יום שישי, 19.04.2024 שעה 18:16
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

בחזרה לעתיד: רגע האמת של מכבי ת"א וב"ש

סכנין החזירה אותנו ל-2003, בכר שב לבסיס והשפן שבוס צריך להחזיר ל-11. משחק על שש נקודות לקראת משחק העונה, מאבקי התחתית והתסריטים

|
בוזגלו, בוס, זהבי, בכר. תתכוננו לפוטו פיניש מטורף
בוזגלו, בוס, זהבי, בכר. תתכוננו לפוטו פיניש מטורף

1. אליפות בהפרש שערים. 31 במאי 2003. ערב המחזור האחרון. מכבי תל אביב 66 נקודות, מכבי חיפה 66, הפועל תל אביב 64. שלושה שערים הבדל בהפרש השערים. דקה 30: הירוקים סגרו בליץ של רבע שעה ועלו ל-0:5 במשחק באשדוד (צמדים למיכאל זנדברג ולעידן טל ושער נוסף של אדורם קייסי). חובבי הקונספירציות חגגו. דקה 49: חלוץ הפועל פתח תקווה שלומי אדרי קיבל כדור מול שער ריק במשחק מול מכבי ת"א, התמהמה, החליק ולא ייצר בעיטה מול לירן שטראובר. עדיין 0:0. חובבי הקונספירציות חגגו. דקה 62: שי הולצמן כבש שער מצמק לאשדוד. שניות לאחר מכן, אנדרס פרוחננקובס העלה את מכבי ת"א ליתרון. שוויון מוחלט בהפרש השערים. דקה 90: מכבי ת"א ניצחה 0:3, התוצאה באשדוד נותרה 1:5. אלופה בהפרש שערים. חובבי הקונספירציות נעלמו.

ארבע פעמים בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי הוכרעה אלופה בהפרש שערים: הכח ר"ג (1964/65), מכבי ת"א (1969/70 ו-2002/3) והפועל ת"א (2009/10 - עונת הקיזוז). העונה זה יכול לקרות שוב. עונת הקיזוז הקימה בזמנו צעקה ומחאה. התקנון שונה וקבע משחק אליפות במקרה של שוויון נקודות בין המוליכה לסגניתה בתום העונה. מאז, הסעיף הזה בוטל. אם מכבי ת"א תנצח במשחק העונה ביום שני, היא תשווה את מספר הנקודות שלה לבאר שבע. כרגע, יש לה יתרון של חמישה שערים בהפרש השערים. ואז יחזרו חובבי הקונספירציות.

פיניש דרמטי במאבק האליפות הוא לא עניין שבשגרה בכדורגל הישראלי. מאז הקמת ליגת העל, רק פעמיים הוכרעה האליפות במחזור האחרון. משחק עונה במחזור 33, משחק עונה אמיתי, גמר, מכריע, שאין ממנו דרך חזרה, לא היה כאן מאז התואר האחרון של מכבי חיפה. חמש שנים של פינישים מנומנמים יגיעו לקצן בפיק בבלומפילד ביום שני. העונה הזו, גם אם לא תמיד הייתה איכותית מבחינת רמה, הייתה קיצונית מבחינת מתח, עניין, סיפורים ומהפכים. ובכל זאת, צל מרחף מעליה.

צפו במהומות: מי דחף את יוסי אבוקסיס?

אירועי המשחק בדוחא ביום שני הוכיחו שוב - יריבות ספורטיבית חדשה נולדה ונורה אדומה נדלקה. בשבוע שעבר הזהרנו את בני סכנין מתפיסת צד במאבק האליפות וסכנת הפיכה להפועל בית שאן מודרנית. החגיגות ההפגנתיות של יוסי אבוקסיס לא השאירו מקום לספק. סכנין תפסה צד ברור והסכנה ממשית. עכשיו בואו נשחק במה יקרה אם. ונגיד שערב המחזור האחרון למכבי ת"א יש יתרון של שלושה או ארבעה שערים על ב"ש ואותה סכנין מגיעה לטוטו-טרנר. במצב כזה, לא משנה מה סכנין תעשה וכמה תתאמץ, שום הפסד שם לא יתקבל בהבנה. זה יהיה משחק שיגדיר מחדש את המועדון. משחק שמחסל קריירות.

יש הבדל משמעותי בין 2003 ל-2016. לחובבי הקונספירציות יש היום פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם והסיקור של ליגת העל הרבה יותר מסיבי. ותזכורת: בית שאן מעולם לא התאוששה ממשחק השרוכים, שלומי אדרי תמיד יהיה ההוא עם ההחמצה ואשדוד לא הפכה לסמל של ספורטיביות גם אחרי שהורידה את בני יהודה. סכנין המתקרבנת מטיילת על גבול הלגיטימיות ומנגנת על העצבים של חובב הכדורגל הישראלי. ולא, אין לזה קשר לפוליטיקה, דת או לאום. הדבר האחרון שהיא צריכה הוא להיזכר כמי שהכריעה מאבק אליפות. אתם יודעים מה, גם ככה אף אחד לא אוהב אליפות בהפרש שערים.   

ראיקוביץ´ מתעמת עם מאמן סכנין (עמרי שטיין)
ראיקוביץ´ מתעמת עם מאמן סכנין (עמרי שטיין)
 

2. משחק העונה. ביום שני, בלב ההמולה בדוחא, פיטר בוס ההמום מכל המזרח התיכון המתפרץ מסביבו התייצב בעמדת הראיונות וניסה להשמיע קול היגיון: "אמרתי לשחקנים שאם נבוא להילחם, נפסיד, ואם נבוא לשחק כדורגל, ננצח". ביום חמישי, במסיבת עיתונאים מנומנמת בערב החג, ברק בכר ניסה לא לייצר כותרות: "במשחק כזה, אין מומנטום". שניהם צודקים. בוס לא הצליח לנתק את שחקני מכבי ת"א מאירועי הגביע. בכר יודע שהעובדה שהקבוצה שלו מגיעה אחרי 2:8 בשני משחקי הליגה האחרונים ומכבי ת"א אחרי פעמיים 0:0 מייצרת מצג שווא לא רלוונטי.

המלחמה הפסיכולוגית שהשניים ניהלו הסתיימה, אבל קרב המוחות בעיצומו. בשלושת המשחקים האחרונים, בכר ביצע פחות שינויים טקטיים תוך כדי משחק, חזר לבסיס וגם אסף את עצמו נהדר אחרי ההפסד בחצי גמר הגביע. כשבאופן נדיר עומד לרשותו סגל מלא נטול פצועים, הוא צריך לקבל החלטות קשות. והוא הולך עם השחקנים שבפורמה.

טוני וואקמה הוא הקבוע ברוטציה של ב"ש בחלק הקדמי. המוליכה תלויה באיכויות הטכנית והפיזיות של וואקמה ובאיום התמידי שהוא מייצר. הניגרי, שחקן ההתקפה שקיבל העונה הכי הרבה דקות מבכר, החמיץ את המשחק הקודם בשל פציעה. המאמן העלה אז את מוחמד גדיר כדי להוסיף עוד ממד של מהירות וכוח מתפרץ. זה עבד לא רע במחצית הראשונה, אבל לא הספיק לניצחון. מאז וואקמה חזר וכבש ארבעה שערים בארבעת המשחקים האחרונים. אין ספק, ב"ש התגעגעה לאס שלה.

טוני וואקמה. בבאר שבע תלויים בו (מרטין גוטדאמק)
טוני וואקמה. בבאר שבע תלויים בו (מרטין גוטדאמק)
 

גם לגבי יתר שחקני ההתקפה המספרים לא משקרים. בן שהר הבקיע ארבעה שערים בחודש אפריל והוא מחזיק בממוצע הבקעה מדהים של שער ליגה כל 108 דקות. מאור מליקסון היה הגו טו גאי גם במשחק החלש מול מכבי חיפה בגביע. לעומתם, אליניב ברדה לא כבש מאז ה-22 בפברואר ומאור בוזגלו הבקיע פעם אחת בפלייאוף העליון. ההתלבטות תמה. גם העובדה שמהראן ראדי חזר להרכב אחרי למעלה מחודש בשבוע שעבר מצביעה על חזרה לבסיס. ואגב, ראדי פתח בכל המפגשים בין השתיים העונה.

דווקא אצל בוס יש רגרסיה מסוימת. כששחקני מפתח כמו גל אלברמן והאריס מדוניאנין נאבקו בפציעות קלות, מכבי ת"א איבדה את כוחה במרכז המגרש ושוב הוכיחה פגיעות וחדירות מול התקפות מתפרצות. דווקא אז בוס חזר לניסיונות ושינויים. כשאורלנדו סה ירד לספסל בשני המשחקים האחרונים מול סכנין, התלות בערן זהבי שוב הפכה אבסולוטית. זהבי הוא כריסטיאנו הישראלי. ווינר שמסרב לרדת מהמגרש ומפגין רעב בלתי נגמר. שחקן שאסור לגעת בו או להחליף אותו ולא במובן השלילי. אבל הוא לא יכול לשחק לבד.

מספר 7 רשם העונה כבר 51 הופעות בכל המסגרות הקבוצתיות וב-46 מהן השלים משחק מלא. הוא זקוק לעזרה. הוא זקוק לאורלנדו סה שמוריד ממנו קצת עומס. גם ב"ש פגיעה. היא ספגה בשישה משמונת משחקיה האחרונים בכל המסגרות ובחמישה מהמשחקים הללו נקלעה לפיגור 1:0. במובן מסוים, הנוכחות של חלוץ עם תכונות כמו של סה יכולה להיות משמעותית למשחק כזה. לפרטים: גליינור פלט.

גליינור פלט חוגג על חשבון הפועל באר שבע (עמרי שטיין)
גליינור פלט חוגג על חשבון הפועל באר שבע (עמרי שטיין)
 
 

3. שחקנים גדולים. ובכל זאת, למשחק העונה יש מתמטיקה פשוטה. מכבי ת"א חייבת ניצחון ובמשחקים האחרונים בהם הצהובים הסתערו קדימה, כל מתפרצת הביכה אותם. לב"ש יש כלים מושלמים לשחק על מתפרצות ותיקו טוב לה. טראומת בלומפילד מאחוריה וזה השוני המרכזי בין הקבוצה של בכר לזו של אלישע לוי. ב"ש עמדה השנה בכל סיטואציה מול מכבי ת"א. פיגרה והפסידה, הובילה ושמרה על יתרון וידעה לחזור לשוויון במשחק האחרון. היא הוכיחה לעצמה שהיא יודעת להתגונן מול הצהובים וגם ליזום כשצריך.

בסופו של דבר, ב"ש הגיעה למשחק העונה בדיוק מהמקום בו היא רצתה להיות. מכבי ת"א הגיעה למשחק העונה בידיעה שדברים עדיין פחות או יותר תלויים בה. בכר צודק, המומנטום לא רלוונטי כשמדובר במשחק אחד. בוס צודק, המנטרה הקבועה שהוא משדר לשחקנים היא שאם מכבי ת"א משחקת את המשחק שלה ומתנתקת ממה שקורה מסביב יש לה יתרון איכותי וזה בא לידי ביטוי במשחק הקודם בבאר שבע.

ב-2003, אבי נמני סידר לצהובים אליפות. ב-2010, זהבי כבש את השער הבלתי נשכח בטדי. ב-2011, יניב קטן הכריע את משחק העונה. גם ב-2016, אין שפנים בכובע, אין זמן לניסויים או תכסיסים. משחק העונה יוכרע על ידי שחקנים גדולים וקרי רוח. תודו שאתם לא יכולים לחכות.

ערן זהבי בטירוף אחרי הזכייה בטדי
ערן זהבי בטירוף אחרי הזכייה בטדי
 

4 . הרשימה. כרגיל לזמן הזה של השנה, התחתית רותחת. משחק העונה, אירועי דוחא והפגרה המיותרת בפלייאוף התחתון, השאירו ארבע קבוצות להתבשל במשך שבועיים. נקודה מפרידה בין הפועל כפר סבא העשירית (33 נקודות) להפועל עכו שמתחת לקו האדום (32) כאשר נותרו שלושה מחזורים לסיום. ערב פתיחת הפלייאוף התחתון, העריכו מספר מאמנים במאבק ש-36 נקודות יספיקו, אבל מאז העניינים רק הלכו והסתבכו. בשבת, סיר החמין ייפתח אחרי שעמד על האש שבועיים. כפ"ס מארחת את ק"ש, עכו את מכבי פ"ת שסיימה את העונה, הפועל חיפה אצל הפועל ת"א. הנה רשימת נתונים במאבק המרובע נגד הירידה.

* לכפר סבא ולעכו יש שני משחקי בית מתוך השלושה הנותרים, להפועל חיפה ולק"ש שני משחקי חוץ.

* לק"ש שלושה מפגשים ישירים מול יריבותיה הישירות, לעכו ולכפר סבא שניים, להפועל חיפה אחד.

* קבוצת החוץ הטובה ביותר: הפועל חיפה וכפ"ס (16 נקודות כל אחת).

טיל אדיר של מרשיץ' קבע 1:3 לבני יהודה

* קבוצת הבית הטובות ביותר: ק"ש ועכו (18 כל אחת).

* המומנטום החיובי מכולן: הפועל חיפה.

* המומנטום השלילי מכולן: הפועל עכו.

* נקודות התורפה: כפ"ס (ניסיון), הפועל חיפה (סדר המשחקים), ק"ש (מוכנות למאבקי תחתית וקשיי הבקעה), עכו (הפרש השערים).

הנה כמה דברים
* יתרונות: כפ"ס (עוד מפגש עם נתניה), הפועל חיפה (שחקני הכרעה), ק"ש (איכות הסגל והפרש השערים), עכו (סדר המשחקים).

* ההימור: ק"ש יורדת.

שחקני ק&qout;ש מאוכזבים (עמית מצפה)
שחקני ק"ש מאוכזבים (עמית מצפה)
 

5. קטנות לשבת:
מכבי חיפה - הפועל רעננה: בארבעת המשחקים האחרונים רעננה עם 0 נקודות ו-11 שערי חובה. מאז ה-3:0 במפגש הקודם, הירוקים לא הפסידו.

במשפט: רעננה עשתה את שלה העונה, לירוקים אסור לאבד מומנטום עד גמר הגביע.

הפועל כפ"ס - עירוני ק"ש: 534 דקות לא כבשה ק"ש שער במשחק חוץ, המארחת הפסידה ארבעה משחקי ליגה רצופים בלויטה.

במשפט: דה ווינר טייקס איט אול.

הפועל עכו - מכבי פ"ת: ירון הוכנבוים ניצח פעמיים העונה את מכבי פ"ת, ובשני המשחקים ציון צמח כבש שער ניצחון.

ציון צמח. פעמיים ניצח את מכבי פ&qout;ת (אחמד מוררה)
ציון צמח. פעמיים ניצח את מכבי פ"ת (אחמד מוררה)
 

במשפט: בשלב כזה של העונה, אסור לאבד נקודות מול קבוצות שאין להן על מה לשחק.

הפועל ת"א - הפועל חיפה: מאז וכולל הדרבי, אלי גוטמן רשם הפסד אחד בתשעה משחקים.

במשפט: תזכורת - הפועל ת"א הורידה אשתקד את אשדוד.

6. המחזור בציוץ:           

 
 

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */