יום חמישי, 28.03.2024 שעה 14:57
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

נפל ולא קם: ההתרסקות הגדולה של ראובן עובד

הוא סומן ככישרון הכי גדול פה, כבש שער אליפות, אך אז חלה הירידה. המחסור בהצעות, ההסתבכויות, הילד מחוץ לנישואים, הבילויים ופרשת הסמים המסעירה

|
ראובן עובד (מערכת ONE)
ראובן עובד (מערכת ONE)

הוא גדל במכבי תל אביב, זכה איתה בגביע ואף כבש את שער האליפות בעונת 2002/2003, סומן כאחד הכישרונות הכי גדולים בכדורגל הישראלי. אמרו שהוא יהיה יותר גדול מהשחקנים הכי גדולים שצמחו בישראל כמו חיים רביבו, יוסי בניון ואייל ברקוביץ'. אחרי שעזב את הצהובים הוא נדד בין לא מעט קבוצות עקב בעיות משמעת כאלה ואחרות, שהיו רק רמזים מקדימים לעתיד האפל שצפוי לו.

אז איך הידרדר כדורגלן העבר ראובן עובד לספסל הנאשמים בבית המשפט ולא בפעם הראשונה? מהילדות בגבעת שמואל למשפחה תומכת, דרך מעברים בין 15 קבוצות ב-15 שנות קריירה, השוואות לכדורגלן רוני קלדרון שהסתבך לא מעט גם הוא ועד למעצר האחרון השבוע, כשהוא נמצא בדירה המאכלסת כמות גדולה של סמים. סיפור נפילתו של שחקן העבר ראובן עובד.

ההבטחה הגדולה ותחילת הקריירה

ראובן עובד נולד בנובמבר 1983, בגבעת שמואל, הבן הצעיר למשפחת עובד המונה את ההורים יוסי ותקווה והאחים הגדולים יניב ואבי, ששיחקו בעבר בבני יהודה. בהיותו בן 15 בלבד צויר עובד הצעיר ככישרון ענק, כזה שלא נראה עוד במחוזות הכדורגל המקומי, שיוביל את הענף למקומות גבוהים, אך עם זאת היו מודעים גם לכך שמדובר באדם בעייתי, אחד שנוהג להקל על עצמו, לא מראה רצינות רבה ואף נוטה להיגרר בקלות רבה.

הסוכן ג'קי דהאן, שהכיר אישית את עובד ומשפחתו ממקום מגוריהם, זיהה את הפוטנציאל הגדול ולקח אותו תחת חסותו כסוכנו האישי. באותן שנים בהן שיחק עובד בנוער של מכבי תל אביב והיה לשם המדובר ביותר, כישרונו הגיע עד לאוזניהם של אנשי קבוצת פנרבחצ'ה הטורקית, בה שיחק באותה תקופה חיים רביבו. הטורקים התרשמו מאוד מ"ילד הפלא הישראלי" בשבוע ההתרשמות אליו טס ואף הביעו את רצונם לרכוש את כרטיסו, אך הצהובים להם היה שייך באותה עת התנגדו לכך בתוקף, בטענה כי המשא ומתן נערך ללא ידיעתם ולכן לאחר דין ודברים, תוך התערבותה של אופ"א בפרשה, נאלץ עובד להישאר בתל אביב.

העלייה לבוגרים וההתחלה של ההסתבכויות

גם הדרך לקבוצת הבוגרים של מכבי תל אביב לא הייתה סלולה. השחקן, שהיה ידוע בבעיות המשמעת שלו, נמצא שרוי לאורך התקופה תחת זכוכית המגדלת של מאמן קבוצת הנוער דאז, ניצן שירזי ז"ל והמאמן של קבוצת הבוגרים ניר לוין.

ניר לוין. פיקח מקרוב על עובד (אחמד מוררה)ניר לוין. פיקח מקרוב על עובד (אחמד מוררה)

"ראובן היה שחקן עם כישרון כדורגל יוצא דופן שעשה דברים מדהימים", אמר לוין. "כבר מהנוער היו לו בעיות כאלה ואחרות, אך ניצן אמר לי שראובן בסדר מבחינת התנהגות כבר תקופה ושאפשר לקחת אותו לבוגרים".

המאמן הגיע לדרבי הנוער שהתקיים בגבעת העלייה בו מכבי ניצחה 0:4 וראובן, שכבש שער ובישל שניים, הועלה לקבוצה הבוגרת.  כבר באותה שנה עזר עובד לקבוצתו לזכות בגביע המדינה תוך שהוא מציג יכולת מרשימה בחצי הגמר והגמר עצמו. שנה לאחר מכן, בעונת 2002/2003, עובד, שכבר נחשב לשחקן הרכב לגיטימי תחת המאמן החדש של הקבוצה ניר קלינגר, גם סייע לצהובים לקחת אליפות בהפרש שערים ע”ח מכבי חיפה, כאשר את שער האליפות כובש עובד עצמו עם מבצע אישי מרשים.

קלינגר נזכר בתקופה בה אימן את הכישרון הגדול וסיפר: "זאת הייתה חוויה לראות אותו מתאמן, בחור חיובי, נחמד, שניסה להיות רציני ולהצליח, אבל לא תמיד זה הצליח לו. הוא אחד השחקנים היותר מוכשרים שיצא לי לאמן, אני חושב שלא נולדים יותר משני שחקנים עם כזה כישרון בדור".

ניר קלינגר (רדאד ג'בארה)ניר קלינגר (רדאד ג'בארה)

אך גם כשנראה היה על המגרש שהוא בדרך הנכונה ובעוד הוא מחזיק בחוזה גדול, עובד הצעיר עשה לא מעט בעיות לאנשי מכבי תל אביב; השחקן התקשה לקום לאימונים, היה מבלה עד מאוחר ונהג לשחק קטרגל עם חבריו עד שעות מאוחרות ואף נטען כי השתתף ביחד עם תמיר כהן וקובי מוסא, חבריו לקבוצה דאז, בטורניר בו הפסידו השלושה אלפי שקלים ועם חשיפת הסיפור בתקשורת, המועדון הצהוב לא אהב את הסיפור והטיל עליהם עונש של 15 שעות שירות בעבודה עם עבריינים צעירים בכלא.

אם זה לא הספיק, עם החתימה על החוזה הגדול הראשון בקריירה כשהוא בן 18, עובד רכש רכב יוקרתי ומנקר עיניים ביחד עם אביו ולאחר זמן קצר היה מעורב השחקן בתאונת "פגע וברח", שבעקבותיה הורשע בבית המשפט ונגזרו עליו עבודות שירות. מיד לאחר סיפור התאונה, מאסו במועדון מכבי תל אביב בהתנהלותו של השחקן ועל כן הוחלט לשחררו בתום העונה.

הנפילה המקצועית וניסיון ההתאוששות  

עם סיום חוזהו במועדון הצהוב, עבר עובד לשחק בהפועל חיפה, שם התאמן שוב תחת הדרכתו של המאמן ניר לוין, כאשר גם שם הוא לא חסך בבעיות, גרם לכאב ראש לא קטן לאנשי המועדון ולבסוף שוחרר לאחר עונה אחת בלבד. בעונת 2005/2006 הצטרף לבני יהודה בה התאחד עם מאמנו בנוער, ניצן שירזי, שניסה לאורך השנתיים בהן שיחק תחתיו לגרום לעובד לחיות חיים ספורטיביים כמקצוען ואף הצליח להוציא ממנו מעט מהיכולת הטמונה בו.

היכולת ההיא לא נעלמה מעינייהם של אנשי מכבי תל אביב שניסו להחזירו לקבוצה, אך לבסוף בחר עובד ללכת דווקא ליריבה העירונית, הפועל תל אביב וחתם לארבע שנים עם החוזה היקר ביותר בקריירה שלו. בתקופה בה שיחק במדיה האדומים של הפועל ותחת הדרכתו של גיא לוזון, עזב עובד את בית הוריו בגבעת שמואל ועבר להתגורר במקומות היוקרתיים ביותר בתל אביב, קנה רכבים יקרים, יצא לבלות כמעט בכל ערב תוך שבכל עת מלוות אותו בחורות שונות, עד שלבסוף נחתך מהפועל תל אביב לאחר שנתיים בלבד.

ניצן שירזי ז"ל (יניב גונן)ניצן שירזי ז"ל (יניב גונן)

מאותו הרגע, הקריירה של עובד נראתה בדרך הבטוחה לקריסה מקצועית, כשהוא רושם הופעות חלשות במכבי נתניה, בני סכנין, הפועל פתח תקווה, הפועל רמת השרון והכח רמת גן בין השנים 2009-2011; חמש קבוצות תוך שנתיים בלבד.

המאמן אלי מחפוד, שאימן את עובד בהפועל פתח תקווה, סיפר: "ראובן לא הגיע ממש בכושר, אני נתתי לו להיכנס בהדרגה. הוא ידע וכולנו ידענו גם שזה הצ׳אנס האחרון שלו בליגת העל, לכן הוא באמת ניסה, השתדל ושמר על חיים ספורטיביים, אבל בסופו של דבר הדברים מול ההנהלה לא הסתדרו והוא עזב".

אחרי חצי שנה בהכח רמת גן, החליט השחקן לנסות את מזלו באירופה ולאחר שלא הצליח למצוא קבוצה בליגה בכירה, חתם לבסוף עובד בגראצר א.ק. מהליגה השלישית באוסטריה, שם רשם 12 הופעות וכבש שער אחד. הקשר לא הפסיק לספר כמה הוא מרגיש טוב באירופה וכי לא מתכוון לחזור לשחק בישראל, אך המזל שוב לא הראה לו פנים והקבוצה התפרקה בספטמבר 2012. למרות רצונו להישאר באירופה, ההצעות לא הגיעו ועובד נאלץ לחזור לישראל ורק בעונת 2013/2014 הצליח לחתום בעירוני קריית גת מליגה א' ואף להיות שותף לעלייתה לליגה הלאומית.

ראובן עובד. לא הפסיק להסתבך (יוסי ציפקיס)ראובן עובד. לא הפסיק להסתבך (יוסי ציפקיס)

בתום העונה מצא עצמו השחקן שוב מחוץ לסגל הקבוצה ונאלץ שוב לנדוד, הפעם זה היה להפועל מחנה יהודה, בשורותיה שיחק משחק אחד בלבד במסגרת גביע המדינה וכבר בספטמבר 2014 חתם במועדון ספורט באר שבע מליגה ב'. בהיותו שחקן בבאר שבע יצאו עובד וחברים מהעיר למרכז, בנסיעה פגש את כוכבת הראליטי, ליטל סמדג'ה, ולאחר תקופה קצרה עברו השניים להתגורר במזכרת בתיה וסמדג'ה אף נכנסה להריון בלתי מתוכנן.

ההתרסקות הגדולה

בשנת 2014 נולד בנם המשותף של הזוג יונתן וההורים הטריים חגגו בברית חגיגית את הולדתו, אך לאחר חודשיים בלבד נפרדו וביטלו את החתונה. הפרידה המתוקשרת מסמדג'ה הגיעה לכדי מפגש בבית המשפט, כשלא הצליחו להגיע להסכם מזונות וזכויות בגידול הילד. בסיום קבע השופט כי האם תגדל את הילד המשותף בעוד עובד ישלם מזונות, הסכם שלימים על פי עדויות לא מומש עקב מצבו הכלכלי הקשה אליו נקלע השחקן, שכבר הספיק לפרוש מכדורגל בשנת 2015 במדיה של אליצור יפו תל אביב מליגה ג'.

לאחר סיום הקשר עם כוכבת הראליטי, יצא מספר חודשים עם אחותה של ענבל אור, שיר אור, וכמו בקשר שקדם לו גם מערכת היחסים הזו כשלה והגיעה לבית המשפט עקב תלונתה של אור, שטענה כי בן זוגה הכה אותה ואף ניסה לחטוף אותה, אך עובד שוחרר בשל חוסר בראיות. לאחר מכן, התארגנה קבוצת חברים מעולם הכדורגל כדי לעזור לו.

“ראובן הגיע במהלך העונה שעברה" סיפר אליאור ברנס, מנהל בית הספר לכדורגל בראשון ומי שלקח את עובד לעבודה כמאמן קבוצת הילדים. "הוא ביקש להצטרף, שוחחתי עם אייל ברקוביץ' שאמר לי לקבל אותו ולעזור לו. שמנו אותו לעבוד בבית ספר לכדורגל, סידרנו שיאמן 4 קבוצות כדי שיהיה לו שכר נורמלי. הוא היה במצוקה ואני וחבריי אמרנו שגם נעזור לו למצוא עבודה במקביל בעירייה".

אך כמו לאורך כל הקריירה שלו, גם פה יצר ההרס העצמי של עובד בא לידי ביטוי; מצד אחד הילדים אהבו והתחברו אליו, אך מנגד הוא לא גילה רצינות, לפעמים היה מגיע לפעמים לא ולמרות זאת לא ויתרו עליו ונתנו לו לסיים את העונה כמו שצריך. בחודשים האחרונים נראה עובד מסתובב בתחנה המרכזית בתל אביב כשזקן עבה מכסה את פניו, ביקש כספים מאנשים וכאמור את ילדו הוא לא ראה מזה זמן רב ואת המזונות הוא לא משלם כי מצבו הכלכלי לא מאפשר זאת כלל. המשפחה שעמדה לצידו לאורך הקריירה ולא ויתרה עליו גם לאחר שרבים אחרים הרימו ידיים, כבר אובדת עצות לגבי הבן שלא הצליח להסתדר הן בקריירה והן בחיים האישיים, בעוד אחיו הגדולים מנהלים חיי משפחה רגילים. 

"המשפחה מאוד אוהבת אותו ודואגת לו, אבל קשה מאוד להתנהל עם אדם בוגר שנשאר ילד בראשו ואינו מצליח להשתקם", אמר קרוב משפחה. השבוע, לאחר תקופה בה ניהלה המשטרה לכאורה מעקב אחרי פרשיית סחר בסמים, הגיעו שוטרים באישון לילה לדירה בה נכח שחקן העבר ועצרו אותו ואדם נוסף לו שייכת הדירה, בה נמצאה כמות גדולה של סמים, כאשר העילה למעצר היא בגין חשד לסחר וייבוא של סמים וקשירת קשר לביצוע פשע.

אל בית המשפט הגיע עובד כשהוא נסער ולחוץ, כשאף נציג ממשפחתו לא נראה במקום ונראה שהפעם, בניגוד להסתבכויות הקודמות מהן יצא ללא נזק ממשי, שחקן העבר המהולל והכישרון הלא ממומש הכי גדול שהיה בארץ, הסתבך בענק.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */