יום שישי, 29.03.2024 שעה 18:59

בג"ץ דחה באופן זמני עתירה לקיום משחקים בשבת

סוגיית השבת בענפי הספורט הגיעה לבית המשפט הגבוה לצדק. השופטים: "העתירה מעלה בעיה. אם מישהו לא יכול להתחרות בגלל השבת צריך לתת את הדעת"

|
העותרים (איציק בלניצקי)
העותרים (איציק בלניצקי)

בג”ץ דחה באופן זמני עתירה שהוגשה בפניו, בבקשה להורות על קיום תחרויות לאומיות שלא בימי שבת. הדיון בעתירה נדחה לחודש מאי, עד שהמדינה תודיע באיזה אופן יעבוד מנגנון התקצוב שיקצץ בכספי התמיכות לאיגודים שלא פועלים ליצירת שוויון עבור הספורטאים שומרי השבת.

סימון דוידסון (איציק בלניצקי)סימון דוידסון (איציק בלניצקי)

סוגיית השבת בענפי הספורט שוב עלתה על הפרק, כאשר היום (רביעי) היא הופנתה בעיקר נגד התנהלותם של האיגודים מהענפים האולימפיים. את העתירה הגישה “נבחרת השבת” שהוקמה על ידי איתן זליגר, נחמן רוזנברג ואזרחים דתיים נוספים שדרשו מהמדינה להתערב בנושא, זאת משום שלטענתם קיים אי שוויון משווע בשחייה, בהתעמלות ובקליעה, הרי ששומרי השבת נמנעו מהשתתפות באליפויות ישראל שנערכו בענפים הללו משום שאלה התקיימו בעיקר בשבתות, כך לטענתם. בעקבות זאת, לדיון הגיעו בין היתר גם דודו מלכא ממשרד התרבות והספורט, יו”ר איגוד השחייה סימון דוידסון, יו”ר איגוד הקליעה איציק יונסי ומנכ”לית איגוד ההתעמלות שרית שנער.

דודו מלכא (איציק בלניצקי)דודו מלכא (איציק בלניצקי)

עו”ד יצחקי גליק השיב מטעם המדינה כי לאחרונה התקבלה החלטה להקים מנגנון חדש. לפיו איגודים שלא יתחשבו בשומרי השבת יקבלו תקצוב ממשלתי נמוך יותר: “במהלך השנים משרד התרבות והספורט ניסה להסדיר את העניין בהידברות ובדרכי נועם. ההחלטה החדשה שמשפיעה על כספי התמיכות מביאה כיוון למדיניות אחרת. ההחלטה התקבלה רק לאחרונה והתהליך נמצא בתחילתו, כאשר הכוונה היא לסיים את התהליך בתוך מספר חודשים. אנחנו יכולים לפעול רק במישור של התקצוב ולהערכתנו, איגודים שהתקצוב שלהם ישתנה בצורה דרמטית - זה משהו שעשוי להשפיע על דרך התנהלותם בנושא”.

השופט חנן מלצר פנה לעותרים ושאל: “מאחר ויש תהליך שהחל, האם אין מקום להמתין לעדכון בעוד כמה חודשים מהמדינה ולהבין איפה אנחנו עומדים? על פניו נראה שהם מקבלים עקרונית את הדבר הזה, האם לא כדאי לחכות?”.

פרופסור אביעד הכהן שייצג את העותרים השיב:  “השאלה המרכזית היא מה קורה באמת. בענפי השחייה וההתעמלות מדובר בעשרות אם לא במאות רבות של ספורטאים. צריך לתת זמן למשיבים לבצע את מה שהם הצהירו עליו, אבל יחד עם זאת צריך לקצוב מועד ולבדוק כמה חודשים באמת ייקח התהליך הזה. יש תחרויות שמתנהלות כבר בשבת הקרובה בחלק מהענפים, ובחלקן הן מיום רביעי עד שבת ולא למשל משני עד חמישי. יש ספורטאים שבמקום להתחרות בשבת, אמרו להם ‘תתחרו ביום שישי לבד ואחר כך נשווה עם היתר’ אבל זה לא שוויון הזדמנויות אמיתי כי בסופו של דבר לא כולם עומדים באותו הקו ומתחרים אחד נגד השני”.

פרופסור אביעד הכהן (איציק בלניצקי)פרופסור אביעד הכהן (איציק בלניצקי)

מנגד, נציגי האיגודים טענו כי יש להוציא אותם מהעתירה. עו”ד אופיר מילר אמר: “גם ללא עמדת המדינה הנוכחית, איגוד השחייה נוקט עמדה ושומר על זכויותיהם של שומרי השבת, כפי שנאמר. באשר לטענות מקצועיות, ניתן לפתור אותן בפורום אחר”. עו”ד מיכאל רוהר הוסיף: “אף אחד מהאיגודים לא צריך להיות פה אם השרה מירי רגב קובעת מדיניות שכזו”. גם עו”ד רועי רוזן היה סבור שאיגוד ההתעמלות, אותו הוא מייצג, לא צריך להיות חלק מהעתירה.

רועי רוזן (איציק בלניצקי)רועי רוזן (איציק בלניצקי)

השופטים חנן מלצר, ניל הנדל ויעל וילנר דנו ביניהם כיצד לפעול ובסופו של דבר השופט מלצר קבע כי “העתירה מעלה בעיה. אם מישהו לא יכול להתחרות בגלל השבת, שהיא למעשה יום חופשי דתי, הרי שבמקרים מסוימים גם לגבי דתות אחרות צריך לתת את הדעת. עצם זה שבודקים את העניין במדינה, זה בסדר. תקופת הזמן יחסית סבירה ולכן דעתנו היא לדחות את העתירה. אנחנו לא דנים בשום דבר מהותי כרגע, ועד 17 במאי המדינה תעביר עדכון מצב באשר להתקדמות התהליך”.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */