יום שישי, 29.03.2024 שעה 08:25

הברק האחרון: הפרידה הסופית מיוסיין בולט

עולם הספורט יעצור הלילה את נשימתו וייפרד מהאתלט הגדול בכל הזמנים. על הציפיות מגיל צעיר, שיאי העולם, הכישלון בטגו וההבנה שבסוף מדובר בבידור

|
בולט והברק (רויטרס)
בולט והברק (רויטרס)

עוד שואו אחד, עוד ריצת גמר אחת, עוד עמוד אחד בספרי ההיסטוריה, וזהו. יוסיין בולט ירוץ הערב (שבת, 23:45), אם לא תהיינה הפתעות, את ריצת הגמר האישית האחרונה שלו כספורטאי, יתלה את הנעליים עם הספייקס ויפרוש כאחד הספורטאים הגדולים שדרכו על הפלנטה. נדמה שכל תחרויות אליפות העולם באתלטיקה באצטדיון האולימפי בלונדון יתנקזו ל-100 המטרים הללו. תהיה אחריהם עוד ריצה אחת ב-4X100, אך את מלוא תפארתו של האצן הג'מייקני נקבל בעיקר באותן שניות בודדות, שירתקו למסך כל חובב ספורט, וגם כמה שלא.

אפשר לכתוב כתבה שלמה על סיכוייו לנצח ולהיות הראשון בהיסטוריה שזוכה בזהב העולמי בפעם הרביעית בקריירה בספרינט המהיר ביותר, אך לא בניתוח מקצועי עסקינן הפעם. בחרנו ב-ONE להביא לפניכם כמה מהרגעים המשמעותיים ביותר בקריירה של בולט, מהשמחים וההיסטוריים, עד הכואבים והמרגשים. גמר ה-100 מטר בלונדון כנראה יתווסף גם הוא לרשימה, כאקורד סיום לסימפוניה.

בולט בפוזה מוכרת (רויטרס)בולט בפוזה מוכרת (רויטרס)

הלחץ של קינגסטון

ב-2002 בולט היה בן 15 בלבד, אך כבר בנוי לתלפיות ובגובהו כיום, 1.96 מטר. עוד בשנים שלפני כן עורר את סקרנות עכברי האתלטיקה עם תוצאות מהירות, אך השיא הגיע באליפות העולם לנוער שנערכה בקינגסטון, מול הקהל הג'מייקני הביתי. הלחץ עליו היה בלתי רגיל, גדול עד כדי כך שמספרים שנעל את נעליו הפוך. אולם הוא עמד בציפיות, בפעם הראשונה בקריירה, ניצח את ה-200 מטר עם זמן של 20.61 שניות והפך לצעיר ביותר אי פעם שזוכה בזהב באליפות הנוער. אחרי הניצחון הצדיע לקהל, שהתאהב בו ומאז נשאר מאוהב. בסוף אותה שנה, אגב, זכה בתואר "הכוכב העולה" מטעם איגוד האתלטיקה העולמי.

טבילת האש

נקפוץ מעט קדימה. בולט שבר את שיא העולם לנוער והפך לראשון שיורד 20 שניות ב-200 מטר בגיל כה צעיר. לפיכך, הוא נכלל בסגל הנבחרת הג'מייקנית למשחקים האולימפיים ב-2004 בגיל 17 בלבד. אלא שלאתונה הוא הגיע אחרי פציעה טורדנית ולא בשיא כושרו, קבע זמן חלש של 21.05 שניות ואפילו לא העפיל לרבע הגמר. שנה לאחר מכן, באליפות העולם בהלסינקי, הפך בולט לצעיר ביותר שמעפיל לגמר עולמי ב-200, אך שוב סבל מפציעה, 150 מטר בתוך הריצה, וסיים שמיני ואחרון ברגע האמת עם 26.27 שניות.

ההחלטה הגורלית

בולט הגיע לצומת מהותית בקריירה. בעוד הוא זוהר בעיקר ב-200 מטר, מאמניו נורמן פרט וגלן מילס סברו כי עליו לעבור ולהתמקד בריצת ה-400, אולם האתלט עצמו חשב אחרת והתעקש על הספרינטים הקצרים יותר ל-100 ול-200. פציעה נוספת בשנת 2006 הכריעה את הכף. הריצות הקצרות יהיו מנת חלקו, תכנית אימונים חדשה עם דגש על מניעת פציעות נבנתה וה-400 נותר בצד.

הליגה של הגדולים

בשנת 2007 נערכה אליפות העולם באוסקה, יפן. לתחרות זו בולט הגיע כבר כשיאן הג'מייקני ב-200 מטר (19.75 שניות) ועם ציפיות גדולות מאוד למדליה. הוא אמנם לא חזר על שיאו וקבע בגמר 19.91 שניות, אך זכה במדליית הכסף, כשרק טייסון גיי עוקף אותו בדרך לזהב. כדי להשלים את עליית הכיתה שלו, זכה בולט במדליית כסף נוספת, יחד עם נבחרת השליחים הג'מייקנית ל-100X4 מטר.

כשה-W מונחת ליד ה-R

הקריירה של בולט צברה נסיקה משמעותית בשנת 2008. התעקשותו על ריצת ה-100 מטר, על אף שמעולם לא ירד את גבול 10 השניות, התבררה כנכונה ביותר. בתחילת מאי אותה שנה הוא קבע 9.76 שניות בתחרות מקומית בקינגסטון, הזמן השני בטיבו בהיסטוריה ורק שתי מאיות משיא העולם של אסאפה פאוול. ארבעה שבועות לאחר מכן בניו יורק, שתי המאיות הגיעו מהצד השני. בריצת ה-100 החמישית בלבד בקריירה שלו, הוא קבע 9.72 שניות ובפעם הראשונה ראה את האותיות WR (שיא עולם) מונחות ליד שמו. "זה היה נראה כאילו הברכיים שלו היו בגובה של הפרצוף שלי במהלך הריצה" אמר עליו אז מי שהגיע שני, טייסון גיי, במשפט זכור במיוחד.

בולט ושיא העולם הראשון (רויטרס)בולט ושיא העולם הראשון (רויטרס)

טרבל מייקר

למשחקים האולימפיים בבייג'ינג בולט כבר הגיע כפייבוריט ברור, והוא עמד בכל הציפיות ואף מעבר להן: הוא ניצח את ה-100 מטר עם שיא עולם חדש נוסף, 9.69 שניות. במיוחד נחקקו בזיכרון חגיגות הניצחון שלו עוד לפני שחצה את קו הסיום. שיא העולם שהושג למרות ההאטה (וללא רוח גבית) עורר את דמיונם של חובבי מלכת הספורט, שפנטזו על זמנים מהירים עוד יותר.

"זו הייתה ההופעה הטובה ביותר שלי", אמר בולט השבוע וסיפר: "חזרתי למלון והשותף שלי לחדר, מוריס סמית', שאל אותי אם אני מתכוון לשבור את השיא העולמי גם ב-200. אמרתי לו, 'למה לא'". ה-19.32 של מייקל ג'ונסון היה המטרה. הפעם, בולט לא האט לקראת הסוף אלא נתן הכל כדי לשבור את השיא האיכותי. בסיום, השעון האלקטרוני הראה 19.30 שניות, שיא עולם מדהים שהותיר את כולם פעורי פה. ביום הולדתו ה-22, הפך בולט לאתלט הראשון שקובע דאבל שיאי עולם במשחקים האולימפיים: "החלטתי לתת את הכל בריצה הזו. זה היה מדהים והייתי בשוק, לא הבנתי מה קורה. פתאום הבנתי שאני כמו מייקל ג'ורדן. אנשים שלא יודעים אנגלית רודפים אחריי ואומרים לי 'אתה בולט' כשהם מסמנים את תנועת הברק".

כדי להשלים את החגיגה, השלים בולט גם טרבל ושיא עולם ב-100X4. תוצאה זו אמנם נפסלה לאחרונה לאחר שנסטה קרטר נתפס על שימוש בחומרים אסורים, אך באותה העת היה מדובר בטרבל נדיר.

נבחרת השליחים של ג'מייקה בבייג'ינג 2008 (רויטרס)נבחרת השליחים של ג'מייקה בבייג'ינג 2008 (רויטרס)

נפילת חומת ברלין

שנה אחרי ההופעה הפנומנלית במשחקים האולימפיים, הגיע בולט לאליפות העולם בברלין (בה נכח גם כותב שורות אלה) וסיפק את התצוגה כנראה הכי גדולה שנתן אצן אי פעם. בניגוד לבייג'ינג, הפעם הוא לא האט לפני קו הסיום ב-100 מטר והשעונים הראו 9.58 שניות, שיפור של 11 מאיות לשיאו הקודם והשיפור הגדול ביותר בבת אחת ב-100 מאז תחילת המדידה בשעון אלקטרוני. טייסון גיי הגיע שני עם 9.71 ש' ואסאפה פאוול שלישי עם 9.84 ש', ריצת על שהרימה את האצטדיון האולימפי באוויר. בשליחים אמנם לא השיגו הג'מייקנים שיא עולם, אך תסכימו ששיא אליפות ומדליית זהב זה גם בסדר. שיאים אלו של בולט מחזיקים עד היום, ולא מן הנמנע שיחזיקו עוד זמן רב, או כמו שבולט עצמו ניסח זאת: "אני רוצה שגם בגיל 60 הילדים שלי יראו שאני מחזיק בשיא העולם".

שיא העולם המדהים של בולט (רויטרס)שיא העולם המדהים של בולט (רויטרס)

הפוסל במומו פוסל

רגע בלתי נשכח נוסף מצדו של בולט הגיע באליפות העולם בטגו, דרום קוריאה, ב-2011, הפעם מהסיבות הלא נכונות. לאחר שהעפיל ללא קושי לגמר ריצת ה-100 מטר, קרה לבולט משהו שהוא לא חווה מעולם. הוא זינק מוקדם, ממש מוקדם. לשופטים לא הייתה ברירה אלא לפסול את הג'מייקני ו"להרוס לו" את האפשרות לעוד טרבל עולמי. בולט הבין מהרגע הראשון שהוא זה שפסל, הוריד את החולצה בעצבים ותפס את הראש כלא מאמין. יוהאן בלייק זכה מן ההפקר וניצח עם 9.92 שניות (היחיד שירד מ-10 שניות באותה ריצה), הגמר האיטי ביותר מאז 2003.

בולט מתוסכל אחרי הפסילה באליפות העולם (רויטרס)בולט מתוסכל אחרי הפסילה באליפות העולם (רויטרס)

המשך הרצף ובניית המותג

השנים לאחר מכן אצל בולט היו בסימן שבירת שיאים ושיוט לעבר התואר "האתלט הגדול בכל הזמנים". זה כלל השלמה של טרבל אולימפי שני רצוף בלונדון 2012 ואת הפיכתו לאתלט המעוטר ביותר בהיסטוריה של אליפויות העולם באתלטיקה (מספר שהגיע כבר ל-13 מדליות, 11 מתוכן מוזהבות). גם המותג שלו המשיך לעלות, כאשר כל העת הוא מתובל בלא מעט הומור והמון שואו כמו שהוא יודע. זכורה במיוחד התקרית באליפות העולם ב-2015, כאשר לאחר ניצחון נוסף ב-200, צלם סיני על סגווי נתקל בו והפיל אותו. בולט קם במהרה, התאושש והמשיך עם חיוך את הקפת הניצחון. גם היחס שלו לעיתונאים בשידור חי יצר לא מעט סרטונים ויראליים, כולל "קרניים" מאחורי גבם ופרצופים למצלמה. בכלל, בולט הבין כי מדובר בספורט, אך גם בבידור. הוא גרם לכל אוהדי האתלטיקה לחייך ונהנה מכל הדרך.

בולט במסיבת עיתונאים. הבין שמדובר גם בבידור (רויטרס)בולט במסיבת עיתונאים. הבין שמדובר גם בבידור (רויטרס)

הטבעות האחרונות

בשנת 2016 הודיע בולט כי המשחקים האולימפיים בריו יהיו האחרונים שלו כאתלט, וכי יפרוש לאחר אליפות העולם. זה הפך את הופעתו בריו למרגשת אפילו יותר. שלוש מדליות זהב היו מנת חלקו כהרגלו, מה שהעמיד את מאזנו על שמונה מדליות זהב אולימפיות (כן, נו, התשיעית נפסלה). הוא הפך לראשון בהיסטוריה שמנצח שלוש פעמים ברצף ב-100 וב-200 והבטיח מקום של כבוד בספרי ההיסטוריה. אפילו האיש עם החיוך הנצחי התרגש כשעזב את האצטדיון האולימפי בפעם האחרונה. רבים עדיין מקווים כי יחזור בו מהודעת הפרישה, אך גם אם לא, לנו יש הזדמנות ליהנות ממנו באליפות הזאת עוד פעם אחת. הרי כמו שבולט עצמו אמר, גם עוד 30 שנה נספר שראינו אותו רץ.

בולט נפרד מהמסלול האולימפי. אגדה (רויטרס)בולט נפרד מהמסלול האולימפי. אגדה (רויטרס)
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */