יום חמישי, 28.03.2024 שעה 23:18

אוואט בן 40: הסיפורים הגדולים של השוער האגדי

השוער שעבר קריירה מרתקת לוקח אותנו לרגעים הבולטים והגדולים: הילדות, עזיבת הכדורגל לטובת רכיבה על סוסים, האליפות בהפועל חיפה והחמישייה מדנמרק

|
דודו אוואט (עמרי שטיין)
דודו אוואט (עמרי שטיין)

דודו אוואט חוגג היום (שלישי) את יום הולדתו ה-40. השוער שעשה קריירה עשירה מעבר לים בראסינג סנטאנדר, דפורטיבו לה קורוניה ומאיורקה בין 2003-2014 זכה לפני כן באליפויות בליגת העל עם הפועל ומכבי חיפה. אוואט גם רשם בקריירה המרשימה שלו 78 הופעות במדי נבחרת ישראל.

אגב בין לבין אוואט אף התאמן מספר חודשים עם מכבי תל אביב. בתקופה בה שיחק בנוער של מכבי חיפה ושם בנו על ניר דוידוביץ', הבין אוואט שאין לו מה לחפש שם באותה תקופה ועבר באמצע העונה להתאמן עם הצהובים. שנה לאחר מכן כאשר אברהם גרנט עבר להפועל חיפה, אוואט שהיה בגיל נוער עבר לשחק עם קבוצת הנוער של המועדון, עונה לאחר מכן כשאלי גוטמן הגיע, הוא ערך את הופעת הבכורה שלו בבוגרים. לכבוד יום הולדתו, הוא לוקח אותנו בתחנות הזמן בקריירה שלו, הרגעים הגדולים וגם הרגעים הקשים.

הילדות:

"נולדתי בנצרת עילית, שיחקתי תמיד כדורגל בשכונה, אמרו עליי שאני משוגע, כאשר שיחקתי תמיד עם הגדולים, תמיד עם כדור. בתור ילד לא ידעתי שאהיה בכלל קשור לכדורגל. זה התחיל במקרה בליגות בתי הספר לקט רגל, לא הייתי כישרון גדול, לכן שמו אותי בשער ואי אפשר היה לתת לי גול. בכיתה שלי היו שחקנים ששיחקו כבר בנצרת עילית, הם אמרו לי שמחפשים שוער. בהתחלה לא רציתי, הלכתי לאימון וכך זה התחיל. זה היה שהייתי בגיל 12, מאוחר יחסית.  הייתי אז נמוך, כולם אמרו לי ‘איך תהיה שוער?’, אמא שלי פחדה. אבל מהבר מצווה התחלתי לצמוח לגובה.

כך התפתחתי, נערים ג', נערים ב', שיחקנו בגביע המדינה בנערים א' מול מכבי חיפה במגרש בקצף. למרות שהייתי בשנתון יותר קטן העלו אותי לשחק, היה לי משחק אדיר, הפסדנו 2:1 בהארכה, אשר עלמני האגדי אימן את מכבי חיפה, קרא לי לבוא להצטרף למכבי חיפה. אבא שלי, וויליאם, היה לוקח אותי למשחקים, לכל מקום. הייתה אבל אז תקופה שעזבתי את הכדורגל לשנה אחת למען רכיבה על סוסים במושב ציפורי. השתתפתי בתחרויות קפיצות, הייתה לי אז שנה משוגעת שהייתי צריך לבחור. אגב, עד היום אני טוב בזה".  

המשחק הראשון בבוגרים?:

"בעונת 1997/1998 עברתי להפועל חיפה. תחילה הייתי שוער שני, ואז במחזור שלישי, כשהייתי בן 19, הפועל חיפה  שיחקה מול מכבי תל אביב האגדית. רובי שפירא ז"ל נתן אז לאלי גוטמן אפשרות להעמיד קבוצה אדירה. פתחנו את העונה בצורה לא טובה, 0:0 עם מכבי פ"ת, הפסדנו לאשדוד, אבי פרץ היה אז השוער, ואז הוחלט לתת לי לשחק. לאחר החימום, כאשר אצטדיון קריית אליעזר היה מלא באוהדים, אלי גוטמן לקח אותי לחדר לשיחה ואמר לי, ‘בוא נעשה סימולציה’. הוא ראה שאני לחוץ, ‘בוא כנס’. אלי אמר לי, ‘נניח שהתרגשת, חירבנת את המשחק, מה כבר יקרה? תשתחרר, בכל מקרה כל האשמה עליי’. ניצחנו 1:2. מי שהיה יו"ר מכבי ת"א דאז, תמיר גילת, לחץ לי את היד ואמר לי ‘כל הכבוד, עשית משחק גדול’. התרגשתי,  סיימנו את אותה עונה במקום שלישי".

גוטמן ואוואט. כמה שנים לאחר אותו משחק מול מכבי ת"א (יניב גונן)גוטמן ואוואט. כמה שנים לאחר אותו משחק מול מכבי ת"א (יניב גונן)

הרגע הכי זכור:

"האליפות הראשונה, אליפות היסטורית עם הפועל חיפה. היינו קבוצה משפחתית, לא רק כקבוצה. היום קשה למצוא חדר הלבשה כזה שהיה לנו אז, עם הנהלה אדירה וצוות אימון. אחרי זה עברתי לצד השני של העיר וזכיתי באליפות עם מכבי חיפה שנתיים אחרי, הגעתי עם חיפה גם  לליגת האלופות. בזמן הקצר ששיחקתי בכדורגל הישראלי היו לי לדעתי הצלחות אדירות".

 ההתחלה בספרד:

"ההתחלה הייתה קשה בראסינג סנטאנדר בעונת 2003/4 , הייתי שוער שני עד המחזור ה-35, נלחמתי, עבדתי.  הסובלנות והאמונה שאני יכול להצליח גברה על הכול, וגם על הביקורת שהייתה אצלנו בישראל, ‘למה נסע? שיחזור לארץ’. זה דרבן אותי, ידעתי שבתוך תוכי כן יכול להצליח, הסובלנות השתלמה".

דודו אוואט עוצר את ראול (רויטרס)דודו אוואט עוצר את ראול (רויטרס)

הרגע הכי גדול בספרד:

"ההופעה ראשונה הייתה מול  אוסאסונה, היו לי אולי הופעות יותר טובות, אבל  בגלל מצב  שהיה אז למועדון, היינו בפיגור נקודה מתחת לקו האדום, שלושה מחזורים לסיום, וראסינג לא ניצחה שם 17 שנה. ניצחנו כאשר עומרי אפק הבקיע את שער הניצחון וגם יוסי בניון היה  מצוין. ההופעה במשחק הזה נתנה לי את אפודת השוער הראשון. עונה אחר כך שיחקתי כבר ב-37 משחקים מתוך 38" .

"רגע בלתי נשכח, שזה רגע השיא שלי, היה ב-27.11.2005. כ-100 אלף צופים בקאמפ נואו, ברצלונה מארחת את ראסינג. בדקה השנייה ברצלונה קיבלה בעיטת עונשין מ-11 מטרים, רונאלדיניו ניגש לבעוט וירה לפינה, אבל זינקתי נהדר והדפתי. אחרי שאתה עוצר פנדל לרונאלדיניו באצטדיון הזה, אתה מרגיש שהזמן נעצר ואתה לא מאמין שזה אמיתי, במיוחד שהייתי סך הול בעונה השנייה בספרד, כשלפני כן ישבתי כמעט כל העונה הקודמת בסבלנות על הספסל וחולם על הרגעים האלה".

רונאלדיניו. אוואט עצר לו פנדל בלתי נשכח בקאמפ נואו (רויטרס)רונאלדיניו. אוואט עצר לו פנדל בלתי נשכח בקאמפ נואו (רויטרס)

נבחרת ישראל:

"יש לי 78 הופעות וכל הופעה מיוחדת. כמובן לא זכינו להגיע לטורניר גדול. אבל היו רגעים בלתי נשכחים עם השחקנים, רגעים של  גאווה. אני דווקא הכי הכי זוכר את ההופעה בסרייבו נגד בוסניה, 0:0  בשנת 2001 בקמפיין של ריצ’רד נילסן, משחק בלתי נשכח. היינו שם אחרי שהמקום עבר מלחמה, בניינים מפוצצים, קברים, 30 אלף אוהדים מוסלמים, קהל עוין ששורק בוז צורם בהמנון ובכלל". 

הרגע הכי קשה:

"הירידה עם מאיורקה לליגת המשנה בספרד בשנת 2013, אין ספק שזה היה רגע לא נעים, זו הפעם הראשונה שחוויתי ירידה. רגע לא נעים כספורטאי שמרגיש שלא השלמת את המשימה".

דודו אוואט במדי מאיורקה (רויטרס)דודו אוואט במדי מאיורקה (רויטרס)

המשחק הכי רע:

"יש הרבה כאלו בקריירה שיש לך כל כך הרבה משחקים. אבל המשחק שאני הכי זוכר לרעה היה  נגד דנמרק בארץ שהפסדנו 5:0 , יום רע מאוד של הנבחרת שהייתי חלק ממנה. משחק לא טוב. רגע מאכזב נוסף היה נגד אוסטריה שסיימנו ב-1:1, כאשר ספגתי שער שוויון  בדקה ה-93" .

חגיגות ה-40:

"בסך הכל אי אפשר לעצור את השעון, כאשר אני  מסתכל מה שעשיתי כשחקן כדורגל. כבן אדם וערכים שגדלתי איתם כל השנים , אני יכול להיות גאה, מרוצה ומאושר ממה שניסיתי להעביר כשחקן וגם אחרי שפרשתי לדור הצעיר. המסר? אפשר להגשים חלומות אם עובדים נכון, חשוב לקבל החלטות נכונות עם סביבה מאוד תומכת".

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */