יום שישי, 29.03.2024 שעה 16:23
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

דילמת שיימן: מגן המריבה של הפועל חיפה וב"ש

מגן הפועל חיפה פורח, אך המעבר לנגב מעורר סערה. דורה: "יש שחקנים שהיו פועלים אחרת, ב"ש? לא אתי", אהרונוביץ': "שקלינגר לא יצטדק, כץ התמהמה"

|
שמואל שיימן. מגן המריבה (עמרי שטיין)
שמואל שיימן. מגן המריבה (עמרי שטיין)

בתקופה האחרונה בהפועל חיפה עוסקים בעיקר בשמואל שיימן. זה החל בימים שקדמו ל-0:2 החשוב ביום ראשון על מכבי נתניה בסמי עופר, משחק בו ישב המגן השמאלי על הספסל, ונמשך עם ההתפתחויות האחרונות בכל הנוגע לעתידו. אז נכון, אם לא יהיו הפתעות יוצאות דופן שיימן אמנם ישחק בהפועל באר שבע בעונה הבאה, אך למגן נותרה עוד חצי עונה להעביר באדום של הכרמל.

אז בין אם יישאר בהרכב ובין אם יחכה ביציע להפועל ב”ש, בין אם ימשיך לשחק תחת קלינגר ובין אם "יתייבש" על הספסל, עצרנו לבחון איך מצא עצמו שיימן בן ה-30, שחקן צנוע ושקט לכל הדעות, עמוק במוקד העניינים והביקורות? מה חלקן של הפועל חיפה והפועל ב”ש בכל הסיפור? והאם, מבלי לשים לב, פורח העונה בסמי עופר המגן השמאלי הטוב בישראל?

קלינגר: מחכה לנו משימה לא פשוטה

סיפורו של שיימן, למי שלא מכיר, התחיל בכלל ב-1987 בעפולה. הוא נולד להורים עולים חדשים, האב מארצות הברית והאם מהולנד. כשהיה בן חמש אמו החליטה ללמוד משפטים בהולנד והמשפחה עזבה את הארץ. שיימן, שעבר להולנד, שמר על קשר עם חברי ילדות מישראל, שיחק במכבייה שנערכה בארץ ב-2005, ובגיל 18 אף נבחן במכבי תל אביב, במכבי נתניה ואפילו בהכח עמידר רמתן גן. אך המבחנים לא צלחו והוא שב לאירופה, כשבמשך השנים נהג לעקוב אחר הכדורגל הישראלי וליגת העל בתקווה שיום אחד ישחק בנבחרת ישראל. 

הוא התגלגל מקבוצות הולנדיות מהליגה רביעית לדן בוש מהליגה השנייה, עד שב-2011 הצליח לעשות את קפיצת המדרגה לליגה הראשונה בהולנד. כשהוא בן 24, לפני שש שנים, שיחק במדי אקסלסיור רוטרדם ופגש לראשונה את גילי ורמוט, אז שחקנה של דה גראפשחאפ יריבתו לתחתית, היום חברו להפועל חיפה. 

החלום התגשם ב-2012 ושיימן עבר לישראל עם חתימה במכבי חיפה לשנתיים. את הבכורה בארץ ערך בדרבי מול קבוצתו הנוכחית הפועל חיפה. התקופה בירוק לא הייתה נוצצת במיוחד עבור שיימן, כמו עבור מרבית השחקנים ששיחקו במועדון בשנים האחרונות, ואחרי שנתיים בהן שיחק טוב אך שימש בעיקר כמחליפו של טאלב טוואטחה, עבר להפועל תל אביב. 

שמואל שיימן. היה המחליף של טוואטחה (עמית מצפה)שמואל שיימן. היה המחליף של טוואטחה (עמית מצפה)

גם בתל אביב את הבכורה הוא ערך בדרבי, ובהמשך, לפני שנתיים, כבש את שערו הראשון והיחיד בליגת העל במשחק ליגה נגד הפועל כפר סבא. אחרי שנה וחצי סבירות ומעלה בהפועל תל אביב המועדון נכנס לפירוק, ומבין כל קבוצות הליגה שמיהרו לחטוף את הסחורה החמה שעמדה בינואר 2017 על המדפים בחודורוב, הייתה גם הפועל חיפה, שרשמה את אחת ההחתמות המוצלחות ביותר שלה בשנים האחרונות. 

שיימן הגיע להפועל חיפה בינואר לפני קצת יותר משנה וחתם על חוזה לעונה וחצי. הוא הספיק לבשל שער אחד אשתקד לפני שהגיעה הפריחה הגדולה העונה. "מאז שהוא הגיע לישראל שמענו על הפוטנציאל האדיר שלו", מספר יוסי דורה, "וכשהוא שיחק במכבי חיפה ובהפועל תל אביב אכן ראינו ניצוצות של מגן ברמה גבוהה. אך העונה הוא פשוט טרף את כל הקלפים. הוא הפך למגן השמאלי הטוב בליגה וזו העונה הטובה בקריירה שלו". 

ועם מספרים קשה להתווכח. עד כה רשם העונה שיימן כמעט 2,000 דקות משחק בליגה, במהלכן סיפק כ-14 מסירות מפתח ובולט מזה, כ-132 כדורי רוחב, כשהוא מקדים את כל שחקני הליגה במסירות רוחב פרט לארנסט מבוקה. תוסיפו לאלו ארבעה בישולים, סגנון משחק שמביא את התכונות ההתקפיות שלו לידי ביטוי, תיאום מופתי עם חבריו והצלחה קבוצתית כוללת, ותקבלו מתכון ליכולת שיא. 

שמואל שיימן (עמרי שטיין)שמואל שיימן (עמרי שטיין)

אלא שבהפועל חיפה של העונה, יכולת שיא מובילה לא רק להצלחה, אלא גם לחיזורים מבחוץ. כך קרה עם חנן ממן שכבר עבר לבאר שבע, עם ראדו גינסארי וגבריאל תאמאש שמחוזרים על-ידי לא מעט קבוצות ישראליות, אלון תורג'מן שפוזל לאוסטריה, רוסלן ברסקי ודור מלול שמעוררים עניין בקבוצת נעוריהם, והיד עוד נטויה. אז אחרי שהפועל חיפה הגיבה יפה לעזיבה של ממן עם ההחתמה של ורמוט ונדמה היה שמשבר אמצע העונה מאחוריה, הגיע הפרסום הראשון ב-ONE על החתימה של שיימן בבירת הנגב, שכבר עשה לא מעט רעש במועדון.

לפני המפגש מול נתניה מעט מאוד דובר על ההכנות המקצועיות של הפועל חיפה ויותר על מעמדו של שיימן, שהודח מההרכב. המאמן ניר קלינגר טען כי המגן לא היה מרוכז, אחרים אמרו שהמשא ומתן החשאי לא כיבד את הפועל חיפה, האוהדים החלוקים חלקם באו בטענות לאלונה ברקת, חלקם ליואב כץ, חלקם לשחקן עצמו. אך בשורה התחתונה התוצאה הייתה זהה – המגן השמאלי הנפלא של הקבוצה לא שיחק, חלון ההעברות נסגר, והמחזורים הקריטיים ביותר בעידן יואב כץ, אלו שיכריעו האם המועדון יעפיל לאירופה, הלכו והתקרבו. 

ניר קלינגר (עמרי שטיין)ניר קלינגר (עמרי שטיין)

"זו בושה וחרפה שהוא ישב על הספסל", אמר נחרצות איציק אהרונוביץ'. "קלינגר אמר בתקשורת שהראש שלו לא בכדורגל? אני לא מאמין לזה. שיימן שחקן מקצוען, הוא מתאמן טוב ועובדה שבסופו של דבר הוא נכלל בסגל. קלינגר מצא תירוץ". דורה לעומת זאת, רואה את הדברים אחרת: "מבחינתו, ניר אמר דבר נכון. הוא לא שיתף את שיימן נגד נתניה כי הוא חשב שהוא לא היה מרוכז במאת האחוזים. היו דין ודברים בין המועדונים והוא הרגיש וזיהה איזשהו חוסר ריכוז מצדו". 

זמן לעשות קצת סדר. שיימן מסיים חוזהו בהפועל חיפה בסיום העונה, בדיוק כפי שארע במקרה חנן ממן. שחקנים שמסיימים את החוזה בקיץ, רשאים לנהל משא ומתן עם כל קבוצה אחרת החל בינואר האחרון לחוזה, ולחתום לעונה הבאה. מדובר בחוק שתקף מהשנים האחרונות ומטרתו לדאוג למעמד השחקן. במקרה של ממן העדיפו בהפועל חיפה להשלים את העסקה עם באר שבע כבר בינואר, כדי להשיג איזושהי תמורה עבור המעבר לפני שיעזוב בחופשיות, ולמנוע ירידה במוטיבציה אצל השחקן. 

חנן ממן. מקרה דומה מאוד בינו לבין שיימן (איציק קדוש)חנן ממן. מקרה דומה מאוד בינו לבין שיימן (איציק קדוש)

במקרה של שיימן, זה כבר היה מאוחר מדי כי חלון ההעברות נסגר. אך האם בכלל צריכה להיות כאן אצבע מאשימה, ואם כן לעברה של מי? להפועל באר שבע שניהלה משא ומתן חשאי עם שיימן אחרי שהחתימה כבר את ממן? לשיימן שלא עדכן את הפועל חיפה בנוגע למשא ומתן? או אולי בכלל ליואב כץ שמתמהמה עם החתימה על החוזים? לאור ההתפתחות האחרונה ניסינו לנתח את המקרה ולהבין האם המעבר בכלל נכון מקצועית לשיימן, האם עליו לשחק עד סיום העונה והאם יש צדק בטענותיה של הפועל חיפה?

"אני יכול להבין את הפועל חיפה שרואה כאן צעד לא אתי", אומר דורה. "ממועדון ברמה של הפועל באר שבע אתה מצפה ליותר קלאס. מצד שני באר שבע לא פעלה כנגד החוק, כך שאי אפשר לבוא אליה בטענות. אפשר להתעצבן, אבל לא יותר מזה. בסופו של דבר זה קורה בכל העולם. שחקנים מקבלים פניות ופיתויים מקבוצות אחרות. הבנתי ששיימן לא עדכן אף אחד, כך שיש שחקנים שהיו פועלים אחרת ומעדכנים את מי שצריך במועדון, אך קשה לדעת מה היה הלך הרוח". 

שמואל שיימן. "עבד קשה העונה, טבעי שיקבל הצעות" (עמרי שטיין)שמואל שיימן. "עבד קשה העונה, טבעי שיקבל הצעות" (עמרי שטיין)

"באר שבע שלחה מכתב להפועל חיפה על המשא ומתן עם שיימן וכך זה התגלה", אמר אהרונוביץ'. "שיימן עבד קשה מאוד העונה וטבעי שהוא קיבל הצעות. הוא צריך לדאוג לעצמו, למשפחתו ולעתידו המקצועי והכלכלי. הוא לא צריך לעשות חשבון לא לאוהדים, לא לקלינגר ולא לכץ. עליו להתאמן ולשחק חזק, לתת את כל כולו וזהו. יש כאן חוק, הוא את שלו עשה וזו זכותו", הוסיף הפרשן החיפאי. 

עוד הסביר אהרונוביץ' את טענותיו לעבר בעלי הפועל חיפה: "במקרה הזה, יואב כץ לא ידע להתנהג כבעל הבית. השחקנים שלו היו מצוינים בסיבוב הראשון והוא לא קרא את המפה. מה, קבוצות אחרות לא רואות את השחקנים של הפועל חיפה? באר שבע הייתה בסדר בכל העניין עם שיימן, זה החוק. מה לעשות שיואב כץ מתמהמה, מתברבר ולא שומר על השחקנים שיש לו? הוא זה שעשה את הטעויות. אף אחד לא ציפה שהפועל חיפה תרוץ לאליפות. אז כץ מאמין שלכל סיר יש מכסה, ולראיה חיים מגרלשווילי בן ה-34 שעלה במקום שיימן והיה פנטסטי". 

עונת השיא של שיימן בהפועל חיפה לא מוטלת בספק, אך מסקרן לדעת האם הקדנציה העתידית בבאר שבע תייצר המשכיות לנסיקה ביכולת או שמא יהיה זה מעבר לא נכון? דורה מסביר: "שיימן יקבל את דקות המשחק בבאר שבע ועבור מגן התקפי שמשחק בסגנון שלו, הרבה יותר אידיאלי עבורו להשתלב שם. אבל חשוב לזכור שלבאר שבע יש שחקן שהולך להיות המגן הבא של נבחרת ישראל וגם הוא גדל בהפועל חיפה – אורן ביטון. הפועל באר שבע תשחק באירופה ושני מגנים על אותה עמדה זה תמיד טוב". אהרונוביץ' הוסיף: "באר שבע משחקת בהרבה מפעלים, היא תרוויח שני שחקנים ישראלים לאותה עמדה". 

אורן ביטון. שני מגנים על אותה עמדה זה תמיד טוב (רדאד ג'בארה)אורן ביטון. שני מגנים על אותה עמדה זה תמיד טוב (רדאד ג'בארה)

כעת, לאחר ששיימן הודיע כי למרות הכל הוא מתרכז כל כולו בהפועל חיפה עד סיום החוזה, נשאלת השאלה כיצד קלינגר אמור לנהוג עם השחקן עד לסיום העונה. דורה התייחס לנושא: "שיימן לא צריך לשחק במשחקים נגד הפועל באר שבע, אך פרט לכך קלינגר צריך להתנהג איתו רגיל. יהיה לקלינגר כאב ראש, כי חיים מגרלשווילי שיחק והיה מצוין. לקלינגר יש דילמה לא פשוטה, נראה איך הוא יתמודד איתה".

אהרונוביץ' אינו מסכים: "שקלינגר לא יתחסד. אם מחר הוא יקבל פניות מהפועל באר שבע, מכבי תל אביב, מכבי חיפה או נבחרת ישראל, הוא יסתכל על הפועל חיפה? אם מחר יענק'לה מציע לו לעבור הוא לא חושב פעמיים. אז לא גזלו לו כלום. שיימן צריך לעשות לביתו והוא לא חייב לאף אחד כלום". 

שמואל שיימן. יחזור בקרוב להרכב של האדומים מהכרמל (נעם מורנו)שמואל שיימן. יחזור בקרוב להרכב של האדומים מהכרמל (נעם מורנו)

בנוגע להמשך עתידו של שיימן הוסיף אהרונוביץ': "יש היררכיה בהפועל חיפה והוא יחזור להרכב על חשבון מגרלשווילי. עליו לפתוח עד סוף העונה, גם במשחקים מול הפועל באר שבע, כי מקצוען זה מקצוען. זו פרנסה. הקריירה קצרה מאוד, הוא כבר בן 30, וזו לא אשמתו שכץ לא קרא את המפה". 

כך או כך המגן השמאלי המדובר צפוי לפתוח מול מכבי תל אביב בנתניה (שבת, 20:30) ומעניין יהיה לעקוב אחר ההתפתחויות בגזרתו. חבריו של השחקן מעידים על רצון עז מצדו של שיימן ליישב את ההדורים ולהוכיח שוב כי מדובר במקצוען שייתן את כולו עד הרגע האחרון. ובעיקר, להוכיח ספורטיביות גם במשחקים שעשויים להשפיע על עתידו האישי בעונה הבאה. הפועל חיפה מצדה תצטרך להתרגל לחוק החוזים שפגע בה העונה כבר פעמיים, ולקוות שחוסר הוודאות לגבי עתידם של השחקנים לא יפגע ביכולתם על כר הדשא, ובעיקר לא יגבה "קורבנות" נוספים עד לסיום העונה.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */