יום חמישי, 25.04.2024 שעה 14:28
ליגה ספרדית 23-24
8122-7032ריאל מדריד1
7037-6432ברצלונה2
6840-6732ג'ירונה3
6138-5932אתלטיקו מדריד4
5830-5232אתלטיק בילבאו5
5134-4632ריאל סוסיאדד6
4838-4032בטיס7
4734-3532ולנסיה8
4255-5132ויאריאל9
4044-3832חטאפה10
3946-3732אוססונה11
3745-4132סביליה12
3739-3032לאס פלמאס13
3538-2832אלאבס14
3439-2732ראיו וייקאנו15
3138-2632מיורקה16
3147-3732סלטה ויגו17
2545-2232קאדיס18
1861-3332גרנאדה19
1464-3132אלמריה20
לוח משחקים
  • ריאל סוסיאדד
  • שישי, 26/04, 22:00
  • ריאל מדריד
  • לאס פלמאס
  • שבת, 27/04, 15:00
  • ג'ירונה
  • אלמריה
  • שבת, 27/04, 17:15
  • חטאפה
  • אלאבס
  • שבת, 27/04, 19:30
  • סלטה ויגו
  • אתלטיקו מדריד
  • שבת, 27/04, 22:00
  • אתלטיק בילבאו
  • קאדיס
  • ראשון, 28/04, 15:00
  • מיורקה
  • גרנאדה
  • ראשון, 28/04, 17:15
  • אוססונה
  • ויאריאל
  • ראשון, 28/04, 19:30
  • ראיו וייקאנו
  • בטיס
  • ראשון, 28/04, 22:00
  • סביליה
  • ברצלונה
  • שני, 29/04, 22:00
  • ולנסיה

אנרגיה חדשה: סיפורו של השחקן העשיר בעולם

רונאלדו? מסי? לברון? את כולם שם בכיס הקטן מתייה פלאמיני, הרכש של חטאפה והבעלים של חברת אנרגיה ששווה כ-30 מיליארד דולר. כעת הוא מגיע לספרד

|
פלאמיני לצד עשירי העולם והספורט (מערכת ONE)
פלאמיני לצד עשירי העולם והספורט (מערכת ONE)

אומרים שיש שחקנים שאי אפשר לקנות בכסף. עד לא מזמן, היו מי שחשבו שמדובר בליאו מסי או ניימאר, הכוכבים הגדולים של ברצלונה. אלא שהקיץ שעבר ניפץ את הנאיביות הזו, אחרי שפאריס סן ז'רמן שילמה את סעיף היציאה של הברזילאי והעבירה אותו לצרפת תמורת 222 מיליון יורו. ולמרות זאת, ביום ראשון ב-17:15 ייפגשו בקאמפ נואו שניים שבאמת אי אפשר לרכוש. זה יקרה כשליאו מסי, שנשאר בבארסה וכנראה כבר לא יעזוב אותה בעד שום הון שבעולם, יפגוש את מתייה פלאמיני, שחקנה של חטאפה, שנחשב כנראה לכדורגלן העשיר בעולם.

המשחק בין ברצלונה לחטאפה יועבר בשידור חי בערוץ ONE, אפיק 50 בשלט ללקוחות HOT, לקוחות yes, לקוחות סלקום tv ולקוחות STINGTV (בפרטרנר tv - לא משודר).

הכסף הגדול של הכדורגל האירופי מסנוור לא מעט אנשים. זהו עידן שבו שחקני הגנה נמכרים בסכומים אדירים ואפילו סעיפי יציאה שנראו דמיוניים, הפכו לרלוונטיים עבור אימפריות היבשת. גם הסכומים שמרוויחים בכירי השחקנים כיום הם אסטרונומיים ואולי אפילו חסרי כל פרופוציות בהשוואה לעבר, עד כדי כך שכדורגלנים רבים הפכו למוקדי כוח בכלכלה העולמית.

ראשון ב17:15: ברצלונה מול חטאפה

לפי דיווחים שונים, כריסטיאנו רונאלדו, מי שנחשב לאחד מהמותגים הגדולים בעולם הספורט בשנים האחרונות, מכניס כ-56 מיליון דולר בשנה רק מתלוש השכר שהוא מקבל מריאל מדריד. הכסף הגדול לא רק משנה את חייהם של הכדורגלנים, אלא גם עשוי להפוך את העתיד שלהם לוורוד יותר. לא תמיד זה מצליח, אגב, כי לפי מחקרים שונים, שניים מתוך חמישה כדורגלנים צפויים לחוות משבר כלכלי כעבור חמש שנים מרגע הפרישה, וכדי להימנע מזה רבים מהם מנסים להשקיע את מה שהרוויחו במיזמים שונים כבר בזמן שהם על המגרש.

רונאלדו. מרוויח "רק" 56 מיליון דולר בשנה (רויטרס)רונאלדו. מרוויח "רק" 56 מיליון דולר בשנה (רויטרס)

יש כאלה שמנסים את מזלם בתחום ההלבשה, המסעדנות או הנדל"ן כמו רונאלדו, ויש כאלה שמנסים ללכת על הטכנולוגיה, כמו ג'רארד פיקה שהשקיע בחברת משחקי וידאו ואפילו הפך למראיין ב"פליירס טריביון" של דרק ג'טר, שחקן הבייסבול שהקים אתר אינטרנט שמביא ראיונות ישירים עם ספורטאים ותפס תאוצה בעיקר בקרב שחקני ה-NBA. כל אחד כמעט מנסה להשקיע במיזמים שישנו את העולם, אבל בניגוד לכולם, מתייה פלאמיני הוא הראשון שהגיע לשווקים של עשרות מיליארדי דולרים.

בשבוע האחרון הודיעה חטאפה על החתמתו של פלאמיני, קשר אחורי ששיחק במארסיי, ארסנל, מילאן וקריסטל פאלאס. לכאורה מדובר בעוד החתמה רגילה, אלא שבמדריד התלהבו מאוד מהרכש שסגר לשנה וחצי. "אתה הולך להשקיע גם בקבוצה?", הוא נשאל במסיבת העיתונאים שהכריזה על הצטרפותו. ופלאמיני צחק וענה: "לא, הנשיא לא צריך שאשקיע בקבוצה".

מתייה פלאמיני בימיו במילאן (רויטרס)מתייה פלאמיני בימיו במילאן (רויטרס)

“הבנו שאנחנו יכולים להצליח בזה”

בחשבון הטוויטר שלו, מתייה מוצג בחליפה ומתאר את עצמו כ"כדורגלן ויזם סביבתי", כאחד מבעליה של חברת "GF ביוכימיקלים". את החברה הוא הקים ב-2008 ביחד עם פסקל גרנטה, בחור צעיר שאותו הוא הכיר בזמן שעבר מארסנל למילאן, ושמה של החברה מורכב מראשי התיבות של שמותיהם. לפי ההערכות, פלאמיני השקיע מיליונים במחקר על התחום אבל עד היום לא ברור כמה הוא השקיע מתוך ההון שצבר בקריירה שלו ככדורגלן. כך או כך, ההשקעה השתלמה.

כמה שנים לאחר מכן החברה הזו הפכה לפורצת דרך. היא הראשונה שהצליחה לפתח שיטה זולה שתייצר כימיקל שנקרא Levulinic Acid שיכול להחליף את הנפט. משרד האנרגיה האמריקני הכריז על הכימיקל הזה כאחד מ-12 מולקולות המפתח שיכולות לייצר עולם ירוק ונקי, ו-GF הכריזו שהמפעל שלהם יכול להפיק אותו בזול ובקנה מידה תעשייתי, בעיקר מעצים משומשים, דבר שבארצות הברית הופתעו ממנו מאוד.

בשקט בשקט הוא הקים בקזרטה שבאיטליה מפעל שיכול לייצר עד 200,000 טון של החומר בשנה. ויש לו ביקוש, כמובן. הכימיקל הזה לא מהווה רק תחליף לדלקים, אלא אפשר להשתמש בו גם למוצרי קוסמטיקה, תרופות, פלסטיק ומזון, מה שפתח בפניו של פלאמיני שווקים רבים, עד כדי כך שהחברה שלו מוערכת כיום בשווי שוק של 30 מיליארד דולר. לשם ההשוואה, מגזין "פורבס", שמדי שנה מדרג את עשירי העולם, קבע בשנה שעברה כי ביל גייטס, מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר והאיש שנחשב לאדם העשיר ביותר על הגלובוס, חי עם הון מוערך של כ-86 מיליארד דולר. אפילו הונו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מסתכם רק ב-3.5 מיליארד דולר.

בתוך שנים ספורות הכדורגלן האפור הפך לאחד מהאנשים המפורסמים והבולטים בעולם. "במשך שבע שנים אף אחד לא ידע על זה", סיפר פלאמיני בראיון ל"סאן". "כשעברתי למילאנו פגשתי את פסקל שהפך לחבר קרוב ותמיד חשבנו לעשות עסקים ביחד. תמיד הייתי קרוב לטבע ודיברנו על נושאי סביבה. קראתי על כימיה בזמני הפנוי, גילינו את הכימיקל הזה והבנו שאנחנו יכולים להצליח בזה. השקעתי בזה כסף אבל אף פעם לא חשבתי שאפסיד אותו".

ביל גייטס. נושף בעורפו (רויטרס)ביל גייטס. נושף בעורפו (רויטרס)

כיום הוא מוזמן להרצאות חשובות בתחום האנרגיה הירוקה, והוא נבחר גם להיות חבר בוועדה הסביבתית שאמורה לקבוע בין היתר גם את המיקום של המשחקים האולימפיים בפאריס 2024. בנוסף, הוא מעסיק כ-60 עובדים שכפופים לו באופן ישיר ויש לו עוד מאות עובדים בחברות קטנות שאותן הוא רכש, כמו "סגטיס" האמריקאית שמייצרת כימיקלים ידידותיים. ההתפתחות שלו בעסקים הייתה מהירה מאוד.

"שחקנים נאלצים להסתגל במהירות להרבה שינויים וזה יתרון", אמר פלאמיני, שייסד גם את BioJournal, מגזין אקלטרוני ראשון מסוגו שמוקדש כל כולו לעולם הביולוגי. "מעבר למשחק עצמו, שחקנים מתמודדים עם מדיה חברתית, הופעה מול קהל, ראיונות ודברים שדורשים מיומנויות שונות. לכן כדורגלנים הפכו לאנשים עם אינטליגנציה גבוהה יותר. גם ארסן ונגר, הפרופסור, הבין את זה. הוא נתן לי יותר השראה כאדם מאשר כאיש כדורגל".

תחילת הדרך להצלחה

מתייה פלאמיני נולד במארסיי ובחודש הבא הוא יהיה בן 34. הוא למד משפטים באוניברסיטת מארסיי אבל מעולם לא השלים את הלימודים, דבר שהוריו לא אהבו, לדבריו. עד לקיץ האחרון הוא היה שחקן פעיל ושיחק בעיקר כקשר מרכזי. על המגרש, הוא הוגדר על ידי פרשנים כלוחם אבל לא זכה להיות באמת מהטובים ביותר. במילים אחרות, ניתן לומר שהקריירה שלו אפילו נראית כמו פספוס אחד גדול.

כששיחק במדי ארסנל, הקבוצה סיימה פעמיים כסגנית האלופה, פעם אחרי צ'לסי ופעם אחרי לסטר, מי שזכתה באליפות היסטורית לפני כשנתיים. באיטליה, הוא היה חלק מהקבוצה שהביאה למילאן את האליפות האחרונה לפני שבע שנים, שם הוא שיתף פעולה עם רוביניו, ג'נארו גאטוסו וזלאטן איברהימוביץ'. גם בעונה שלאחר מכן הוא היה חלק מהסגל, אלא שמסימיליאנו אלגרי לא באמת ראה בו כשותף במסע של הקבוצה לעבר האליפות, מסע שנעצר ממש במחזורי הסיום לאחר שמילאן הפסידה בדרבי 4:2 לאינטר, מה שסלל ליובנטוס את הדרך לזכייה בתואר. פלאמיני רשם רק שתי הופעות ליגה באותה העונה.

מתייה פלאמיני מכשיל את מסי בימיו בארסנל (רויטרס)מתייה פלאמיני מכשיל את מסי בימיו בארסנל (רויטרס)

רגע השיא בקריירה שלו היה עם ההופעה בגמר ליגת האלופות, אלא שלצערו, לא בטוח שהוא ישמח לזכור אותה. ארסנל, שמעולם לא זכתה בגביע הזה, העפילה לשם בזכות תיירי הנרי וססק פברגאס, אבל בעיקר בזכות ההגנה המדהימה שלה ששמרה על שער נקי כמעט בכל שלבי הגמר. בשמינית הגמר היא עברה את ריאל מדריד מבלי לספוג, ברבע הגמר היא התישה את יובנטוס ובחצי הגמר גם ויאריאל לא הצליחה להבקיע נגדה. עד שהגיעה ברצלונה.

הגמר נגד הקטאלונים נפתח בסערה אחרי ששוער התותחנים, יינס להמן, הכשיל את סמואל אטו על סף הרחבה וראה כרטיס אדום ישיר כבר אחרי 18 דקות. ארסנל אומנם נותרה בעשרה שחקנים, אבל עדיין הייתה מסוכנת מאוד. הנרי הגביה כדור חופשי למרכז הרחבה וסול קמפבל קבע 1:0 לקבוצה הלונדונית קרוב לסיום המחצית.

ססק פברגאס ומתייה פלאמיני במדי ארסנל (רויטרס)ססק פברגאס ומתייה פלאמיני במדי ארסנל (רויטרס)

מאותו הרגע בארסה עשתה הכל כדי לכבוש. אטו הגיע להזדמנות טובה אבל נעץ את הכדור רק בקורה. ארסן ונגר, שנותר עם עשרה שחקנים על המגרש וראה איך הלחץ רק הולך ומתגבר, הסתמך על החלק האחורי שלו והעדיף להוציא את פברגאס על מנת לחזק את ההגנה בפלאמיני. החילוף בוצע בדקה ה-74 ודווקא שתי דקות לאחר מכן אטו הצליח להבקיע את שער השוויון. ארסנל החלה לקרוס תחת ההפצצות של רונאלדיניו וחבריו, עד שבדקה ה-81 ג'וליאנו בלטי הסתנן לתוך הרחבה ובעט כדור שהכניע את השוער המחליף מנואל אלמוניה מזווית קשה. פלאמיני שהיה קרוב אל הכדור ניסה לחסום אותו, אבל איחר בסגירה ולמעשה לא הצליח להשפיע באמת על הגמר שהסתיים בהפסד 2:1.

ארסנל פספסה הזדמנות לעשות היסטוריה, כשליאו מסי אפילו לא היה בסגל של הקטאלונים. בתחילת הקריירה שלו פלאמיני פספס גם זכייה בגביע אופ"א עם מארסיי, אחרי שהפסיד בגמר 2:0 לספרדית אחרת, ולנסיה, בגמר שגם בו השוער שלו הורחק בשלב מוקדם. לפעמים מתייה קיבל את הרושם שהוא לא ממש מוערך, ומידי פעם נאלץ לשחק בעמדות שלא התאימו לו, בין אם זה בתפקיד של בלם, מגן או קשר. בארסנל הוא היה המחליף של אשלי קול כשנעדר, לנבחרת צרפת הוא זומן רק בגלל הפציעה של ז'רמי טולאלאן. אפילו במילאן הכריזו על כך שהחתימו אותו בתור כולבויניק.

תיירי הנרי מאוכזב בגמר ליגת האלופות 2006 (רויטרס)תיירי הנרי מאוכזב בגמר ליגת האלופות 2006 (רויטרס)

"קריירה של כדורגלן מלאה בעליות ומורדות", ציין השחקן העשיר ביותר באירופה. "היו לי ימים שחורים וימים יפים. אם אתה לא משחק בהרכב, אז אתה לא מקבל בונוסים, ואם אתה לא מקבל בונוסים אתה בעצם חי על פרוסת הלחם שלך. בשבילי, הפרויקט הזה היה הבריחה משם. השקעות גדולות בעסקים חדשים ומלהיבים לא ממש היו זמינות עבורי בשכר שקיבלתי, אז זה פשוט בחרתי במשהו שמילא לי את הראש וגרם לי לחשוב על דברים אחרים. משהו מאתגר מבחינה אינטלקטואלית. אני אדם סקרן, תמיד רציתי ללמוד על הכל לפני שאני עושה צעד מסוים".

“לא משנים את העולם, תורמים את חלקנו”

פלאמיני, שחי במקביל בשני עולמות שונים, לא סיפר על הפרויקט אפילו למשפחה שלו. אחרי שהתקופה שלו במילאן הסתיימה, פלאמיני חזר לארסנל ולפני כשלוש שנים החברה הודיעה רשמית על פריצת הדרך שלה. באותו הרגע הסיפור של הכדורגלן נחשף, ומיד אחרי שהוא נודע לציבור גם אוהדי ארסנל החלו לפנטז על ההצלחה שלו ופרסמו סרטון שבו הם הציעו חמישה דברים שפלאמיני יכול לבזבז עליהם את הכסף שלו - ואחד מהם היה רעיון לרכוש את היריבה השנואה טוטנהאם, ולסגור אותה באופן מיידי.

מתייה פלאמיני בימיו בארסנל (רויטרס)מתייה פלאמיני בימיו בארסנל (רויטרס)

"שמרתי על זה כסוד במשך הרבה זמן כי לא היינו בטוחים מה ייצא מזה ואם באמת נהיה הראשונים שנצליח בזה. כשזה נודע לכולם, השחקנים בקבוצה תמכו בי מאוד וכמובן שצחקו על זה", נזכר מתייה, שבאופן תיאורטי, אם הוא אכן יעמוד בראש קבוצה כזאת או אחרת, סביר להניח שהוא יוכל לרכוש את שירותיו של ליאו מסי, ניימאר או רוברט לבנדובסקי די בקלות. אלא שבעולם הכדורגל, הסיפור מבחינתו הוא שונה לחלוטין ופלאמיני רק רוצה להיות כמו כולם.

למרות שיכל לפרוש בשקט לעולם העסקים, באנגליה דווח כי במשך חצי השנה האחרונה הוא שמר על כושר והתאמן לבד. בימים האחרונים הוא אפילו העלה תמונה של עצמו כשהוא רץ בים תחת הכיתוב "תפוס אותי אם תוכל". התמונה הזו, הייתה למעשה פלירטוט עם חטאפה שהתעניינה בשירותיו אבל לא הייתה בטוחה האם כדאי לה לצרף אותו לסגל בגילו המתקדם. בסופו של דבר, הפנייה מחטאפה, כרגיל, הגיעה בעקבות פציעתו של הקשר מרקל ברגרה. פלאמיני תמיד היה רק הפלסטר.

"לא הייתי אומר שאנחנו משנים את העולם, אלא אנחנו תורמים את חלקנו", הסביר לאחרונה הרכש החדש של הקבוצה מפרברי מדריד, שבוודאי נרגש לקראת החזרה. "תמיד הייתי מודע לסביבה ומודאג מהשינויים שעברו עליה. אנחנו מגשימים דברים לטובת העולם, בדיוק כמו בכדורגל. לפעמים פסקל ואני עדיין שואלים את עצמנו 'למה דווקא אנחנו?', הרי איך ייתכן שדווקא שנינו הצלחנו במקום שאחרים כשלו".

כעת, אחרי ההצלחה הגדולה בעסקים, פלאמיני חוזר לכדורגל בתור השחקן העשיר ביותר בעולם. אם אכן יעלה לשחק נגד ברצלונה, הוא ינסה לתקן את העבר ולהצליח במקום שהוא עצמו כשל.

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */