יום שישי, 29.03.2024 שעה 15:29

הכי רחוק מזהבי: קפטן פלזן מאיים על הצהובים

השוו אותו לנדבד, הוא נעלם בטוטנהאם, היה מעורב במעבר ליריבה השנואה מפראג, וחזר. הכירו את דויד לימברסקי, הקפטן והסמל שמחכה למכבי ת"א ב-20:30

|
דוד לימברסקי.
דוד לימברסקי. "הקפטן הגדול" (רויטרס)

כשהעיתונאים הצ'כים שמלווים את ויקטוריה פלזן לבלומפילד נשאלים על הקפטן דויד לימברסקי, הם מחייכים. "הקפטן הגדול", קורא לו פטר סדלבי, "הוא כזה שלא מפחד משמות גדולים. הוא יכול לשחק מול כל שחקן בעולם ולשמור עליו מצוין. אף פעם הוא לא פחד מאף אחד, זו הסיבה שנורא אוהבים אותו בפלזן. עבור האוהדים הוא השחקן הכי אהוב בקבוצה, הוא אחד משלהם, הם מרגישים מחוברים אליו בצורה מדהימה".

ויקטוריה פלזן מזכירה את מכבי תל אביב בהרבה מובנים. גם היא, כמו יריבתה הערב (שלישי, 20:30 בבלומפילד) דוגלת בכך שקודם כל צריך שהשחקנים הכי טובים במדינה שלך יהיו אצלך, ורק לאחר מכן אפשר להעיף מבט אל עבר הזרים שאמורים לחזק את הסגל (ולפלזן יש אחד כזה בלבד). כמו מכבי, גם היא שולטת בשנים האחרונות בכדורגל הצ'כי (שלוש אליפויות בחמש השנים האחרונות) וגם היא רוצה להגיע העונה לליגת האלופות אחרי שהייתה שם לפני שלוש שנים. למרות זאת, במובן אחד, או אם תרצו, בעמדה אחת, השתיים לא דומות כלל - עמדת הקפטן.

קובק, מאמן פלזן: "יהיה קשה מאוד"

מגן שמאלי הוא לא בדיוק התפקיד האידיאלי לקפטן. בדרך כלל התפקיד נע בין הבלמים לשוער, או לכוכב הקבוצה ההתקפי או אולי קשר אחורי קשוח, אבל מעטים המגנים שזכו לכבוש. לימברסקי שונה. האיש שמסמל יותר מכל את הצלחת הקבוצה המיוחדת של מירוסלב קובק, אולי אחד השחקנים הכי מחויבים שידעה הקבוצה ונבחרת צ'כיה מאז ומעולם.

מגיל שבע הוא בפלזן ושם שיחק לאורך כל ילדותו, עד שעלה לקבוצה הבוגרת ב-2003, כשהוא בן 19 בלבד והיה שותף לעליית הקבוצה לליגה הראשונה. במקביל, המגן המחונן יצא לטורניר מונדיאל הנבחרות הצעירות ב-2003, שם למעשה פרץ לתודעה באופן רשמי.

דויד לימברסקי (רויטרס)
דויד לימברסקי (רויטרס)
 

לימברסקי כבש את השער במשחק הראשון מול אוסטרליה, שהסתיים ב-1:1. את הבית אגב, סיימה צ'כיה במקום האחרון לאחר 1:1 מול ברזיל והפסד 1:0 לקנדה, כשגם את השער מול הסלסאו כובש לימברסקי שצד את עיני הסוכנים ביבשת.

לאחר הטורניר המוצלח, אחד האתרים המפורסמים בצ'כיה הכין סקירה על השחקנים המבטיחים ביותר בכדורגל המקומי. לימברסקי נבחר במקום הראשון ובין היתר נכתב עליו: "הוא השחקן שיודע להגיב תמיד נכון כשהכדור מגיע אליו. יש לו נתונים טובים ויכולות מדהימות, אין ספק שהוא יגיע רחוק".

לאחר אותה אליפות הושאל לימברסקי למודנה האיטלקית ובהמשך גם לטוטנהאם האנגלית כדי לצבור ניסיון, זאת לאחר שכונה בידי מרטין יול: "פאבל נדבד הבא", בהשוואה כמובן לרגל שמאל האימתנית של האגדה הצ'כית של יובנטוס והנבחרת. לימברסקי הנרגש דיבר על "חלום שהתגשם", אך למרות הרצון הגדול לראותו מככב במדי התרנגולים, הוא לא הופיע ולו פעם אחת במדי הקבוצה הלונדונית. הדרך חזרה לצ'כיה הייתה קצרה.

נדבד. אותה שמאלית? (רויטרס)
נדבד. אותה שמאלית? (רויטרס)
 

פרנק ארנסן, המנהל המקצועי של טוטנהאם באותה תקופה, לא חסך במחמאות: "יש לו טכניקה ברמה גבוהה, הוא יכול לשחק בשני צידי המגרש, הוא מאוד טכני ומהיר. חבל שהוא לא הצליח להשתלב אצלנו".

המעברים היו כנראה מוקדמים מדי ללימברסקי. הוא חזר לפלזן לאחר שהמועדון נרכש על ידי קבוצת אנשי עסקים ורשם שנתיים מוצלחות. לאחר מכן, הרגיש מוכן לעוד מעבר. להצעה הגבוהה מהאלופה ספרטה פראג הוא לא היה יכול לסרב, גם פלזן לא עמדה בדרכו. אך הכסף לא קונה אושר וגם לא הצלחה. למזלו של לימברסקי, אוהדי פלזן היו סלחניים.

מרטין יול. אפילו לא הופעה אחת במדי התרנגולים  (רויטרס)
מרטין יול. אפילו לא הופעה אחת במדי התרנגולים (רויטרס)
 

13 הופעות בלבד ו-0 שערים. זו הייתה מנת חלקו של המגן ששוב, לאחר עונה אחת בלבד ובגיל 25, מצא את עצמו שב אל מועדון נעוריו, אך הפעם, כך כבר כולם הבינו, זה לתמיד. אוהדי ספרטה שחשו נבגדים, הרכיבו לו שיר פשוט, אותו הם שרים עד היום: "לימברסקי – אתה בהמה!, לימברסקי – אתה בהמה!". אפשר להבין אותם. אוהדי פלזן קיבלו אותו באהבה.

שלוש אליפויות, גביע, שתי הופעות בליגת האלופות וסופר קאפ אחד בלתי נשכח, השיג המגן השמאלי מאז ששב לפלזן. למעשה הוא הקפטן שבתקופתו הפך המועדון שמעולם לא זכה באליפות לפני כן, למועדון פאר בכדורגל הצ'כי והאירופאי. "אין ספק שמדובר בשחקן הכי חשוב בסגל", מסביר סדלבי. "מדובר בשחקן של מאמן. הוא תוקף ומגן באותה מידה. למכבי ת"א יהיה מאוד קשה איתו כי יש לו גם כושר גופני מדהים. בנוסף, הוא ידוע בבעיטות החופשיות המדויקות שלו".

לימברסקי מול רונאלדו ביורו 2012 (רויטרס)
לימברסקי מול רונאלדו ביורו 2012 (רויטרס)
 

השנה הכי גדולה בקריירה של לימברסקי היא ללא ספק 2012, שנה בלתי נשכחת מבחינתו, מכל הבחינות. הוא הופיע במדי הנבחרת הצ'כית בטורניר היורו, ועם פלזן בליגת האלופות, שם, במפגש מול אתלטיקו מדריד, ספג נגיחה מדייגו קוסטה, שהורחק מארבעה משחקים בבית הדין של אופ"א.

גם היורו התחיל רע עבור הצ'כים, שספגו 4:1 משפיל מנבחרת רוסיה החזקה, כשלימברסקי יושב על הספסל. המאמן דאז, מיכל בילק, החליט לעשות שינוי בהגנה והכניס את המגן השמאלי של פלזן במשחק השני מול יוון. היה זה משחקו הרשמי הראשון של לימברסקי בנבחרת, שהסתיים בניצחון (1:2) הירואי, כשבסוף המשחק כולם הודו: "לימברסקי עשה את ההבדל".

במשחק השלישי והמכריע, הפעם מול פולין המארחת, לימברסקי שוב פתח ושיחק 90 דקות בניצחון 0:1 בדרך למקום הראשון בבית. זו הייתה נבחרת צ'כית שהציגה שילוב בין ותיקים לצעירים, שחקנים שכיכבו בליגות הבכירות לצד כוכבי האלופה פלזן כמו דניאל קולאר שיפגוש את הצהובים ו-וצ'לאב פילאר הפצוע.

ברבע הגמר, החברים של לימברסקי לא נבהלו מפורטוגל, נתנו פייט גדול, אך בסוף נכנעו לאחד השחקנים הטובים בעולם, כריסטיאנו רונאלדו, שכבש את השער היחיד במשחק בדקה ה-79 ושלח את צ'כיה הביתה. בצ'כיה לא שוכחים תמונה שהתפרסמה באחד העיתונים בה נראה לימברסקי מניח את ידיו על ברכיו כשברקע רונאלדו חוגג עם תנועת הנמר המפורסמת.

לימברסקי (אחמד מוררה)
לימברסקי. מכבי טובה מהפועל (אחמד מוררה)
 

"מכבי ת"א קצת יותר טובה מהפועל (שאותה פגשה הקבוצה הצ'כית בעבר)", אמר לימברסקי לפני המשחק. "היא טכנית ומהירה מאוד. יש לה נציגים רבים בנבחרת, מה שרק מראה על הכוח שלה ולזה צריך להוסיף את העובדה שהאצטדיון יהיה מלא והקהל ידחוף את הקבוצה קדימה. אנחנו לא מצפים למשחק קל, האיכות של מכבי ת"א היא עצומה והתקציב הרבה יותר גדול משלנו".

בצ'כיה הוא כבר הפך לאחר השחקנים האהובים (חוץ מבספרטה פראג כמובן) והמחוייבים ביותר. "לימברסקי כבר לא ילד", מספר העיתונאי הצ'כי, "אבל כולם פה סומכים עליו בעיניים עצומות. יש לו מחויבות עצומה כלפי המועדון והרעב שלו להצלחות, גם בגילו היחסית מתקדם (31), עדיין קיים. אל תתנו לחזות השקטה להטעות אתכם, מדובר באחד המוטיבטורים הגדולים של צ'כיה בכל הזמנים". מכבי ת"א, ראי הוזהרת.             

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */