יום שני, 06.05.2024 שעה 14:30
עומרי זינגר

עשר המכות של הספורט

דעה: אוליגרכים, אלימות, סמים, נבחרת ישראל, פיפ"א, שופטי רחבה, פיסטוריוס ואצטדיון ר"ג הורסים את המשחק שכולנו אוהבים. פסח אלטרנטיבי

חג הפסח נמצא בעיצומו. המשפחות מתאחדות, הבתים מוארים ושירי החג נשמעים בכל רחבי ארצנו הקטנטונת. בחג הפסח, כידוע לכולם, היו עשר מכות אותם הטיל אלוהים על פרעה והמצרים. לכבוד החג, יצאנו לבדוק את עשר המכות של עולם הספורט.

1. הכסף הרס את הכדורגל
בעשור האחרון היינו עדים למספר מהפכות בקבוצות ברחבי העולם. השינוי הגדול שהתרחש והפך מועדון בינוני למועדון פאר, הוא כמובן הכסף הגדול שנכנס לעולם הכדורגל, ושינה את חוקי המשחק. בשנת 2003, היינו עדים לראשונה לתופעה, שלימים תשנה את פני הכדורגל העולמי. האוליגרך הרוסי, רומן אברמוביץ', רכש את צ'לסי ומיד השינוי הגדול ניכר בקבוצה. בתוך זמן קצר (ומאות מיליוני דולרים) צ'לסי החביבה הפכה לאחת מאריות הכדורגל האנגלי והאירופי בכלל. הבלוז זכו כבר בשלוש אליפויות באנגליה, הגיעו פעמיים לגמר ליגת האלופות ואף זכו להניף לראשונה בתולדות המועדון את הגביע עם האוזניים הגדולות.

אברמוביץ´ (GettyImages)
אברמוביץ'. התחיל את המגפה (GettyImages)
 

בחלוף השנים היינו עדים לעוד מספר "הפיכות" שהתרחשו ברחבי אירופה, כשפאריס סן ז'רמן ומונאקו הצרפתיות הן הדוגמאות הטריות ביותר. קבוצה נוספת שהפכה את פניה בשנים האחרונות היא כמובן מנצ'סטר סיטי, שנרכשה בקיץ 2008 על ידי קבוצת משקיעים מאיחוד האמירויות ומאז מטילה איימה על הצמרת האנגלית. הכסף הפך את המשחק הטהור שכולנו אוהבים לטרנד חולף שבו הכל יכול לקרות.

2. מות הרומנטיקה
אם עסקנו בכסף הגדול ובמהפכים שהתרחשו במספר מועדונים באירופה, לא נתעלם כמובן מהגזרה הנוספת שעולם הכדורגל המודרני חווה: איבוד הזהות, לסמל הקבוצה כבר אין משמעות מיוחדת. לאורך כל ההיסטוריה של הכדורגל, שחקנים גדולים בקבוצותיהם ומנהיגים אמיתיים הובילו את אלפי האוהדים ליצירת אהבה משותפת למועדון. מי מאיתנו לא חושב על אבי נמני, מיד אחרי שנגיד את השם מכבי תל אביב? כמו נמני במכבי, גם בעולם היו מספר סמלים גדולים במיוחד שסימלו יותר מהכל את פני המועדון.

נמני (יניב גונן)
נמני. פעם היו סמלים (יניב גונן)
 

ב-26 ביוני 2010, הסמל הגדול ביותר של ריאל מדריד, ראול, אולץ לעזוב את הקבוצה ולפנות מקום לעוד שכיר חרב נוצץ. להצלחת המועדון לפעמיים מהלך כזה עוזר, אך הלב שלנו, האוהדים, נשבר לחלוטין. רק לאחרונה שני שחקני בורוסיה דורטמונד החליטו לנטוש את המועדון שבנה אותם ולעבור ליריבה הגדולה ביותר בגרמניה, באיירן מינכן והוכיחו שוב שהכסף הגדול גבר על משמעות הסמל, חשיבות המועדון ונאמנות הקהל.

3. הכוכבים הגדולים שיחמיצו את המונדיאל הקרוב
ארבע שנים שעולם הספורט מחכה למונדיאל שיחל בעוד מספר חודשים בברזיל. חגיגת הכדורגל הגדולה ביותר בתבל תוצג הפעם בארץ הסמבה ובאחת מהמדינות החשובות ביותר להתפתחות הענף לאורך השנים. ומאירוע כל כך גדול וכל כך מרתק, מצופה כמובן להצגה הגדולה מכולם.

במונדיאל הקרוב מספר גדול, אולי גדול מדי של כוכבים יחסרו לנו כשנצפה באירוע. רדמאל פלאקו הקולומביאני הנהדר, אילקאי גונדוגאן הגרמני הצעיר וסמי חדירה גם כן מנבחרת גרמניה, תיאו וולקוט וג'יי רודריגס האנגלים וקווין סטרוטמן ההולנדי הם רק חלק מהכוכבים שפצועים ויחסרו לנו בחגיגה הגדולה. וזה עוד בלי להזכיר את אלו שלא העפילו אליו בכלל, כמו זלאטן איברהימוביץ' משבדיה או גארת' בייל מנבחרת וויילס.

גונדוגאן (רויטרס)
גונדוגאן (רויטרס)
 

4. סמים
הספורט, בכל ענפיו, צריך להיות נקי מפוליטיקה וממזיקים כאלו ואחרים. בעיית השימוש של הספורטאים בסמי מרץ בפרט ובסמים בכלל היא עוד דוגמה "נהדרת" להרס הספורט. בכל אולימפיאדה מדווח על מספר ספורטאים אשר נתפסו עם החומרים האסורים בדמם. עולם השחייה היה בהלם כשגילה שהספורטאי המחזיק בכמות מדליות הגדולה ביותר בהיסטוריה של המשחקים האולימפיים, מייקל פלפס האמריקאי נתפס מתועד משתמש במריחואנה וכמובן ההתרסקות המפורסמת מכולם של רוכב האופניים לאנס ארמסטרונג. ארמסטרונג, שזכה שבע פעמים ברציפות בטור דה פראנס היוקרתי, קבע שיא היסטורי וגרם לכל העולם להתאהב בו, הודה לאחר מספר שנים כי השתמש בסמים וכל הישגיו המדהימים נשללו ממנו וקבעו סוף עצוב מאוד לסיפור שבעבר היה פשוט מושלם.

לאנס ארמסטרונג (GettyImages)
לאנס ארמסטרונג (GettyImages)
 

5. אלימות
כמו מכת הסמים בספורט, גם צרת האלימות הרבה שעוטפת את הספורט הישראלי והעולמי כאחד, היא מכה גדולה וכואבת. רק בשבוע האחרון היינו עדים לשני אירועים מצערים בהם שחקן מכבי חיפה, טאלב טוואטחה, זרק את משענת רכבו לעבר אוהדי קבוצתו, לאחר שאלה, היו עסוקים בלקלל את המגן הצעיר ללא הפסקה. המקרה השני בו סנטר מכבי ת"א, סופו, עלה ליציע של אוהדי הפועל ת"א במטרה לתפוס וסביר להניח שגם להעניש את אוהד האדומים שהיה עסוק בקללות משפילות עבור משפחתו של היווני. אין צדיקים באלימות. גם האוהדים הנוגעים בדבר אשמים בהתנהגות שגובלת בבושה וגם הספורטאים המקצוענים עצמם שלא ידעו להשתלט על יצר הרע ובעיקר על עצמם. באלימות, אף אחד לא ינצח. לא האוהד ולא השחקן, לא המוכה ולא המכה. כדי שהספורט שלנו יוכל באמת להפוך לחלק מהתרבות הישראלית, צריך להוקיע את התופעה המכוערת ויפה שעה אחת קודם.

בלאגן ביציע (משה חרמון)
בלאגן ביציע (משה חרמון)
 

6. נבחרת ישראל
אין במדינת ישראל אוהד כדורגל אחד שלא אמר בעבר את המשפט הבא: "איך לא עלינו?" או "שוב לא עלינו".  נבחרת ישראל שוב הבטיחה הרים וגבעות ובפועל, רשמה עוד כישלון כואב בדרך לצפייה מהבית בטורניר הגדול הבא. הקהל הישראלי צמא לכדורגל משובח, במיוחד אחרי חגיגת היורו הנהדר שזכינו לראות בקיץ הקודם. את הכדורגל הזה, כולנו רוצים לראות בראש ובראשונה מהנבחרת שמייצגת את המדינה. עוד קמפיין החל, עוד פעם התמלאנו תקוות שאולי, אולי הפעם זה יקרה (ואחרי 44 שנים באמת שגם לנו מגיע) אבל שוב נותרנו מאוכזבים בשריקת הסיום. לפני תחילתו של קמפיין יורו 2016, נותר לנו רק לקוות שאולי הפעם זה אכן יקרה ואת מכת הנבחרת, לא נצטרך לרשום בסוף הקמפיין הבא.

אלי גוטמן (רדאד ג´בארה)
אלי גוטמן (רדאד ג´בארה)
 

7. אוסקר פיסטוריוס
האצן קטוע הרגליים, שייצג את דרום אפריקה במשחקים האולימפיים, ריגש את כולנו כשהתמודד גם במשחקים האולימפיים וגם במשחקים הפראלימפיים של לונדון 2012. פיסטוריוס נכנס להיסטוריה וייזכר לנצח כספורטאי הראשון ללא שתי רגליים שהשתף במשחקים האולימפים. אגב, במשחקים הפראלימפיים הוא זכה בשלוש מדליות עבור מדינתו. הסיפור המרגש קיבל ב-14 בפברואר 2013, תפנית מחרידה. הדרום אפריקאי ירה בחברתו, ריבה סטינקאמפ והואשם ברצח. המשפט מתנהל בימים אלו וגזר הדין טרם נפסק, אך כבר עכשיו ברור כי פיסטוריוס לעולם לא יזכה בסיפור התהילה שמגיע לו, אלא ייזכר בגלל מעשיו הקשים. סיפורו של פיסטוריוס הוא מכה קשה לעולם הספורט.

אוסקר פיסטוריוס (רויטרס)
אוסקר פיסטוריוס (רויטרס)
 

8. אצטדיון רמת גן
אין אוהד כדורגל שהגיע בפעם הראשונה בחייו לאצטדיון הלאומי של מדינתנו ולא חשב לעצמו תוך מספר שניות: זה האצטדיון הלאומי שלנו? המגרש הישן שעומד ברמת גן כבר למעלה מ-60 שנה, לא מתאים יותר לארח משחק כדורגל. היציעים המרוחקים, זויות הראייה, המרחק הגדול מהדשא, חוסר תחושת החום שהקהל מעניק, שירותים מתפרקים ומדרגות סדוקות הם רק חלק מהבעיות הקיימות במגרש. בשנים האחרונות הקהל המקומי נהנה ממספר מגרשים איכותיים שנבנו בכל רחבי הארץ, אבל דווקא את האצטדיון הלאומי, דווקא את "הבית" של הנבחרת לא מצילים. אצטדיון לאומי אמור להיות מבצרה הקבוע והבטוח של הנבחרת, בטח כשאנחנו לא בדיוק חלק מאריות עולם הכדורגל. לאצטדיון הזקן ברמת גן יש רק פתרון אחד: הריסה ובנייה מחודשת. כי לכדורגל הוא לא ראוי ממזמן.

אצטדיון ר&qout;ג ריק (חגי ניזרי)
אצטדיון ר"ג ריק (חגי ניזרי)
 

9. שופטי רחבה
במה הם תורמים? איך הם עוזרים למנוע טעויות שיפוט? לא ברור. מישל פלאטיני נגד הכנסה של עזרים טכנולוגים ובעד תוספת של כוח אדם. הצרפתי, שהיה שחקן ענק אבל מתברר כפולטיקאי קטן מאוד, לא מעוניין בטכנולוגיית קו השער שעובדת בצורה נהדרת באנגליה ותהיה גם במונדיאל. במקום זאת, הוא הוסיף שופט רחבה על יד כל שער שלא תורם ולא עוזר לשופט.

שופט הרחבה משקיף (יניב גונן)
שופט הרחבה משקיף (יניב גונן)
 

10. פיפ"א
ובהמשך ישיר לאופ"א - ספ בלאטר עומד בראש ארגון מושחת ומסואב שמזיק לכדורגל. השערורייה הראשית - ההחלטה להעניק לקטאר את המונדיאל ב-2022. מנגנון הכספים המשומן מאסיה מתחיל להיחשף ואל תתפלאו אם מדינה עשירה נוספת תארח ב-2026.

הכתוב הינו טור דעה

אסור לפספס
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
נגןהיתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
היתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים