יום שישי, 29.03.2024 שעה 11:55

אסף כהן: לא אדם טבעוני - אוכל אוכל טבעוני

המקים, המנהל והמאמן ראשי בקבוצת ZEN, הוא אחד מיני אתלטי-על רבים אשר בחרו בעולם הטבעונות: "זה שיפר את הישגיי, אבל שכל אחד יעשה מה שטוב לו"

|
אסף כהן
אסף כהן

אין ספק כי ככל שעוברות השנים אנו רואים קשר בלתי מבוטל בין ספורטאי עילית לתזונה טבעונית. בין אם מדובר בטריאתלוניסטים, במרתוניסטים או באנשי ברזל, נראה כי האחרונים גם מדברים על שיפור ביצועים עקב השינוי בתזונה. אחד מהם הוא אסף כהן, מקים, מנהל והמאמן הראשי של קבוצת ZEN.

מאז שאסף זוכר את עצמו הוא עסק בספורט. להגדרתו, הבית היה ספורטיבי ותמיד היה בו חינוך לספורט. כהן גדל בבת ים ומספר כי אביו היה יוצא לריצות בים, ויחד הם היו עושים שכיבות סמיכה וכפיפות בטן.

גם בבית ספר האהבה לספורט לא נעלמה מעיניהם של המורים. כשהיה בכיתה ו’ אחת המורות שלחה אותו לאימוני אתלטיקה בחולון, ושם למעשה החלה דרכו המקצועית בגיל 12 במועדון האתלטיקה המקומי.

עד לשירות הצבאי כהן עסק במקצועות רבים, בעיקר בריצה (400 מטר ו-400 מטר משוכות), אבל עסק גם בקפיצות, בזריקות ובשאר הענפים מעולם האתלטיקה. באותה תקופה הגיעו גם הריצות הארוכות בדמותן של ריצת חצי מרתון בכיתה ט’ וחצי מרתון נוסף בכיתה י"א. 

כהן מתאר כיצד הספורט חזר למרכז העניינים בחייו הבגירים: “לאחר התיכון התגייסתי לשירות קרבי ב-669 ולמעשה לא היתה אפשרות להמשיך להתאמן חוץ מהאימונים במסגרת הצבא. אחרי הצבא היה טיול של שנה בדרום אמריקה ואז חזרתי כדי ללמוד. באותה תקופה חזרתי לרוץ כמה פעמים בשבוע ולהשתתף במירוצי 10 קילומטר בשטח ובכביש”.

עליית המדרגה הגיעה בזמן לימודיו לתואר שני: “במהלך הלימודים ראיתי שנפתחה קבוצת טריאתלון של חברים באוניברסיטה. עד אז השחיה היתה המכשול הגדול שלי בדרך לטריאתלון והחלטתי לקפוץ למים העמוקים תרתי משמע. התחלתי מה שנקרא ‘לבלוע מים’. גם לספורטאים שלי היום אני אומר שהשחיה היא כרטיס הכניסה לאופניים בטריאתלון. עד שהשתפרתי קיבלתי הרבה עצות והמלצות תוך כדי לימוד עצמי ולימוד בבריכה עם החבר'ה. במקביל נכנסתי לתחום האופניים בשנת 2005. לאט לאט השתתפתי בתחרויות ושנה אחרי שנה השתפרתי  – זה הפך לתחביב מאוד משמעותי בחיי”.

כהן מתאר את כניסתו לעולם הטריאתלון: “בשנת 2005 עשיתי טריאתלון ראשון בפלמחים. אז עוד הייתי בראשית הדרך וסיימתי טראיתלון ספרינט בשעה וארבעים. באותה שנה עשיתי טריאתלון אולימפי באילת בשעתיים שלושים ושבע. מאז התקדמתי ושנה לאחר מכן הגעתי במקום השלישי הכללי בטריאתלון אילת. בשנת 2007 כבר ניצחתי את התחרות ואז התחלתי להתחרות בסבב של העילית. בזמן הזה ייסדתי את קבוצת הטריאתלון ZEN ואני מאמן אותה מ-2009”.

לאחר מספר שנים, נכנס כהן לעולם הטבעונות: “הטבעונות הגיעה לפני חמש שנים. ענייני התזונה תמיד היו קרובים לליבי ועוד לפני הטבעונות ביצעתי ניסויים שכללו אי אכילת בשר או חלב לחודש. עשיתי בדיקה גנטית ואכן גיליתי שלקטוז לא מתפרק אצלי טוב, וזה תאם את החלטתי לעבור לתזונה טבעונית.

“לפני הטבעונות הייתי טריאתלט אולימפי ברמה גבוהה – רצתי ריצות חצי מרתון ומרתון בת"א. אחרי השינוי עשיתי שיאים אישיים בחצי מרתון ועוד חצאי איש ברזל וארבע פעמים איש ברזל”.

כהן מתאר את דרכו הייחודית בבחירה בתזונה הטבעונית: “הרבה שואלים אותי על זה ואני אומר חצי בצחוק שאני אוכל טבעוני אבל אני לא טבעוני. אני אוכל הרבה סוגים של קטניות, אגוזים וסלטים – אוכל את כל האוכל שכולם אוכלים חוץ מגבינות מהחי ובשר. אני חי אגב בבית שהוא לא טבעוני”.

ההטפה היא ממנו והלאה: “אני מעדיף שכולם יאכלו אוכל בריא. היה לי קשה לראות מישהו אוכל נקניקייה גם לפני שהייתי טבעוני. שכל אחד יאכל יעשה מה שעושה לו טוב. אני אגב לא יודע אם תמיד אהיה טבעוני. כרגע המניעים שלי הם בריאותיים בעיקר אך גם  מוסריים בהיבט של אכילת חיות. אני מרגיש שהעבודה שלי משפיעה על העולם סביבי הרבה יותר מאשר התזונה שלי”.

כהן ממשיך לתאר את מה שחשוב לו באמת: “ב-ZEN מתאמנים קשת רחבה מאוד של ספורטאים ברמות ובמטרות שונות. חלק ממה שאני עושה באימון הספורטאים ב-ZEN זה לעבוד בתהליכים. יש אנשים שנכנסים לתקופה רצחנית בבת אחת ואז הם נפגעים פיזית או מנטלית וזה לא צריך לקרות. צריך להיות תהליך ששומר על איזון. כששואלים אותי האם זה בריא להתאמן לאיש ברזל אני מאמין שתקופת הכנה טובה היא בריאה ותורמת בהמון היבטים לספורטאי. לעומת זאת לשבת שמונה שעות מול מחשב, הרבה פחות בריא בעיניי.

“גם בספורט וגם בתזונה הכול אפשרי כל עוד זה מאוזן, כל עוד זה עושה טוב. אנחנו צריכים להיות קשובים לכל קשת הרגשות שיש לנו ולאתגרים שאנו מציבים לעצמנו. מה אנו אוכלים, אם זו תזונה זו או אחרת, זה לטעמי לא העניין – חשוב מאוד שנאכל מה שעושה לנו טוב ועושה אותנו מאוזנים, חיים בשלווה ומאמנים בדרכנו”. 

כהן בוחר לסיים בדוגמה מחייו: “לפני כמה זמן עשינו איש ברזל בגרמניה ואחד הספורטאים אמר לי שהוא מפחד. זה די נפוץ. שאלתי אותו ממה הוא מפחד. הוא אמר שהוא לא חושש שהוא לא יסיים, הוא רק מפחד שהוא לא יעשה מה שצריך ושהוא יתחרט על הדברים שהוא עשה או לא עשה. אמרתי לו שאני ממש גאה בו שהוא הגיע להבנה הזו. העניין הוא לא המרחק או הזמן. העניין זה איך אנחנו עושים את זה ואיך עברה עלינו תקופת ההכנה. לעשות את זה כמו שאנחנו רוצים. ההתמודדות בפועל שלו ושל כולנו היתה טובה מאוד – התמודדנו עם אתגרים שלא כולם היו מתוכננים, אבל עשינו את מה שנכון. השאלה היא איך ולא אם. זה קשור לאותן בחירות יומיומית שלנו בחיים”.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */