יום שלישי, 23.04.2024 שעה 13:28
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

המכתב, החקירה ומחאת הכרטיסים שהצליחה

הם הסתכסכו עם המנהלת, גרמו לבעלי הקבוצות לאפשר כניסה חינם למגרשים והגיעו עד לכנסת. הצצה אל מאחורי הקלעים של מאבק החזרת הכדורגל אל העם

|
כרטיס לכל כיס (עמוד הפייסבוק
כרטיס לכל כיס (עמוד הפייסבוק "כרטיס לכל כיס")

בדבר אחד אין ספק, אין אוהד שלא הרוויח בחודש האחרון. מחאת אוהדי הכדורגל נגד מחירי הכרטיסים שדורשות הקבוצות עשתה את שלה.

במחזור הקרוב הפועל פתח תקווה ועירוני קרית שמונה יאפשרו לקהל להיכנס בחינם למשחקיהן. אוהדי מ.ס אשדוד - שנכנסים בחינם למשחקים באצטדיון הי"א - ישלמו רק 50 שקל למשחק בטדי. כך גם אוהדי הפועל תל אביב, שיסעו לדוחא ויקנו כרטיסים בקופות ואוהדי הפועל באר שבע שיגיעו למשחק מול רעננה.

מעבר לכך, מכבי חיפה מכרה מנויים זולים יחסית וסוחפת קהל גדול אחריה; מכבי נתניה מוכרת כרטיסים ב-50 שקלים לכל משחק בדרך קבע; הפועל ת"א הודיעה שמשחקיה מול הקבוצות הקטנות בבלומפילד יהיו במחיר אחיד של 50 שקלים מתוך רצון לסולידריות עבור אוהדיה גם מצד היריבות במשחקי החוץ. מהלך דומה הובילה גם מכבי ת"א בהסכמים מול אותן הקבוצות. אשדוד, סכנין, ורעננה כבר הסכימו לשת"פים וקבוצות נוספות, כולל הגדולות, בודקות את כדאיות המהלך.

הקבוצות באות לקראת הקהל. אלא שמתחת לפני השטח, מנהיגי המחאה לא מסתפקים בזה. הם דורשים יותר, רוצים תכנית ארוכת טווח בנושא, מנסים להוביל חקיקה בכנסת ובעיקר מנסים לשמור על המצב הקיים בשיחות עם הקבוצות. עם מנהלת הליגה זה לא צלח, לטענתם.

במנהלת טוענים מנגד, שאין אב ואם לכל האוהדים עם התלונות. שם רוצים לראות מנהיגים אמיתיים עם קבלות. לכן פרסמו השבוע את הקריאה לאוהדים להתאגד ולהגיע לפורום מיוחד שיהווה ערוץ הידברות ישיר ושוטף עם הקהלים השונים. להודעת המנהלת שיצאה לכלי התקשורת צורף מכתב ולפיו מי שיתקבלו לפורום הזה יהיו אנשי "מועדוני אוהדים המאוגדים כישות משפטית ע"פ דין, העומדים בתנאי הסף המנויים במסגרת המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט ('מבחני התמיכות')".

לאוהד הפשוט זה לא אומר הרבה. מבחני התמיכות אלו מבחנים אותם נדרשים לעבור ארגוני אוהדים הרשומים כעמותות לצורך קבלת תמיכה כספית מתקציב המדינה. ועדת זליכה הייתה זו שהמליצה על הקמת מועדוני האוהדים, כמו גם על הוזלת מחירי הכרטיסים, כחלק מהרפורמה לשינוי המבנה הניהולי של הכדורגל בארץ. זו שבזכותה הוקמה המנהלת.

ירון זליכה (יניב גונן)
ירון זליכה. ההמלצות שלו הן שהחלו את כל המהלך (יניב גונן)
 

ארגונים שיזכו בתמיכה הכלכלית אותה מציעה המדינה הם ארגונים בהם רשומים למעלה מ-250 אוהדים בליגת העל או 150 בלאומית, שמשלמים דמי חברות. בנוסף, העמותה שלהם צריכה להיות קיימת למעלה משנתיים, הם מחויבים להציג אישור ניהול תקין ואסור להם להיות בעלי רקע גזעני או אלים.

על פניו, המנהלת פועלת נכון כאשר היא מאמצת דרך פעולה שכזאת לצורך הידברות עם דמויות שעומדת מאחוריהן קבוצה מאורגנת של אוהדים. הם רוצים להיפגש עם אוהדים בעלי השפעה כדי שיוכלו להבין לאן הרוח נושבת ביציעים, לזהות בעיות שעלולות לצוץ עוד בתחילת דרכן ובכך לפתור ואף למנוע משברים עתידיים. גם הקהלים השונים יקבלו אוזן קשבת וירוויחו מזה.

אך מבדיקת ONE עולה כי רק שתי עמותות אוהדים עומדות בקריטריונים נכון לימים אלו - עמותת אוהדי הפועל כפ"ס ועמותת "האדומים" של הפועל ת"א, שאמורות כביכול לייצג את כלל האוהדים בארץ. שתיהן מחזיקות בבעלות במועדונים ורק אחת מהן שייכת לליגת העל.

אוהדי הפועל כפר סבא. אחת משתי   (חגי ניזרי)
אוהדי הפועל כפר סבא. אחת משתי עמותות שעומדות בקריטריונים (חגי ניזרי)
 

לכן בקבוצות הסגורות של האוהדים היו מי שזעמו על ההחלטה. "מועדוני אוהדים שירצו להצטרף לתהליך הזה יעברו ייסורים רבים", מסביר שי גולומב מארגון 'היציע', המוכר ע"י ארגון האוהדים האירופאי 'ספורטרס דיירקט' ומי שדווקא מעודד הקמת מועדוני אוהדים שכאלה. "יש הליך מורכב של ועדות רבות, ארגוני אוהדים צריכים להירשם כעמותה, להציג אישור של מנהל תקין, שיהיה להם כסף ושיוכלו לעמוד בתנאים של החשב הכללי של האוצר. בקיצור, העבודה היא רבה ולא כולם רוצים או יכולים להתעסק בזה".

כיום רשומות שמונה עמותות אוהדים בליגת העל, מתוכן שתיים לא מתפקדות בפועל ושתיים השייכות לאוהדי מכבי חיפה. כולן הוקמו בעידוד המדינה שמציעה להן לזכות במענקים מתוך כוונה לשפר את תרבות הספורט בארץ, אולם ההליך המורכב לקבלת הכספים כבר גרם לארגוני אוהדים קטנים יחסית, דוגמת אוהדי מכבי נתניה והפועל פ"ת, שלא להיכנס אליו מרצון.

אוהדי מכבי חיפה ביציעי סמי עופר (עמית מצפה)
אוהדי מכבי חיפה ביציעי סמי עופר. להם יש שתי עמותות (עמית מצפה)
 

גורם ממשלתי המעורה בפרטים הוסיף פרשנות משלו וציין: "הפרויקט הזה טרם הצליח להתרומם באמת. אם שואלים אותי, לכאורה במנהלת החליטו לדבר רק עם מי שעומד בתנאים, כי בעצם אף אחד כמעט לא עומד בתנאים".

במנהלת הודפים את הטענות. "מבחינתנו התנאים האלה גמישים", אמר גורם במנהלת. "אנחנו מחפשים רק אוהדים שיגיעו עם אסמכתא מסוימת שמוכיחה שהם נבחרו לייצג קהל מסוים. אנחנו לא דורשים הרבה כדי להתקבל לפורום הזה, מה הבעיה להקים עמדת רישום לפני משחק ולהחתים 250 אוהדים עבור שקל אחד בלבד כדמי חברות לשנה? אנחנו לא דורשים גם שנתיים פעילות, רק לראות שהאוהדים שפונים אלינו מאגדים סביבם אחרים ומייצגים מישהו. זה מחיר הכניסה המינימלי שאנחנו דורשים לפורום ההידברות שלנו".

ישיבת מנהלת הליגה עם בעלי הקבוצות. הדירשות מהעמותות לגיטימיות? (משה חרמון)
ישיבת מנהלת הליגה עם בעלי הקבוצות. הדירשות לגיטימיות? (משה חרמון)
 

מאחורי הבקשה הזו יש היגיון ויש גם תכנית שלמה. במנהלת נרקם בימים אלו מהלך ארוך טווח לטובת האוהדים ולכן יצאה הקריאה לקהלים השונים להצטרף. "יש תכנית שבסופה אותם ארגונים יקבלו גם מאיתנו תמיכה כלכלית בשנים הבאות, לא רק מהמדינה. המטרה היא ליצור אווירה שיתופית שמכבדת את כולם, לבנות משהו שלא היה כאן קודם ולעשות זאת בשיתוף האוהדים", נמסר מגורם במנהלת.

אבל את הקהלים השונים זה לא מעניין במיוחד כרגע. ראשי מחאת הכרטיסים טוענים כי במנהלת סירבו להיפגש איתם בטענה שארגוני האוהדים אלימים. מנכ"ל המנהלת, אורן חסון, שלח בתחילת החודש מכתב לארגון 'היציע', בו הבהיר: "אנו קשובים לביקורת עניינית ולא נפסיק להקשיב לארגוני האוהדים השונים כפי שעשינו עד כה... יחד עם זאת, אין בכוונתנו לנהל הידברות עם ארגונים אשר יבחרו להשתמש בכינויי גנאי בלתי מכובדים ו/או לנקוט בדפוסי התקשרות המונעים קיום תקשורת פתוחה ורצינית".

אורן חסון, מנכ&qout;ל המנהלת עם יורם באומן, יו&qout;ר המנהלת (יניב גונן)
אורן חסון, מנכ"ל המנהלת עם יורם באומן, יו"ר המנהלת (יניב גונן)
 

יש לציין, כי חסון שיגר את המכתב בעקבות נייר עמדה שנשלח למנהלת לקראת דיון בכנסת מטעם ארגון "היציע", שעובד עם ארגוני האוהדים ודף הפייסבוק 'כרטיס לכל כיס'. לטענת גורמים במנהלת, בעמוד הפייסבוק הזה נכתבו בתום הדיון בכנסת ביטויים קשים נגד ראשי המנהלת כמו "חבורה של שפנים" ו"פחדנים" יחד עם אמירות שאינן מתיישבות עם המציאות.

למעשה, כעת אין הידברות בין המנהלת לראשי האוהדים המובילים את המחאה בניסיון להגיע לפתרון המשבר באופן סופי ומוחלט. האוהדים, מצידם, מאסו לדבריהם בהתנהלות המנהלת והחליטו לפתוח בערוצי הידברות ישירים מול הקבוצות עצמן.

"זה מסלול עוקף מנהלת", אמר גורם מטעם עמותות האוהדים, והסביר: "החלטנו לפעול ישירות מול הקבוצות ויש הצלחה. הפועל ת"א ומכבי ת"א החליטו לבוא לקראת האוהדים וביקשו מיתר הקבוצות לחתום על הסכם מחיר אחיד של 50 ש"ח, מה שהמנהלת לא הובילה ולא עשתה. הכוח האמיתי נמצא רק אצל הקבוצות והקהל שלהן, זו הידברות אמיתית ובלי תנאים".

אוהדי מכבי ת&qout;א ביציע (יניב גונן)
אוהדי מכבי ת"א ביציע. הקבוצה באה לקראת האוהדים (יניב גונן)
 

"אין שום נתק עם האוהדים", הגיב חסון ל-ONE. "שיתפנו ונמשיך לשתף פעולה עם הקהל, אבל צריך להבין שלא תמיד נסכים לאיך שהדברים נאמרים. אנחנו קשובים לביקורת עניינית אבל מנסים גם להוביל קו חדש ותרבות אחרת של שיח".

בכדורסל, לעומת הכדורגל, אין תלונות. בתקנון מנהלת הליגה בכדורסל ישנם נהלים ברורים. קבוצה אורחת לא תשלם מחיר גבוה יותר מהמחיר שנקבע לקבוצה הביתית ובנוסף נקבעו גם שם מחירי תקרה, כאשר כרטיס בוגר למשחק כדורסל בישראל לא יעלה על 70 שקלים ולילד המחיר יהיה עד 40 שקלים. כמו כן, נקבע בתקנון כי לפחות 30 אחוז מהכרטיסים שמונפקים לכל משחק כדורסל צריכים להיות מיועדים לילדים. גורם במנהלת הליגה בכדורסל טען כי "בעבר היו תלונות נקודתיות וטיפלנו בכך, אבל בשנה האחרונה לא שמענו כאלה ולא זכורה לנו מחאה כלשהי".

שמואל פרנקל, יו&qout;ר מנהלת הליגה בכדורסל. שם אין בעיות (חגי ניזרי)
שמואל פרנקל, יו"ר מנהלת הליגה בכדורסל. שם אין בעיות (חגי ניזרי)
 

כזכור, גם מנהלת הליגה בכדורגל ניסתה לעשות מהלך דומה, אלא שכאן נכנסה הרשות להגבלים עסקיים ופתחה בחקירה על חוקיות ההחלטה. זה קרה קרוב מאוד לדיון החירום שכינסה הוועדה לפניות הציבור של הכנסת.

הדיון בוועדה היה זה שכאמור הביא את הצדדים לנתק, על אף שלראשונה נוצר דיאלוג בין האוהדים לבעלים ולמי שמנהל את הענף. הטונים בישיבה היו גבוהים. יו"ר המנהלת יורם באומן דרש תשובות מנציג הרשות להגבלים עסקיים, לא קיבל אותן והכריז שהמנהלת לא תתעסק עוד בנושא. האוהדים טענו מול המיקרופונים שהסיפור הזה מריח לא טוב.

שעות אחרי הדיון, נציגי האוהדים עדיין ישבו במזנון הכנסת וחשבו לעצמם איך הם ממשיכים הלאה במאבק. הפערים נראו גדולים בעיקר מהצד של בעלי המועדונים. אלי טביב, בעלי בית"ר ירושלים, היה הנציג היחיד מביניהם שהגיע לדיון.

אלי טביב. הבעלים היחיד שהגיע לישיבה בכנסת (יניב גונן)
אלי טביב. הבעלים היחיד שהגיע לישיבה בכנסת (יניב גונן)
 

טביב חשף את קולם של לא מעט מבעלי הקבוצות. שלא לציטוט, הם מפרטים על עלויות אבטחה ושיטור אסטרונומיות, על עלויות גבוהות גם בתחזוק האצטדיונים ויחד עם זאת גם על ירידה בהכנסות מספונסרים. כל זה משפיע בעיקר על קבוצות קטנות שלא עומד מאחוריהן איש עסקים עשיר ומצליח כמו יענקל'ה שחר, מיץ' גולדהאר, אלונה ברקת, איזי שרצקי, ג'קי בן זקן או טביב, שמפזרים כספים רבים במשך שנים בענף.

אחרי הדיון הזה לאוהדים היה ברור שבעסק כמו הכדורגל הישראלי, הקבוצות הקטנות יכריעו את המאבק, שהרי הן מסתמכות על ההכנסות שלהן בעיקר מהקהלים הגדולים של קבוצות הצמרת.

המוחים, שכאמור נמצאים בנתק עם המנהלת, פונים כעת לשיחות עם הקבוצות עצמן. גם על מחירי הכרטיסים, גם על מחירי הנקניקיות והקולה במזנונים וגם על הקצאת כרטיסי נוער רבים יותר. לא סתם הפועל ת"א, שנמצאת במשבר פיננסי, הסכימה לבקשת עמותת "האדומים" להכניס את קהלי היריבות הקטנות לבלומפילד ב-50 שקל לכרטיס ולא סתם תהליך דומה עושות קבוצות נוספות עבור אוהדיהן.

אוהדי הפועל ת&qout;א. הקבוצה הסכימה לבקשת העמותה (ניסן עייש)
אוהדי הפועל ת"א. הקבוצה הסכימה לבקשת העמותה (ניסן עייש)
 

"הבעיה היא", אומר פ' אוהד הפועל ת"א, "שגם כרטיס של 50 שקל עולה 60 במכירת מוקדמת בגלל העמלות של קופות הכרטיסים". גם בזה ראשי המחאה מתכוונים להילחם והשלב הבא מבחינתם הוא להגיע שוב לכנסת ולנסות להעביר חוק נגד גביית עמלות. בעבר, ניסה לעשות זאת ח"כ מיקי רוזנטל כנגד הטלת העמלות על כרטיסים בבתי הקולנוע ובמופעי תרבות, אך הצעת החוק שלו התמוססה ולא השפיעה עליהם לבסוף, כמו גם על אירועי הספורט במדינה.

"העבודה לא תסתיים במחזור הזה", מבטיחים ראשי המחאה. חודש וחצי מאז החלה, אפשר לומר שהקהל הישראלי התעורר ואת התוצאות האוהדים כבר מרגישים בכיס. השינוי הגיע, עכשיו תורם של האוהדים להגיע למגרשים.

אסור לפספס
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
נגןמאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
מאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
נגןפחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
פחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */