יום שישי, 29.03.2024 שעה 15:20
ליגת ווינר סל 23-24
83%1433-162618מכבי ת"א
79%1574-179619הפועל ת"א
68%1533-160819עירוני רמת גן
61%1417-147318הפועל חולון
56%1408-146018הפועל ירושלים
55%1622-161120בני הרצליה
50%1669-162920עירוני קריית אתא
42%1558-154219הפועל עפולה
40%1633-162320עירוני נס ציונה
37%1712-156919הפועל חיפה
28%1569-149618הפועל גליל עליון
28%1565-138718הפועל אילת
25%1762-163520הפועל ב"ש/דימונה
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 93 - 92
  • עירוני קריית אתא
  • הפועל עפולה
  • 76 - 91
  • הפועל ב"ש/דימונה
  • הפועל חולון
  • 90 - 98
  • הפועל ת"א
  • עירוני רמת גן
  • 82 - 104
  • עירוני נס ציונה
  • בני הרצליה
  • 96 - 93
  • הפועל אילת
  • הפועל גליל עליון
  • שבת, 30/03, 21:10
  • מכבי ת"א

שחקני העבר של מכבי צפו ב-"77:78 - על המפה"

ברקוביץ', ארואסטי, ברודי, פרי ואחרים התרגשו בפרימיירת סרטו של דני מנקין שמספר את סיפור הזכייה בגביע האירופה ב-1977. הבמאי: "סרט ציוני"

|
הבמאי מנקין עם שחקני העבר של מכבי ת
הבמאי מנקין עם שחקני העבר של מכבי ת"א (איתי כהן)

מכבי תל אביב קיימה ערב מהסרטים ב"סינמה סיטי" גלילות במהלכו התקיימה הקרנת בכורה לסרט "77:78 - על המפה" של הבמאי דני מנקין. לאירוע הגיעו אנשי הקבוצה המיתולוגית של הצהובים מ-1977, חברי הנהלה, אנשי צוות ושחקני הקבוצה בהווה, הכרוז המיתולוגי רפי גינת ואנשי ספורט ותרבות רבים נוספים.

ארוע הבכורה של הסרט 77-78 על המפה

כזכור, בשנות ה-70 זכו הצהובים בגביע אירופה, בעשר אליפויות ישראל ובשמונה גביעי מדינה. בשנת 1977, בזמן המלחמה הקרה עת ברית המועצות החרימה את ישראל, גברה מכבי על קבוצת הפאר ריאל מדריד 85:94 במסגרת השלב הראשון ובשלב השני הקורבן היה ברנו מצ'כוסלובקיה (76:91).

בחצי הגמר מכבי הצטלבה מול צסק"א מוסקבה - קבוצת הצבא האדום - ששלטה בכדורסל האירופי ואף רבים משחקניה החזיקו במדליה אולימפית זכר לניצחון של ברית המועצות על נבחרת ארצות הברית בגמר אולימפיאדת מינכן 1972.

שחקני העבר של מכבי (איתי כהן)
שחקני העבר של מכבי ת"א (איתי כהן)
 

במשחק רווי אמוציות מכבי ניצחה 79:91 והתחושה במדינה הייתה כי זהו ניצחון על ברית המועצות כולה ולא רק ניצחון במסגרת הספורט. במשך שנים נחשב הניצחון לאירוע מכונן בהיסטוריה ובזהות הישראלית. אחרי המשחק הכריז טל ברודי: "אנחנו על המפה ואנחנו נשארים על המפה".

למרות שהפסידה פעמיים במהלך העונה לווארזה האיטלקית מכבי ניצחה בגמר האירופי 77:78 במה שהיה לתואר האירופי הראשון בכדורסל לקבוצה ישראלית.

ארואסטי וברקוביץ´ ושוורץ (איתי כהן)
ארואסטי, ברקוביץ´ ושוורץ (איתי כהן)
 

"גם אחרי כמעט 40 שנה אני מרגיש שהייתי חלק ממשהו גדול. כל יום ברחוב אנשים מזכירים לי שלמכבי יש הרבה אגדות, אבל אני הייתי חלק מקבוצה אגדית. הסרט הזה מיוחד ומקנה לדור הצעיר אפשרות לקבל זווית על מכבי בשנות ה-70", אמר אולסי פרי בשיחה עם ONE.

"בזמנו, כשמכבי גייסה אותי, נאמר לי שאני חותם לחודשיים ואז חוזר לארה"ב. מאחר ורק קבוצה אחת מהבית שלנו יכולה לעלות לשלב הבא, ובגלל שמחזיקת הגביע מהבית שלנו, אף אחד לא חשב שאשאר בת"א יותר מדי זמן. גם אני לא. בסופו של דבר חודשיים הפכו ל-40 ואני עדיין כאן, לא מסוגל לעזוב", הוסיף פרי.

ארואסטי, רפי גינת וברקוביץ´ (איתי כהן)
ארואסטי, רפי גינת וברקוביץ´ (איתי כהן)
 

"ב-77 עוד הייתי ילד קטן ואני לא זוכר יותר מדי. הייתי בבית וצפיתי במשחק עם ההורים ועוד 20 אנשים בטלוויזיה שחור-לבן וזרקנו גרעינים על המסך בקריית מוצקין", נזכר מאמן הצהובים הנוכחי, גיא גודס.

"תמיד הגביע הראשון מסמל את הדרך של המועדון ואני חושב שהגביע הזה שם את מכבי על המפה ומאז היא הפכה למותג אירופאי עם המון הצלחות. אין ספק שגם הזכייה שלנו אשתקד מאוד מרגשת כי לבוא כאנדרדוג זה פי כמה יותר מרגש וזו חוויה גדולה להיות פה ולראות את כל השחקנים שזכו", המשיך המאמן.

ברקוביץ´, ארואסטי ואריה דוידסקו (איתי כהן)
ברקוביץ´, ארואסטי ואריה דוידסקו (איתי כהן)
 

רכז הקבוצה המיתולוגית, מוטי ארואסטי, סיפר בראיון ל-ONE: "אני לא יכול להגיד שהסרט הזה עושה איתנו צדק, אבל הוא כן מחזיר את המדינה, הקהל והשחקנים פה 30 שנה אחורה. זו הייתה הפעם הראשונה והכל נראה אחרת. העידוד והשירים היו שונים. אני בטוח שיש בסרט המון אמוציות ושהוא מביא המון דברים שמעולם לא ראינו, אבל אני מאמין שזה משהו מדהים. כולם אוהבים נוסטלגיה, המדינה של פעם, מכבי של פעם, כדורסל של פעם, אני לא אבכה, אבל לסרט יש משמעות גדולה עבור הרבה אנשים".

ברקוביץ´, ברודי וארואסטי (איתי כהן)
ברקוביץ´, ברודי וארואסטי (איתי כהן)
 

במאי הסרט דני מנקין התייחס לפרימיירה: "הדבר המדהים בהיסטוריה של הסרט הזה הוא שלא נעשה על הנושא סרט קודם לכן. כשפנו אליי עם הרעיון התחלנו לחפש חומרים נדירים ומצאנו שיגאל שילון צילם חומרים אדירים ממשחק הגמר ודברים שלא יאומנו מהמשחק מול צסק"א כולל המון סיפורים מאחורי הקלעים. למשל, סיפור ההתפטרות של יצחק רבין ז"ל, העלייה לשלטון של מנחם בגין. הכל קרה באותה נקודה והדבר היפה בסרט הזה הוא שזה הרבה מעבר לספורט. הסרט הזה הוא הלידה של מדינת ישראל של אחרי שנת 1977. הוא נותן תקווה ליהודי רוסיה והכל קורה מהספורט".

מיקי ברקוביץ´ ודני מנקין (איתי כהן)
מיקי ברקוביץ´ ודני מנקין (איתי כהן)
 

עוד ציין מנקין: "הסיבה שכולנו פה ומכבי סולד-אווט בימי חמישי ביורוליג התחילה ב-77 ובהצהרה של טל ברודי, שם השורשים של הקבוצה של המדינה. הסרט הזה לא סרט לאוהדי מכבי, אלא גם לאוהדי הפועל, ויש אפילו אוהדי הפועל שמתראיינים בסרט. אני לא מתבייש להגיד שהוא אפילו סרט ציוני".

טל ברודי (איתי כהן)
טל ברודי (איתי כהן)
 

כוכב הקבוצה טל ברודי אמר ל-ONE: "אני זוכר שניצחנו את ברית המועצות הגדולה, לא רוסיה של היום. פעם היה לרוסים את כל השחקנים מאסטוניה, ליטא, לטביה, סלובקיה - פשוט כולם ביחד - והם ניצחו את ריאל מדריד לפנינו ובזמנו ריאל מדריד הייתה מעצמה. אני זוכר שנכנסנו לאולם עם דגל ישראל, הסתכלתי על סרגי בלוב הגדול עם דגל רוסיה וראיתי שהוא היה בשוק. פתאום הוא רואה שכל האולם ישראלים עם דגלי ישראל והאוהדים היחידים שהיו לרוסים היו לוחמי ק.ג.ב. הכל יצא לי מהלב, 'אנחנו על המפה ואנחנו נשארים על המפה, לא רק בספורט, אלא בהכל' כי באותם ימים כולם ניסו למחוק אותנו מהמפה. אנחנו תמיד שורדים וממשיכים להראות לעולם מי אנחנו למרות שהם לא רוצים להאמין".

דוד פריד ושמעון מזרחי (איתי כהן)
דוד פריד ושמעון מזרחי (איתי כהן)
 

ברודי הוסיף: "אני זוכר שראש הממשלה יצחק רבין ז"ל קיבל אותנו עם החזרה לישראל, הוא כל כך ריגש אותי ואמר שאני לא יכול להאמין מה הניצחון הזה עשה למדינה. הניצחון הזה היה עבור ספורטאי מינכן שנרצחו, ועבור מלחמת יום כיפור בה איבדנו למעלה מ-6,000 חיילים. אני חי את הניצחון הזה כל יום, הבן שלי והנכדים שלי צופים בווידיאו הזה כל הזמן ומכירים כל שחקן".

מיקי ברקוביץ´ ומוטי ארואסטי (איתי כהן)
מיקי ברקוביץ´ ומוטי ארואסטי (איתי כהן)
 

מיקי ברקוביץ' האגדי סיכם ערב נוסטלגי אחרי שהעניק נשיקה לגביע: "כל הקבוצה הזו היא חלק ממכבי ואני מרגיש מחובר למועדון הזה גם היום. היינו מספר פעמים בגמר גביע אירופה, אבל הזכייה חקוקה בזיכרון כמו אהבה ראשונה. עשינו משהו בלתי צפוי, לא כמו מכבי של היום שמועמדת כל עונה להגיע לרמות הגבוהות ביורוליג. ב-77 אף אחד לא חשב שמכבי הקטנה דאז תגיע למעמד הגדול ותנצח את צסק"א ו-וארזה. כולנו בניו של רלף קליין ז"ל ומבחינתי הוא מי שהאמין בי ולקח אותי כילד בוסר עם כישרון והפך אותי למה שהייתי".

הסרט יוקרן בערוץ 8 ב-7 ביוני, כאשר הקרנות טרום בכורה ייערכו באולם ה-VIP בהיכל מנורה מבטחים.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */