יום שישי, 19.04.2024 שעה 06:00
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

דור 3: פרץ בדרכם של גדולי הבלמים במכבי ת"א

דור פרץ, שעשה את הפריצה הגדולה דווקא מתפקיד הבלם, סומן כבר מזמן כאחד מכוכבי העתיד של מכ' ת"א והדמיון לאבי כהן ז"ל רק גדל. אוחנה: "הוא מנהיג"

|
דור פרץ. הדבר הבא במכבי ת
דור פרץ. הדבר הבא במכבי ת"א (משה חרמון)

שלושה אימונים אחרי שהחל את דרכו במכבי תל אביב, ניגש פאקו אייסטרן לג'ורדי קרויף ותהה על קנקנם של שני שחקנים. "מדוע הם לא קיבלו דקות במשחקים באירופה?", שאל בהפתעה המאמן הבאסקי את המנהל המקצועי. 

כשהבין כי ההחלטות היו מקצועיות מצידו של אוסקר גארסיה ולא מדובר בבחורים בעיתיים, הוא ביקש להשאירם בקבוצה ולתת להם הזדמנות. אחד מהם הוא ניקולה מיטרוביץ', ועל חבל ההצלה שהגיש לו המאמן החדש דובר רבות. השני, וזה אולי יפתיע במיוחד, היה דור פרץ.

פאקו כל-כך התרשם מהילד הצעיר שרק עלה מהנוער, שהוא גם תהה לכמה שנים הוא חתום ולהחלטה שלו להפוך אותו לשחקן מן המניין בסגל הבוגר הייתה השפעה על המשא ומתן לחידוש חוזהו של פרץ, שאמור לחתום בקרוב לחמש שנים בשורות הצהובים.

הכדורגל הוא ענף מדהים. לפעמים עושה רושם שהסיפורים בו נכתבים מראש. אחרת, איך אפשר להסביר שאת שער הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת כבש דור פרץ נגד האח, ריף, שבקיץ האחרון יצא לדרך חדשה בהפועל פתח תקווה.

היה זה משחקו השלישי בבוגרים אחרי שפתח נגד מכבי נתניה והפועל רעננה במסגרת שלב הבתים של גביע הטוטו מוקדם יותר העונה. אלא שאחרי אותו משחק נגד הפועל פתח תקווה בגביע הטוטו, השחקן בן ה-19 נכנס לרוטציה וירד לספסל. כשקרלוס גארסיה נפצע מול מכבי חיפה, היה יכול פאקו אייסטרן לאלתר כפי שעשה למשל פאולו סוזה אשתקד. ניקולה מיטרוביץ' כבר שיחק בעמדת הבלם והיה יכול לזוז אחורנית ולפנות מקום בקישור לאין ספור השחקנים אשר חולקים את אותה העמדה במכבי.

דור פרץ (רדאד ג´בארה)
דור פרץ. פאקו התעניין (רדאד ג´בארה)
 

גם עומרי בן הרוש ושרן ייני שיכולים לשחק בעמדת הבלם ואף עשו זאת בעבר יכלו להיכנס לבור שהותיר הספרדי הוותיק במרכז ההגנה. אך פאקו החליט אחרת. תחילה הסיט לעמדה את גל אלברמן אך בחצי השני, שינה. פרץ עלה מהספסל, וב-30 דקות של קלאסה הוכיח כי יש למכבי ת"א על מי לבנות. פתאום הבחור הצעיר מהפועל הוד השרון שהחל את דרכו בקבוצת הנערים של הצהובים, הראה שהפוטנציאל הטמון בו כה גדול שאת שני המשחקים הבאים הוא כבר בילה במרכז ההגנה הצהובה. 

פוטנציאל ידוע ודמיון לכוכב עבר מוכר
השחקן שעלה לקבוצת הנוער של מכבי ת"א בעונת 2012/13, שיחק בה שתי עונות. הוא כבש ארבעה שערים וסומן מראש כפוטנציאל לקבוצה הבוגרת. הוא היה קפטן בנבחרת הנוער של אלי אוחנה, שלו חלק גדול בקריירה הצעירה של פרץ. השחקן מהוד השרון תמיד היה שחקן מוביל בכל הגילאים וחבריו מעידים כי הוא "בעל אופי ברזל ומשמעת שיא". במכבי ת"א מחזיקים מאוד מפרץ ומספרים על החריצות שלו: "הוא עובד מאוד קשה. הוא צעיר ועוד תמים, אבל יש לו אופי מעולה". חבריו מוסיפים: "צריכים לזכור וצריכים להבין שהוא לא בלם. באופי שלו הוא לא בלם. הוא גם עושה עליות של 50-50. הוא גם לא קשר אחורי, הוא עושה משחק".

פאקו אייסטרן. מאמין בכישרון הצעיר שלו (רדאד ג´בארה)
פאקו אייסטרן. מאמין בכישרון הצעיר שלו (רדאד ג´בארה)
 

אך בינתיים, בעקבות מצבו של קלוס גארסיה, פרץ מקבל על עצמו את עמדת הבלם, עושה עבודה מצויינת וכמובן מודה על כל דקה שהוא על המגרש: "כשהוא ישחק בתפקיד שלו זה בכלל יבליט את הדברים החזקים שלו. אבל מבחינתו אם יצטרך לשחק כשוער בשביל לשחק במכבי, אז הוא יעשה את זה. הוא מבסוט מאוד מכל דקה שהוא מקבל ועובד מאוד קשה", הוסיפו חבריו של פרץ.  כשירותו של הבלם הספרדי מהווה בעיה בשורות הצהובים לקראת הדרבי נגד הפועל, אולם אחרי הניצחון על אשדוד גם פאקו אייסטרן הודה כי הוא רגוע. "הוא עושה עבודה מצויינת. אני מאוד מרוצה ממנו", הצהיר מול המצלמות לאחר אותו משחק בו שוב השלים הבלם\קשר אחורי 90 דקות ואף בישל את שערו של עומרי בן הרוש.

באותם שלושת משחקים בליגת העל, ואף בהופעות הקודמות בגביע הטוטו, החלו אוהדי מכבי ת"א הוותיקים לחזור על אותם המשפטים. "הוא פשוט מזכיר לנו את אבי כהן ז"ל", אמרו בכל פעם ששוחחו על פרץ במפגשים הקבועים שלהם. הסיבה לדבריהם היא העובדה שכמו כהן ז"ל האגדי, פרץ מבצע במהלך המשחק פריצות רבות מעמדתו בהגנה עד לאיזור המסוכן של היריבה ולמעשה משנה לגמרי את ההיערכות ההגנתית של היריבה, מהסיבה הפשוטה שאף קבוצה לא שומרת על בלם כשהוא יוצא קדימה מהעמדה שלו.

דבר דומה היה עושה כהן ז"ל, וגם טל בן חיים בשנותיו בצהוב, והעובדה שפרץ גדל והתחנך כקשר ככל הנראה עושה את שלה. גם פאקו הבחין בכך והוא מבקש ממנו לצאת קדימה עם הכדור נותן לו את הביטחון לבצע את הפעולות האלה. "אולי הוא מזכיר את אבי כהן ז"ל באצילות שלו", מספר מאמן נבחרת הנוער, אלי אוחנה, שתחת הדרכתו שימש פרץ כקפטן. "אבל אבי כהן ז"ל היה שחקן גדול ודור פרץ כדי להיות כמוהו צריך באמת להוכיח את עצמו בהרבה פרמטרים. אני חושב שמה שיש לדור פרץ, מה שלא היה לאבי, זה יותר מהירות, יותר פיזיות בטח בגיל הזה, משחק ראש פשוט פנטסטי ויוצא מהכלל מה שלאבי לא היה. אבל אם כבר בגיל הזה מתחילים להזכיר אותו עם אבי כהן ז"ל אז זה מדבר בעד עצמו ואם הוא יעשה חצי מהקריירה שלו, אז זה יהיה נהדר".

דור פרץ. ההשוואות לאבי כהן ז&qout;ל בלתי נמנעות (רדאד ג´בארה)
דור פרץ. ההשוואות לאבי כהן ז"ל בלתי נמנעות (רדאד ג´בארה)
 

פרץ, שבהחלט מעניק חומר למחשבה לפאקו, משחק כרגע כבלם, אך במשחקי גביע הטוטו נוסה כקשר אחורי. אוחנה שהדריך את השחקן הצעיר מתייחס לנושא: "בעיניי לפחות התפקיד שלו זה קשר אחורי. הוא קשר שרואה משחק טוב, יש לו יכולת מסירה טובה בכדורים ארוכים, הוא מאוד חכם במשחק שלו ובעל משחק ראש מצוין. הוא בהחלט יכול לשחק כבלם, זה פלוס אדיר לשחקן שהוא יכול לעשות כמה תפקידים. אבל אם אתה שואל אותי, הייתי משתמש בו כקשר אחורי אלא אם אין ברירה והוא חייב לשחק בעמדת הבלם".

השוני מהשאר וחובת ההמשכיות
אז מה מבדיל את פרץ משאר השחקנים בגילו, ואיך זה שהוא מצליח להביא את היכולות האלה כל-כך מהר גם במדי הקבוצה הבוגרת? "קודם כל הוא יותר מוכשר. זה הבסיס. דבר שני, השקט שלו. הוא מאוד מאוד שקט, קר רוח, רגוע, הוא לא נכנס לפאניקה במשחק, לא בהנעת כדור ולא כשבאים מולו וראיית המשחק שלו טובה", ממשיך אוחנה. "הוא מאוד שקט באופי, אבל בהחלט מנהיג. לא סתם מיניתי אותו לקפטן אצלי בנבחרת. הוא מאוד אהוב. הוא יודע להיות תמיד איפה שצריך. באמת גדל לנו שחקן מצוין".

אוחנה מדגיש שוב ושוב שפרץ חייב המשכיות, שתלויה בעיקר במאמנים שלו: "אני יכול לדבר עליהם רק עד גיל 19, אח"כ אני לא מאמן אותם, אבל אם מאמנים יאמינו בצעירים ואנחנו רואים שזה קורה, לא מעט שחקנים שעוברים דרכינו הופכים להיות שחקני מפתח בליגת העל. זה בהחלט פלוס גדול שמאמנים מאמינים בשחקנים צעירים ומוכשרים שיכול להיות שפה ושם יטעו, וזה נסלח כי הם צעירים, אבל כשהם מקבלים את הגב הם יהיו יותר טובים".

אלי אוחנה. בונה מאוד על פרץ, אך מקווה להמשכיות שלו (רדאד ג´בארה)
אלי אוחנה. בונה מאוד על פרץ, אך מקווה להמשכיות שלו (רדאד ג´בארה)
 

"בסופו של דבר זה תלוי בשחקן עצמו, אם הוא טוב, משקיע, מתמיד ועובד קשה. ומה זה עבודה קשה? אנחנו לא מרימים פיגומים או שקי מלט. עבודה קשה זה התמדה, השקעה בדברים ב-100 אחוז, זה לקבל אימונים אקסטרה כשצריך והכוונה לחוסן הגופני וחדר כושר. אלו דברים שלא תמיד בקבוצות עובדים עליהם באופן עקבי וכשהבסיס שלך הוא כישרון גדול כמו של דור פרץ אז יש לך תוצאה - כבר בגיל 19 הוא בהרכב של מכבי ואני רק מקווה שפאקו ימשיך עם זה. בשני המשחקים שלו היה אפשר לראות את הקור הרוח,  את הפס, את השקט הנפשי ואלו דברים שיכולים רק להשתפר עם הזמן וככל שהוא ישחק", ממשיך אוחנה.

אוחנה מזכיר שוב את נושא קור הרוח והקלאסה שגם במכבי מציינים, ונשאלת השאלה האם נולדים עם התכונות האלה או שמא זה משהו נרכש. "אני חושב שבעיקר נולדים עם זה", מצהיר אוחנה. "הבסיס זה האיש עצמו, הספורטאי עצמו. זה האופי שלו, הוא מאוד מאוד רגוע גם מחוץ למגרש, מאוד שקט. אלו דברים שאני חושב שאו שיש לך אותם, או שאין לך אותם ולדור פרץ יש את זה בגדול".

ביום שני מגיע הדרבי נגד הפועל ת"א וייתכן ופרץ שוב יפתח במרכז ההגנה. לפחות לפי אוחנה, לפאקו לא צריכה להיות שום התלבטות בנושא: "אם קרלוס גארסיה פצוע אני לא חושב שפאקו יעשה שינויים והוא ימשיך עם דור פרץ כי בשני המשחקים האחרונים הוא הוכיח שהוא יכול ושהוא ראוי. תראה, וגם צריך להגיד את האמת, לזכותו של דור פרץ הוא נכנס לקבוצה שהיא מכונה משומנת וזה הופך את החיים לשחקן צעיר ליותר קלים, בטח כשאתה בתפקיד כזה כי מכבי מאוד דומיננטית במשחקים שלה ואין להגנה הרבה עבודה. אבל כשיש עבודה, ראו שיש על מי לסמוך. אני חושב שהוא יכול לשחק לדרבי והוא יביא את קור הרוח שלו גם לדרבי וגם אם הוא יתרגש, לא יראו את זה עליו. הקור רוח זאת המעלה המרכזית שלו וזה עוד ישרת אותו הרבה בקריירה שלו".

דור פרץ. אוחנה בטוח שהכישרון צריך לפתוח בדרבי הקרוב (יניב גונן)
דור פרץ. אוחנה בטוח שהכישרון צריך לפתוח בדרבי הקרוב (יניב גונן)
 

"לפעמים אנחנו נוטים להחמיא לפני הזמן, אבל לדור פרץ באמת יש כישרון גדול וגדל פה שחקן מוכשר מאוד", מסכם אוחנה וכעת חובת ההוכחה עוברת לרגליו של הנער הצעיר מהוד השרון, שיכול להיות בקלות התגלית הגדולה של עונת 2014/15 אם רק ימשיך בדרך אותה החל.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */