יום שלישי, 16.04.2024 שעה 14:17
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

בינה מלאכותית: התוכנה ששינתה את בית"ר

טביב? אוחנה? בן זקן? הירושלמים רצים לאליפות גם בזכות 4TPlay, תוכנת שימוש הנתונים ששינתה את כללי המשחק בכדורגל. הצצה מיוחדת לסוד הכמוס של י-ם

|
איתי שכטר חוגג עם הקהל (איתי כהן)
איתי שכטר חוגג עם הקהל (איתי כהן)

את העונה האדירה של בית"ר ירושלים קשה להסביר ולנתח. מלכת השערים של הליגה (54) נהנית מעונת שיא של איתי שכטר, קלאודמיר פריירה ואנתוני וארן, שסוחפים את החבורה מהבירה, המדורגת במקום השני בליגת העל ורצה לאליפות, כאשר אחד המבחנים הגדולים שלה העונה יגיע ביום ראשון מול הפועל באר שבע (21:00).

את סוד ההצלחה של בית"ר קשה מאוד לגלות, אבל הקבוצה של בני בן זקן עושה שימוש העונה בסטארט-אפ ישראלי שללא ספק יכול לזקוף לזכותו חלק מכובד בהצלחה של הירושלמים. ONE עורך לכם היכרות עם 4TPlay – תוכנת ניתוח הנתונים ששינתה את מערך העבודה בבית וגן, נחשבת לפורצת דרך בעולם הכדורגל, ואף "מאיימת" לשנות את כללי המשחק ולתת פתרון לכל אספקט של המשחק.

חגיגות יום ההולדת של שכטר בבית וגן

4TPlay, שהוקמה על ידי חגי אורון, סוכן השחקנים והיזם בתחום הספורט, ועל ידי יוגב פלד ויואל סלע, שהיו מנכ"לים משותפים ב"קליקוויו ישראל" – תוכנת ניתוח הנתונים המובילה בארץ. פלד וסלע, שחיפשו אתגר חדש בתחומם, שילבו בו את אהבתם לספורט והתאחדו עם אורון, שמספק את הסטטיסטיקות למנהלת הליגות בכדורגל כנציגה של חברת InStat בנוסף לשלל עיסוקיו.

הפן הטכנולוגי של פלד, הראש הכלכלי של סלע וקשרי הכדורגל של אורון, ש"שוחה" לצד נתונים כאלו, יצרו את המוצר אליו נכנסו מאות תובנות מעולם הכדורגל שהעין האנושית לא מסוגלת לזהות, כאלו שעוזרות לקבוצות לנתח את ביצועי השחקנים ולהתכונן לשחקני היריבה בשונה מהשיטה המסורתית של "אספת הווידאו" לפני האימון המסכם בסוף השבוע. שילוב של וידאו עם שלל פונקציות שונות שמספקות חבילה שלמה שטרם נראתה בבת אחת בעולם הכדורגל. למעשה, הם שוברים את המסורת.

לשם המחשה, שחקני כדורגל ממוצעים מבצעים בין 2,100 ל-3,000 פעולות שונות במהלך משחק, מה שהופך את המשחק לקשה ביותר בעולם מבחינת ניתוח בשל כמות הפעולות שיש לספור כדי להגיע לניתוח עמוק. הפרמטרים הולכים ומשתנים לפי סוג הפעולות, על אף שאנשים נוטים לזלזל ולהדביק קלישאות. 4TPlay, עבור צוות הניתוח של בית"ר לצורך העניין, לוקח את הנתונים הסטטיסטיים היבשים של משחק הכדורגל, אלו שכולנו מכירים, מפשט אותם ומפיח בהם חיים עם מעטפת קלה ופשוטה להבנה, לכל מאמן ולכל שחקן.

לדוגמה, ניתן לבחור משחקים מסוימים ולבדוק מה קורה בדיוק באותן דקות שהקבוצה סופגת השער, מבחינת הפוזשן – כל רצף הפעולות שנעשו לפני כן. לנתח מה כל שחקן עושה בכל שלבי המשחק, ניתוח כל דקת משחק (כמה פעולות השחקן מבצע בדקה). כל המסקנות מגיעות לידי המאמן, שלאחר דיון עם חברי הצוות המקצועי מקבל את ההחלטות שלו לרוב לפי נתוני התוכנה.

מעבר לנתונים המוכרים לאוהדי הכדורגל, 4TPlay למעשה יצרה שפה חדשה של מדדים. בחיפוש שחקנים, ייעול המשחק שלהם והטיפול שלהם בכדור, מדדים שמנבאים בישולים ושערים לפי פעולות אחרות שקודמות להם, כגון שחקן שמתרגם כל מסירה רביעית לבישול, ולא רק הנתונים המוכרים לנו מהשקופיות במחציות ולאחר המשחקים במציאות או בעולם הגיימינג.

"ההצלחה של בית"ר לא מגיעה רק מהאווירה במשחקים, זה בטוח", אמר הסקאוט של בית"ר, ניר אפרתי. "זו תוצאה של המון חשיבה ותכנון. אנחנו בוחנים נתונים שנתיים של שחקנים לצד נתונים שלהם בכל דקה במשחק. נתוני לחימה כמו מאבקים ותאקלים ביחס לממוצע השנתי שלו. תמיד בודקים מה השתנה ולאן זז. יש לי לא מעט ניסיון בתחום הזה והשימוש שלנו העונה ב-4TPlay הוא לא הסיבה המרכזית להצלחה, אבל אחד היתרונות הגדולים שיש לנו.

"גם אם יש לך את הכלים הכי טובים ואנשי מקצוע שלא יודעים להשתמש בהם ולא יודעים ליישם את זה על המגרש, זה לא שווה כלום. יש קבוצות אחרות עם כלים לא פחות טובים שלא מצליחות. עם צוות מקצועי טוב כמו שיש בבית"ר הדברים מגיעים אל המגרש. אנליסט ותוכנה הכי טובות בעולם לא שוות בלי מאמן טוב".

"יש פה כלי טוב מאוד עם פוטנציאל גלובלי גדול", המשיך אפרתי בהתייחס למוצר עצמו. "הכלי הזה מסוגל לרוץ על המון משחקים, שטחים אדירים של מידע, ולקבל מסקנות איכויות וטובות, מהר ובקלות. אנליסט טוב צריך לדעת להנגיש את המידע טוב למאמן. הכלי זה מנסה לייעל את העסק ועוזר לנו לעשות התהליך הזה מול המאמן. עד היום לרוב כלי סטטיסטיקה אין הרבה שימוש, אפשר לבחון בעיטות לשער, אבל זה לא אומר כלום בפועל. ברגע שיש לי כלי שמקשר בין כל הנתונים ומשקלל אותם לפי המגמות במשחק ופר דקות – זה הופך למערכת פצצה שנותנת זווית חדשה על עולם הכדורגל.

"כן, אנחנו יודעים איך להציב שחקנים על המגרש בגלל התוכנה", אישר הסקאוט, אבל לא הסכים לפרט מעבר לכך. "לא אכנס לדברים שאנחנו עושים ספציפית כי חשוב לנו לשמור את זה בתוך המועדון כי הרבה מהתובנות שלנו דרך התוכנה תורגמו לנקודות ולניצחונות, אבל אציין שהכל מגיע כתוצאה של נתונים איכותיים וחשיבה משותפת לקבלת אותן החלטות. אנחנו משתמשים בזה גם כדי לנתח את שחקני היריבות ושחקנים שאנחנו עוקבים אחריהם כמטרות רכש".

"מצאנו מדדים מיוחדים, ניר אפרתי מבית"ר אמר שזו מהפכה ושהוא לא ראה כזה, הוא לא זז כבר בלי התוכנה שלנו, הוא טוען שמדובר בדבר הבא בכדורגל", אמר פלד ל-ONE. "הוא אחד האנליסטים הכי טובים בארץ, אם לא הטוב שבהם. עשינו לו הכשרה של שעה על התוכנה, חייו השתנו בנושא הזה. בשעה אחת הוא מפיק תובנות של שבוע שלם בעבר.

"יש פה עניין שהשוק הזה של הכדורגל זה שוק של וידאו, והבעיה בו שאין עומק היסטורי. כדי לבחון את המשחקים עצמם, וידאו זה נקודתי מדי. ניתוח נתונים תופס היום הכי טוב בעולם, הספורט עושה היום מעבר לכל העניין של ניתוח הנתונים, המטרה היא להביא דברים שווידאו לא מסוגל להביא. חיפשנו ולא מצאנו אף פתרון אחר, אין ספק שיום אחד יהיה, כי זה הכיוון של העולם. חשפנו את זה לסוכנים בחוץ לארץ ולעוד קבוצות בחו"ל ונכון לעכשיו יש המון התעניינות".

לצורך השוואה, תהליך ה"מאניבול" שעוברות קבוצה בצורה דומה ניתן לראות בדנמרק, שם מידטיילנד פיתחה בעצמה תוכנה שכזו של ניתוח נתונים, והייתה הראשונה בעולם לעשות זאת, ולאחר עבודה משמעותית שנעשתה שם הם זכו באליפות היחידה בתולדותיהם בעונת 2014/15.

"גם לנו היה קשה להבין את הגאוניות, אבל מהר מאוד כולם הבינו שיש פה מהפכה", הוסיף פלד. "עוד כמה שנים ישכחו שזו הייתה מהפכה בניתוח נתונים של כדורגל. זו תפיסה שתלך ותתפוס ותשנה את הכנת הקבוצות למשחקים, בתוך הקבוצה ולקראת יריבות.

"אנחנו לא באים להתחרות בווידאו אלא להשלים אותו, להוסיף לו אספקטים של כדורגל. יש לנו לדוגמה משהו שנקרא "פאס מטריקס", מי מסר למי באיזו דקה ובאיזו עוצמה. אלו דברים שאין בווידאו. אפשר לבדוק מי יכול לעבור את מי בדריבל באגף ואת מי במרכז ולמי אין סיכוי מול מי. בעתיד המדדים יהיו אוטומטיים. יש לנו כרגע מאות פרמטרים ברמת פעולה במגרש לדקת משחק, פרמטרים איכותיים שהשוק עוד לא ראה".

ב-4TPlay מעידים כי שילוב התוכנה בבית"ר קרה מהר וכי השלכות מאוד מהירות, לראייה המצב של בית"ר בטבלה וההצלחה הכבירה שלהם העונה. שאר קבוצות הכדורגל הישראלי יקבלו על עצמן את השינוי בכללי המשחק, עתה או בעתיד, הרי שאין אפשרות לעצור את התהליך הזה. "החכמות", שהקדימו לעשות כן, הן בית"ר ועוד קבוצה אחת בליגת העל.

בבית"ר, הקבוצה היחידה בישראל שהסכימה להיחשף בנוגע לתוכנה, ניכר כי התוכנה ממש שינתה את השיח בתוך המועדון. רמות הדומיננטיות והמהימנות של המוצר גבוהות ובכך ההחלטות מתקבלות. מידע ספציפי על שחקנים בבית"ר או רגעים במשחקים העונה שהושפעו ישירות לא קיבלנו בשל הסכם הסודיות בין הצדדים, אבל למרות הרגישות, בבירה מספרים כי אחת התשובות לשאלה: מה סוד ההצלחה של בית"ר העונה? היא בהחלט 4TPlay.

"יש באמת צורך בדבר הזה, העולם הולך ומתקדם לשם", סיכם אורון. "אני הייתי בסטארט-אפ אחר בתחום לפני עשור שהקדים את זמנו. ראיתי את מהפכת הווידאו מול העיניים שלי ועכשיו היא בשיא. המהפכה הבאה היא מהפכת הנתונים ואנחנו נהיה שחקן מאוד רציני במהפכה הזאת. אנחנו עובדים בעולם ולא רק עם קבוצות כדורגל, אלא עם תחומים נוספים וזו רק ההתחלה. אני מאוד מאמין בשותפים שלי, זו שותפות מיוחדת. כל אחד אחד מביא משהו מהשוק בו הוא מתמחה, אנחנו שילוב מנצח ובינתיים יש הצלחה אדירה".

אסור לפספס
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
נגןמתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
מתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
נגןחכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
חכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */