יום שישי, 19.04.2024 שעה 06:25
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

האם ראוי: מי תרד לליגה הלאומית?

הבעיה במינוי זפרן, הפלאשבק של שירצקי ושבע השנים הרעות של כץ. עכו, ק"ש והפועל חיפה נגד הירידה, מי מהן דווקא זקוקה לה? משחק על שש נקודות

|
הפלייאוף התחתון. נקודת רתיחה
הפלייאוף התחתון. נקודת רתיחה

1. מומי זפרן. הפועל עכו הייתה חתומה השבוע על אחד המהלכים הביזאריים בתולדות ליגת העל. חילופי מאמנים שני מחזורים לתום העונה. ההפסד הרביעי ברציפות, 3:1 למכבי פתח תקווה, הכניס את המערכת לסחרור. עכו ידעה בשנים האחרונות קאמבקים היסטריים במחזורים האחרונים ואנשיה לא רגילים להיות בצד השני של סיפור הסינדרלה. ישיבת החירום הובילה להחלטה שחייבים "זעזוע" (זעזוע - עוד מילת קסם בלקסיקון הכדורגל הישראלי בדומה ל"ינואר", "שחקני בית" ו"עבודה קשה", שמטרתה לכסות על טעויות קודמות). בסביבת המועדון סיפרו השבוע על לחץ אטומי והתערבות של לא מעט גורמים שצידדו במהלך ודרשו מישהו מקומי. מישהו שכבר עשה את זה בעבר.

אפריל 2005. חמישה מחזורים לתום העונה, מומי זפרן נקרא להחליף את אייל לחמן בבני סכנין. זו הייתה העונה שאחרי אופורית הגביע, עונה שכללה הופעה היסטורית באירופה והיו לה רגעים יפים. סכנין ניצחה פעמיים את בית"ר ירושלים, אבל נשאבה בפתיחת הסיבוב השלישי לאזור המסוכן. תבוסה 4:0 לנועלת הטבלה הפועל חיפה גררה זעזוע. אלא שבמשחק הבכורה, זפרן רשם הפסד ביתי 1:0 להפועל תל אביב וסכנין ירדה מתחת לקו האדום ונשארה שם שבוע נוסף אחרי שהצילה בדקה ה-85 נקודה מול יריבה נוספת למאבק, הפועל באר שבע (1:1).

מתעקשים לרדת: עכו מפסידה 1:3 למכבי פ"ת

התפנית הגיעה במחזור ה-31. סכנין אירחה את מכבי חיפה, שכבר הבטיחה זכייה באליפות, וניצחה 2:3. דקל קינן, המושאל מהירוקים, כבש את שער הניצחון בדקה ה-88 והכריע משחק שזכה לכינוי "משחק הבקלאוות", נוכח קבלת הפנים היפה שציפתה לאלופה. שבוע לאחר מכן סכנין הפסידה 4:2 למכבי פתח תקווה, אבל ניצלה עוד איבוד נקודות של באר שבע ובמחזור האחרון, כשהיא תלויה בעצמה, גברה 0:2 על מ.ס אשדוד ושרדה. בעיר פרצו חגיגות. סיפור ההישרדות נחרט בזיכרון הקולקטיבי כהרואי וזפרן (שאגב התפטר לאחר שלושה מחזורים בעונת 2005/6) הוגדר כגיבור. האמנם?  

באותם חמישה משחקים סכנין צברה פחות נקודות לעומת הפועל ת"א והפועל חיפה (שמסע הקאמבק שלה התחיל מאוחר מדי) וניצלה בעיקר בזכות ההתרסקות של ב"ש ושער מאוחר שכבש עומר בוקסנבוים מהפועל פתח תקווה לרשת הפועל חיפה במקביל למשחק הבקלאוות המפוקפק. המסקנה: סוף טוב לא בהכרח מגדיר סיפור טוב. מזל לא יכול להחליף דרך. עכו ביצעה מהלך של לחץ. גם הוא ישתלם לה, אסור שיהפוך כאן לנורמה.

מומי זפרן. הוגדר כגיבור ב-2005 (יוסי ציפקיס)
מומי זפרן. הוגדר כגיבור ב-2005 (יוסי ציפקיס)
 

2. בחזרה ל-2009. בסיום עונת 2008/9 עלו חמש קבוצות אוטומטית לליגת העל שגדלה מ-12 ל-16 קבוצות. הפועל חיפה, הפועל עכו, הפועל ב"ש, הפועל רמת גן והפועל רעננה. מכבי אחי נצרת הצטרפה אליהן בתום משחקי המבחן. שלוש האחרונות ירדו מיד. ר"ג חזרה ושוב ירדה. רעננה חזרה יותר מאוחר, נבנתה נכון והפכה לקבוצה לגיטימית ומעלה. ב"ש עברה תהליך שאולי יסתיים באליפות ואילו הפועל חיפה ועכו משחקות עונה שביעית ברציפות בליגה הבכירה. בלי שום תהליך ובלי התקדמות ממשית לשום מקום. רק מסעות הישרדות דרמטיים יותר ופחות. עירוני ק"ש שירדה בסיום עונת 2008/9, חזרה אחרי עונה אחת ומאז הסיפור ידוע - צמרת, אליפות, גביע, אירופה והתרסקות.

בכדורגל, אוהבים לשאול: למי מגיע? מי ראוי? מבט אל שלוש המועמדות לירידה מציב דילמה לא פשוטה. הפועל חיפה במומנטום הטוב ביותר, אבל בסגל שלה בוודאי שהייתה צריכה להיות במקום גבוה יותר. ק"ש היא הכישלון הכי גדול של העונה הזאת. קבוצת צמרת לא יכולה להרשות לעצמה הידרדרות תהומית תוך עונה אחת. ועכו? במשך חלקים גדולים מהעונה היא עשתה דברים מדהימים בניגוד לכל התחזיות כשהיא מסתמכת על סגל קצר ונחות איכותית מיריבותיה. אבל מי שמפסיד ארבעה משחקים בפלייאוף התחתון - ליריבות הישירות ולקבוצות שסיימו את העונה - לא יכול להיחשב כראוי להישרדות.

שחקני ק&qout;ש מאוכזבים. הכישלון הגדול של העונה (איתי כהן)
שחקני ק"ש מאוכזבים. הכישלון הגדול של העונה (איתי כהן)
 

אז אולי השאלה הנכונה יותר היא: מי תפיק יותר מהירידה? ירידת ליגה היא לא תמיד אסון, במיוחד אם לא מסתכלים עליה כאסון. היא הזדמנות לניקיון, חילופי דורות, בניית צעירים ופתיחת דף חדש עם האוהדים. איזי שירצקי, אחד שעשה השנה כמעט כל טעות אפשרית, כבר הפיק לקחים וחזר חזק יותר אחרי ירידה. יואב כץ, אחד שלא לומד מטעויות, צריך את אותה זריקת מציאות. מועדון כדורגל - גם כזה שמתנהל בתקציב נמוך - צריך דרך ותחרותיות ולהפועל חיפה של השנים האחרונות לא היה את שניהם. עכו היא קבוצה עירונית ולכן ירידה כנראה תפגע בה בצורה חזקה יותר, אבל גם היא צריכה להבין שמסעות הישרדות הן לא דרך לבניית מועדון. עכו, בניגוד לסכנין, רעננה, נתניה וכמובן ק"ש והפועל חיפה, לא גידלה שלד של שחקני בית, ייצרה או אפילו השביחה שחקן משמעותי שפרץ לתודעה. אז מי "צריכה" את הירידה? בואו נגיד שהיא לא תזיק לאף אחת מהן.  

ואגב, שימו לב מי היו גיבורי 2009: שלומי דורה עלה עם הפועל חיפה, ירון הוכנבוים עם עכו, אלי כהן עם רעננה, יובל נעים עם הפועל ר"ג. ומאז, אחד פוטר השבוע, אחד חוזר למרכז הבמה עם אשקלון ושניים נותרו בלופ של התחתית. ואולי זו אחת הבעיות של ק"ש, עכו והפועל חיפה: הפרובינציאליות הצפונית ותחלופת המאמנים הפנימית ביניהן הותירו אותן ואת המאמנים בבועה של בינוניות. הפועל חיפה ועכו לא עשו במשך שבע שנים שום ניסיון משמעותי לכוון גבוה והפכו מועמדות תמידיות לירידה. קבוצות כאלה סופן לרדת אחת לכמה שנים.  

ק"ש התרסקה שוב מנטלית (בדיוק כמו ב-2009) כי לא הצליחה למצוא את נקודת האיזון ולהגדיר מטרות. גם אז שירצקי איבד מאמן בכיר, ניסה ללכת באותה תבנית וכשקבוצה שלו החלה לקרוס, איש לא היה שם כדי לעצור את ההתמוטטות. לשלושתן, גם לק"ש שכבר חוותה צמרת, היה חסר משהו. חזון. אופי. מסורת. אמפתיה. הן קבוצות שלא מעוררות הזדהות ולא יחסרו בצורה יוצאת דופן. בעונה הבאה ליגת העל תכלול את אשדוד וכנראה גם את אשקלון. לצפון תהיה נציגה אחת פחות.  

אלי כהן. הפועל חיפה לא עשתה ניסיון משמעותי לכוון גבוה (עמרי שטיין)
אלי כהן. הפועל חיפה לא עשתה ניסיון משמעותי לכוון גבוה (עמרי שטיין)
 

3. זהירות: תיקו. המצב בתחתית מסובך מאוד לאור העובדה ששני המחזורים הקרובים יספקו שני קרבות ישירים בין שלוש המסובכות. התסריטים מורכבים. הפועל חיפה יכולה להינצל אם תנצח בקריית שמונה ועכו תפסיד בכפר סבא או למצוא עצמה מתחת לקו האדום בסיטואציה ההפוכה. גם במצב כזה, אגב, היא תישאר בליגה אם תנצח במחזור האחרון בשל המפגש הישיר בין עכו לק"ש. מבולבלים? בצדק. בואו נפשט את זה. המטרה המוצהרת של כל אחת מהשלוש היא להגיע למחזור האחרון כשהיא תלויה רק בעצמה. לכן, במובן מסוים, כל אחת מהן חותמת על תיקו בשבת. צפו למשחקים זהירים.

השבוע, עולם הכדורגל ציין את אחד הסיפורים המדהימים בהיסטוריה: האליפות של לסטר. סיפור אולטימטיבי-הוליוודי על חבורה אלמונית שמנצחת כנגד כל הסיכויים. מאמן לוזר, שחקן שהגיע מעבודה במפעל לנבחרת אנגליה ונהג להגיע שיכור לאימונים, שחקני רכש זולים שהתחברו לחבורה בלתי אפשרית שגם נהנתה מקריסת הגדולות. לסטר היא סיפור חד פעמי מרגש ומדהים שיהווה השראה לכל אנדרדוג באשר הוא. בעתיד הקרוב נשמע שוב ושוב ממאמנים ושחקנים ש"אם לסטר לקחה אליפות, גם אנחנו יכולים ל... השלם את החסר". זו תהיה טעות.

לסטר היא קבוצה של רוח, אחדות, התאמה מושלמת של סגנון משחק לאופי השחקנים ולהצלחה שלה אין קשר למזל. ב"ש היא לא לסטר. היא קבוצת כדורגל טובה ועשירה שהעמידה סגל שנתן פייט ראוי לאלופה. שום מסע הישרדות – לא של הפועל חיפה, לא של ק"ש ובטח לא של זפרן בעכו – לא יהיה קשור לדרך או לרוח אלא רק לתוצאה נכונה במאני טיים. עבור שלושתן מדובר בקריאת השכמה מוקדמת לקראת העונה הבאה. אז בקשה מדורה, זפרן וכהן, ותרו מראש על השוואות ללסטר.

לסטר חוגגת. בבקשה, בלי השוואות (רויטרס)
לסטר חוגגת. בבקשה, בלי השוואות (רויטרס)
 

4. הרשימה. לכבוד המינוי של זפרן ומאבקי התחתית, הנה רשימה של נתונים ששופכים אור על מצבן של שלוש המועמדות להדחה.

* המאזן של דורה עם ק"ש: חמש נקודות מ-24 אפשריות (20.8 אחוזי הצלחה) והפרש שערים: 11:4.

* המאזן של דורה עם נתניה: שבע נקודות מ-27 אפשריות (25.9 אחוזי הצלחה) והפרש שערים: 9:5.

* מאמנים שניצחו במשחק הראשון אחרי מינוי באמצע העונה: פיטר בוס, שרון מימר. 

* מאמנים שלא ניצחו: ראובן עטר, מנחם קורצקי, גיא צרפתי, עומר פרץ, וואליד באדיר, גיא לוי, אלי גוטמן, שלומי דורה, דני גולן, יוסי מזרחי, יוסי אבוקסיס, אלי כהן.

* בארבעת המחזורים האחרונים הפועל חיפה השיגה שמונה נקודות, ק"ש ארבע ועכו 0.

* במחזורים הללו היו להפועל חיפה שלושה כובשים: מהראן לאלה, מקסים פלקוצ'נקו ושלומי ארבייטמן. 

* זו תהיה העונה התשיעית ברציפות בה גורל יורדת אחת לפחות מוכרע במחזור האחרון.

* לכפר סבא ולבני יהודה, שתיים שחוו מחזורים אחרונים שמחים ועצובים, תהיה השפעה מכרעת על זהות היורדת.  

* 36 נקודות יבטיחו הישארות בליגת העל.

* מאזן הכוחות בליגת העל עובר דרומה.

פלקוצ´נקו. אחד משולשת הכובשים של הפועל חיפה (עמית מצפה)
פלקוצ´נקו. אחד משולשת הכובשים של הפועל חיפה (עמית מצפה)
 

5. קטנות לשבת:

בני סכנין - מכבי חיפה: גם בסיבוב הקודם הירוקים הגיעו לדוחא אחרי חמישה משחקי ליגה ללא הפסד ולפני ב"ש ומכבי ת"א. אז הם ניצחו 1:2.

במשפט: עם כל הכבוד לקרב על המקום הרביעי, מעניין אם בסכנין זוכרים שכדי להגיע לאירופה הם צריכים ניצחון של מכבי ת"א בגמר הגביע.

בני יהודה - הפועל ת"א: ניצחון הליגה האחרון של הכתומים על האדומים היה בדצמבר 2012 (שישה משחקים).

במשפט: הראש כבר בעונה הבאה.

עירוני ק"ש - הפועל חיפה: האדומים לא ניצחו את ק"ש בחמשת משחקי הליגה האחרונים (מאז נובמבר 2013). האחרון שעשה את זה: יובל אבידור.   

במשפט: ק"ש תרד אם לא תנצח, הפועל חיפה תהיה במצב סביר גם אם תפסיד.

שחקני הפועל כפ&qout;ס חוגגים (איתי כהן)
שחקני הפועל כפ"ס חוגגים (איתי כהן)
 

הפועל כפ"ס - הפועל עכו: המארחת היא הקבוצה היחידה בליגת העל שלא כבשה העונה לרשת של עכו.

במשפט: נקודה טובה לשתי הקבוצות.

6. המחזור בציוץ: 

 
 

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */