יום שני, 06.05.2024 שעה 01:53

סיפורי הספורטאים היהודים בקרקוב מוצגים בווינגייט

תערוכה ראשונה מסוגה מציגה תיעוד נדיר של הספורטאים רבי ההישגים, שרובם מצאו את מותם בשואה. בואו לשמוע את סיפוריהם של אולגה, ליאון, מרילה ויוסף

|
ספורטאים יהודים בקרקוב. סיפוריהם מוצגים בווינגייט
ספורטאים יהודים בקרקוב. סיפוריהם מוצגים בווינגייט

יוסף קלוץ היה שחקן נבחרת פולין ב-1922 ובמשחק שנערך בשטוקהולם נגד נבחרת שבדיה, בו ניצחה פולין את ניצחונה הראשון, הוא הבקיע את השער הראשון אי-פעם של הנבחרת הפולנית.

קלוץ, יליד 1900, שהתחיל את קריירת הכדורגל שלו ביוצ'נקה קרקוב, התפרסם בזכות הביצועים הטכניים המבריקים ומיומנות הבעיטה שלו. בדרך כלל הוא היה זה שבעט את בעיטות העונשין.  בשנת 1941 הוא נרצח ע"י הנאצים בוורשה.

על הישגיו של קלוץ, ושל עשרות ספורטאים יהודים מצטיינים, ניתן ללמוד מתערוכה ראשונה מסוגה, שתיפתח ביום השואה ה-28 באפריל במכון וינגייט. תערוכה המציגה תיעוד נדיר של פעילות הספורט היהודי בקרקוב שבין שתי המלחמות, במסגרתה יוצגו תמונות, קטעי עיתונות מאותה תקופה, תעודות, מסמכים ועוד.

למעלה מ-20 אגודות ספורט יהודיות היו בקרקוב, פולין. בקהילה הקטנה שמנתה בסך הכל 60,000 יהודים, התקיימה פעילות ספורטיבית ענפה, ברמה גבוהה, וכמעט בכל ענפי הספורט: כדורעף, כדור-מים, שחייה, חתירה, שייט, ספורט חורף, ספורט מוטורי, איגרוף, היאבקות, אופניים, טניס, טניס שולחן, התעמלות, אתלטיקה וכמובן כדורגל.

הספורטאים היהודים מקרקוב בלטו במישור הלאומי וייצגו את פולין בקבוצות הלאומיות ובתחרויות ארציות, וזכו לשלל הישגים. על פי הוראות השלטון הגרמנ,י מיום 23 ליולי 1940 נסגרו כל מועדוני הספורט היהודיים ורכושם נתפס והוחרם על ידי שלטונות הכיבוש. רוב הספורטאים היהודיים של קרקוב מצאו את מותם בשואה.

הספורטאים היהודים בקרקוב (ONE)
הספורטאים היהודים בקרקוב
 

את התערוכה ערכו והפיקו במוזיאון ההיסטורי של קרקוב, שם הוצגה במשך מספר חודשים בשנת 2012. יוזמת ומפיקת התערוכה היא לילי הבר, יו"ר ארגון יוצאי קרקוב בישראל.

בין אגודות הספורט יהודיות היו שתי אגודות גדולות: מכבי (הציונית) ויוצ'נקה (הבונד), אבל היו גם נוספות: החשמונאי, מלודושץ (נעורים), אדריה, אמטוזי (חובבים), בר-כוכבא, דרור, גבורה, גדעון, כוכב, הגיבור, הכדור, הכוח, יהודה, קדימה, אוריינט, הפועל, הכוח ועוד. להוראת השואה בישראל ראוי להוסיף פרק חשוב ומיוחד זה על חיי צעירים יהודיים, שאפתנים ומצטיינים בתחומי הספורט.

אירוע פתיחת התערוכה יתקיים ביום הזיכרון לשואה כ"ח בניסן תשע"ד, ה-28 לאפריל 2014 בשעה 10:00 בבוקר, ויכלול טקס התייחדות עם קהילת יהודי קרקוב שנספו בשואה. התערוכה פתוחה לקהל הרחב עד ה-10 במאי (בין השעות 08:00-17:00, ביום שישי בין השעות 08:00-13:00). מיקום התערוכה: בגשר שבין אולם הרשטריט לבין המכללה האקדמית במכון וינגייט.

אסור לפספס
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
נגןהיתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
היתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */