יום שישי, 29.03.2024 שעה 01:59
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

החוד האפריקאי: הזרים שהשתלטו על ליגת העל

קאיודה, נוואקמה ומנגה נחשבים לזרים הטובים בליגה, אך לאן הם יגיעו? האם ישראל היא רק תחנת מעבר עבורם? ומה לחמן חושב עליהם? צפו במיטב ביצועיהם

|
קאיודה, מנגה ונוואקמה כובשים את ישראל
קאיודה, מנגה ונוואקמה כובשים את ישראל

ליגת העל התברכה בעבר בזרים נהדרים שהגיעו ממדינות הבלקן, אך הכדורגל השתנה והיום מנסות מרבית הקבוצות למצוא מציאות באפריקה, לצרף שחקנים מוכשרים שלא קיבלו הזדמנויות מספקות בעבר, ולמעשה להשביח אותם או להשתבח דרכם.

העונה שלושה מהם התעלו מעל כולם ונחשבים כרגע לשלושת הזרים המובילים בליגת העל, כאלה שהקבוצות הגדולות רוצות לגנוב, כאלה שסקאוטים באירופה כבר מחשבים את העלויות והאם יהיה כדאי להביאם בינואר או בסוף העונה.

מדובר בשלושה שחקני התקפה - לארי קאיודה ממכבי נתניה, טוני נוואקמה מהפועל רעננה ודוד מנגה מעירוני קריית שמונה.

עבור קאיודה ונוואקמה מדובר בעונה שנייה בישראל, בשביל מנגה זאת השלישית וכשאנחנו מתקרבים לסיום הסיבוב הראשון של העונה הסדירה, הגיע הזמן לראות מה השלושה עשו עד כה וגם לתהות - האם ישראל היא רק תחנת מעבר ראשונית עבורם בדרך ליעד מבטיח הרבה יותר?

צפו בביצועים של הזרים החמים בליגה

לארי קאיודה
מה עשיתי בישראל עד העונה? 10 שערים בליגה הלאומית בעונה שעברה, 3 בישולים, עליית ליגה והגעה לגמר גביע המדינה.

לארי קאיודה חוגג פתיחה עונה טובה (רדאד ג´בארה)
לארי קאיודה חוגג פתיחה עונה טובה (רדאד ג´בארה)
 

מה עשיתי העונה? ללארי קאיודה יש העונה חמישה שערים בשמונה משחקים בליגת העל, בישול אחד והוא שני בטבלת מלכי השערים רק לערן זהבי (לו יש 9). הוא אחראי לשליש משערי קבוצתו, וגם הפך להיות הנכס היחיד שלה בסגל. 

קצת על...
לארי קאיודה בן ה-21 נולד באיבדאן שבניגריה ב-8 במאי, 1993. הוא החל את הקריירה שלו במארוולוס הניגרית, ומשם החל כרטיס השחקן שלו לנדוד. הוא עבר מהאקדמיה של מערב אפריקה למימוסאס מחוף השנהב. הוא הושאל ממנה לדג'קאנו המקומית, ומשם ללוצרן השווייצרית שם כבש בעיקר במדי קבוצת המילואים. הוא עבר משם להארטלנד הניגרית עד שנסללה דרכו אשתקד לליגה הלאומית ולמכבי נתניה.

לארי קאיודה רודף אחרי הכדור (יניב גונן)
לארי קאיודה רודף אחרי הכדור (יניב גונן)
 

קאיודה אף לקח חלק בכל הנבחרות הצעירות של ניגריה ונרשמו לזכותו חמישה שערים בנבחרת עד גיל 20, כולל אחד מרהיב נגד אורוגוואי. הוא ללא ספק אחד השחקנים המהירים ביותר בליגת העל, יש לו כוח מתפרץ, דריבל טוב וגם הסיומת שלו השתפרה משמעותית בעונה הנוכחית. הבעיה היחידה שלו בנתניה הייתה הפן המשמעתי. לקאיודה פיוז קצר, והוא עדיין צעיר מאוד. תגובות אימפולסיביות שלו הובילו אותו להרחקות טיפשיות בעבר, אחת שכזאת בגביע הטוטו מנעה ממנו לשחק במחזור הפתיחה של העונה. מאז, קאיודה ננזף וגם נרגע ויש שיפור גם בפן  הזה. 

ליגת העל היא רק קונקשן?
במקרה של קאיודה, כן. ליגת העל היא רק תחנה זמנית. לאחרונה החליף הניגרי סוכן, עבר לדודו דהאן, וינסה בינואר למצות אופציות באירופה. הקבוצה הקודמת שלו דואגת לספר על התעניינות באיטליה, אך אחרי החבירה לדהאן החלו כבר דיווחים על חבירה אפשרית לסטנדרד ליאז'. ברקע יש גם מאבק מול הסוכן הישן, אמקה אזאלה.

במכבי נתניה חייבים למכור את קאיודה, אך הסכומים עליהם מדברים שם נראים דמיוניים. אומנם הניגרי רק בן 21, אבל 1.5 מיליון יורו עבורו נראה כרגע כמו מחיר שאין קבוצה שתהיה מוכנה לשלם. טוב יעשו בנתניה אם יתחילו לחשוב בצורה קצת יותר ריאלית.

לארי קאיודה פורץ לרחבה (רדאד ג´בארה)
לארי קאיודה פורץ לרחבה (רדאד ג´בארה)
 

דבר הפרשן
אייל לחמן מנתח: "תכונה בולטת מאוד של לארי קאיודה זאת המהירות, אבל לא רק היא, אלא גם הטיימינג של היציאה לעומק. נקודת התורפה זה שהוא לא חזק מספיק עם הכדור ובקבוצות אירופאיות שמשחקות 4:3:3 עם חלוץ שפיץ אחד, הוא לא יוכל לשחק בקווים כי תהיה לו נקודת תורפה בקווים. זאת אמרת, כדי להגיע לאירופה הוא יצטרך למצוא קבוצה שמשחקת 4:4:2 עם שני חלוצי שפיץ".

טוני נוואקמה
מה עשיתי בישראל עד העונה? שישה שערים בעונת הבכורה בליגת העל במדי הפועל רעננה, חברו לשבעה בישולים וכל זאת ב-31 מחזורים אשר קבעו כי הוא ככל הנראה בין שלושת הזרים הטובים ביותר בישראל.

נוואקמה משתלט על הכדור (רדאד ג´בארה)
נוואקמה משתלט על הכדור (רדאד ג´בארה)
 

מה עשיתי העונה? אחרי תשעה משחקי ליגה, אפשר להגיד שהפועל רעננה היא הפועל "נוואקמה" רעננה. שלושה שערים ושני בישולים, שמהווים למעשה כמעט 50% מהתפוקה ההתקפית בקבוצה של חיים סילבס לעונת המשחקים הנוכחית.

קצת על...
טוני נוואקמה בן ה-25 נולד ב-21 במארס, 1989 בלאגוס שבניגריה. כדורגל הוא למד לשחק באקדמיה הדנית של וייל קולין, בה שיחק בין השנים 2006 ל-2009, טרם גילה את הכדורגל הרומני והשתקע בו. תחילה הצטרף ב-2010 לאריישול טורדה בה הוא כבש חמישה שערים בליגה השנייה לצד שני בישולים טרם נחטף בינואר של אותה העונה (10/11) על ידי קלוז'.

נוואקמה חוגג (רדאד ג´בארה)
נוואקמה חוגג (רדאד ג´בארה)
 

הוא שיחק במדיה עונה וחצי תחילה, כבש שמונה שערים ובישל ארבעה נוספים טרם סיים חוזה ועבר בהעברה חופשית לפטרולול. הוא הספיק לשחק שם שלושה משחקים בלבד בטרם חזר לקלוז', במדיה רשם עד סוף עונת 12/13 עוד שני שערים וחמישה בישולים. ואז הגיעה הפועל רעננה.

ליגת העל היא רק קונקשן?
במקרה של טוני נוואקמה קשה לדעת האם מדובר בתחנת מעבר. בעוד כארבעה חודשים הוא יחגוג את יום הולדתו ה-26, הבית ברעננה בינתיים מוציא ממנו הרבה, אך עם שחקנים כאלה תמיד עולה השאלה - מה יקרה במקום גדול יותר? האם התכונות שבלטו אצל חיים סילבס ומנחם קורצקי, גם יספיקו לליגות קצת יותר גדולות?

נכון לעכשיו, נוואקמה לא הולך לשום מקום. בעלי הקבוצה, אשר אלון, לא מעוניין למכור את הניגרי לו חוזה גם לעונה הבאה בקבוצה מהשרון. בקיץ התעניינו מספר מועדונים בליגת העל, ק"ש הייתה הרצינית ביותר וגם זה לא יצא לפועל. לקראת ינואר עולות שוב הספקולציות לגבי החלון הקרוב, אך התחושה היא שנוואקמה יסיים את העונה בשרון לפני שיעזוב. לליגת העל, או בחזרה לליגות ברמתינו כמו הרומנית ודומותיה.

נוואקמה מדלג מעל מוסא (רדאד ג´בארה)
נוואקמה מדלג מעל מוסא (רדאד ג´בארה)
 

דבר הפרשן
אייל לחמן: "כל הפעולות הטובות של טוני נוואקמה באות מצד שמאל עם הפנים. קשה לו במרכז וקשה לו עם הגב. הוא הצליח פה מאוד אבל ברומניה קצת פחות. במשחק האחרון רעננה שיחקה 5:3:2 והוא שיחק כאחד מחלוצי השפיץ והיה לו קשה מאוד. יכולת טיפול בכדור בשילוב עם אתלטיות, ברמה גבוהה מאוד, אבל הוא טוב רק מצד שמאל כשהוא בא עם הפנים. לדעתי הוא כבר בגיל מאוחר כדי לחפש קבוצה באירופה".

דוד מנגה
מה עשיתי בישראל עד העונה? מבין השלושה, דוד מנגה נמצא כאן יותר. הוא הגיע להפועל רמת גן בעונת 2012/13 ואז סיים אותה עם 10 שערים ו-5 בישולים. הוא זכה בגביע המדינה עם האורדונים על חשבון ק"ש, כדי לזכות עם ק"ש שנה לאחר מכן באותו התואר. הסטטיסטיקה שלו בסיום העונה בליגת העל הצביעה שוב על 10 שערים ו-5 בישולים. יציב.

דוד מנגה חוגג עם וובה בראון (שי לוי)
דוד מנגה חוגג עם וובה בראון (שי לוי)
 

מה עשיתי העונה? עד כה, דוד מנגה הוא ככל הנראה הזר הטוב ביותר של עונת 14/15 ומועמד ראוי גם לתואר שחקן העונה לפחות עד השלב הזה שלה. יש לו אומנם רק שער אחד, אבל שבעה בישולים וחלק מרכזי בהצלחת החניכים של ברק בכר שמובילים את הטבלה. כדי לעשות סיכום קצרצר וברור - לדוד מנגה יש 21 שערים ו-17 בישולים בקצת יותר משתי עונות בליגת העל. וזה נתון מדהים בהחלט.
 

קצת על...
דוד מנגה בן ה-25, נולד ב-3 בפברואר 1989 בפאריס, צרפת. מנגה מחזיק באזרחות כפולה ומייצג את נבחרת מרכז אפריקה. הוא החל את הקריירה שלו כילד באקדמיה של פאריס סן ז'רמן הגדולה ומשם עבר בעונת 2007/8 לאייזנסדאט האוסטרית. משם הצטרף למינכן 1860, אך לא מצא את מקומו בסגל הקבוצה הראשונה. לכן במשך שלוש עונות, בילה בקבוצת המילואים של המועדון ששיחקה בליגה הרביעית. היו לו שם 74 הופעות, בהן כבש 14 שערים ובישל 12 נוספים.

מנגה. בדרך לעוד שער (שי לוי)
מנגה. בדרך לעוד שער (שי לוי)
 

מנגה רצה צ'אנס בקבוצה הבכירה, וקיבל שני משחקים בלבד על הספסל. הוא לא נכנס בהם אפילו כמחליף והחליט לעזוב את גרמניה ולהתחיל לחפש לעצמו תחנה חדשה במקום חמים קצת יותר. אז הוא הגיע לסכנין בקיץ שלפני עונת 2011/12. הוא לא הרשים את סלובודאן דראפיץ', ולאחר מכן נדחה גם על ידי ג'ון גרוגרי שאימן את מ.ס. אשדוד. מנגה גילה שגם בליגת העל שלנו לא היה לו מקום באותם הימים והחליט להמשיך מכאן לסרביה, עד לפרטיזן בלגרד.

בבלגרד ההזדמנות לא הייתה גדולה מדי והחלוץ סיים את העונה עם תשע הופעות בלבד שכללו שער אחד ובישול אחד. ואז הגיעה הפועל רמת גן ופרדי דוד שנתן הזדמנות לחלוץ המוכשר, ומפה הכל כבר היסטוריה. 

דוד מנגה מול ארסו (ניסן עייש)
דוד מנגה מול ארסו (ניסן עייש)
 

ליגת העל היא רק קונקשן?
כמו נוואקמה, גם דוד מנגה יהיה בקרוב מאוד בן 26, אבל המספרים שלו עד כה בליגת העל לבטח הם כאלו שקורצים לסקאוטים השונים. אם חושבים על זה לרגע בעין אחרת, מנגה לא היה צריך להישאר כאן כבר אחרי הגביע עם הפועל ר"ג.

איכשהו הוא התגלגל לק"ש ובינתיים, כמו שהוא נראה, הוא יתגלגל גם ממנה ליעד הרבה יותר אקזוטי ומעניין. ואיזי שירצקי, כמו שהוא אוהב, יוכל לשלשל לכיס סכום יפה מעוד שחקן שאולי לא יתר מדי האמינו בו בליגת העל שלנו. גם אחרי אותה עונה ברמת גן.

דבר הפרשן
אייל לחמן: "מדהים לראות שחלוץ שהבקיע שער אחד בפרטיזן, בליגה סרבית פחות חזקה, מבקיע 21 שערים כאן. זה מעלה קצת תהיות לגבינו. בעונה שעברה וגם בר"ג, דוד מנגה שיחק עם רגיל ימין בשמאל. אבל הוא לא מסי. הוא לא קשר שייכנס עם רגל נגדית לאמצע. הוא יותר חלוץ וזה לא כל-כך התאים לו. שיטת המשחק החדשה של ק"ש עם שני חלוצים בשפיץ מאוד מפרגנת לו. יש לו גם את קולה שלוקח את הבלמים עליו. הוא לדעתי הטוב ביותר מבין השלושה - לא מהיר כמו קאיודה ולא פיזי כמו נוואקמה, אבל הוא הכי מגוון".

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */