יום חמישי, 25.04.2024 שעה 17:45

החוב של אמסלם, קומבינת ההעברה וזיוף החתימות

תחקיר ONE חושף בלאגן באיגוד: חבר ההנהלה, מוטי אמסלם, חייב כסף לאיגוד, שיחד עם המנהלת נותן הכשר לכך. וגם: ההעברה המפוקפקת של גבעת שמואל

|
מוטי אמסלם (יניב גונן)
מוטי אמסלם (יניב גונן)

ב-27 באוקטובר 2010, כתב מוטי אמסלם, שהיה אז סגן יו"ר איגוד הכדורסל, מכתב התחייבות לסגן יו"ר האיגוד דאז ולגזבר, אלי לופו, באופן תמוה על נייר מכתבים של האיגוד, לפיה הוא ידאג "כבר בימים הקרובים לשלם את החוב של מ.כ. הבקעה" לאיגוד הכדורסל.

אז אמסלם התחייב. זה לא אומר שבמהלך ארבע השנים האלו הוא שילם את החוב שלו ושל גבעת שמואל שהתפרקה לאיגוד הכדורסל. עדיין נשארו לו לשלם כ-60 אלף שקלים (אף אחד באיגוד לא אומר את הסכום המדויק, ג.ל.) וזה לא מפריע לו להמשיך להיות חבר הנהלה באיגוד או לו להיות מאחורי הקלעים אחד האנשים החזקים והקובעים באיגוד הכדורסל. בנוסף, זה לא מפריע לו גם לשבת במנהלת ליגת העל ונראה שזה לא מפריע לאנשים באיגוד שמתנהלים כאילו לא קרה כלום.

החוב של גבעת שמואל, הקבוצה אותה ניהל אמסלם כבר בן שש שנים. לטענת אמסלם, הוא שילם כבר מהחוב הכולל שהיה, כ-100 אלף שקלים מכיסו הפרטי.

תחקיר ONE חושף את המשך הבלאגן באיגוד הכדורסל, וחושף איך באמת הדברים מתנהלים באיגוד הגדול בספורט הישראלי.

למרות החוב של אמסלם וגבעת שמואל, וחובות נוספים שהיו בכלל לקבוצה, זה לא מנע בזמנו מאיגוד הכדורסל לאפשר להפועל אילת להחליף את הגבעה בליגה הבכירה ולשחק עם מספר קבוצה 1278, אותו מספר איתו אילת שיחקה בכלל בליגה הארצית. מספר 376 שהיה שייך לגבעת שמואל נמחק, כאילו הקבוצה נעלמה. הקבוצות אמנם התחלפו זו בזו, אבל כמובן שאמסלם נשאר, רק שודרג להיות יו"ר אילת.

הישיבה, 'הקומבינה' וההצבעה של אמסלם בעד עצמו
כזכור, אותה אילת נקלעה בשנת 2000 לחובות כספיים, ירדה לליגת המשנה, התפרקה וקמה שוב בליגה הנמוכה. ב-13.9.12 התקיימה ישיבת הנהלת איגוד הכדורסל, בה בין השאר הכשירו את 'הקומבינה' של מעבר גבעת שמואל לאילת.

מוטי אמסלם (יוסי ציפקיס)
מוטי אמסלם. הקומבינה נחשפת (יוסי ציפקיס)
 

בהקשר לכך ביקשו באיגוד באותה ישיבה "לאשר כי קבוצת מ.כ. הבקעה הועברה לאגודת הפועל אילת עפ"י תקנון איגוד הכדורסל". הצדיק היחיד באותו רגע שסירב לקבל את העניין באופן אוטומטי היה שאול אייזנברג, שהיה אז חבר הנהלה וביקש הצבעה. אז לפי הפרוטוקול התעורר היועץ המשפטי, עו"ד רונן וינברג, ואמר :"אכן לפי התקנון יש צורך באישור הנהלת האיגוד, זאת בנסיבות המקרה".

נערכה אכן הצבעה. רק חברי סיעת עוז: אייזנברג, גבי גולן, שי גליקשטיין, צביקה שרף, יעקב הרן וצבי ליבר התנגדו, כשאבשלום וילן נמנע. השיא הוא שמי שהצביע בין השאר בעד, היה החבר מוטי אמסלם. אתם מבינים, אף אחד לא מנע ממנו להצביע בעד עצמו. עוד שיא של האיגוד עם הניהול הכושל.

אגב, באותו מכתב התחייבות בזמנו של אמסלם לגזבר האיגוד הוא אף ציין כי: "אבקשך לנסות ולמצוא לי פיתרון ליתרת החוב של הקבוצה שפורקה, כי ע"פ ההסכם חוב זה חל עליי באופן אישי".

רונן וינברג (רדאד ג´בארה)
רונן וינברג (רדאד ג´בארה)
 

היועץ המשפטי עו"ד וינברג התנה בזמנו לתת את ההכשר בכך שיוסדר החוב של גבעת שמואל לאיגוד. אז הוא התנה, אבל עד היום אמסלם חייב.

שרף :"הוועדה שכונסה לאשר את המעבר - ועדת בובות"
צביקה שרף כתב על כך בזמנו במכתב קשה לאמסלם, ובין השאר ציין כי: "ברור שגם מחיקת השם והקשר בין הפועל אילת שאין לי טענות אליה לגבעת שמואל/הבקעה הם מעשה חמור, וכל ההכחשות וכל הסיפורים לא יכולים להסתיר את מה שנעשה פה. כל האיחודים בהיסטוריה נעשו כאשר שם הקבוצה שמעבירה את מיקומה למקום חדש נשמר, כל האיחודים האלה נעשו שמספר הקבוצה באיגוד נשמר ולא מוחלף. הוועדה שכונסה כביכול היא ועדת בובות, בואו לא ניתמם. יסלחו לי מר עדלי מרכוס וחברי מוישהל'ה וינקרנץ. האם הם מסוגלים להתנגד לרצונו של אדונם אבנר קופל? ואינני יודע איפה בתקנון מופיעה ההכשרה של הוועדה הזו". עוד כותב שרף: "הבאתם את זה בחטף לישיבת ההנהלה כמו גנבים בלילה, לא הצגתם להנהלה את שינוי השם, את שינוי מס' הקבוצה ואת מצב החובות".

בתקנון משחקי האליפות של איגוד הכדורסל, סעיף 12/5, נכתב על שינוי שם אגודות/ קבוצות, איחוד ומיזוג "לא תאושר בקשה לאיחוד קבוצות, אלא לאחר שהקבוצות המתאחדות חתמו על התחייבות להנחת דעתם של היועמ"ש וראש הבקרה, כי הקבוצה המאוחדת תישא במלוא ההתחייבות של האגודות המתאחדות".

 
 אחד הנושים של אמסלם הוא עובד האיגוד לשעבר, מוטי אקסמיט, שהלווה בשנת 2009 כ-280 אלף שקלים לאמסלם, כאשר 100 אלף שקל הועברו לאמסלם באופן אישי ולחשבונו ו-100 אלף שקלים הועברו בצ'ק לפקודת מועדון ספורט הגבעה ובהמשך העביר אקסמיט עוד כספים לאמסלם. כדי להבטיח את החזרת הכסף מסר אמסלם לאקסמיט צ'קים אישיים שלו וגם של גבעת שמואל, אך כאשר החל אקסמיט בהצגת הצ'קים במועדם הם החלו לחזור 
 
 
 

כבר לפני כשנתיים כאשר טיפלתי בפרשה זו, אמר לי יו"ר ועדת הכספים דוד פריש שמשמש גם כיום בתפקיד כי: "יש מכתב מהפועל אילת שהם ערבים לכל החובות, זה לא בסדר שהם חייבים. אם יש ביטחונות שטרם מומשו". אז פריש הבטיח, אתם חושבים שהוא עשה משהו? למה להטריח אותו? אמסלם כבר אז הבטיח שישלם תוך 60 יום, אז הוא הבטיח.

פריש אמר על כך היום ל-ONE כי: "אני באמת לא יודע למה אישרו את המעבר של גבעת שמואל לאילת".

איפה עורך הדין של האיגוד?
אגב, גם עו"ד וינברג הבטיח כבר לפני שנתיים בשיחה שניהלתי איתו בנושא :"לא ניתן להם לחמוק מהתשלום". אז הוא אמר. כאשר השבוע ציינתי בפני עו"ד וינברג שוב על ההתחייבות של אמסלם, הוא ציין כי הוא שומע עליה לראשונה, למרות שכבר לפני שנתיים אמרתי לו שהיא קיימת.

אמסלם בינתיים הגיש בקשה לפשיטת רגל בגין חובות של שלושה מיליון שקלים. בעצם בעקבות המהלך שעשה אמסלם אף אחד לא יכול לגבות ממנו את החובות, כי הוא נמצא בהליך בפני בית המשפט המחוזי בת"א. הדיון לגבי ההכרזה על פשיטת הרגל יהיה רק ב-4.5.15.

אחד הנושים של אמסלם הוא עובד האיגוד לשעבר, מוטי אקסמיט, שהלווה בשנת 2009 כ-280 אלף שקלים לאמסלם, כאשר 100 אלף שקל הועברו לאמסלם באופן אישי ולחשבונו ו-100 אלף שקלים הועברו בצ'ק לפקודת מועדון ספורט הגבעה ובהמשך העביר אקסמיט עוד כספים לאמסלם. כדי להבטיח את החזרת הכסף מסר אמסלם לאקסמיט צ'קים אישיים שלו וגם של גבעת שמואל, אך כאשר החל אקסמיט בהצגת הצ'קים במועדם הם החלו לחזור.

מוטי אקסמיט. הלווה כספים (יניב גונן)
מוטי אקסמיט. הלווה כספים (יניב גונן)
 

ואז העביר האיגוד את פעילות מועדון גבעת שמואל לאילת, כאשר כפי שצוין אילת הייתה צריכה לקחת על עצמה את החובות. אקסמיט באמצעות עו"ד אפרים ברק דרש מדורון הרציקוביץ', הבעלים של אילת, לשלם לו את החוב. כך כתב בזמנו עו"ד ברק להרציקוביץ': "מועדון הכדורסל הפועל אילת אחראי לתשלום מלוא החוב למר אקסמיט מכוח ערבותו לחובות מועדון ספורט הבקעה שהיוותה תנאי להעברת הקבוצה, ולאור התחייבותו בכתב שניתנה לאיגוד הכדורסל בחובות מועדון ספורט הבקעה, התחייבות שבהיעדרה לא היה זכאי מועדון הפועל אילת לשוב ולשחק בליגה הבכירה של הכדורסל הישראלי".

במנהלת לא בדקו את זיוף החתימה של המנכ"ל
בזכות הליך פשיטת הרגל שלו, אמסלם גם ניצל מתביעה שהגישה נגדו עיריית גבעת שמואל ונגד זמיר בן ארי, לשעבר ראש עיריית גבעת שמואל, על סך 4.73 מיליון שקל לבית המשפט המחוזי בת"א.

העירייה אז טענה נגד אמסלם כי: "הוא פעל כלפי העירייה במרמה ובחוסר תום לב משווע, תוך ניצול קשריו העלומים עם זמיר בן ארי, על מנת לקבל ולהשיג כספי עירייה שלא כדין, לרבות תוך שימוש פסול ואסור במסמכי עירייה".

עוד טענה העירייה כי אמסלם מסר אז לגזבר המועצה בגבעת שמואל המחאת זכות בסך של 400 אלף שקל שנתנו כביכול ממנהלת ליגת העל שמגיעים לגבעת שמואל והם מומחים לטובת העירייה. על המחאת הזכות הייתה חתימה של מנכ"ל המנהלת עדלי מרכוס, שאמר כי חתימתו זויפה. אגב, מרכוס, נתן עדות בזמנו במשטרה, אך משום מה אף אחד לא בדק את כל הפרשה הזו עד היום ולא יכול להיות שאין תשובות ברורות מי זייף את החתימה של מרכוס ולמה.

עדלי מרכוס (משה חרמון)
עדלי מרכוס. לא בדק מי זייף את החתימה שלו (משה חרמון)
 

אך בזכות הליך פשיטת הרגל, אמסלם יצא בלי כלום מתביעה זו, כשהגיע לאחרונה לפשרה עם זמיר בן ארי שהוא יתרום 60 אלף שקלים. למנהלת גם לא מפריע שאמסלם ימשיך לשבת בישיבות למרות הדברים. גם לא הפריע למרכוס שכך מזייפים חתימה שלו במקום לבדוק מי עשה זאת.

במנהלת ובאיגוד הכדורסל הכל יכול להיות
מעו"ד חן סומך שייצג בתביעה את עיריית גבעת שמואל נמסר בתגובה כי: "נוכח העובדה כי נגד מר אמסלם תלויים ועומדים הליכי פשיטת רגל ומונה כונס נכסים לנכסיו, לא ניתן היה להמשיך לנהל מולו הליכים אזרחיים כפי שהייתה מעוניינת העירייה, ואין בעניין זה כל שאלה של פשרה אלא חוק. בפועל אמסלם הפך ללא רלוונטי בתביעה שכן לא ניתן היה לקבל ממנו כל סעד בשל ההליכים אותם הזכרנו. לגבי נושא המרמה, התפקיד לבדוק תלונה זו הוא של משטרת ישראל".

לאמסלם יש גם התנהלות משפטית מול חברת הנסיעות "רוזנמן נסיעות בע"מ" שתבעה אותו על כך שלטענת החברה היא הלוותה כסף. אמסלם שימש בזמנו כיו"ר ועדת מנהל והתקשרויות באיגוד.

איגוד הכדורסל. מה יהיה הסוף? (רדאד ג´בארה)
איגוד הכדורסל. מה יהיה הסוף? (רדאד ג´בארה)
 

בזמנו מבקר הפנים של איגוד הכדורסל, רו"ח אריה ברסקי, כתב על הקשר בין אמסלם לרוזנמן נסיעות שנבחרה בזמנו כספקית של האיגוד: "יו"ר ועדת מינהל והתקשרויות של האיגוד בתקופה הנבדקת, מר מוטי אמסלם, פעל בניגוד עניינים בכל הליך ההתקשרויות עם חברות הנסיעות בכלל, ועם חברות הנסיעות בכלל, ועם חברת 'רוזנמן נסיעות בע"מ' בפרט, וכי היה עליו לפסול את עצמו ולהיעדר מישיבות הוועדה שדנה בנושא זה ולהימנע מלקחת חלק בהחלטות על ביצוע ההתקשרויות של האיגוד עם חברות הנסיעות".

יו"ר ועדת הביקורת סגל יבצע בדיקה
באותו דו"ח היו עוד טענות באשר להתנהלות של אמסלם ובכירים באיגוד, אבל אף אחד באיגוד לא פעל אישית נגד אותם אנשים למרות הביקורת הקשה. אגב אמסלם אמר השבוע בקשר לחוב שלו לאיגוד: "אני בניגוד לאחרים כבר שילמתי, ויש לי עוד רק כ-60 אלף שקל שיעברו בחודש פברואר. למה אתה לא אומר על קבוצות אחרות שחייבות כסף לאיגוד, אני זו הבעיה?". באשר לחוב לאקסמיט אמר אמסלם: "הוא יקבל בקרוב את כל החוב".

מי שלא מוכן לקבל את הדברים זה יו"ר ועדת הביקורת באיגוד מעוזיה סגל שאמר ל-ONE כי הוא מתכוון לבדוק לעומק את העברת הזכות של גבעת שמואל לאילת, ואף מציין כי אילת לכאורה תצטרך לשלם את כל החובות. סגל אף ציין :"יש פה חשש כי כל ההעברה הזו נעשתה בצורה לא תקינה".

אמסלם: "איגוד הכדורסל הפך להיות קן של צרעות"
מוטי אמסלם הגיב לדברים: "חבל שבמסגרת המלחמות באיגוד הכדורסל ממחזרים מדי שנה חומרים שפורסמו לפני שנים. ועדה שמונתה באיגוד הכדורסל בזמנו העלתה את הפועל אילת ולא איחדה אותה עם גבעת שמואל. לוועדה הזו שמונתה ע"י איגוד הכדורסל עפ"י התקנון וזאת לאחר שנבדק שאף קבוצה לא רוצה לעלות ליגה החליטה הוועדה להעלות את הפועל אילת. אני לא הייתי חבר בוועדה. לצערי איגוד הכדורסל הפך להיות קן של צרעות, ובימים הקרובים אחליט אם אני רוצה להיות חלק מזה".

מנגד, יו"ר שדולת הספורט של הכנסת עיסוואי פריג'  הגיב בחריפות וטען כי חייבים לבדוק אם באמצעות הפועל אילת ביצעו מכבסת חובות של גבעת שמואל ומוטי אמסלם. הוא דורש להפסיק מיידית את עבודת שומרי הסף ולפרק את האיגוד תוך מינוי מנהל זמני מטעם רשם העמותות עד לבחירות חדשות.

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */