יום חמישי, 25.04.2024 שעה 04:18
ליגה ספרדית 23-24
8122-7032ריאל מדריד1
7037-6432ברצלונה2
6840-6732ג'ירונה3
6138-5932אתלטיקו מדריד4
5830-5232אתלטיק בילבאו5
5134-4632ריאל סוסיאדד6
4838-4032בטיס7
4734-3532ולנסיה8
42 55-5132ויאריאל9
4044-3832חטאפה10
3946-3732אוססונה11
3745-4132סביליה12
3739-3032לאס פלמאס13
3538-2832אלאבס14
3439-2732ראיו וייקאנו15
3138-2632מיורקה16
3147-3732סלטה ויגו17
2545-2232קאדיס18
1861-3332גרנאדה19
1464-3132אלמריה20
לוח משחקים
  • ריאל סוסיאדד
  • שישי, 26/04, 22:00
  • ריאל מדריד
  • לאס פלמאס
  • שבת, 27/04, 15:00
  • ג'ירונה
  • אלמריה
  • שבת, 27/04, 17:15
  • חטאפה
  • אלאבס
  • שבת, 27/04, 19:30
  • סלטה ויגו
  • אתלטיקו מדריד
  • שבת, 27/04, 22:00
  • אתלטיק בילבאו
  • קאדיס
  • ראשון, 28/04, 15:00
  • מיורקה
  • גרנאדה
  • ראשון, 28/04, 17:15
  • אוססונה
  • ויאריאל
  • ראשון, 28/04, 19:30
  • ראיו וייקאנו
  • בטיס
  • ראשון, 28/04, 22:00
  • סביליה
  • ברצלונה
  • שני, 29/04, 22:00
  • ולנסיה

מנוחה, תזונה ופציעות: משמעות גיל 30 עבור מסי

פעם גיל 30 היה סוף הקריירה, היום, עם התנהלות נכונה, מדובר בשיא. ONE מנתח עם טובי המומחים את השינויים שעובר הפרעוש וכיצד יוכל להמשיך עוד שנים

|
ליאו מסי (רויטרס)
ליאו מסי (רויטרס)

ליאו מסי הוא חלק בלתי נפרד מכל אוהד כדורגל כבר כ-13 שנה. בין אם אתם אוהדי ברצלונה, שונאיה, או משהו באמצע, אי אפשר להישאר אדישים לפרעוש. לכן, כשהוא חוגג יום הולדת 30, לצד כל הזיכרונות היפים, השערים, החגיגות והאכזבות, החלטנו ב-ONE לקחת את מסיבת יום ההולדת לכיוון מעט אחר.

ניסינו לבדוק מהו גיל 30 עבור ספורטאי, לא כל שכן ספורטאי-על כמו מסי, ולשם כך נעזרנו במומחים מהמובילים בתחומם. ביקשנו מהם לסייע לנו לנתח את השינויים שעוברים על ספורטאי בגיל זה, את ההתאמות שיש לערוך כדי להמשיך להצטיין וכיצד הדברים הללו השתנו במרוצת השנים.

הילד בן 30: צפו במיטב המהלכים של מסי

פיזיולוג הספורט מהבכירים בישראל, מולי אפשטיין, אשר מונה לאחרונה גם למנהל היחידה המדעית החדשה של הוועד האולימפי, מסביר: "ראשית, הכל תלוי בכישרון האתלטי של הספורטאי ובתהליכים שבהם הוא נבנה מגיל צעיר. במרבית הענפים, לספורטאי ברמות הגבוהות לוקח 10-15 שנה להיבנות עד שהוא מגיע לבשלות הישגית גבוהה, אחר כך מגיע שלב השימור, בו הספורטאי לא ממשיך להשתפר מבחינה גופנית, אבל הוא יכול לשמר יכולות מאוד גבוהות. בענפים מדידים כמו אתלטיקה ושחייה זה מאוד אכזרי, במשחקי כדור וענפים עם מגע זה טיפה אחר. מה שמגביל בדרך כלל ככל שהקריירה מתקדמת זה המישור הגופני, קרי פציעות, בעיקר פציעות שחיקה".

מה לגבי מסי עצמו?
"מסי הוא שחקן שלא רץ הרבה על המגרש, כ-7-8 ק"מ, נמוך משמעותית מהשחקנים האחרים, אז הסגנון שלו פחות שוחק. נכון שהוא נתון יותר לסכנת פציעות מגע, שכן כל השחקנים מנסים לתקל אותו, אך הוא ניחן גם ביכולת ההתחמקות גבוהה שמחפה על כך".

יש הבדל בין שחקן בגיל 30 היום ללפני כמה עשורים.
"בהחלט. יש התפתחות גדולה של נושא ההבנה של תהליכי ושיטות אימון, תזונה ורפואת הספורט. האימונים, בעיקר בקבוצות הגדולות, נהיו מדעיים: הכל מנותח, אפשר למדוד עומסים. קבוצות משתמשות באפליקציות ייעודיות לנושא, עורכות בדיקות דם לשחקנים (לעתים אף יומיות). יש המון בקרה, זה שומר על הספורטאים ומאפשר להם להאריך את הקריירה. יש אמנם עלייה בכמות המשחקים ועלייה בעומס, אבל גם עלייה ביכולת הוויסות. היום 30 לא נחשב כל כך מבוגר, זה כבר לא סוף הקריירה ואנחנו רואים שחקנים שגם מתקרבים ל-40 ביכולת גבוהה".

יש גם יתרונות לגיל.
"בהחלט, לשחקן בגיל 30 יש יעילות טובה יותר בשל ניסיון. מערכת העצבים שלו רווייה ברפרטואר עשיר של גירויים, כך שהוא יודע לא להשקיע מאמצים מיותרים. הדוגמה הטובה ביותר היא פדרר והיעילות שלו על המגרש גם בגיל מבוגר. מצד שני נכנס גם ההיבט הפסיכולוגי, לפעמים גם אם יש יכולות פיזיות, יש שחיקה מנטאלית, כשגם משפחה וילדים נכנסים למשוואה".

מה צריך לשנות?
"צריך להתאים את תכנית האימון לשחקן. בענפים האישיים זה קל יותר, ספורטאי לא צריך להתאמן בגיל 30 כמו בגיל 20, בדרך כלל שמים יותר דגש על איכות ופחות על הנפח. במשחקי כדור מעט יותר קשה להתאים, אבל זה בהחלט אפשרי. היתרון הוא ששחקן כדורגל, בניגוד לאצן או שחיין לדוגמה, לא צריך להגיע ליכולות קצה ולהימדד בכוח מקסימלי, מהירות או סבולת, אלא לשמור על יכולת גבוהה לאורך זמן".

איזה התאמות צריך לעשות?
"בקבוצת כדורגל, בה העונה ארוכה, אפשר לעשות ויסות מבחינת כמות המשחקים או כמות הדקות. מסי ידוע בתור אחד שמשחק כמעט כל משחק, וייתכן שהוא יצטרך פשוט לשחק מעט פחות. מרבית הפציעות קורות בשליש האחרון של המשחק, בו רמת העייפות גבוהה, והוא יהיה חייב להתרגל לזה. גם ויסות באימונים הוא אפשרי. הוא יכול להפחית יחידות אימון, להתמקד באימונים הטקטיים ובמקביל לשמר עבודת "תחזוקה". אפשר גם לעבוד על פי מחזוריות שבועית, כלומר, מדי פעם "להתרענן" ולאפשר שבוע אימונים מאוד קל תוך כדי העונה. יש כל מיני טקטיקות לעשות, צריך לעקוב ולהיות רגיש כדי לזהות כל פציעה קטנה, למנוע את הדברים מראש".

מסי. מומלץ לערוך אימונים קלים (רויטרס)מסי. מומלץ לערוך אימונים קלים (רויטרס)

"יש פציעות שיכולות לגמור קריירה"

נושא הפציעות, כפי שניתן לראות, תופס נפח משמעותי מאוד בקריירה של כל כדורגלן, לא כל שכן כוכב-על כמו מסי. לפיכך, החלטנו להיכנס לעובי הקורה בנושא ודיברנו עם עידו דנה, אחד הפיזיותרפיסטים המובילים בארץ בתחום פציעות הספורט והשיקום והבעלים של מרפאת "ספורט קליניק", אשר היה לאורך שנים הפיזיותרפיסט של מכבי ת"א וגם היום מטפל בעשרות כדורגלנים בגילאים שונים.

מאילו פציעות שחקנים בגיל 30 ומעלה צריכים לחשוש יותר?
"יש פציעות קלות שגם בגיל 30 מתגברים עליהם, כמו מתיחות קלות בשרירים, דלקות גידים קלות וכו', אבל יש פציעות בעלות אופי ויכולת להיות פציעות מסיימות קריירה, שהרבה מאוד שחקנים תולים את הנעליים כתוצאה מהן. דוגמה טובה היא קרע ברצועה הצולבת בברך, פציעה שסיימה ללא מעט שחקנים את הקריירה, כמו אצל אינזאגי לדוגמה, ראובן עטר אצלנו בארץ ועוד. הסיבה היא שבגיל מבוגר יותר לעשות שיקום של שמונה חודשים, כשגם אחריו מי יודע אם תוכל לחזור, זה הרבה פעמים קשה מאוד".

"אני באופן אישי פגשתי את אינזאגי, אחרי שהוא נותח אצל ידיד שלי, פרופ' רמון קוגאט בברצלונה (ניתח גם את בוזגלו, יצחקי ושחקנים ישראלים נוספים), תוך חודשיים-שלושה הייתה לו מוטיבציה מאוד גבוהה לחזור, אמנם בגיל מתקדם, אך עם המון תשוקה לכדורגל. הוא עשה שיקום מצוין, אבל הוא לא הצליח. כלומר, יש פציעות שאנחנו יודעים ברפואת הספורט שבגילאים מתקדמים קשה מאוד לחזור מהם. זלאטן למשל מנסה להוכיח עכשיו שהוא היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל, כשלמרות גילו ולמרות דעת המומחים הוא אומר שיחזור ומלווה את זה בצילומים באינסטגרם וכד'. להגיד שזה משכנע אותי? לא יודע, אבל הוא באמת מיוחד בכל כך הרבה דברים, שאולי גם כאן יצליח להפתיע".

זלטאן. למרות גילו, יכול לחזור מהפציעה? (רויטרס)זלטאן. למרות גילו, יכול לחזור מהפציעה? (רויטרס)

"במחשבה הזאת אתה גם רוצה לנסות להבין מה הסיכוי לפציעה כזאת, מה הגורמים התורמים הבולטים. אז כמובן שבגילאים מאוחרים צריך יותר לתת את הדעת לנושאים של עייפות, לוקח לגוף יותר זמן להתאושש. עם הגיל יש גם את מה שנקרא הפציעות המצטברות, למשל פציעות סחוס מולן הרפואה עדיין ניצבת קצת חסרת אונים. הכדורגל מאיץ את התהליכים האלה מאוד, כי הוא פוגע במגוון רקמות. בזמנו, כפיזיותרפיסט במכבי ת"א, הלכתי עם צילום MRI בברך של אחד השחקנים, שהיה בן 32, לפרופ' מומחה, וזה אמר שזו נראית ברך של בן 60. זה רק כדי לסבר את האוזן לכמה התהליך מואץ כתוצאה מהכדורגל".

ומה לגבי פציעות העבר של מסי?
"הפציעה הכי טורדנית של מסי הייתה דווקא קרע בשריר הירך האחורי. הוא סבל מזה שנה שלמה וזה איים על הסיכוי שלו להשתתף במונדיאל 2014. הוא בורג מרכזי בברצלונה והיו שם הרבה טעויות בקבלת ההחלטות שבאו כתוצאה מהלחץ לחזור לפעילות. ידעו אז שהוא לא בריא ב-100 אחוז, אבל נכנסים פה אלמנטים מסחריים-כלכליים נטו, ועובדה שזה קורה גם בברצלונה הגדולה. אכן הוא חזר מוקדם מדי כמה פעמים, עד שהבין בעצמו שהוא חייב לקחת מנוחה ארוכה יותר אחרת הוא לא ישחק במונדיאל. זו לא פציעה מסיימת קריירה בעיקרה, אך זו פציעה "משקרת", שחקן יכול להרגיש מצוין, אך הוא לא בריא".

וכפיזיותרפיסט, מה ההמלצות שאתה יכול לתת?
"צריך לסמן את נושא הפגיעות הסחוסיות ואת פציעות הרצועה, כעניינים שמחייבים תהליכי התאוששות וויסות עומס אימונים. מרחב התמרון הולך ונהיה קטן יותר ככל שספורטאי מתבגר ולכן התנהלות צריכה להיות שונה, יותר זמן התאוששות, יותר טיפולים מניעתיים, הקפדה על תזונה. כל אלה נכונים גם לשחקן צעיר, אך אצל מבוגרים יותר זה מקבל משנה תוקף".

לברון ג'יימס. מקיף את עצמו בפיזיותרפיסטים הטובים ביותר (רויטרס)לברון ג'יימס. מקיף את עצמו בפיזיותרפיסטים הטובים ביותר (רויטרס)

"לברון ג'יימס, לדוגמה, החליט שהוא מקיף את עצמו באנשי המקצוע הכי טובים מתחום הפיזיותרפיה, העיסוי והתזונה. הוא משלם על זה כמיליון וחצי דולר לשנה, במטרה להאריך את הקריירה כמה שנים שאפשר. אלו בדיוק ההיבטים המניעתיים והתחזוקה שצריך. זה מאוד מקובל היום ברמות האלה, גם מסי עושה את זה, הוא לא סומך רק על הצוות המקצועי של ברצולנה".

"חייבת להיות התייחסות מקיפה לתזונה"

גם אפשטיין וגם דנה הזכירו את חשיבות התזונה עם התקדמות הקריירה. לפיכך, שוחחנו עם אחת המובילות בתחום, יעל דרור, דיאטנית קלינית וספורט, שעבדה עם עשרות ספורטאים ברמות הגבוהות. היא מסבירה: "לאחר גיל 30, חלים בגוף שינויים ברמה המטבולית והפיזיולוגית הדורשים תשומת לב רבה יותר כדי לשמור על אותה היכולת הגופנית שהייתה לספורטאי בעבר, ואף לשמרה לאורך זמן".

עד כמה הנושא השתפר ביחס לעבר?
"תחום תזונת הספורט התקדם מאד בשני העשורים האחרונים בזכות המדע והמחקרים המקיפים שנערכו על ספורטאים, ויש כיום ידע רב כיצד לתמוך בספורטאים ולמקסם את היכולת שלהם גם בגילאים הבוגרים יותר. גם העובדה שבקבוצה מקצוענית יש מודעות רבה לחשיבות של הנושא ובדיקות תכופות, מסייעת בכך".

מסי בארוחה. יש לשמור על תזונה נכונה (אינסטגרם)מסי בארוחה. יש לשמור על תזונה נכונה (אינסטגרם)

איזה התאמות צריך לעשות כדורגלן כמו מסי?
"מסי הוא ספורטאי-על שמשחק עשרות משחקים בשנה, עם זמני התאוששות קצרים. יש חשיבות אדירה לשמירה על תזונה שתתמוך ותשפר את היכולת על המגרש ותאפשר ההתאוששות מהירה, כמו גם תסייע להארכת הקריירה ולשמירה על יכולת גבוהה לאורך שנים. מדובר לא רק על התזונה בין המשחקים, אלא כמובן מה ומתי אוכלים לפני, תוך כדי ואחרי הפעילות.

מה לדוגמה?
"יש התאמה אישית של התוספים אותם הוא צורך לפי מדדים שנלקחים על בסיס קבוע כמו בדיקות הדם, מדדי התייבשות, אחוזי שומן, משקל הגוף ועוד. התאמת הרכב משקאות הספורט ושאר תוספי הפחמימות/חלבונים לדרישות הגוף והספורט הספציפי של הספורטאי. ישנה חשיבות רבה יותר בהקפדה על שתייה נאותה של נוזלים והפחתת כמויות אלכוהול, בחירה חכמה יותר של המזונות בתפריט היומי והפחתה של ג'אנק פוד, חטיפים ושאר מזונות שאולי מהנים לאכול, אך תורמים לגוף אנרגיה פחות איכותית. אלו דברים חשובים בכל גיל, אך כשהגיל עולה יש להם חשיבות מכרעת".

"אין הכוונה להיכנס לדיאטה הדוקה, אך כן להבין שהגוף הוא מכונה וצריך לתדלק אותה בדלק הנכון והאיכותי כדי שתוכל להמשיך להפיק את הביצועים הספורטיביים ברמה הכי גבוהה שאפשר גם לאחר גיל שלושים".

ליאו מסי בן 30, סדרת הכתבות של ONE

גדול מהחיים: הרגעים היפים בקריירה של מסי
החידון הגדול: האם אתם באמת מכירים את מסי?
ואחת לשנה הבאה – 30 תמונות מרגשות של מסי
"אוהבים אותך, זקן": הרשת חוגגת 30 עם מסי
גאון הדור: צפו במיטב המהלכים מהקריירה של מסי
מסי אמר 'לא' לריאל מדריד 3 פעמים ב-6 השנים האחרונות

אסור לפספס
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
נגןמאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
מאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
נגןפחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
פחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */