יום שבת, 20.04.2024 שעה 01:51
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

קרלסן: אופתע אם לא נרוץ לאליפות בעונה הבאה

הנורבגי חושף את תוכניותיו בראיון ענק ל-ONE: "אני אשם בתקופה הרעה". וגם: מעמד מולנסטיין, הליגיונר שעל הכוונת, ומה סיפר לראניירי על מכבי חיפה

|
תור כריסטיאן קרלסן (אחמד מוררה)
תור כריסטיאן קרלסן (אחמד מוררה)

“אמרתי לאבא שלי שהחיים בישראל פשוט מושלמים, למעט העניין הזה שאנחנו לא מנצחים”, מסכם המנהל המקצועי של מכבי חיפה עם חיוך מריר. שמונה חודשים מאז מונה תור כריסטיאן קרלסן לתפקיד ונדמה שהנורבגי הרגוע כבר מכיר את סיר הלחץ שנכנס אליו. “אני מרגיש אחריות כלפי האוהדים, אני יודע שכל הפסד שלנו גורם לכמה מאות אלפי ישראלים לקום למחרת עצובים”, הוא אומר תוך שהוא מביט אל יציעי סמי עופר הריקים. “הזהירו אותי שבשום אופן לא אגיד את המילה ‘תהליך’, כי האוהדים רוצים לראות ניצחונות כאן ועכשיו. ואני באמת מעולם לא אמרתי את המילה הזאת, אבל התפקיד שלי זה להסתכל על השנים הקרובות ולא רק על השבועות הקרובים”.

אנחנו מתיישבים כדי להתחיל את הראיון ונראה שקרלסן יודע שהוא עומד לשמוע שאלות קשות. בשנה שעברה היה בעצמו בעמדת הפרשן והעביר ביקורות על גדולי השחקנים והמאמנים בעולם. “כל אחד ממלא את התפקיד שלו בעולם הכדורגל, התפקיד של התקשורת זה לבקר ולשאול את השאלות, זה בסדר גמור”. אז  מתחילים.

תור כריסטיאן קרלסן (אחמד מוררה)תור כריסטיאן קרלסן (אחמד מוררה)

אנחנו במחזור ה-18, מכבי חיפה במקום השישי, הודחתם מגביע המדינה וגם מגביע הטוטו, בטוח שלא חשבת שזה יהיה המצב בשלב זה.
“ידעתי שזו תהיה עונה קשה כי עשינו הרבה שינויים בקיץ. תקופת קדם העונה לא הייתה מושלמת, החלפנו את המאמן (רוני לוי) בסוף יולי וגם ההכנה הפיזית לא הייתה טובה. אני חושב ששחררנו עשרה או 11 שחקנים במאי-יוני, והעבודה להחליפם בזמן כזה קצר והכנסת צוות האימון החדש גרמה לכך שההכנה לא הייתה הכי טובה. אני חושב שהיסודות לעונה טובה הן בקיץ”.

אמרת בעבר שרוני לוי רצה שתהליך הבנייה יסתיים ביולי, אולי הוא צדק.
“היו כאן שני שלבים. השלב הראשון היה בקיץ. אתה רוצה לבנות קבוצה טובה ותחרותית, אך גם אי אפשר להביא שחקנים בנקישת אצבע. יש לי את האחריות בהמלצות שאני נותן ליענקל’ה שחר וההנהלה להביא שחקנים שמכבי חיפה תוכל ליהנות מהם שלוש או ארבע שנים, לא לשלושה ארבעה חודשים. ובקיץ זה לוקח זמן להשיג אותם. אני לא מכיר אף קבוצה באירופה שמסיימת את ההכנות שלה בסוף יולי. אפילו באנגליה תום מועד ההעברות הוא כמו חגיגה כי יש המון העברות וסיקור תקשורתי נרחב לתאריך הזה. זה אומר שקבוצות משלימות את הסגל שלהן ממש ברגע האחרון”.

רוני לוי (אחמד מוררה)רוני לוי (אחמד מוררה)

עכשיו אנחנו באמצע ינואר ועדיין לא סיימתם לבנות את הקבוצה. לדוגמה, רק עכשיו הבאתם בלם, כשהיה ברור לכל מי שראה את הקבוצה בעונה שעברה שהיא צריכה בלם.
“האמת שהיה לנו רקורד הגנתי טוב מאוד עד תחילת דצמבר, עד המשחק מול בית”ר ירושלים היינו הקבוצה שספגה הכי מעט אחרי הפועל באר שבע. זו לא שאלה של הגנה חלשה, הרבה דברים קרו יחד וגרמו לתקופה הרעה שאנחנו עוברים עכשיו. אני גם חושב שיש לי מחויבות מהרגע שהגעתי לקבוצה, חתמתי על החוזה ב-16 במאי ואני חושב שלכל אחד בתפקיד הזה לוקח זמן ללמוד על הקבוצה ולתת לאנשים שנמצאים הזדמנות. יש לנו שחקנים צעירים שראויים להזדמנות, לפחות עלינו לראות אותם באימון לפני שמוציאים סכומים גבוהים על בלם, בלמים טובים הם מאוד יקרים, ולראייה הסכום ששילמנו על הולמר איולפסון”.

הולמר איולפסון. הבלם שמכבי חיפה צריכה? (עמית מצפה)הולמר איולפסון. הבלם שמכבי חיפה צריכה? (עמית מצפה)

הפועל ב”ש לדוגמה, מצאה בלם מצוין בקיץ (מיגל ויטור).
“זה נכון, אבל מצד שני ליברפול עדיין מחפשת בלם, מנצ’סטר יונייטד מחפשת, מנצ’סטר סיטי לא מרוצה מהבלמים שלה. זו הרמה הגבוהה ביותר, הרמה שלנו היא לא אותו דבר, אבל בלמים טובים זה דבר שמאוד קשה למצוא. אז במקום שאני אלך ליענקל’ה ואתן לו שמות של שחקנים שאני לא משוכנע לגביהם, אני מעדיף לקחת את הזמן ולהביא שחקן, אפילו בדצמבר, שאני משוכנע לגביו. אני חושב שזה אחראי יותר. כי אם אתה לא משוכנע לגבי שחקן, אתה לעד תקוע ב”ספירלה” הזו. כי אם הוא לא טוב, צריך לשחרר אותו אחרי שישה חודשים, לשלם לו, לנסות להשאיל אותו, מביאים עוד אחד שאתה לא משוכנע לגביו, זה שוב חוזר ואתה תקוע ב’מלכוד 22’”.

מיגל ויטור (רויטרס)מיגל ויטור (רויטרס)

זה כמו עם מריו מוסא, שאכזב מאוד ולא התאים לרמה, ושוחרר.
“על מוסא הסברתי, הסיבה הייתה פשוטה. כשאתה מגיע למועדון אתה צריך להעריך גם את מה שיש כבר. אני ראיתי משהו בסאן מנחם שלדעתי היה מעניין, ואני עדיין חושב שהוא שחקן מאוד מעניין. ראיתי משהו ביונתן לוי וגם ביהב גורפינקל, שהתאמנו איתנו באוסטריה, שחקני נבחרות ישראל. באותו זמן לא ידעתי, וגם צוות האימון לא ידע מה היא הרמה שלהם. אבל מה שכן ידעתי זה שאני לא רוצה להביא מגן שמאלי שירוויח 500 / 600 / 700 אלף יורו, שיחסום אותם לשנתיים-שלוש כי הם שחקנים מאוד מבטיחים. זו הסיבה שהבאנו מישהו לטווח קצר שייצור קצת תחרות, וזה מה שעשינו”.

מריו מוסא. קרלסן העדיף לפנות מקום לצעירים (עמרי שטיין)מריו מוסא. קרלסן העדיף לפנות מקום לצעירים (עמרי שטיין)

רוני לוי אמר שהוויכוח בינך לבינו היה החיזוק בצד שמאל ובמרכז השדה, וכעת הבאתם שני שחקנים וכנראה תביאו גם שחקן קישור נוסף, למה לקח לכם כל כך הרבה זמן?
“אנחנו נביא שחקן קישור (בינתיים הנחיתו את אניס אלושי), כן. זה רק עכשיו, מכיוון שהפסדנו כמה משחקים. עד המשחק עם הפועל רעננה, אף אחד לא התלונן על התפקוד של נטע לביא וקמיל ואצק במרכז הקישור. בסופו של דבר, אחרי אותו משחק, נטע היה מאוד עייף. זו שנה ראשונה מלאה שלו כמקצוען, הוא שיחק גם בנבחרת הצעירה ונסע עם הנבחרת הבוגרת. הרבה דברים קרו וזה נורמלי שלשחקן צעיר יש נסיגה כזו. בששת השבועות האחרונים קמיל היה פצוע, אפילו נגד בית”ר הוא שיחק עם פציעה בקרסול ובקושי היה יכול ללכת. השניים האלו ביחד שיחקו במשך הריצה הטובה ביותר שלנו העונה באוקטובר וזה עבד מצוין. מה שאנחנו מבינים עכשיו זה שאנחנו קצרים מעט בעמדה הזאת. זה לא ביקורת עליהם, הם שחקנים טובים מאוד ששניהם בנבחרות הלאומיות שלהם. אבל במהלך העונה לומדים הרבה דברים. שחקנים נפצעים, מושעים, כדורגל הוא דינמי. אנחנו חייבים להתאים את עצמנו לסיטואציה ולמה שבא לפנינו”.

תור כריסטיאן-קרלסן ורוני לוי (האתר הרשמי של מכבי חיפה)תור כריסטיאן-קרלסן ורוני לוי (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

 

“זו האחריות שלי וההחלטה שלי”

זה נשמע כאילו העונה הזאת היא כמו עונת ניסיונות בשבילכם ולא הייתה אמורה לשמש לזכייה בתארים.
“מה שתמיד אמרתי זה שהשאיפה שלי לעונה הנוכחית הייתה להשתפר מהשנה שעברה. המשמעות של שיפור יכולה להיות הרבה דברים. שיפור זה גם שהפכנו את המועדון למקצועני יותר, שיפרנו את תהליכי האימון שלנו, יצרנו אווירה טובה יותר, שיפרנו את התהליכים הפנימיים שלנו כדי שנוכל למצוא ולהביא שחקנים טובים יותר. ובמשך הזמן אנחנו מקווים שזה יתורגם לנקודות ולמיקום בטבלה”.

אבל זו מכבי חיפה, אתה לא יכול להגיד כל הזמן “תהליך, תהליך” כשיש לך 17,000 מנויים שבאים פחות ופחות לאצטדיון כי הקבוצה משחקת פחות ופחות טוב. 
“האמת היא שאני לא יכול להיות אחראי למה שאנשים אומרים בחמש השנים האחרונות. הפעם הראשונה ששמעתי על המילה ‘תהליך’ הייתה כשדודו (בזק, הדובר) אמר לי ‘אל תגיד את המילה תהליך, לאנשים נמאס מזה’, ולמעשה לא הזכרתי את המילה הזאת אפילו פעם אחת. אני פשוט התאמתי את עצמי למציאות, זו הסיטואציה בה אנחנו נמצאים, אני לא יכול לקחת אחריות על מה שהיה בעבר, אני צריך לתת את ההמלצות שלי בהתאם למה שאני רואה מדי יום. ואם אני מגיע לנקודה במהלך העונה, שבה אני רואה ששחקן לא מספק את היכולת שמצופה ממנו, אז יש הזדמנות להחליף אותו בינואר וחייבים לנקוט צעדים. בשבילי זאת העבודה, אתם יכולים לקרוא לזה תהליך, אבל אלו חיי היומיום שלי. כשרואים בעיה, מנסים לפתור אותה. הכל זה תהליך, הכל דינמי וצריך לטפל בדברים שמפריעים לך על בסיס יומיומי”.

אנשים מתלוננים כל הזמן ששחקנים לא משחקים בעמדות שלהם, אבל בוא ניקח לדוגמה את המשחק האחרון מול מכבי פתח תקווה. עשינו החלטה, לשחרר שבעה שחקנים. זה היה רעיון שלי, זו האחריות שלי וההחלטה שלי, והם לא היו בסגל ולא עמדו לרשות המאמן

אתה שלם עם הבחירה ברנה מולנסטיין? עם הציוותים שלו במגרש והרוטציה?
“אתחיל מהחלק השני. חשוב להבהיר את זה כי אנשים מתלוננים כל הזמן ששחקנים לא משחקים בעמדות שלהם, אבל בוא ניקח לדוגמה את המשחק האחרון מול מכבי פתח תקווה. עשינו החלטה, לשחרר שבעה שחקנים. זה היה רעיון שלי, זו הייתה האחריות שלי וההחלטה שלי, והם לא היו בסגל ולא עמדו לרשות המאמן. שנית, היו לנו ארבעה שחקני הגנה שלא היו זמינים. מנחם עבר מבחן כשירות רק כמה שעות לפני המשחק, שי בן דוד, שעובד קשה מאוד באימונים ושיחק טוב מאוד בגביע הטוטו, חזר באותו היום מהצבא. גורפינקל ויונתן לוי גם הם היו בצבא. בנוסף, מארק ואליינטה היה מושעה ואלירן עטר היה פצוע. אלו 14 שחקנים שהמאמן צריך להתמודד עם חסרונם. אנשים מתלוננים על המאמן, אבל הם צריכים להתלונן עליי, כי אלו החלטות שלי. כמובן שיש לנו פציעות, הרחקות וזה לא בשליטתנו. לגבי החלק הראשון של השאלה התשובה היא כן, כמובן, אני רואה אותו כל יום באימונים”.

הוא יסיים את העונה כמאמן מכבי חיפה? אתה יכול להבטיח זאת?
“(מגחך) תראה, יש לו חוזה כאן, אני רואה את דרך העבודה שלו בכל יום, הוא מאוד מקצועי, רמת האימונים גבוהה מאוד, השחקנים מגיבים אליו היטב, השחקנים נהנים להגיע. וגם מבחינת האינטנסיביות והדרך בה הוא מכין אותם...”.

רנה מולנסטיין. קרלסן מרוצה ממנו (נעם מורנו)רנה מולנסטיין. קרלסן מרוצה ממנו (נעם מורנו)

“סיפרו לי שהייתה פה אווירה צבאית ואומללה”

במכבי ת”א ג’ורדי קרויף נתן לשוטא ארבלדזה את הזדמנות, אבל בסוף הוא פוטר. רנה לא מביא תוצאות וכל שבוע זה נראה רע יותר ויותר. זו לא הרמה של מכבי חיפה שאתה מצפה לה.
“שוב, אני מאמין בדרך העבודה הזו. עבדתי עם מאמנים טובים מאוד בחיי, עם לוצ’יאנו ספאלטי, קלאודיו ראניירי, עם מאמנים טובים בגרמניה, והוא עובד באימונים באותה רמה”.

שוטא ארבלדזה. הוא לא קיבל גיבוי (נעם מורנו)שוטא ארבלדזה. הוא לא קיבל גיבוי (נעם מורנו)

איך מתנהלת העבודה ביניכם?
“יש בינינו תקשורת קבועה, אנחנו מדברים על בסיס יומיומי, אנחנו חולקים עצות. כשהוא צריך עצה הוא בא אליי, לפעמים אני מתייעץ איתו, אז אנחנו מדברים”.

הוא היה עוזר מאמן במנצ’סטר יונייטד, אך אנחנו רואים שהוא טרם הצליח כמאמן ראשי, לא כל אחד יכול להפוך למאמן ראשי. אולי יש לו בעיה בניהול המשחק ובציוות השחקנים?
“זו דעתך. אתה זכאי לדעה, אבל אני עובד איתו, עובד עם השחקנים, רואה את העבודה ואני מרוצה ממנה. חילופים וניהול המשחק זה בשטח השיפוט של המאמן, זה לא התפקיד שלי, של המנהל הספורטיבי. יש קו שאני לא חוצה. אם הוא רוצה עצה ממני, בשמחה. אנחנו יושבים ומדברים אחרי כל משחק. הוא מסביר לי, אני נותן את הפידבק שלי”.

אלכס פרגוסון ורנה מולנסטיין (רויטרס)אלכס פרגוסון ורנה מולנסטיין (רויטרס)

גם שפת הגוף שלו שלילית במשחקים האחרונים.
“אני לא ראיתי שינויים גדולים ממנו באופן אישי, אבל אני חייב להגיד, ואני חושב שהשחקנים וכל מי שתדבר איתו יגבה אותי, שבאימונים הוא מאוד חיובי, הוא אופטימי, השחקנים מאוד נהנים ממנו ונהנים לבוא לעבודה. אני לא מאמין באווירה ‘צבאית’ ואומללה במכבי חיפה. אני מבין ממה שאנשים מספרים לי שככה זה היה פה פעם, ועבורי זו לא הדרך בה אנחנו רוצים לעבוד. אני רוצה סביבה חיובית בה אנשים ייהנו”.

מתי מכבי חיפה תהפוך להיות הקבוצה שאתם מצפים?
“אני אגיד משהו שאולי יהיה סיכון, אולי זה לא הכי חכם או שהאוהדים יאהבו, אבל אני מאמין שהעבודה שאתה משקיע בה, תשתלם בטווח הארוך. חייבים להיות חזקים ולהאמין שהעבודה תשתלם. התוצאות שאנחנו משיגים עכשיו חייבות להילקח בהתאם לנסיבות של המועדון: כמו שאמרתי, 14 שחקנים לא היו זמינים, החלפנו 11-12 שחקנים בקיץ ועוד שמונה עכשיו, כרגע זו לא סביבה יציבה, ואנחנו רוצים ליצור אחת. אז השחקנים שאנחנו מביאים עכשיו הם לטווח הארוך. אי אפשר לנתח את התוצאות כל כמה שבועות, זה חייב להיראות בהקשר ולטווח ארוך”.

תור כריסטיאן קרלסן. דוגל בבנייה לטווח ארוך (רדאד ג'בארה)תור כריסטיאן קרלסן. דוגל בבנייה לטווח ארוך (רדאד ג'בארה)

אמרתי שאני רוצה לראות שיפור מהעונה שעברה, ושיפור יהיה לסיים במקום השלישי. אבל אם אני אוכל לראות, ואני מקווה שתכתבו את זה, שבעוד חודשיים-שלושה אנחנו טובים יותר ונלחם על אירופה, אני אוכל להגיד שאנחנו במסלול הנכון ועשיתי עבודה טובה

כרגע אתם לא רצים לאליפות, הודחתם מהגביע, מה יגרום לך להחליט אם המאמן יישאר או לא?
“כמו כל קבוצה בסוף העונה יושבים ומנתחים לא רק את המאמנים אלא את צוות המאמנים, אנתח גם את עצמי, מה עשיתי נכון ובמה שגיתי. מסתכלים על התמונה הכללית, מהי האיכות של האימון, מה האיכות של הסביבה, מה עשינו בעשרת החודשים האחרונים והאם מכבי חיפה בעמדה טובה יותר כדי להפוך לקבוצה שהיא רוצה להיות מאשר בתחילת העונה”.

האם זה יהיה כישלון לא להשיג כרטיס לאירופה או לא להיות בפלייאוף העליון?
“הפוקוס המרכזי של הפרויקט הוא הטווח הארוך, אבל אנחנו מביאים שחקנים כמו עומר דמארי, איולפסון, מקבלים בחזרה שחקנים כמו עטר, ואצק, לביא והקבוצה תהיה בסדר, אנחנו נהיה תחרותיים ונחזור לנצח משחקים. אבל חייבים לקחת בחשבון שבששת השבועות האחרונים היו הרבה דברים שהפכו אותנו ללא יציבים. אני אחראי לזה, כמו שאמרתי, לא המאמן, לא יענקל’ה. וזה נורמלי שבגלל כל זה אנחנו משיגים תוצאות מאכזבות. כמובן שמכבי חיפה צריכה להיאבק על מקום באירופה, אנחנו צריכים להילחם על התואר, וזו כמובן המטרה. אמרתי שאני רוצה לראות שיפור מהעונה שעברה, ושיפור יהיה לסיים במקום השלישי. אבל אם אני אוכל לראות, ואני מקווה שתכתבו את זה, שבעוד חודשיים-שלושה אנחנו טובים יותר ונלחם על אירופה, אני אוכל להגיד שאנחנו במסלול הנכון ועשיתי עבודה טובה”.

נטע לביא. קרלסן בונה עליו (עמרי שטיין)נטע לביא. קרלסן בונה עליו (עמרי שטיין)

שחקני עבר של המועדון, אייל ברקוביץ’ ויניב קטן, כתבו שצריך לפטר את המאמן ואפילו אותך כי נכשלתם, מה דעתך על זה?
”דעתי היא שכל אחד זכאי לדעה משלו, זו רק דעה”.

אף אחד לא יודע מה העמדה שלך בקבוצה, וקטן אף הוסיף ואמר שהוא לא רואה שום השפעה שלך על המועדון ושום טביעת אצבע או שום חידוש, מה תגובתך?
“זה מה שאני מנסה להסביר, קטן מוזמן לבוא ולשבת איתנו אם הוא רוצה לשאול שאלות או לתת עצות לייעול. עד עכשיו לא שמעתי ממנו. אבל שוב, זו רק דעתו האישית”.

יניב קטן (יניב גונן)יניב קטן (יניב גונן)

אתה יכול להצביע על שחקנים שהשתפרו וביצעו עליית מדרגה ביכולת? כי נכון לעכשיו אפשר להצביע בעיקר על שחקנים שירדו ביכולת, כמו לביא ורועי קהת.
“לפני שישה שבועות כולם ניסו להריץ את גילי ורמוט לנבחרת הלאומית, לביא היה בנבחרת וזה מעיד על כך שהוא עובר עונה טובה מבחינתו. גם עטר הציג יכולת טובה וכולם אמרו שהרבה זמן הם לא ראו את עטר משחק ככה, עד הפציעה הוא הוכיח כמה הוא שחקן חשוב עבורנו, כשהוא לא משחק אנחנו מתקשים. גארי קגלמאכר עושה עבודה טובה ואני חושב שגם סאן מציג יכולת טובה והעובדה שהוא ועאיד חבשי גם זומנו עכשיו לנבחרת רק מחזקת את הטענה הזו”.

סאן מנחם (נעם מורנו)סאן מנחם (נעם מורנו)

אבל ברור לך שזה רק כדי לתת מנוחה לשחקנים הבכירים, ושהם לא באמת ישחקו מול ספרד.
“אני חושב שעדיין אי אפשר להתעלם מהעובדה שהזימון לנבחרת הלאומית מעיד על כך שהשחקנים מציגים יכולת טובה לאחרונה. בלי קשר, במהלך העונה יש שינויים ביכולת של שחקנים, וכמו שעטר, שהיה נפלא, ואחרי זה נפצע ועדיין לא ברור אם יצליח לחזור לשחק ולהציג את אותה יכולת שהציג לפני הפציעה. יש שחקנים שרגע אחד מדהימים, ואחרי שישה שבועות נוראיים. התפקיד שלנו הוא לנתח את הדברים האלה וליצור את האיזונים וההתאמות”.

אלירן עטר (נעם מורנו)אלירן עטר (נעם מורנו)

שיחררנו עכשיו שבעה שחקנים מסיבה אחת ברורה, היינו חייבים לספק הצהרת כוונות. מכבי חיפה זה מועדון גדול, וכל מי שנמצא במועדון ובקבוצה חייב להבין שהניצחון הוא ערך עליון

אמרת שההחלטה לשחרר את השחקנים הייתה שלך, אבל אי אפשר להתעלם מכך שמאז ביצוע המהלך הזה הקבוצה נראית רע מאוד עם תיקו מול בני יהודה ושלושה הפסדים. בדיעבד, אתה חושב שהזעזוע שביצעתם בסגל היה טעות? פעלתם מתוך פאניקה אחרי ההפסד לבני סכנין?
“עשינו את המהלך מסיבה אחת ברורה, היינו חייבים לספק הצהרת כוונות. מכבי חיפה זה מועדון גדול, וכל מי שנמצא במועדון ובקבוצה חייב להבין שהניצחון הוא ערך עליון. בלי קשר, הם רצו לעזוב בגלל שהם לא קיבלו זמן משחק, ובפשטות נתתי להם את האפשרות למצוא מועדונים חדשים. אני לא חושב שזה נכון להשאיר בכוח שחקנים שהראש שלהם כבר במקום אחר, זה לא דבר בריא למועדון כמו מכבי חיפה. וחלון ההעברות של ינואר הוא הזדמנות עבורנו לרענן את השורות ולהזרים רוח חדשה והתלהבות לקבוצה. בנוסף, אני חושב שיש לנו קבוצת נוער מדהימה, והם מוכיחים את זה לא רק בליגה, בה הם במקום הראשון עם 12 נקודות יותר מהמקום השני, אלא גם באירופה. יש לנו שחקנים מעולים בקבוצה הזאת ואני לא שולל שהם ישולבו בקבוצת הבוגרים”.

שחקני הנוער של מכבי חיפה. עתיד ורוד (עמרי שטיין)שחקני הנוער של מכבי חיפה. עתיד ורוד (עמרי שטיין)

כשמכבי ת”א מפסידה או מצליחה אומרים ישר ‘קרויף’, אך כשזה קורה למכבי חיפה לא אומרים ‘קרלסן’, מאיפה זה בא לדעתך?
“אני לא יודע. קודם כל אני לא חושב שזה עניין של בודדים, אנחנו עובדים כמערכת, ואף אחד לא צריך לספוג את האשמה או התשבוחות לבדו. אבל לשאלתך, אני האיש האחראי במכבי חיפה, אני הסמכות המקצועית, ואם אנשים רוצים לבוא בטענות אני צריך להיות הכתובת שלהם, לא המאמן ולא הנשיא, אני האחראי, ואני בסדר עם זה לגמרי. אני מאמין במה שאנחנו עושים ובעבודה שלנו פה”.

ג'ורדי קרויף (רדאד ג'בארה)ג'ורדי קרויף (רדאד ג'בארה)

אתה אחראי גם למו”מ מול קבוצות ושחקנים? או שזאת עבודה של יעקב שחר?
“יש לנו את האנשים שאחראיים לדברים האלה: שחר, אסף בן דב ולפעמים גם עוזי מור. אני רק נותן את ההמלצות שלי ומעביר להם את הדברים שחשובים לי. אבל באמת שזה לא משנה מי מבצע את המו”מ מול קבוצות ושחקנים, אנחנו עובדים כצוות. יענקל’ה וההנהלה תומכים במאת האחוזים ברעיונות שלי ובעבודה שלי. קיבלתי את כל מה שביקשתי, ומהרגע שבו קיבלתי את כל מה שרציתי, אני אחראי לכל מה שקורה במכבי חיפה”.

תור כריסטיאן קרלסן (אחמד מוררה)תור כריסטיאן קרלסן (אחמד מוררה)

אז בניגוד לקרויף במכבי ת”א שגם מעורב בהליכי מו”מ, במקרה שלך למעשה לא כל הסמכויות המקצועיות בידיך?
“גם אברהם גרנט היה מנהל מקצועי בצ’לסי ובפורטסמות’ ולא היה מעורב בהליכים האלה. באירופה הנושאים האלה של הגדרות התפקיד משתנים לפי אופי המועדון. בשבילי את התואר הזה הוא לא כזה משמעותי, זאת עבודה צוות, ומה שחשוב לכולנו היא הצלחת המועדון”.

אברהם גרנט (רדאד ג'בארה)אברהם גרנט (רדאד ג'בארה)

אם חיפה תיכשל בהשגת מטרותיה העונה ולא תגיעו לאירופה או לכל הפחות לפלייאוף העליון זו תהיה אחריות שלך או של מולנסטיין?
“שלי”.

אני מאמין שנצליח לעבור את שני המשחקים הבאים בשלום, בטווח הארוך אני בטוח שאנחנו בונים סגל טוב. עם עוד שניים או שלושה שחקנים, שייכנסו להרכב הפותח בעמדות הקישור וההתקפה, נוכל בוודאות להשיג את המטרות שלנו העונה

מצפים לכם עכשיו שני משחקים מול עירוני קריית שמונה ומכבי ת”א שיכולים להרים את הקבוצה, אך גם לרסק אותה עוד יותר. אם תפסידו את המשחקים יכול להיות שבמועדון ידרשו שינוי? יכול להיות שזה ישפיע על מעמדך במועדון?
“אני מאמין שנצליח לעבור את שני המשחקים הללו בשלום, בטווח הארוך אני בטוח שאנחנו בונים סגל טוב. עם עוד שניים או שלושה שחקנים, שייכנסו להרכב הפותח בעמדות הקישור וההתקפה, נוכל בוודאות להשיג את המטרות שלנו העונה. בתרחיש אידיאלי בו אנו לא סובלים מפציעות יש לנו סגל טוב מאוד. דמארי ואיולפסון לא שיחקו שלושה חודשים וייקח עוד זמן עד שייכנסו לכושר, ואצק ו-ואליינטה היו פצועים, עטר נפצע ואלה שחקנים חשובים עבורנו. עם עוד שניים או שלושה שחקנים איכותיים, בנוסף להתקדמות של הצעירים מהנוער, אני אופטימי מאוד בקשר לטווח הארוך”.

ההחתמה של דמארי היא הצהרת כוונות רצינית שלכם, הוא אולי החלוץ הטוב בישראל. אתה מרוצה ממה שאתה רואה ממנו באימונים ועל המגרש עד כה?
“דמארי הוא שחקן מצוין עם יכולות אדירות ויש סיבה ברורה לכך שרד בול זלצבורג שילמה עליו סכום של 5.5 מיליון יורו”.

עומר דמארי (עמרי שטיין)עומר דמארי (עמרי שטיין)

על ההחתמה של דמארי דיברנו, עכשיו בוא נעבור להחתמתו של איולפסון. מהקלטות שלו נוצר הרושם של בלם עם סגנון של פעם, כזה שלא פוחד לעלות קדימה. אך עושה רושם שהטכניקה שלו לוקה בחסר, אתה חושש מזה? 
“הוא שיחק בנורווגיה ברוזנבורג שהיא קבוצת צמרת שמרבה לתקוף כדי לפצח הגנות צפופות, כמו מכבי חיפה. צפיתי בו הרבה ואני בטוח שהוא יסתגל לסגנון המשחק הישראלי, לכן גם הבאתי אותו למועדון. בנוסף לכל זה הוא גם מנהיג, וזה דבר שאנחנו צריכים בקבוצה. מעבר לכל זה, היו כבר הרבה שחקנים שאמרו עליהם אחרי שבועיים שהם לא ברמה של מכבי חיפה ולא מספיק טובים ושישה שבועות בלבד לאחר מכן כולם שינו את דעתם, אני חושב שנצטרך לדבר על זה בקיץ, לא יהיה הוגן לשפוט שחקן על סמך משחק בודד”.

הולמר איולפסון (עמרי שטיין)הולמר איולפסון (עמרי שטיין)

דיברת על הצורה שבה קבוצות מגיעות למשחק מולכם ומסתגרות בהגנה. מה הפתרון שלכם לזה? אתם מחפשים סוג מסוים של שחקנים?
“אני חושב שמול סגנון משחק כזה נצטרך שחקנים טכניים שיודעים לתמרן בשטחים קטנים ולבצע פעולות מהירות שיכולות לפרוץ את ההגנות הצפופות האלה. אני חושב שיש לנו את השחקנים האלה, כמו ורמוט, עטר, וקהת כשהוא בכושר טוב. בנוסף, גם דמארי יכול לעשות את זה וגם ואצק. אני לא מודאג מהבחינה הזאת. אם הבנתי משהו אחד משמונה חודשים במכבי חיפה, זה שכדי לשחק במכבי חיפה אתה צריך להיות חזק מנטלית ואתה צריך מנטליות של ווינר כי סביבת העבודה היא קשה. להיות שחקן מפתח במועדון קטן לא יכול להכין אותך להיות שחקן במכבי חיפה, כי האוהדים לא רוצים הבטחות, הם רוצים לראות תוצאות והם רוצים לראות אותן עכשיו”.

גילי ורמוט (עמרי שטיין)גילי ורמוט (עמרי שטיין)

ולשחקנים שהבאת עכשיו יש את כל התכונות הללו?
“כן, השחקנים נמצאים כאן כי אנחנו מאמינים בהם. ראיתי בזמן שלי פה מה השחקנים שלנו שווים. מי שלא התאים למה שאנחנו מחפשים כבר לא נמצא פה”.

אתם מחפשים את הישראלים הטובים ביותר, סימנתם כבר את מאור בוזגלו, עומר אצילי, ליאור רפאלוב?
“כן, בוודאי. אנחנו עובדים על חיזוק ובוחנים את האופציות שלנו”.

עומר אצילי (רדאד ג'בארה)עומר אצילי (רדאד ג'בארה)

אני מאוד אשמח לראות את חמד במכבי חיפה, אבל אני יודע שיהיה לנו קשה להתמודד עם הצעות מאירופה, וכמובן שעם אפשרות לשחק בפרמייר ליג. כך שלא קל לנו להתמודד עם קבוצות אירופאיות ברמה הפיננסית, וכך גם ברמת היוקרה המקצועית

אחד מהשמות שהזכרנו לדעתך יגיע למכבי חיפה? יש לאוהדים למה לצפות לקראת העונה הבאה?
“אני לא חושב שזה נכון לדבר על שמות מעכשיו. לדוגמה, היפוטתית, אני אוהב מאוד את תומר חמד, יש לו מנטליות טובה מאוד והוא ווינר ולוחם. אני נהנה מאוד לראות אותו משחק ויודע כמה זה קשה לשחק באנגליה, במיוחד בצ’מפיונשיפ. אני מכיר את הנשיא של ברייטון ויודע שהוא אוהב מאוד את חמד. אבל עם כל זה שאני מאוד אשמח לראות את חמד במכבי חיפה, אני יודע שיהיה לנו קשה להתמודד עם הצעות מאירופה, וכמובן שעם אפשרות לשחק בפרמייר ליג. כך שלא קל לנו להתמודד עם קבוצות אירופאיות ברמה הפיננסית, וכך גם ברמת היוקרה המקצועית. בנוסף, הרבה שחקנים ישראלים רוצים לבחון את יכולותיהם מעבר לים, אבל אם יהיו הזדמנויות להביא שחקני חיזוק כאלה ונוכל לפתות שחקנים לחזור לארץ, בוודאי שננסה לעשות את זה”.

למה אתה מעדיף לא לשבת ליד יעקב שחר בזמן המשחקים? בגלל העצבים?
(צוחק) “אני יושב עם האנליסט בתא הצפייה. יענקל’ה הוא אדם מאוד יצרי בכל הנוגע למכבי חיפה ואני חושב שזה נפלא שיש בעלים מעורב כל כך שמחזיק בכזאת תשוקה אחרי כל כך הרבה שנים. הוא מקור השראה נפלא. גם אני וגם שחר לא אוהבים להפסיד, אבל אי אפשר לחפור חור באדמה וליפול לתוכו. שחר תומך מאוד וזה נפלא לעבוד מולו ואיתו. עם זאת, אני חושב שבמהלך המשחקים עדיף שהוא יישאר במקום שלו ואני אשב במקום שלי”.

שחר חלק איתך את התכניות שלו לשנתיים הקרובות? כי היו כל מיני דיבורים על פרישה אפשרית שלו מהכדורגל.
“הוא מחויב למועדון מתמיד ואני חייב להגיד שההתלהבות שלו, לא רק לפני או אחרי משחקים של הקבוצה הבוגרת, אלא גם במשחקים של קבוצת הנוער, הוא מתקשר אליי כל שבת ואנחנו מדברים על המשחק והשחקנים של הנוער. הוא מכיר גם את השחקנים בקבוצות הנערים והילדים. הוא בלתי ייאמן”.

יעקב שחר ותור כריסטיאן קרלסן ביציע הכבוד (נעם מורנו)יעקב שחר ותור כריסטיאן קרלסן ביציע הכבוד (נעם מורנו)

איך רנה מולנסטיין מסתדר עד כה במועדון ובישראל? היו דיבורים על כך שקשה לו בלי המשפחה עד כדי כך שהוא מצייר ציורים שלהם על קירות הבית.
“רנה אוהב להיות פה, והוא אוהב את חיפה וישראל. גם המשפחה שלו, שבאה לבקר הרבה, אוהבת להגיע לישראל”.

רנה מולנסטיין ואשתו ביציע (מוחמד מוררה)רנה מולנסטיין ואשתו ביציע (מוחמד מוררה)

מה אתה חושב על הכדורגל הישראלי באופן כללי?
“אני חושב שהכדורגל הישראלי מעניין מאוד. אהיה גלוי ב-100 אחוז ואני מקווה שזאת לא טעות מצידי להגיד את זה. אני חושב שהאנשים בישראל מאוד חכמים ומבינים כדורגל ברמה גבוהה אבל לצד זאת, חוסר הסבלנות נוראי וגורם למועדונים לפעול בחיפזון ולקחת החלטות, בהרבה מקרים שגויות. זה טוב שאנשים יצריים בנוגע לכדורגל אבל לפעמים אני חושב שאנשים חייבים לעצור לרגע, לקחת נשימה, ולתמוך. יש המון אנשי כדורגל מעולים בכדורגל הישראלי, ואני לא אחשוף את שמותיהם, גם מליגת המשנה, והם סיפרו לי על הקושי שבסביבת העבודה ובדרישות שקיימות מצד בעלים בכדורגל הישראלי, ולכן אני שמח ובר מזל על כך שיש לצדי בעלים כמו יעקב שחר, שלא מפעיל לחץ ויודע להקשיב”.

אוהדי מכבי חיפה (עמית מצפה)אוהדי מכבי חיפה (עמית מצפה)

“לא יעזור לזרוק בקבוקים על הספסל”

גם שחר פיטר מאמנים בעבר. הוא פיטר את ראובן עטר ואת רוני לוי בתחילת העונה. כך שגם שחר לא תמיד סבלני.
”אני יכול לדבר רק על הניסיון שלי בעבודה מול יענקל’ה שחר. זה נפלא לעבוד מולו, מעניין מאוד ואני לומד ממנו המון כל יום מחדש, אנשים במערכת מדהימים. עם זאת, ברור לי שהלחץ שמופעל על אנשים בכדורגל הוא עצום. למשל, חבר טוב שלי, ראניירי, אמר לי שהעבודה שלו בתקופה ברומא היא העבודה הקשה ביותר בעולם. מפלס הלחץ ברומא הוא יוצא דופן, וכך גם אולי בבוקה ג’וניורס ובריבר פלייט”.

קלאודיו ראניירי (רויטרס)קלאודיו ראניירי (רויטרס)

אחרי שהתחלתי לעבוד פה שלחתי לראניירי, בצחוק, הודעה שמצאתי מקום עבודה יותר מלחיץ מרומא, ושהוא מוזמן לבוא ולבקר אותי פה

הייתי עם גרנט במסיבת העיתונאים לקראת המשחק של צ’לסי מול יונייטד, וראיתי את הלחץ העצום שהפעילו העיתונאים שם ומה שהם שאלו, כך שזה קורה בכל העולם ולא רק בישראל.
“זו לפחות דעתי שסביבת העבודה פה היא מאוד לוחצת ומלחיצה. אחרי שהתחלתי לעבוד פה שלחתי לראניירי, בצחוק, הודעה שמצאתי מקום עבודה יותר מלחיץ מרומא, ושהוא מוזמן לבוא ולבקר אותי פה”.

מה אתה עושה כדי להשרות שלווה במועדון, ולהרחיק את השחקנים מהלחץ הזה שאתה מדבר עליו?
“אני חושב שמה שאנחנו יכולים לעשות זה להיות רגועים ותומכים ולהראות לשחקנים שלא משנה מה קורה, אנחנו תומכים בהם. אני לא חושב שלזרוק בקבוקים על הספסל, ולבקר כל שבוע מישהו אחר יכול לעזור למישהו. זה סתם מלחיץ יותר. אבל, אתה חייב לעבוד ולהאמין בעבודה שאתה עושה, להיות קרוב לשחקנים ולתמוך”.

מה באשר לקהת? הוא הגיע עם ציפיות גדולות למכבי חיפה ומתקשה להרשים מאז. יש אפשרות שהסיבה לכך היא שהוא לא משחק בעמדה שלו?
“רועי עשה מה שביקשנו ממנו, ואני באמת לא יודע מה הציפיות שלכם משחקן. הציפיות שלנו משחקן הן להיות מקצוען, להיות נאמן לקבוצה ולפרויקט, ולהוות השפעה חיובית לאווירה במועדון. אני מתרשם מאוד מהצורה בה רועי מתנהג ומקריב מעצמו בשביל הקבוצה, וגם אני מסתכל על הנתונים של ה-GPS. בשבילי כדורגל זה משחק קבוצתי. זה לא רק על הספק אישי של שחקן, זה הרבה מעבר לזה. גם הפרטים הקטנים חשובים”. 

רועי קהת (רויטרס)רועי קהת (רויטרס)

איך מתגברים על הבדלי השפות בין צוות האימון לשחקנים? קורה ששחקנים לא מבינים את ההוראות?
“אני לא שמתי לב לשום בעיית תקשורת כי נראה שכולם בישראל מבינים אנגלית היטב. כשעבדתי ברוסיה עניין השפה היווה אתגר גדול בהרבה. באימונים גוסטבו בוקולי, רפי אוסמו וגיורא אנטמן מחוברים היטב לצוות הזרים ומתרגמים אותם במקרה שיש איזו אי הבנה”.

בעונה הבאה, עם עוד שלושה או ארבעה שחקנים בנוסף לחיזוק של כמה שחקנים צעירים מהנוער, אני אהיה מאוד מופתע ומאוכזב אם לא נתמודד על הזכייה באליפות

מה פרק הזמן שאתה מציב להשגת מטרותיך בפרויקט הזה, מתי מבחינתך מכבי חיפה אמורה לזכות באליפות?
“אנחנו מתקדמים תוך כדי תנועה. אין אפשרות לקבוע תאריך ברור בו נשיג את כל מטרותינו. ככה זה גם בחיים, אתה לא יכול לדעת מראש מתי תמות. אני יכול להגיד שלפי מה שאנחנו עושים כרגע, והעבודה שאנחנו עושים, מהווה בסיס לתחרות אמיתית על האליפות בעונה הבאה. בעונה הבאה, עם עוד שלושה או ארבעה שחקנים בנוסף לחיזוק של כמה שחקנים צעירים מהנוער, אני אהיה מאוד מופתע ומאוכזב אם לא נתמודד על הזכייה באליפות”.

שחקני הפועל ב"ש חוגגים אליפות. בשנה הבאה בירוק? (איתי כהן)שחקני הפועל ב"ש חוגגים אליפות. בשנה הבאה בירוק? (איתי כהן)

אתה מקווה שתצרפו את פיטים עזמי?
“כן, אני מקווה שנצליח לצרף אותו למכבי חיפה. הוא ממוצא קוסוברי–אלבני, אך מחזיק באזרחות נורבגית. יש לו מוסר עבודה גבוה, הוא אגרסיבי והוא לא מפחד לעמוד מול השער. אנחנו זקוקים לשחקן אגרסיבי כמוהו בחלק הקדמי מה גם שהוא מגוון ויודע לשחק כחלוץ וגם בצדדים. לצערי הקבוצה שלו כרגע מבקשת סכום גבוה מדי. נראה, אם לא נצליח להביא אותו נעבור למטרה הבאה שלנו. אנחנו סובלים מהמון פציעות והרחקות וצריכים עוד שחקנים שיכולים לתפקד במספר עמדות”.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */