יום חמישי, 18.04.2024 שעה 23:11

אז מה המכנה המשותף של מרבית הדיאטות?

הפחתה בכמות הקלוריות? התנזרות ממאכלים "שמנים"? תשכחו ממה שהכרתם. מרבית הדיאטות המודרניות מתעסקות באיכות ולא בכמות, ובעיקר שונאות פחמימות

|
פחמימות. תשכחו מהם? או שבעצם לא ממש (רויטרס)
פחמימות. תשכחו מהם? או שבעצם לא ממש (רויטרס)

אין כמעט אזרח אחד בישראל שאינו קשור בצורה זו או אחרת לתחום הרווי של עולם הדיאטות, אם לא בהקשרו האישי, אז ודאי בהקשר של אדם אחד לפחות ממעגלו הפנימי.

הדבר נובע מכך שיותר ממחצית האוכלוסייה במדינה מעוניינת לרדת במשקל, כאשר כרבע ממנה נמצא ממש ברגעים אלו בעיצומה של דיאטה כזו או אחרת (המונח דיאטה מטעה מעט, משום שמשמעו במדינות מסוימות הנו תזונה בעוד שבארץ משמעו ירידה במשקל).

היות והעולם הזה הנו רווי במאות סוגי דיאטות לכל דורש, עולה השאלה האם יש מכנה משותף בין כל הדיאטות הללו, שכן דיאטות שונות לחלוטין מביאות לא פעם לתוצאה זהה של ירידה במשקל.

אם ניקח את הדיאטות המוכרות יותר, נראה שניתן למצוא מכנה משותף ברור אשר חוזר בכל אחת ואחת מהן והוא הפחתה של צריכת הפחמימות. כן כן, זו לא טעות, לא הפחתה של צריכת השומנים, לא הפיכת מרכיב השומן לאויב האנושות – אלא הורדת התוצר הנפוץ ביותר של תעשיית המזון בימינו – המתוק ה”מנחם”.

לפני שנפרט איך המוטיב חוזר בדיאטות מוכרות, חשוב לציין כי לכאורה המכנה המשותף בין הדיאטות היה צריך להיות הורדת צריכת הקלוריות היומית – אך מוטיב זה כבר אינו מאפיין את הדיאטות המדעיות המודרניות אשר שמות דגש על “מה” ולא על “כמה”, כפי שיפורט בהמשך.

נתחיל עם הדיאטה המדוברת ביותר בישראל היום – דיאטת 17 הימים. מדובר בארבעה מחזורים אשר הראשון שבהם כולל אלמנט שאינו מפתיע אותנו כאמור – התנזרות מוחלטת מפחמימות. המחזורים הבאים מתירים אט אט לחוזר לעולם הפחמימות אך העיקרון ברור.

סוכר. לא ב-17 יום הראשונים (רויטרס)סוכר. לא ב-17 יום הראשונים (רויטרס)

נעבור לדיאטת האדם הקדמון, שגם היא צוברת תאוצה אדירה בשנים האחרונות. העיקרון המנחה של דיאטה זו הנו לא לצרוך מזון מעובד אלא רק מזון מן הטבע. מקורה של הדיאטה הזו הינו בטענה כי עד לתקופת תעשיית המזון המודרנית לא צרכנו כל כך הרבה מזון מעובד (בעיקר פחמימתי וסוכרי) ולכן תופעת ההשמנה של היום כמעט לא היתה קיימת בעבר. בדיאטה זו מלבד פירות וירקות כמעט לא תתקלו צריכה של פחמימה, כאשר המזון העשיר בחלבון ובשומן דווקא יימצא בשפע.

אם כבר דיברנו על דיאטה שמתמקדת בחלבון ובשומן אי אפשר שלא לדבר על דיאטת אטקינס, אשר היתה נפוצה לפני מספר עשורים ועדיין נחשבת כ”קלאסית” עד היום. בדיאטה זו צריכת הפחמימות כמעט אסורה לחלוטין, שכן ממציא השיטה ד”ר אטקינס, טען כי הפחמימות הן האחראיות למגפת ההשמנה העולמית (זכה לביקורות רבות אודות התיאוריה שלו).

ביצים. אטקינס היה אומר לכם "כמה שיותר" (רויטרס)ביצים. אטקינס היה אומר לכם "כמה שיותר" (רויטרס)

חשוב לציין כי בשלוש הדיאטות המוזכרות נראה בטווח הקצר תוצאות מדהימות לעומת דיאטות של הפחתת שומנים או הדיאטות הקלאסיות של הורדת צריכת הקלוריות (באופן כללי, ולא באופן גורף כמובן). עם זאת, חשוב לציין שאי צריכה של פחמימות לאורך תקופה ארוכה טומנת בחובה מספר סיכונים כגון: השפעה לרעה על מצב הרוח (הפחמימות קשורות להורמון הסרוטונין), סיכון למחלות מסוכנות עקב צריכה מרובה של שומן וכמובן ה”התנפלות” המחודשת על הפחמימות לאחר תקופה קצרה והחזרת כל המשקל בחזרה.

הפחתה של כמות הפחמימות צריכה להיות יד ביד עם תהליך קוגנטיבי, ולא רק תזונתי, שכן הפחמימות משמשות את מרבית האוכלוסיה כאכילה רגשית (“אני לבד”, “אני כועס”, “אני כישלון”, והנפוץ ביותר “אני משועמם”...).

סוכר לבן. כמה מנחם, כמה מיותר... (רויטרס)סוכר לבן. כמה מנחם, כמה מיותר... (רויטרס)

עבדכם הנאמן מסכים כי הדרך המוכחת להורדה במשקל היא הפחתה בכמות הפחמימות אך עם כוכבית. קרי, הפחתה סבירה ולא התנזרות מוחלטת. עדיף לרדת “בריא” ולאט, מאשר לרדת בבת אחת ובצורה מסוכנת (מה גם שיש סיכוי רב להשמנה חוזרת).

חשוב לציין בנקודה זו, כי אם בניגוד לאמור עד כה, אתם סבורים שהפחתת השומנים היא הדרך הנכונה, כדאי שתדעו כי למרכיב השומן בתזונה שלנו יש חשיבות רבה בכל הקשור לייצור הורמונים בגוף, וזו עוד סיבה מדוע אסור להתנזר ממנו גם בתקופות של הורדה במשקל.

תיאור הדיאטות בכתבה הנו תמציתי ביותר ואינו אמור לתאר בפירוט כל אחת מהן. על הקשר בין צריכת סוכר (פחמימה) להשמנה ניתן לקרוא בכתבה קודמת שעסקה בנושא.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */