יום שישי, 29.03.2024 שעה 12:14
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

שנת פריצה: מרגוליס והמאבק למימוש הציפיות

מככב בכל אימון, אך עצור במגרש. ליהטט בנוער, אבל בבוגרים זה טרם התחבר. פאקו התלהב אך הקרדיט נעצר. למה זה קרה? חזן ודאבור על חידת קשר מכבי

|
מרגוליס חוגג. הפריצה הגדולה תגיע העונה?(משה חרמון)
מרגוליס חוגג. הפריצה הגדולה תגיע העונה?(משה חרמון)

ה-21 במאי 2011 היה יום מיוחד עבור ברק יצחקי. חלוץ מכבי תל אביב חזר לדקות בודדות במחזור הנעילה של העונה, שאותה החמיץ לחלוטין אחרי שקרע את הרצועות במחזור הראשון נגד מכבי חיפה, למעט אותה חצי שעה כמחליף מול מכבי נתניה.

זה היה יום מיוחד עבור ברק יצחקי מכיוון שאת המשחק, שנגמר ב-1:4 לצהובים, הוא חתם עם שער בכדור עונשין מ-11 מטרים עם צ'יפ גאוני לרשת. זה היה גם יום מיוחד עבור גאל מרגוליס, אז, בן 17 וחודש, הוא נכנס לסטטיסטיקה של קבוצת הבוגרים כשהיה מעורב לראשונה בשער בהופעת הבכורה שלו. מרגוליס היה זה שסחט את הפנדל אחרי פריצה מסחררת לאורך כ-50 מטרים עם מהירות בלתי רגילה שקנתה את כל יושבי בלומפילד.

מרגוליס, "אגדת נוער", אם אפשר לקרוא לו כך, היה השחקן הכי מוצלח של שנתון 94 במכבי תל אביב. צעיר בכמה ימים בלבד מעומרי אלטמן, השניים סומנו כדבר הבא במחלקת הנוער האיכותית תחת פיקודו של המנהל המקצועי, ניר לוין.

אך בזמן שמרגוליס נותר בישראל, קרע רשתות והוביל את קבוצת הנוער לאליפות תוך כדי שהוא מותיר חותם כמי שצריך להיות הדבר הכי גדול שיוצא מהמחלקה של הצהובים לראשונה מאז שנתון 92 המפורסם (דור מיכה, בן בן יאיר, רועי קהת, מונס דאבור), אלטמן יצא לפולהאם כדי לחזור לאחר מכן לקבוצה הבוגרת.

כשחזר, גילה שמרגוליס יהיה התחרות שלו על מקום ברוטציה. בתחילת העונה בחר לצאת בהשאלה להפועל פתח תקווה. אלא שחברו למסע מהנערים נשאר בסגל של אוסקר גארסיה ולאחר מכן של פאקו אייסטרן. שלושה מאמנים זרים שונים עברו במכבי ת"א מאז הגיע ג'ורדי קרויף, כולם שמו את המפתחות שלהם בידיים של מרגוליס בפתיחת העונה.

ברק יצחקי חוגג את הפנדל ההוא נגד נתניה שמרגוליס סחט (יניב גונן)
ברק יצחקי חוגג את הפנדל ההוא נגד נתניה שמרגוליס סחט (יניב גונן)
 

אחרי גארסיה, סוזה ושוב אוסקר, גם אייסטרן התלהב מהר מאוד מהכישרון הצעיר שעובר בשנתיים האחרונות תהליך יפה במכבי ת"א ולאט לאט צובר יותר ביטחון, דבר שגם בא לידי ביטוי על המגרש. העניין עם מרגוליס, והסיבה שבגינה הוא היה כל-כך אהוד בעיקר אצל סוזה וכעת לפחות על פי מחזורי הפתיחה גם על ידי אייסטרן, זה שהוא שחקן האימונים המושלם - אלא שמשהו על הדשא לא תמיד מתחבר לו.

קחו לדוגמא את יום שישי האחרון. מכבי תל אביב קיימה אימון נוסף לקראת המפגש עם הפועל עכו שנערך במגרשה של קבוצת הנוער ולא היה עובד מועדון אחד שפספס אותו. לעיני כולם, מרגוליס היה הטוב ביותר באימון. הגיע ראשון לכל הכדורים, ניצח בכל מאבק, הבעיטות מצאו את דרכן אל חיבורי הקורות. שחקנים בקבוצה כבר היו בטוחים שהוא יחזור לסגל. חלק חשבו שאף להרכב מכיוון שמדובר בעכו, משחקים שבהם אפשר לתת לצעירים להשתפשף. אלא שאייסטרן חשב אחרת והותיר אותו מחוץ לסגל.

לקראת המשחק עצמו ולמרות שהוא לא חלק מהסגל, השחקן הצעיר נתן עוד אימון נהדר, כזה שגם המאמן אהב מאוד והחמיא לו על כך. אבל אייסטרן ככל הנראה שם לב למה שקודמיו ראו גם הם בשלב מסויים. על הדשא, בזמן אמת, משהו עדיין לא מתחבר למרגוליס.

"כששיחקתי עם גאל בנוער בשנה הראשונה שלי הוא היה משהו באמת יוצא דופן", נזכר מונס דאבור בשיחה עם ONE מביתו בשווייץ. "הוא תמיד היה שקט, בא לאימון, מככב בו וחוזר הביתה ראשון בשקט שאפיין רק אותו ובצניעות. הייתי בטוח מההתחלה שיש בו משהו מיוחד והוא באמת הראה את זה במשחקים רבים בנוער שאותם הכריע בפעולות האישיות שלו".

מרגוליס חוגג עם דאבור. &qout;עוד בנוער ראיתי שהוא שחקן נהדר&qout; (משה חרמון)
מרגוליס חוגג עם דאבור. "עוד בנוער ראיתי שהוא שחקן מיוחד" (משה חרמון)
 

דאבור נוגע בנקודה המרכזית שצויינה למעלה. היכולת של הכישרון הצעיר באימונים, זאת שקנתה את סוזה וגם את אוסקר שנתנו לו הזדמנויות. הפורטוגלי נתן אף יותר. באותו 3:3 מול פ.צ. באזל, כשסוזה עוד לא הכיר את קבוצתו עד הסוף ורצה לייצר עוד שינוי במשחק, הוא הכניס את מרגוליס. ערן זהבי היה זה שפינה את מקומו.

סוזה גם נתן לו לפתוח במשחק הראשון בווסרמיל באותה העונה מול הפועל באר שבע. הוא שיחק אצלו 361 דקות. באופן מפתיע, שבע פחות מאשר אצל גארסיה. שניהם העדיפו לתת לו לשחק במקרים מסויימים על פני שחקנים שנתפסים בתקשורת כ"באנקר", כמו דור מיכה לדוגמא. העונה נכנס למעגל הזה בשני מחזורי הפתיחה גם עדן בן בסט.

פאולו סוזה וזהבי. ויתר על הכוכב לטובת מרגוליס ב-3:3 מול באזל (רדאד ג´בארה)
סוזה וזהבי. ויתר על הכוכב לטובת מרגוליס ב-3:3 מול באזל (רדאד ג´בארה)
 

"זה תמיד היה ככה שגאל מככב באימונים וכולם שמים לב בכל אימון שהוא שחקן מצוין ושיש לו תכונות שאין להרבה שחקנים בארץ", ממשיך לספר דאבור. "כל אחד רואה בו משהו מיוחד, אז בטח שמאמנים גדולים כמו אוסקר, פאולו ועכשיו פאקו שמו לב שגאל שחקן מצוין כבר בהתחלה שלהם".

מרגוליס עלה לקבוצה הבוגרת כהבטחה גדולה. כזאת שלפעמים יכולה להרוס יותר מאשר לסייע. כך קרה אשתקד כאשר פעולות לא טובות שלו לוו אוטומטית ב'בוז' צורם מהאוהדים חסרי הסבלנות של האלופה. ומרגוליס הוא לא מהשחקנים שייצא בסיום משחק, יתן כותרת מפוצצת ויקנה את אותם אוהדים. הוא את המניות שלו יצטרך לצבור על הדשא. אלא שכרגע, זה עוד לא מתפרץ לו. כמות הכישרון אסטרונומית והנתונים הפיזיים שם, ולמרות הקרדיט, החיבור עדיין לא מושלם.

גאל מרגוליס. סומן מראש ככוכב הכי גדול של שנתון 94 יחד עם אלטמן (יוסי ציפקיס)
מרגוליס. סומן מראש ככוכב הכי גדול של שנתון 94 יחד עם אלטמן (יוסי ציפקיס)
 

"גאל עצור מאוד על הדשא. ויש לו הרבה מזל שבשנתיים האחרונות הגיעו גם סוזה וגם פאקו שהחלטות שלהם לגבי סגל והרכב הם לפי תפיסה משלהם, בלי דף מוכן של מעמד או שכר וזה מאפשר גם לו וגם לשחקנים אחרים להיות בתוכניות של מכבי ת"א", מספר כוכב העבר, אלון חזן, שהיה מאמן נבחרת הנערים בזמן שמרגוליס החל את הפריצה שלו בקבוצה של הצהובים. "עם סגל כמו של מכבי, באיזשהו מקום גאל היה נדחק לאותו מקום שנדחק אליו בן בן יאיר, שגם הוא שחקן מאוד מוכשר. אבל גם כשאתה רואה אותו על המגרש, אתה מרגיש שהוא נותן לך נקודות למה חושבים עליו וגם נקודות לכך שיש פוטנציאל שעוד עצור בתוכו ולא מתפרץ".

חזן נוגע באחד הדברים שלדעתו מרגוליס צריך להמשיך ולשפר לקראת ההמשך: "הוא משחק לדעתי, כצופה מהצד, עם יותר מדי ביקורת עצמית. כל פעולה שלא מצליחה לו הוא מחמיר עם עצמו ואני חושב שהוא צריך להבין שטעויות זה חלק מהמשחק ואז הוא ירגיש יותר משוחרר עם עצמו. זה כמו כדור שמתכנס בתוכו יותר ויותר עם כל מהלך שלא מצליח. הוא צריך להבין את המשחק קצת יותר כי לפעמים הוא משקיע יותר מדי מאמץ במקום שמתיש אותו, במקום לבוא עם יותר כוח למקומות שבהם צריך לקחת החלטה קרה וטובה. אבל יש לו צוות מצוין שילמד אותו את זה ואני מקווה שגם הוא בתוך עצמו ירגיש שהוא עושה את הדבר שהוא הכי אוהב ויקרין את זה. שיהיה יותר שמח ויותר נינוח וזה יסייע לו להשתפר".

אלון חזן: &qout; (GettyImages)
אלון חזן: "אם גאל לא יספק את הסחורה הוא יכול למצוא עצמו בספסל או ביציע"
 

ובכל זאת, אי אפשר להתעלם מהשורה התחתונה. שלושה שמות גדולים - גארסיה, סוזה ואייסטרן החליטו לתת לו את הבמה בתחילת דרכם. אך האם המעבר מהנוער לבוגרים שלקח לשחקן כמו מיכה פחות זמן, הוא זה שכרגע מעקב את הפריצה של מרגוליס?

"המעבר מקבוצת נוער לבוגרים זה באמת מעבר קשה מאוד שאין הרבה שיכולים לעשות אותו ממש חלק. כמעט ואין בכלל", מוסיף דאבור, מהבודדים במכבי שכן הצליח לעשות זאת. "במכבי זה קשה עוד יותר כי תמיד יש שם את השחקנים הכי טובים ותמיד יש תחרות על ההרכב ועל הסגל בכלל, אז בטח שצריך יותר זמן ויותר סבלנות".

פאקו אייסטרן עם ניקולה מיטרוביץ´. נותן הזדמנויות בלי קשר לשם או מעמד (חגי ניזרי)
פאקו עם ניקולה מיטרוביץ´. נותן הזדמנויות בלי קשר לשם או מעמד (חגי ניזרי)
 

העונה הזאת החלה עם רוח שונה באוויר. כשאייסטרן הגיע, מרגוליס לא יצא מההרכב הראשון. עד המשחק נגד הפועל ב"ש. "אני חושב שפאקו הגיע למצב שבו מכבי ת"א נראתה רע מאוד, אז כל דבר שהוא היה עושה היה מתקבל על הדעת", מוסיף חזן. "הוא הגיע ורצה להראות שמי שהוא שחקן או כוכב צריך להוכיח בכל אימון ובכל משחק, והוא גם הפיח רוח חיים חדשה בתוך המערכת, ויכולת לראות הבדל משמעותי בין משחקי המוקדמות באירופה לליגה. הוא הכניס למכבי קצת יותר אקשן. הספסל רותח, היציע, ההרכב. כל אחד שחשב שמעמדו בטוח מבין שאם לא יספק את הסחורה הוא יכול למצוא עצמו בספסל או ביציע ומי שקיבל את הפריבלגיה מכך זה גאל".

"אבל הוא צריך להבין", ממשיך חזן. "לקבל זה מצוין, אבל כדי להחזיק במקום בהרכב הוא צריך לייצר מספרים, בישולים, אירועים, שערים. ליצור יכולת מסוימת ולהביא אותה לכל משחק ולא אחת לכמה זמן, כי השחקנים שמחכים להזדמנות על הספסל ייצרו פורמה ברגע שהם ייכנסו ויהיה קשה להזיז אותם. ואז גאל ייכנס לרוטינה יותר רחבה, שבה יהיה יותר קשה לקבל הזדמנויות ולכן הוא חייב לנצל את ההזדמנות הזאת כדי לקבל קרדיט ולהוכיח שגם שם יותר גדול לא יזיז אותו".

הראיון עם חזן על מרגוליס נערך לפני ארבעת המשחקים האחרונים של הקבוצה. ובלי לדעת, כוכב העבר פגע בול. הקיצוני, שקיבל מקום בהרכב בשני המחזורים הראשונים (55 דקות נגד מכבי פ"ת ו-45 נגד הפועל רעננה) לא הצליח לייצר שערים או בישולים. החברים שעלו מהספסל במקומו, דווקא כן. מיכה למשל, בישל פעמיים בשני המשחקים האלה כאשר עלה כמחליף. פעם אחת גם על חשבונו של מרגוליס. בן בסט, שבקושי מקבל דקות, כבר עם שער ליגה אחד העונה. אצל מרגוליס עמודת הכיבושים והבישולים בליגה מצביעה על 0. וכך, לפחות בשלושת המשחקים האחרונים, הקרדיט של תחילת העונה שהגיע גם במשחקי גביע הטוטו - נעצר.

גאל מרגוליס. היכולת מהאימונים תתפרץ סוף סוף על הדשא? (אתר רשמי מכבי ת&qout;א)
מרגוליס. היכולת מהאימונים תתפרץ סוף סוף על הדשא? (אתר רשמי מכבי ת"א)
 

אחרי המשחק הראשון של העונה שבו פתח מרגוליס, נשאל אייסטרן והשיב באופן כללי על הצעירים כי הוא עדיין לא יודע מה הם יכולים לתת לו לאורך זמן. אז האם חוסר היציבות בין ההרכב ליציע או לספסל יהיה בעוכריו של מרגוליס? "תראה מי השחקן שאנחנו מדברים עליו שאמור להחליפו בתפקיד, מיכה, שהוא צעיר והוכיח את עצמו. נגד רעננה הוא שינה את המשחק עם פעולות יותר עקביות, יותר לעומק, יותר שקטות. אם גאל לא ייקח את ההזדמנות בשתי ידיים הוא ייכנס לסבב הרחב ויצטרך לחשוב גם על מהלך כמו שעשו חברים שלו, לצאת ולקבל דקות משחק בקבוצות אחרות בליגת העל כדי להראות למכבי ת"א שהוא יכול להיות שחקן לגיטימי ולא סתם שחקן בסגל שלה", הוסיף חזן כשנשאל על הכישרון הצהוב.

דאבור מוסיף גם הוא לסיום: "גאל עדיין צעיר ואין לי בכלל ספק שהוא יפרוץ, ובגדול. אני מקווה בשבילו שזאת תהיה העונה שלו, למרות שזה לא קל בצל של כל הכוכבים הגדולים שיש במכבי". אז בינתיים הקרדיט פסק, אבל כולם מסכימים שלמספר 30 בצהוב יש את הכישרון כדי להתפוצץ. הוא רק צריך להתחיל לספק מספרים כדי לייצר לעצמו עקביות. ולפחות בינתיים, יהיה לו קשה יותר לעשות את זה. במכבי מצדם מרגיעים: "מרגוליס הוא כישרון ענק, הוא ילד מוכשר שעובד ונותן הכל באימונים וגם על הדשא. זה עוד ישתלם לו וגם לנו".

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */