יום שישי, 29.03.2024 שעה 10:05

טוהר הנשק: הכירו את הכישרון העולה של הג'ודו

אליפות אירופה עד גיל 23 נתנה הצצה לדור הבא בג'ודו הישראלי וליכולותיו של טוהר בוטבול שזכה בכסף. על ההקרבה לטובת מוקי, הנסיעה לריו וחלום טוקיו

|
טוהר בוטבול עם המדליה באליפות אירופה לג'וניור
טוהר בוטבול עם המדליה באליפות אירופה לג'וניור

ערב שבת היה אחד מהרגעים המהנים ביותר לחובבי הג'ודו שהגיעו להיכל קבוצת שלמה בתל אביב וצפו באליפות אירופה עד גיל 23. שלושה קרבות על מדליות של שלושה ג'ודאים ישראלים צעירים ונמרצים, הובילו את הקהל לטירוף ביציעים. ראשון עלה אלכס רסקופין והוא אכן סיפק את השואו, אחרי שניצח את הקרב שלו עם איפון מהיר שהגיע תוך 17 שניות וזכה במדליית הארד.

ההתלהבות הייתה כל כך גדולה עד כדי כך שהכרוז הודיע שישראל זכתה במדליית הזהב. אמנם זו הייתה רק זכייה במקום השלישי, אבל על הפרק היו עוד שני הגמרים של עדי גרוסמן וטוהר בוטבול, ובתוך כל האופוריה הזו נדמה היה שהוא הקדים את המאוחר. או שהוא הביא את הנאחס, כי אלוף אירופה תוצרת כחול-לבן לא היה שם בסוף הערב. הג'ינג'ית מאחיטוב הפסידה בגמר שלה ונותרה עם הכסף, וכל הפוקוס עבר לבוטבול.

עדי גרוסמן עם מדליית הכסף (אחמד מוררה)עדי גרוסמן עם מדליית הכסף (אחמד מוררה)

אלא שטוהר עמד בפני אתגר לא פשוט. אחרי יום שלם בלי הפסד מול יריבים ברמתו, בקרב האחרון ניצב בפניו הדיאת היידרוב, לשעבר אלוף אירופה עד גיל 21 שבסיום אותו הערב זכה בתואר גם לגיל 23. בוטבול היה ממוקד מטרה ואפילו זכה ביוקו בתחילת ההתמודדות על המזרן, אך נכנע לריתוק של היריב האזרי והפסיד בגמר. וזה, הוא יודע, כל ההבדל בין הדירוג הנוכחי שלו להופעה ראשונה במשחקים האולימפיים.

למען האמת, בוטבול כבר היה במשחקים האולימפיים. אמנם לא כמתמודד, אבל כיריב אימונים ניתנה לו ההזדמנות לחוות את הטורניר הנוצץ מקרוב ועל כל המשתמע מכך. למרות העובדה שהוא שקל אולי מחצית ממשקלו של אורי ששון, הג'ודאי מקטגוריית המשקל הפתוח היה זה שביקש שבוטבול יצטרף אליו להכנות בריו דה ז'ניירו. וכך קרה שגם הוא נסע יחד עם נבחרת הגברים לריו בקיץ האחרון ועזר באימונים לששון, שגיא מוקי וגולן פולק. מול האחרון, אגב, הוא יתמודד על הכרטיס הבודד לטוקיו 2020 בקטגוריית המשקל עד 73 ק"ג, כמו גם מול דימה רסקין, עוד ג'ודאי צעיר ומבטיח שכיכב באליפות אירופה הנוכחית בארץ, ועל פניו זה הולך להיות מאבק מעניין מאוד.

אורי ששון. השתמש בבוטבול כיריב אימונים (רדאד ג'בארה)אורי ששון. השתמש בבוטבול כיריב אימונים (רדאד ג'בארה)

"טוהר עשה בריו את העבודה שלו בשקט ותוך כדי למד מזה המון", העידו על כך חבריו לנבחרת. "בעבודה הזו אתה צריך להטיל את יריב האימונים שלך פעם אחרי פעם ולפעמים זה קורה אולי 30 פעם בסט אחד. הוא עף שם על הגב כאילו אין מחר ולא שמעת ממנו ציוץ".

באחד מהימים באוהל האימונים בברזיל, יו"ר האיגוד משה פונטי פנה אליו ושאל לשלומו של בוטבול, וזה בתגובה הוריד את הראש. פונטי חייך אליו ואמר לו: "אל תדאג, בטוקיו גם אתה תהיה במקום הזה ביחד איתם". הג'ודאי הנהן והמשיך ללכת בחזרה אל המזרן לעוד סט של הטלות.

את ההתמודדות על הכרטיס לריו הוא הפסיד מראש לטובתו של שגיא מוקי, עוד מהרגע שבו מוקי זכה באליפות אירופה בבאקו. בשנה האחרונה טוהר ממש הקריב מההתקדמות האישית שלו לטובת חברו לנבחרת, שסיים בסופו של דבר במקום החמישי בריו. ובחזרה לתל אביב, אם היה אדם אחד באולם שרצה בהצלחתו של בוטבול יותר מכל אחד אחר, זה היה אותו שגיא מוקי שהתעקש בתחילת יום התחרויות שלו: "טוהר בא חם כמו אש, הוא יילך עד הסוף". חזה, וגם צדק. טוהר כאמור הגיע עד לגמר.

בוטבול ומוקי מכירים טוב אחד את השני. שניהם גדלו והתחנכו אצל אורן סמדג'ה מאז שהיו ילדים קטנים. "זה מסביר את הכל", ציין סמדג'ה שמשמש כמאמן העל של נבחרת ישראל. "כולם אוהבים את טוהר ולא סתם הם מפרגנים אחד לשני. ומבחינה מקצועית, זה שטוהר נמצא בעלייה זה לא במקרה. יש לו עוד עבודה לעשות, אבל בעוד שנה וקצת, טוהר יהיה אחד מהבולטים במשקל שלו בעולם".

אורן סמדג'ה. חוזה לבוטבול עתיד גדול (עמית שיסל)אורן סמדג'ה. חוזה לבוטבול עתיד גדול (עמית שיסל)

בוטבול בן ה-22 מחדרה השתחרר לא מזמן משירותו הצבאי. מקורביו טוענים שההתקדמות שלו נעצרה לא רק בגלל הריצה של מוקי לקמפיין האולימפי שלו, אלא גם בגלל הצבא. "היה לו מפקד שעשה לו הרבה בעיות עם הג'ודו", סיפר מקורב אליו.

ולמרות זאת, בוטבול זכה במדליית ארד באליפות אירופה לג'וניור לפני כשנתיים והוכתר לאלוף ישראל לפני כשנה, בעוד שמוקי לא השתתף בה, מה שסלל לו את הדרך לראש הפודיום. נכון לעכשיו, הוא גם מוביל במירוץ על הכרטיס לטוקיו בקטגוריה שלו והוא גם הפך להימור הכי חם בקרב הג'ודאים מהסגל האולימפי על הפריצה הבאה בענף. האם הוא יעשה זאת? רק הזמן יגיד, אבל עושה רושם שהגיע הזמן שטוהר יהפוך להיות עוד אחד מהנשקים של נבחרת הבוגרים של ישראל.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */