקסיקו – שבדיה (27.6)
אחד האצטדיונים היותר קטנים שייקחו חלק בטורניר והיותר יפים מביניהם, בעל צורה של צלחת. אחרי המונדיאל אף צפויה לרדת תכולתו ל-23 אלף מושבים. עבור שדרוג משמעותי לקראת המונדיאל, ובין היתר המתקן מהווה מגרש בית עבור קבוצת אורל מהליגה הרוסית הבכירה (המגרש יחנך שוב במשחק הקבוצה המקומית בחודש באפריל). על מנת לעמוד בתו התקן של פיפ״א, האצטדיון שנבנה ב-1957 עבר שיפוץ נרחב מ-2014 עד ל-2017.

האצטדיון המרכזי ביקטרינבורג (רויטרס)האצטדיון המרכזי ביקטרינבורג (רויטרס)
אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */