יום שישי, 03.05.2024 שעה 00:00
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7224-6531מכבי ת"א1
6522-6431מכבי חיפה2
5826-5131הפועל ב"ש3
5042-4231הפועל חיפה4
4332-3431מכבי בני ריינה5
3639-2931בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4035-3430הפועל ירושלים1
3544-3230מכבי נתניה2
3436-4430בית"ר ירושלים3
3343-2630הפועל חדרה4
3355-3530מכבי פ"ת5
3044-2430מ.ס אשדוד6
2749-3330הפועל ת"א7
2144-2230הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • 3 - 2
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • 2 - 0
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

רוצים שינוי: קבוצות האוהדים כובשות את ישראל

קהלים שמאסו בבעלים ובאלימות החליטו להיפרד מהקבוצות שאהדו והקימו חלופות. ריבלין ורגב התאהבו וגם בכדורסל אימצו זאת. תמונת מצב

|
שחקני הפועל ר
שחקני הפועל ר"ג והאוהדים. יש חלופה (רדאד ג`בארה)

הם מגייסים שחקני עבר, תורמים לקהילה, מייצרים מרצ'נדייז ובובות קמע, לא חוששים משילוב של אלכוהול ביציעים, חיים את העבר וחושבים על העתיד. תופעת מועדוני האוהדים צוברת תאוצה בישראל ותגיע בעונת המשחקים הקרובה לשיא חדש.

על דלתה של ההתאחדות לכדורגל הולכים ומתדפקים לאחרונה אוהדים רבים שרוצים להיות בעלים. בקיץ הזה הם מתחרים על שישה מקומות חדשים בליגה ג', במקום קבוצות שפרשו. מאחוריהם קהל אוהדים רחב ולפניהם הליך ביורוקרטי מורכב. רק בעוד כשבועיים תתכנס ועדת הרישוי ולאחריה הם יידעו האם אושרו להצטרף כמועדון כדורגל מן המניין.

המנון ליגת Winner החדש!

רוב האוהדים שהלכו על מהלך שכזה עשו זאת מתוך געגוע לקבוצה הנוסטלגית שהכירו מילדות וחלקם בא לתקן עוולות שהוותיקים התייאשו מלנסות לתקן. הם לא מתיימרים לחסל את האלימות ביציעים או לגרום לבעלים הנוכחי להתפטר, אלא פשוט מייצרים אלטרנטיבה שאולי ביום מן הימים תוביל לשינוי.

המדים של בית&qout;ר נורדיה ירושלים. רוצים אלטרנטיבה (אורן בן חקון)
המדים של בית"ר נורדיה ירושלים. רוצים שינוי (אורן בן חקון)
 

החלופה ללה פמיליה?
כך עשו במ.ס נורדיה, הפרויקט של פליטי אוהדי בית"ר ירושלים, כלשונם, שמאסו בגזענות ביציעים. "קיבלנו לאחרונה המון חשיפה בעקבות מה שקורה", סיפר היו"ר איציק אלפסי. "יש יותר אוהדים שמבינים כיום את המהלך שעשינו ומגיעים לשמוע את הרעיון שמאחוריו. גדלתי ביציע המזרחי וניסיתי בכל דרך לשנות מבפנים, אבל הבנתי שזה לא משהו שאוהדים אמורים לעשות אלא רשויות האכיפה והמשטרה. אז במקום לשבת ולראות איך הקבוצה נהרסת, הקמנו קבוצה שאנחנו אוהדים מחדש עם ערכים של ציונות, לאומיות, ליברליות וקבלת האחר לא הבדלי גזע ולאום. זאב ז'בוטינסקי אמר 'כל יחיד הוא מלך' וככה זה גם אצלנו". 

ודאי תתפלאו לשמוע, אבל בנורדיה מקיימים ערבי שירה ע"ש יוהנה ז'בוטינסקי, אשתו של זאב, שתמונתו מתנוססת בכל משחק כשלצידו כוס בירה. במחצית מחלקים עארק ולקבוצה יש ליין מוצרי מרצ'נדייז שלא מבייש אף מועדון בכיר בארץ. לאחרונה האוהדים החלו בקמפיין לגיוס כספים בהשתתפות שאנן סטריט ומשה איבגי והם גם מאגדים סביבם לא מעט שחקני עבר, כולל אלי אוחנה.

אוהדי בית&qout;ר ירושלים בבלגיה. החלופה השפויה של בבירה?
אוהדי בית"ר ירושלים בבלגיה. החלופה השפויה של בבירה?
 

אבל לא הכל ורוד ובנורדיה נכחו גם לדעת שהדרך להכרה היא לא תמיד פשוטה. על אף שהקבוצה משתמשת בשם בית"ר, מרכז בית"ר עדיין לא מאשר לה לעשות זאת באופן רשמי והנושא נמצא בהליכים משפטיים. "לכל קבוצות האוהדים עושים עם זה בעיות", ציין אלפסי.

ואכן זה קרה גם להפועל רובי שפירא מליגה ב', קבוצת אוהדי הפועל חיפה שהוקמה בגלל התנהלותו של הבעלים יואב כץ. רק לאחרונה ניתן לה האישור להשתמש בשם הפועל. במרכז מכבי לעומת זאת, לרוב לא עושים בעיות וקבוצת האוהדים של מכבי עירוני אשדוד קיבלה אישור שכזה עוד לפני שסיימה את הרישום להתאחדות. הבעיה שלה היא אחרת, התמודדות מול העירייה.

שחקני הפועל רובי שפירא חוגגים את שער העלייה לליגה ב´ (עמית מצפה)
שחקני הפועל רובי שפירא חוגגים את שער העלייה לליגה ב´ (עמית מצפה)
 

עירוני אשדוד, שנולדה מחדש אחרי 16 שנה בעקבות מאבק עיקש מול בעלי מועדון ספורט אשדוד המאוחדת, ג'קי בן זקן, הגישה להתאחדות תכנית שכוללת אפילו מחלקת נוער של ארבע קבוצות ילדים וקבוצת נערות, אלא שהן לא יכולות להתחיל להתאמן. "לא נותנים לנו מגרשים", הסביר חבר הוועד המנהל, סער גינזובסקי. "הגשנו עתירה לביהמ"ש כי גילינו שמי שאחראי על המגרשים בעירייה זה רוני אואט, עוזר המאמן של מועדון ספורט אשדוד".

כך או כך, הקבוצה הבוגרת שמתאמנת במגרש סינטטי הצליחה בתוך כחודשיים לגייס ספונסר ארצי וכ-90 חברי עמותה, בהם מייסדיה מ-1981. לאימון הפתיחה הגיעו מאות אוהדים, שתורמים ועוזרים למועדון. "הייתי סקפטי בהתחלה", הוסיף גינזובסקי, "אמרו שבאשדוד לא משלמים על כדורגל אבל קורה פה משהו מדהים". לאגף הליגות הנמוכות בהתאחדות הוגשו בנוסף בקשות לרשום עוד שתי קבוצות חדשות מאשדוד, שתיהן נושאות את השם הפועל, וגם בגזרה הזאת יש התרגשות.
 

שותף עם האוהדים. סתיו שחם (רדאד ג´בארה)
שותף עם האוהדים. סתיו שחם (רדאד ג´בארה)
 

הדרך לליגת העל, ללא בעלים יחיד
יש גם מקרים שבהם אוהדים מנסים לשנות מבפנים, אפילו בליגת העל. כך קרה עם עמותת אוהדי בית"ר ירושלים שעדיין מחזיקה ב-20 אחוז מהמניות במועדון אבל בפועל הפסיקה לתפקד, עם עמותת "האדומים" שמחזיקה במניות של הפועל תל אביב ועזרה בגיוסו של אמיר כבירי ועם עמותת "הלב הירוק" של הפועל כפר סבא שמחזיקה עשרה אחוזים ממניות הקבוצה. "הם קיבלו את המנדט לעבוד מול הקהילה ולנהל את מכירות הכרטיסים והמנויים", הסביר הבעלים סתיו שחם שמחזיק ב-90 האחוזים הנותרים.

כאוהד, לא פשוט לנהל מועדון, במיוחד כשזה נוגע לפן הכלכלי. בליגה ג' נדרש תקציב של למעלה מחצי מיליון שקל כדי להעמיד קבוצה ראויה ורוב המועדונים החדשים מגיעים להתייעצויות עם קבוצת האוהדים הוותיקה בישראל, הפועל קטמון, שהעפילה בחזרה לליגה הלאומית. "אני חושב שמה שיפה אצלנו זה שבגלל שהבקרה דורשת ערבויות לכל הפעילויות של העמותה, האוהדים שלנו ערבים לתקציב הקבוצה שלהם עד כדי כך שהגשנו 50 צ'קים של אוהדים שונים על סך עשרת אלפים שקלים ערבים ל-31 במאי", סיפר ירון דוויק, ראש הוועד המנהל בהפועל קטמון.

אמיר כבירי.  (נעם מורנו)
אמיר כבירי. הגיע דרך עמותת האוהדים (נעם מורנו)
 

בניגוד למכבי קביליו יפו שמכרה מניות, בקטמון הלכו על מודל של חברות שנתית שהוא רווחי יותר לטווח הארוך. בוועד המנהל נמצאים שבעה אנשים ובהם שלושה אנשי עסקים, כך שהאוהדים הם עדיין הרוב. צירוף אנשי העסקים נבע מהרצון לגייס משקיעים לאורך זמן שיעזרו להעמיד קבוצה איכותית, כזו שתעלה לליגת העל בסיום העונה הקרובה.

כל אוהד של קטמון נדרש לשלם מידי שנה 1,200 שקל, שמקנים לו חברות בעמותה, כניסה לכל המשחקים, אפשרות לבחור את הוועד המנהל ואת ועדת הביקורת ובכלל להשפיע על אופי המועדון באסיפה השנתית. למעלה מ-500 חברים יש במועדון, שפועל גם במישור החברתי עם ליגת שכונות, בית ספר לכדורגל וקמפיינים נגד הומופוביה וגזענות. קטמון אפילו המליצה על הקמתה של מ.ס נורדיה.

גם הפרויקט ביפו היה אמור להיות הצלחה גדולה, אבל הקבוצה המזוהה עם הבולגרים כמעט שנשרה לליגה ב'. "בהתחלה, משחק העלייה מליגה ג' לליגה ב' נערך בבלומפילד, הכניסה הייתה חינם ובאו עשרת אלפים איש. זה היה פסיכי. היום באים 300 במקרה הטוב. לאן כולם נעלמו?", תהה אחד האוהדים הוותיקים של המועדון ומיד הוסיף: "כנראה שאיבדנו את הזהות".

שחקני קטמון חוגגים (אורן בן חקון)
שחקני קטמון חוגגים (אורן בן חקון)
 

מיזם שהצליח גם בכדורסל
ואולי השילוב הנכון להצלחה הוא זהות ואידיאולוגיה עם התנהלות כלכלית נכונה. כך עובדת למשל עמותת "הפועל אוסישקין" שמנהלת את קבוצת הכדורסל של הפועל ת"א. המודל שלה לגיוס תקציב הוא מכירת מניות בשילוב עם מכירת חברות שנתית. המועדון מכר 20 אחוז מהמניות לאנשי עסקים והשליטה ברוב המניות היא עדיין בחזקתו.

בנוסף, כ-3,000 חברי עמותה מכניסים לקופת המועדון כ-850 אלף שקל מדי שנה והם אלו שבוחרים מי ינהל את הקבוצה בישיבה השנתית, אליה הגיע אפילו המאמן עודד קטש שקיים שיחה פתוחה עם הקהל. מה לא עושים כדי לרצות את בעלי הבית.

עודד קטש. משוחח עם האוהדים (איתי כהן)
עודד קטש. נותן דין וחשבון לאוהדים (איתי כהן)
 

אלא שמעורבות האוהדים בכדורסל לא מסתיימת בהפועל ת"א. לפני כחמש שנים הוקמה הפועל ר"ג/גבעתיים שהחזירה את הקבוצה המיתולוגית לחיים והעפילה לליגה הלאומית. בדרך היא ניצחה קבוצת אוהדים אחרת, הפועל חיפה, שקיבלה את חסותה של עמותת "עיר הפועלים" המפעילה את מ.ס רובי שפירא. עבור ר"ג/גבעתיים זו הייתה עליית ליגה רביעית תוך חמש עונות ובמשחק העלייה האוהדים עמדו אפילו על המעברים.

"בניגוד לאחרים אנחנו הקמנו קבוצה מאפס ולא פרשנו מגוף קיים אלא גדלנו ואספנו עוד ועוד אוהדים לתוכנו", סיפר צחי בן יוסף מראשי העמותה, שאפילו הוציאה קמע בצורת דרקון כדי למשוך את הדור הבא. "כיום הספורט בארץ הוא ריכוזי ולא מעניין, לכן אנחנו מצליחים. אנחנו כל הזמן בקשר עם האוהדים כי חשוב לנו לדעת מה הלקוחות שלנו רוצים, אנחנו תורמים מנויים לנוער בסיכון, רוצים לגרום לאנשים ליהנות ממשחק תרבותי ולקדם את הספורט בערים שלנו".

שחקני הפועל ר&qout;ג/גבעתיים בכדורסל חוגגים (רדאד ג´בארה)
שחקני הפועל ר"ג/גבעתיים בכדורסל חוגגים עוד עלייה (רדאד ג´בארה)
 

עוד קבוצה מיתולוגית שחזרה היא שמשון ת"א בכדורגל, שקמה לתחייה אחרי 15 שנה בעזרת האוהדים והבנים של שחקני העבר אלי כהן "השריף" ואבינועם עובדיה. בהתאחדות נרשמו קבוצות נוספות שאנשיהם רצו לחולל שינוי תרבותי וחינוכי בעירם, כמו למשל קבוצת אוהדים חברתית שהוקמה בכפר קאסם, שהייתה ידועה במקרי אלימות רבים במגרשי הכדורגל שלה. ניסיונות דומים נעשו גם באילת ובחדרה, אבל שם לבסוף ירדו מהמהלך.

התעניינות ותמיכה גם מהנשיא והשרה
בניגוד למודלים של מועדון יחיד, אוהדי הפועל פתח תקווה הקימו עמותה בה פעילים כמאה אנשים והיא עובדת על בסיס תרומות כלכליות שעוזרות לממן קבוצות בענפי ספורט שונים. "הכוונה של העמותה היא לייצר פלטפורמה לפעילות אגודתית", ציין עמיאל לייבוביץ', שאמון גם על הקשר בין הקהל לקבוצת הכדורגל שנמצאת בבעלות פרטית. כך למשל עשו עם קבוצת הכדוריד שעלתה לליגת העל השנה. ניסיון דומה היה גם בכדורסל אך הפרויקט הזה לא התרומם והקבוצה ירדה לליגה ב'.

מי שתומך ומסייע גם הוא להקמת מועדוני אוהדים בישראל הוא ארגון "היציע", שפועל לקידום הרעיון גם בקרב גורמים ממשלתיים. בשבוע שחלף נפגשה שרת הספורט, מירי רגב, עם האוהדים ובראשם יו"ר הארגון, שי גולוב, שפנה אל השרה ואמר: "נשמח שמשרד הספורט יהיה יותר אקטיבי ויחזק את עמותות האוהדים והפרויקטים החברתיים השונים שלהן". זו הסכימה והשיבה לו: "בהחלט, אני רוצה שנטפח ונפתח את הכוחות החיוביים שיתנו את הטון".

מירי רגב נפגשה עם האוהדים השבוע (נעם מורנו)
מירי רגב נפגשה עם האוהדים השבוע (נעם מורנו)
 

גם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, החל להתעניין לאחרונה במיזם ולפני כחודשיים נפגשו יועציו האסטרטגיים עם נציגי עמותות האוהדים בבית הנשיא. כעת המדינה דורשת מארגון "היציע" לפעול להקמת מנגנון-על שיפקח על העמותות, ייתן מענה לעמותות חדשות, יתמוך בקהילה ויהיה דמוקרטי, מסודר ויעיל יותר - אז גם תגיע אליו תמיכה תקציבית מסודרת.

במשרד הספורט כבר תומכים בעמותות האוהדים ובעונה שעברה ניתנה הקצאה לעמותות שעמדו בקריטריונים של ניהול תקין. מי שזכו והתחלקו בתקציב של 245 אלף שקלים שווה בשווה היו עמותת "האדומים" והפועל קטמון, היחידות שגם הגישו בקשה למינהל הספורט לקבלת כספי התמיכה שהוא מציע. לא לכולם קל עם הביורוקרטיה שבתהליך. בעתיד, בכל אופן, הסכומים הללו עשויים לגדול, מה שאולי יביא לחיזוק נוסף במעמדם של האוהדים בספורט הישראלי. 

אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */