יום שבת, 20.04.2024 שעה 14:34

האהבה מנצחת: סיפורה של חנה קנייזבה-מיננקו

לאתלטית המבטיחה היה הכל באוקראינה, חוץ מבעלה אנטולי. אז היא הלכה בעקבות הלב, חצתה גבולות ועברה לייצג את ישראל: "תמיד רוצה מדליה"

|
חנה קנייזבה-מיננקו ואנטולי מיננקו (יניב גונן)
חנה קנייזבה-מיננקו ואנטולי מיננקו (יניב גונן)

באוקראינה היא הייתה עוד אחת מהאתלטים הטובים, בישראל היא נחשבת עילוי. באוקראינה היו לה תנאים טובים וכסף, בישראל היא חיה מספונסרים. באוקראינה היא הרגישה לבד, בישראל יש לה גבר שהוא כל עולמה.

כשמציינים את יום האישה הבינלאומי, קשה להתעלם מהאתלטית הישראלית שחצתה יבשות ונאלצה להסתגל למציאות אחרת לגמרי מכל מה שהכירה, רק בגלל האהבה.

חנה קנייזנבה-מיננקו, 25, מתעקשת שיקראו לה חנה. זה השם שנתנו לה הוריה, זה מה שרשום גם בדרכון האוקראיני שלה. אנטולי, בעלה, מתעקש לקרוא לה "חנל'ה". לפעמים הוא מוסיף "חנל'ה התבלבלה".

חנה נולדה בפריאסלאב-חמלניצקי שבאוקראינה, שם העדיפו לקרוא לה אנה. היא התחילה לרוץ ולרקוד מגיל 8, אבל הרגישה שהיא טובה יותר בקפיצות לרוחק. וחנה אכן הייתה טובה, עד כדי כך שבמשחקים האולימפיים בלונדון סיימה רביעית בגמר הקפיצה המשולשת.

זו הייתה הפעם האחרונה שחנה ייצגה את מדינתה. באותם ימים הלב שלה נקרע מגעגועים לאנטולי מיננקו הישראלי, לשעבר אלוף ישראל בקרב 10. השניים הכירו עוד קודם לכן במחנה אימונים ביאלטה, עיר בחצי האי קרים. שם היא גם קבעה שיא אישי במשולשת של 14.71 מטר. למיננקו היה קשה להתעלם ממנה.

חנה קנייזבה (רויטרס)
חנה קנייזבה-מיננקו. סיימה רביעית בלונדון (רויטרס)
 

"היינו בהתחלה כמו חברים לעבודה", משחזרת קנייזבה-מיננקו, "רק אחר כך הגיעה האהבה. דיברנו הרבה בסקייפ, אבל בזמן שהוא היה בישראל ואני הייתי בחו"ל היה לנו קשה. אז הבנתי שזה רציני".

 
 "בכל מקום יש מלחמות, גם באוקראינה. ישראל היא לפחות מדינה מוגנת. יש פה ממ"ד וכיפת ברזל. בהתחלה היה לי קשה עם הרקטות והאזעקות, אבל בסוף יצא מזה טוב, זה נתן לי אדרנלין לקפיצות" 
 
 
 

עם הזמן המרחק עשה את שלו והיחסים בין השניים היו על פרשת דרכים. הם הבינו שאחד מהם צריך להעתיק את חייו למדינה אחרת. מיד אחרי לונדון, חנה הגיעה לישראל והתאהבה שוב. לא רק באנטולי, אלא גם במדינה שבה הוא חי.

חנה מיננקו
חנה קנייזבה-מיננקו ואנטולי. המרחק עשה את שלו
 

הוא מצידו עשה את כל המאמצים כדי שיהיה לה נוח להישאר, והיא מהר מאוד כבר עבדה על העברית. זה התחיל באולפן ונמשך עד היום בתרגול של השפה בכל מקום, כולל בפייסבוק האישי שלה. "באינטרנט טוב לתרגל את העברית. אני לא אוהבת לכתוב עם שגיאות", היא מבהירה. גם במהלך הראיון היא מתעקשת על כל מילה ואומרת שהיא אפילו כבר חושבת וחולמת בעברית.

חנה קנייזבה-מיננקו ואנטולי מיננקו (יניב גונן)
חנה קנייזבה-מיננקו ואנטולי . הבינו שאחד צריך לעבור למדינה אחרת (יניב גונן)
 
איך זה לעזוב את אוקראינה בגיל 23, שהוא גיל בוגר יחסית ועוד עם קריירה מצליחה?
"טוב לי שאנחנו ביחד. היה לי קשה בהתחלה כי לא ידעתי את השפה, אבל עכשיו אני יודעת אותה, יש לנו תמיכה, אהבה, אנשים חמים ואני מרגישה פה טוב".

כן, אבל בעולם טוענים שישראל זה לא בדיוק מקום בטוח לחיות בו. איך קיבלת את ההחלטה?
"בכל מקום יש מלחמות, גם באוקראינה. ישראל היא לפחות מדינה מוגנת. יש פה ממ"ד וכיפת ברזל", היא מציינת בחיוך. "בהתחלה היה לי קשה עם הרקטות והאזעקות, אבל בסוף יצא מזה טוב, זה נתן לי אדרנלין לקפיצות".

חנה מיננקו (מערכת ONE)
חנה קנייזבה-מיננקו. "גם באוקראינה יש מלחמות"
 

והחיים כאן יותר קשים או יותר קלים?
"זה תלוי באיך שהאנשים רואים את זה. הרבה אנשים אומרים שלא טוב להם איפה שהם נמצאים ואני שומעת את זה גם בישראל, אבל אני חושבת שכולם צריכים להיות יותר חיוביים כי יש הרבה דברים חיוביים במדינה הזו".

מה למשל?
"יש אנשים מאוד חמים שעוזרים לנו ויש מזג אוויר טוב. אני אוהבת את השמש ולשחות בים".

חנה קנייזבה-מיננקו (מערכת ONE)
חנה קנייזבה-מיננקו. יש אנשים שעוזרים
 

את מבשלת?
"כן, הכל. מרק, בשר, קציצות, דגים, עוגות. לפעמים אני מבשלת ולפעמים אנטולי. אני מאוד אוהבת אוכל ישראלי, חומוס, סלט ירקות ובשר".

חנה קנייזבה-מיננקו ואנטולי מיננקו (יניב גונן)
חנה קנייזבה-מיננקו ואנטולי. היא עברה בשבילו לישראל (יניב גונן)
 
למרות התנאים, הקשיים והפציעות: "רוצה מדליה"
בכל מה שקשור לאתלטיקה, התנאים בארץ קצת הפתיעו אותה. חנה אמנם שומרת על רמת אימונים גבוהה של שני אימונים ביום, אבל המאמן שאיתו היא עובדת, אלכס מרמן, מצליח להגיע רק לאחד מהם כי בבוקר הוא נאלץ לעבוד כמורה בבית הספר. "היה לי קשה להבין את זה בהתחלה אבל מתרגלים", היא מסבירה.

חנה קנייזבה-מיננקו (יניב גונן)
חנה קנייזבה-מיננקו. התנאים בארץ הפתיעו אותה (יניב גונן)
 

באוקראינה תומכים יותר באתלטים?
"באוקראינה יש הרבה אתלטים אולימפיים וכל הזמן דואגים למחנות אימונים, למאמנים טובים ולארגון מסביבם. היה לי שם חוזה, כמו לכל אתלט, שאמר לי איזו משכורת אקבל אם אשיג תוצאה כזאת או אחרת. כאן זה לא קורה, אם אין לך קריטריון אז אין ממש תמיכה. איך ילדים יגיעו לספורט הזה ויתקדמו אם הם לא מקבלים כסף גם ברמות הנמוכות?".

אנטולי היה זה שהצליח למצוא מימון שייתן לחנה את השקט לעבוד. במהלך עבודתו כמדריך בחדר כושר הוא הכיר את איש העסקים דיוויד צ'יזיק. אחרי כמה פעמים שעבדו יחד, התפתחה ביניהם שיחה. מיננקו סיפר לו שאשתו אתלטית ברמה מאוד גבוהה ושהוא עובד בעצם כדי לפרנס אותה.

אנטולי מיננקו (מור שאולי)
אנטולי מיננקו. הצילח למצוא מימון עבור חנה (מור שאולי)
 

דיוויד הגיע לאליפות ישראל כדי לראות במה מדובר, התלהב והבטיח לעזור. תוך כמה ימים הוא גייס כספים ויצר קשרים עם יעקב שחר ו'אלטשולר שחם', שהצטרפו כספונסרים. צ'יזיק נכנס כל כך חזק לעניינים, שכיום הוא מכהן בדירקטוריון הקרן למצוינות אולימפית שהקים אריק זאבי, זאת במטרה לגייס תרומות להשקעה בספורטאים אולימפיים נוספים.

 
 "אני צריכה לדאוג לשקט שלי כדי להגיע מוכנה. אם הראש שלי יחשוב על מה שקורה מסביב, לא יהיו לי מספיק אנרגיות לקפיצה. תמיד יצוצו בעיות, אבל אסור שזה יפגע במוטיבציה שלי" 
 
 
 

הכספים שגייס עזרו מאוד לקנייזבה-מיננקו, בעיקר כשהיא נפצעה. זה התחיל באליפות ישראל. אחרי שקבעה תוצאה של 14.50 מטר במשולשת, היא בקושי הצליחה לעמוד על הרגליים. "המשכתי עם האדרנלין גם לאליפות העולם והבנתי בסוף שזו הייתה טעות כי נפצעתי שוב. עכשיו אני יודעת שאני צריכה להתחרות רק כשאני בריאה ומרגישה מוכנה".

חנה מיננקו (מערכת ONE)
חנה קנייזבה-מיננקו. קיבלה תמיכה אחרי אליפות ישראל
 
את נכנסת עכשיו לתקופה קריטית לקראת המשחקים האולימפיים בריו.
"קצת מוקדם לדבר על זה, אבל אני בטוחה שאם הכל יעבור בלי פציעות ואעשה עבודה טובה, אז הכל יהיה בסדר. אני צריכה לדאוג לשקט שלי כדי להגיע מוכנה. אם הראש שלי יחשוב על מה שקורה מסביב, לא יהיו לי מספיק אנרגיות לקפיצה. תמיד יצוצו בעיות, אבל אסור שזה יפגע במוטיבציה שלי".

חנה קנייזבה-מיננקו (רויטרס)
חנה קנייזבה-מיננקו. נכנסת לתקופה קריטית (רויטרס)
 
אני חושב שיש משהו שקצת חסר לך - מדליה.
"כן, ברור שאני רוצה מדליה. גם בלונדון רציתי מדליה וסיימתי רק במקום הרביעי. זה היה לא נעים, אבל זה חלק מהחיים. אני צריכה להיות אלופה מבפנים ולהיות חזקה".

איזה מסר יש לך לנשים?
"לכו בעקבות האהבה, האושר, ו... מה עוד צריך להגיד חוץ מזה?".

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */