יום חמישי, 18.04.2024 שעה 13:38
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

8 זה בגב? ציון צמח בא לפרוח בבית"ר ירושלים

ההשוואה לנמני, המאבק על הספרה 8 במכבי, הנדידה בין קבוצות והשינוי שעבר בעכו. הקשר שסיים את העונה עם 8 שערים בלאומית מצטרף לפרויקט של אוחנה

|
ציון צמח (אורן בן חקון)
ציון צמח (אורן בן חקון)

אחת מהקבוצות אולי הכי פעילות עד עכשיו בחלון ההעברות הנוכחי זו בית"ר ירושלים. הקבוצה מהבירה מתחמשת לקראת ההופעות שלה במוקדמות הליגה האירופית ואחד מהשמות שהיא צירפה לשירותו הוא של ציון צמח, שחקן שבצעירותו היה מיועד להיות מהכוכבים הבאים של ליגת העל, אבל רק בגיל 27 הקשר הזה מקבל בחזרה את ההזדמנות להוכיח את עצמו בקבוצה גדולה.

טונות של פוטנציאל, מספרים יפים בנוער של מכבי תל אביב, הופעות בנבחרות ישראל הצעירות כולל עשרה משחקים ושני שערים בנבחרת עד גיל 21, ותווית שהודבקה לו על ידי האוהדים הצהובים כ"אבי נמני החדש". על פניו, הדרך שלו למעלה הייתה אמורה להיות קצרה, אבל הדברים לא תמיד באים בקלות.

מגיל 6 הוא שיחק במכבי תל אביב. הופעת הבכורה שלו בליגת העל הייתה לפני שמונה שנים וחצי, בדיוק ביום הולדתו ה-19. הוא נמנה על הסגל של הקבוצה הבוגרת ועלה מהספסל מידי פעם. כשלא היה בסגל, הוא המשיך להרשית בליגה לנוער, אבל את קפיצת המדרגה שלו בצהוב הוא לא ממש הצליח לבצע בבוגרים.

"במחלקת הנוער הוא היה שחקן מוביל", סיפר גורם שעבד במועדון באותם ימים. "הוא היה לוקח מצבים נייחים, הייתה לו טכניקה טובה ותמיד הכל הלך לו בקלות. האוהדים התאהבו בו אבל בבוגרים היה לו קשה יותר, וזה היה נראה שהייתה לו בעיה עם הקצב ועם כושר המשחק. זו הייתה ליגה אחרת".

ציון צמח באימון קבוצתו החדשה (אורן בן חקון)ציון צמח באימון קבוצתו החדשה (אורן בן חקון)

במועדון לחוץ כמו מכבי תל אביב אין זמן להשתפשף, ושם החליטו שאולי עדיף לו לצבור ניסיון ולעבור בהשאלה לקבוצות קטנות יותר, כמו נס ציונה והפועל רמת גן. אבל צמח רצה לשוב לקבוצה בה גדל וכשהמאמן מוטי איוניר קיבל את ההזדמנות לעמוד על הקווים, צמח ראה בזה פתח לחזרה. הוא רצה לחזור בגדול, ולרשת באופן רשמי את מקומו של נמני.

רגע לפני פתיחת העונה, בקיץ 2011, הוא הגיע למפגש עם אוהדי הקבוצה בפארק הירקון כשהוא מלווה בגדי כרמלי, עוזר המאמן של איוניר. זה קרה חודשים ספורים אחרי שמיץ' גולדהאר הודיע לאבי נמני על סיום עבודתו במועדון. עד אז, צמח שיחק עם הספרה 23 על גבו ובשיחה עם האוהדים הוא אמר להם שהוא מתכוון ללבוש את החולצה עם הספרה 8 של אבי נמני. קודם לפגישה הזו, כשהוא עוד תהה לגבי השאלה איך המהלך הזה יתקבל בחוץ, אמר לו מנהל הקבוצה אבנר טוויטו: "קח את המספר, אל תפחד". אבל הספרה הזו הייתה נושא רגיש בעיני הקהל.

"הוא בא למפגש עם האוהדים ודיבר על זה", סיפר אחד מאוהדי הקבוצה שנכחו במקום. "ציון אמר לכולם שהוא ביקש את האישור מאבי ללבוש את הספרה 8 ושאבי אמר לו שזה בכלל לא העניין שלו אז הוא יכול לעשות מה שהוא חושב. אבל רוב האוהדים לא אהבו את זה. הסבירו לו שהם מתנגדים עקרונית למהלך הזה ובמיוחד כשזה בא משחקן צעיר שבקושי שיחק. הוא היה מאוד מאוכזב מזה, אבל הבהירו לו שזה לא משהו אישי נגדו. בכל אופן זו לא הייתה הסיבה שבגללה הוא עזב את הקבוצה".

ציון צמח. 8 זה בגב (נעם מורנו)ציון צמח. 8 זה בגב (נעם מורנו)

ציון צמח לא מצא את מקומו במכבי תל אביב. אמנם היו ממנו הרבה ציפיות, אבל לטובתו היה עדיף לקבל דקות משחק ולכן הוא המשיך הלאה ועבר למכבי פתח תקווה, שם הוא התנדנד בין הספסל להרכב. עירוני קרית שמונה התעניינה אז בשירותיו, אבל הוא סירב לה בנימוס משום שהעדיף להישאר באם המושבות.

זה היה הפספוס הגדול ביותר שלו כי בסיום אותה העונה, בצפון חגגו אליפות ואצל הלוזונים היה משבר משבר גדול. הם פיטרו את מרקו בלבול ואייל לחמן, והביאו את משה סיני שניסה להציל את הקבוצה מירידה, אך בסיום העונה מכבי פ"ת נשרה לליגה הלאומית. "הייתי במכבי פ"ת רק שלושה חודשים", אמר משה סיני, "הוא היה שחקן צעיר וירד ליגה, אבל מבחינת כישרון ופוטנציאל הוא בהחלט היה שייך לליגת העל. אם הוא יצליח להיות בולט ברמות האלה, זה רק עניין של אופי ומנטאליות".

לא סתם סיני התייחס לעניין האופי והמנטאליות. בהמשך, צמח בחר "לרדת" בעצמו לליגה השנייה כשהצטרף להכח עמידר רמת גן, לפני שעבר לליגה הקפריסאית הראשונה שם הוא שיחק במדי פראלמיני. גם באי השכן הוא ידע ימים לא קלים. הקשר לא מצא את מקומו והחזרה לארץ הייתה מתבקשת מבחינתו, וכך לפני שלוש שנים הוא חתם בהפועל עכו וקיווה לצאת לדרך חדשה. אלא שבנקודה הזו הוא הפך לגיבור טראגי.

ציון צמח. הפך לבורג מרכזי בהפועל עכו (עמית מצפה)ציון צמח. הפך לבורג מרכזי בהפועל עכו (עמית מצפה)

במחזור הליגה הראשון, צמח עלה מהספסל במשחק הבית מול הפועל חיפה. שתי דקות אחרי שנכנס הוא גם כבש את שער השוויון שקבע 1:1, אך דקה אחת לאחר מכן הוא ספג תיקול חריף מיובל שבתאי שגם הורחק בעקבות העבירה. צמח נותר שרוע על הדשא במשך דקות ארוכות והובהל לבית החולים עם שבר בקרסול. הוא חזר לשחק רק חמישה חודשים לאחר מכן.

הפציעה הזו, כך טוענים מקורביו, הביאה לשינוי גדול אצל הקשר. במקום לנדוד ממקום למקום, צמח החליט להישאר בעכו. שלוש שנים הוא שיחק בקבוצה, כשבדרך הוא שוב חווה ירידת ליגה, אבל הפעם הוא החליט להישאר ולתקן את מה שקרה - וגם הצליח להעפיל איתה בחזרה לליגת העל תוך שנה אחת.

דוד קלטינס מול ציון צמח. בעונה הבאה הם ישחקו ביחד (אורן בן חקון)דוד קלטינס מול ציון צמח. בעונה הבאה הם ישחקו ביחד (אורן בן חקון)

"בשלוש שנים שלו בעכו הוא תפס יציבות, גם בכדורגל וגם בחיים האישיים שלו", העידו לא פעם חבריו לקבוצה מהצפון. מי שנתן לו את ההזדמנות להוכיח את עצמו והפך אותו לשחקן משמעותי היה המאמן שלומי דורה, שסיפר השבוע: "אצלי הוא היה שחקן מרכזי לכל דבר. בעיניי, הכל עניין של כמה אתה בונה עליו וכמה אתה נותן לו לשחק. צריך לבנות עליו ולתת לו לשחק 90 אחוז מהזמן ואם זה קורה, אז הוא גם מביא מספרים".

ואכן, הקשר עשה עונה מרשימה בלאומית עם שמונה שערים וגם עם הספרה 8 על גבו. אולי גם היא הביאה את השינוי המיוחל. בבית"ר ירושלים עידן ורד משחק עם הספרה הזו על גבו, אבל הפעם מקורביו של צמח טוענים כי "הסיפור עם המספר לא מעניין אותו יותר והוא לא מתעסק בזה".

ציון צמח במדי בית"ר ירושלים (אורן בן חקון)ציון צמח במדי בית"ר ירושלים (אורן בן חקון)

ציון צמח גדל בקרית אונו. אבא שלו מנחם נחשב גם כן לאיש כדורגל ומבחינת השניים, המעבר לבית"ר ירושלים הוא סגירת מעגל. "בתור ילד ציון היה רואה את המשחקים של בית"ר והוא גדל על אלי אוחנה, שעכשיו גם ישתף איתו פעולה בקבוצה. זה קטע מדהים", ציין אחד מחברי המשפחה.

הצירוף של הקשר הזה הוא עוד אחד מההימורים של אלי טביב על שחקנים אלמוניים יחסית שמקבלים את הבמה בטדי. יכול מאוד להיות שהבעלים זיהה את הפוטנציאל שקיים אצלו עוד מגיל הנוער ולאור השינוי שחל בו בשנים האחרונות, טביב החליט שהגיע הזמן לתת לו לפרוח.

"זו עוד אחת מההברקות של בית"ר ירושלים בשנים האחרונות", הדגיש אייל לחמן שכזכור אימן את צמח במכבי פתח תקווה. "הנטייה להחתים את הקשרים שמאחורי החלוץ זו נטייה מבורכת, ואני מתכוון כמובן לחן עזרא, ישראל זגורי ועידן ורד. עכשיו גם ציון נכנס לרשימה הזו, רק שבניגוד לשמות האלה, הוא יצליח גם לשחק באמצע ולא רק בקווים. ולמרות העובדה הזו שהוא שחקן אמצע מצוין, הוא גם אחד שיודע להסתנן מדהים לרחבה וגם לכבוש שערים. הוא מסוג השחקנים שהפריצה שלהם באה בגיל מאוחר יותר ויכול מאוד להיות שהוא באמת יפתיע העונה".

אסור לפספס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */