יום שישי, 19.04.2024 שעה 06:47

אל תיפלו שם: טעויות שכיחות של מתאמנים בריצה

מתאמנים רבים החלו את דרכם בעולם הריצה ללא הדרכה מקצועית - דבר אשר מוביל לא פעם ל"מנהגים" לא רצויים. אז מה לא מומלץ לעשות לפני ואחרי?

|
מה לעשות ומה לא לעשות?
מה לעשות ומה לא לעשות?

רוב האוכלוסיה אשר משתייכת לעולם הריצה, אינה כוללת רצים מקצוענים. רובם של הרצים הינם רצים חובבים או חצי-מקצוענים אשר פשוט יום אחד החלו לרוץ ללא כל הדרכה מקצועית.

נראה אם כן שאליה וקוץ בה. מצד אחד מאוד קל להיכנס לעולם הריצה, מצד שני, רצים רבים אינם נוהגים נכון לפני הריצה, בזמן הריצה עצמה וכמובן שלאחריה. הנה מספר טעויות אופייניות, חלקן מוכרות יותר וחלקן פחות.

הכנה לקויה לפני הריצה

כל פעילות גופנית, בייחוד ברמת עצימות בינונית ומעלה דורשת הכנה נכונה, הן לשם השגת תוצאות רצויות והן במטרה למנוע פציעות. לא מעט רצים יוצאים לדרך ללא שינה מספקת, ללא תזונה נכונה ואי שמירה על מאזן נוזלים תקין (אחד מכל אלו, או גרוע מכך, כולם יחד...). הדבר מוביל לכך שהאימון מרגיש "עייף" ולאחריו השרירים מתקשים להתאושש. שימו לב שאתם "הוגנים" עם הגוף שלכם, ולא מצפים ממנו לספק משהו שאתם למעשה לא אפשרתם.

מתיחות לפני ריצה

לפני שמתחילים לרוץ הגוף עדיין "לא חם", בייחוד בתקופת החורף. הגוף מצוי במעין תחושה של בובת עץ (בניגוד לבובת גומי גמישה...), ויש הרגשה שעוד "יקח זמן להתניע". מתיחות במקרים שכאלו יכולים דווקא להביא לפציעות במקום להכין את הגוף לריצה, ורצים רבים אינם מודעים לכך. מה שכן מומלץ לעשות הוא ריצה קלה שכן תשיג את המטרה הרצויה (השרירים יתחממו, הדופק יעלה במעט והוגף יהיה מוכן לריצה).

אווירה אולימפית בכל ריצה

ריצה היא בסופו של דבר אימון - ולא תחרות. רצים אשר אינם מבינים זאת, אינם בונים סרגל מאמצים, אפילו אם הוא אינו רשמי, ומנסים בכל ריצה לשבור שיא, או להיות במהלכה בדופק כמעט מקסימלי. חשוב לזכור, כי כמו כל דבר בחיים, ריצה היא תהליך שנבנה עם הזמן, ולא ניתן להגיע לתוצאות ללא התקדמות איטית ונכונה. המוטיבציה היא מבורכת, אך בשיטת אימון של מאה אחוז בכל אימון, תיווצר גם שחיקה מנטלית וגם הסיכוי לפציעות יגבר. רצים רבים מכירים את כלל האצבע של להשאיר תמיד משהו לאימון הבא ולא לתת הכול כמו בתחרות או במירוץ - אתם מוזמנים גם לאמץ את הכלל הזה.

התאוששות לא נכונה בסיום הריצה

אם אתם רצים בפארק בוודאי יצא לכם לא פעם לראות מתאמן שמסיים ריצה, נכנס לאוטו ונעלם לעבר האופק... יכול להיות שלרצים מנוסים זה כבר אפשרי, אך לא כולנו כאלו. סיום הריצה הוא אמנם סיום המאמץ שלנו, אבל רק תחילת ההתאוששות של הגוף. יש להקפיד על מתיחות, החזרת נוזלים לגוף והורדת הדופק בהדרגה. אם יש באפשרותכם להחליף את הנעליים לסנדלים או משהו מאוורר עשו זאת גם כן, ונסו להתקלח סמוך לזמן סיום הריצה כדי למנוע שפשפות או פציעות דומות. זכרו כי הגוף גם צריך להחזיר לעצמו סוכרים - אכלו משהו אחרי שנרגעתם.

מכירים טעויות נוספות? ספרו לנו בטוקבקים!

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */