יום שבת, 27.04.2024 שעה 07:39
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

עימות חזיתי: פאולו סוזה ואריק בנאדו נפגשים

האחד בן 43, השני בן 39 וכבר הם מובילים את המועדונים הגדולים בישראל למאבק על התואר. הפורטוגלי חיסל את בנאדו במשחק העונה הראשון בק. אליעזר

|
אריק בנאדו ופאולו סוזה. ראש בראש
אריק בנאדו ופאולו סוזה. ראש בראש

מכבי חיפה תארח את מכבי ת"א הערב (שני) ב-21:00 בקריית אליעזר למה שנקרא משחק העונה. הצהובים שלא איבדו נקודות עד כה בליגה, רוצים לחזור עם ניצחון מהכרמל לאחר שלא עשו זאת למעלה מתשע שנים. מנגד הירוקים לא רוצים להיסחף למסלול ההפסדים ולרשום הפבד שלישי ברציפות.  

לשני המועדונים הגדולים בישראל, עומדים על הקווים מאמנים אשר דומים מאוד מצד אחד, ושונים מאוד מצד שני. המכנה המשותף הבסיסי של שניהם, הוא שזאת העונה הראשונה שהם פותחים בליגת העל. אמנם לבנאדו זוהי כבר עונה שנייה בחיפה אך אסור לשכוח שלא הוא פתח עונה שעברה על הקווים.

לפני המפגש המרתק של השחקנים האיכותיים ביותר בישראל, הגיע הזמן שנכיר את המאמנים לעומק.

מיהו באמת פאולו סוזה? 
בגיל 35 ואחרי קריירה מפוארת שכללה זכייה בק-טוב-בק בליגת האלופות, החליט כוכב העבר שהוא רוצה לחזור לכדורגל וקיבל על עצמו את המשימה המעניינת, מאמן נבחרת פורטוגל מתחת לגיל 16.

במשך שלוש שנים, אימן את נבחרת הנערים הפורטוגלית, די בהצלחה, עד אשר קיבל מינוי יוקרתי לא פחות - עוזרו של קרלוס קירוש בנבחרת פורטוגל הבוגרת. השניים הדריכו את הנבחרת הפורטוגלית ביורו 2008 אך לאחר הכישלון בטורניר, הצוות המקצועי כולו הוחלף והמאמן של מכבי תל אביב החל את קריירת האימון שלו בחו"ל.

הנה זה בא: קליפ חימום למשחק העונה

תחילה, לקח על עצמו את התפקיד ב-ק.פ.ר, נדד משם לסוונסי, לסטר סיטי ומשם לוידואטאון ההונגרית. בכל מקום בו עבר, הוגדר סוזה כטקטיקן גדול. ככזה שמעמיד את הקבוצות שלו בצורה מופתית על כר הדשא, אבל לרובן היה מחנה משותף אחד - חלק קדמי שלא מצליח לתרגם את המצבים לשערים.

פאולו סוזה (יניב גונן)
פאולו סוזה. זכה בק-טוב-בק בליגת האלופות (יניב גונן)
 

אמרו שאולי לא היו לו את הכלים הנכונים, אולם, במכבי שלו אנחנו מתחילים להבין על מה דיברו. שלושה שערים כבשה הקבוצה בשני מחזורי הפתיחה של העונה, שניים מול עכו ואחד מול בני יהודה. באירופה כבשה מכבי שבעה שערים בחמישה משחקים (4 מול ג'יור, 3 מול באזל) ועלתה לשלב הבתים של הליגה האירופית בלי לשחק. 

אישיות תקשורתית: מסיבת העיתונאים לאחר המשחק מול אפואל ניקוסיה ביום חמישי האחרון הייתה משהו שונה מאז הגיע פאולו סוזה לישראל. המאמן שבדרך כלל פותח את דבריו מול העיתונאים לאחר משחקים עם דיקלומים מוכנים מראש, שואל את עצמו שאלות ועונה עליהן, התיישב מול כלי התקשורת והיה סגור. התשובות היו קצרות. 'כן, לא', 'מסכים, לא מסכים', 'גאה בשחקנים שלי, מרוצה מההרכב שלי'. 

פאולו סוזה (יוסי ציפקיס)
סוזה. נופל בפאסון מול אוסקר (יוסי ציפקיס)
 

הפורטוגלי שמגיע חד ומוכן לכל הופעה מול המצלמה, נראה אחרת. מעורער יותר. המשחק השפיע עליו. אם מחפשים לעשות השוואות לאוסקר גארסיה, וזאת הרי מטרתה של הכתבה הזאת, לפחות בשמירה על הפאסון - סוזה נופל.

כשהמאמן הספרדי היה מגיע אחרי הפסדים, ניצחונות או תוצאות תיקו, לא משנה כמה מאושר היה רגע לפני כן על הקווים, או מאוכזב מהחניכים שלו, תמיד קיבלנו את אותו האוסקר. 'סקנד ח'אלף' המוכר והטוב, 'אליפות לוקחים במאי', 'הפסד אחד לא יוציא אותנו מהדרך שלנו'. אצל סוזה הדבר שונה. הוא הרבה יותר בתוך המשחק, הרבה יותר אמוציונלי. נסחף אחרי הרגשות שלו, לטוב ולרע.

מי אתה בנאדו?
את קריירת האימון של אריק בנאדו ניתן לחלק בשלב זה למספר חלקים. בתקופה של פחות משנתיים, המאמן עבר את המסלול הבא: חבר בצוות המקצועי של אלישע לוי במשך חצי עונה, מאמן ראשי בקבוצת הנוער בתשעה מחזורים בתחילת העונה שעברה (השיג תשעה ניצחונות) ועד קבלת שרביט האימון מידיו של ראובן עטר.

אריק בנאדו (שי לוי)
בנאדו. אחרי 9 מחזורים בלבד הפך למאמן הבוגרים של חיפה (שי לוי)
 

בנאדו, בניגוד לכל התחזיות, לקח את הקבוצה בשנה שעברה מהמקום הלפני אחרון בטבלה עד למקום השני בסיומה של אותה עונה, דבר שהבטיח לחיפה את הכרטיס לאירופה אחרי הפוגה של שנה. את העונה הנוכחית פתח בנאדו כמאמן ראשי עם צוות חדש משלו.

עוד קודם, בנאדו לקח מספר החלטות כמו שחרור מהסגל מספר גדול של שחקנים ובראשם וויאם עמאשה, וצירוף ארבעה שחקני רכש בלבד. הפתיחה כמאמן הייתה חלומית. חיפה בשלב המוקדמות תחת בנאדו, השיגה חמישה ניצחונות ותיקו אחד עם יחס שערים מדהים של 1:19.

אישיות תקשורתית: בנאדו שקט מאד ויודע להתנסח היטב בתקשורת גם אחרי שהקבוצה שלו מועדת. אחרי שזכה במספר ניצחונות באירופה, בנאדו לא יצא מגדרו ושמר על איזון מתוך ידיעה שבסופו של דבר מבחן התוצאה ייקבע רק על פי הדרך ולא על פי ניצחון אחד מזהיר או הפסד כזה או אחר.

אריק בנאדו (חגי ניזרי)
בנאדו. לא נותן עדיפות לעיתונאים (חגי ניזרי)
 

בתקשורת יש קונצנזוס מול בנאדו ששומר על קשר עם העתונאים ויודע להעיר ולכבד כל אחד מהם. המאמן הירוק לעולם לא ייתן עדיפות לעיתונאי כזה או אחר וישאף שכל דבר ייצא בצורה מסודרת מתוך המועדון, דבר המונע אנטי של כלי תקשורת כזה או אחר נגד המאמן.

על טקטיקה, צורת משחק, ניהול משחק וחילופים
פאולו סוזה
לקראת חיפה, זאת הנקודה המרכזית ביותר. הגנתית, מכבי נראית יציבה מאוד בדיוק כמו בעונה שעברה, אבל משהו קרה למשחק ההתקפה. הכדורים פחות נכנסים. אז האם הסגנון השתנה? שחקן ומאמן העבר, וכיום מנהל מחלקת הנוער של בית"ר טוברוק ופרשן הכדורגל, זאביק זלצר, לא מסכים עם הקביעה הזאת.

"אני לא רואה שינוי, כל מאמן מגיע עם רעיונות חדשים אבל אני רואה שמכבי קבוצה מאומנת, מסודרת, השחקנים יודעים מה הם צריכים לעשות ואיך את הדברים. יש תקופות פחות טובות ויותר טובות, במיוחד לשחקנים בולטים שבסופו של דבר הם חלון הראווה של הקבוצה או הסימן היכר שלה, אבל בסה"כ מבחינה קבוצתית אני רואה את מכבי כקבוצה מאוד מאוד מסודרת ומאומנת", אמר זלצר.

אימון מכבי ת&qout;א (יניב גונן)
אימון מכבי. סוזה לא שינה את השיטה של אוסקר (יניב גונן)
 

סוזה מאידך, סופג ביקורת רבה על החילופים שלו ובחירת ה-11. גם בנושא הזה זלצר הולך עם הפורטוגלי: "נגד באזל הוא ראה את המצב, את הנפילה, עבר לשחק עם שלושה שחקני הגנה ועשה חילופים נכונים. יש כאלו שיגידו שזה מזל אבל זה לא מזל, הוא חי את הקבוצה ומכיר את השחקנים. הוא באימונים, רואה את השחקנים ותמיד יבואו כאלו שיגידו למה זה משחק ולמה ההוא לא".

"מנהל מחלקת הנוער של טוברוק ממשיך: "הוא נמצא שם ויודע בדיוק מי מתאים ומי לא. אני חושב שמבחינת עמידה על המגרש, כל שחקן יודע מה הוא צריך לבצע ואיך. והם עומדים יפה על המגרש. גם אני חושב שדור מיכה שחקן מעולה שצריך לשחק כל הזמן, אבל בשביל זה יש מאמן שמכיר אותו ויודע איך ומתי להשתמש בו".

אז מה אפשר להגיד על סוזה מבחינת ניהול המשחק והטקטיקה שלו? "לא ראיתי את האימונים שלו, אבל התרשמתי מכך שהוא מעורב מאוד במשחק", הוסיף זלצר. "הוא חי אותו, ואתה רואה את זה תוך כדי. אני חושב שלפחות על פי ההתרשמות שלי, הוא מאוד מאוד דומיננטי, ואני אישית התרשמתי גם מזה שהוא בא למשחק הנוער של מכבי, יושב, מסתכל, מתעניין ושואל. מבחינתי אני מאוד מתרשם ממנו לטובה מבחינת כל הדברים החיצוניים".

פאולו סוזה (חגי ניזרי)
סוזה. מאוד דומיננטי וחי את המשחק (חגי ניזרי)
 

חשוב לציין שמבחינה טקטית, סוזה לא שינה דבר במכבי. המערך של אוסקר נשמר וגם הדבר המרכזי שהיה לרועץ עבור הספרדי - המגנים שלא תוקפים. אשתקד היו אלו שרן ייני ויואב זיו, העונה זיו התחלף במאנה שבינתיים התקפית לא סיפק את הסחורה יותר מדי ובכל מקרה לא ישחק ביום שני.

אריק בנאדו
למרות שלא צבר ניסיון רב כמאמן, בנאדו כל הזמן מנסה להשתדרג וללמוד תוך כדי תנועה. המאמן הצעיר החליט בתקופה קצרה לשנות את מערך הצוות המקצועי. בדומה למכבי ת"א, לחיפה יש שני מאמני כושר ושני עוזרי מאמן, האחד פטרסיו סייג, סקאוט שבין היתר אוסף נתונים על היריבות, והשני, אורי אוזן שנחשב ליד ימינו של בנאדו.

לטענת השחקנים, האימונים ברמה מאד גבוהה: "שחקן אצלנו לא מגיע לעולם עייף לאימון בגלל שיום לפני עבר אימון מפרך. הכל מתוכנן. להבדיל ממאמנים אחרים שהרגו אותנו באימונים, בנאדו יודע היטב מתי להעלות ולהוריד את העומס וזו גם הסיבה שפחות רואים השנה פציעות". אמר אחד השחקנים.

אריק בנאדו ואורי אוזן(ראובן כהן, האתר הרשמי)
אריק בנאדו ואורי אוזן (ראובן כהן, האתר הרשמי)
 

מערך הנושא הגופני השתדרג מאד. מעבר לרמת האימונים, בנאדו מרבה לקיים ישיבות צוות תוך החלפת דעות לפני כל אימון. על מנת שהקצב יגבר בבאימונים, דואגים להפעיל את הממטרות ולהשקות את הדשא.

בנאדו מקפיד להתייחס ליריבות עד לפרטים הכי קטנים. השחקנים צופים בקטעי וידאו של היריבה ומנתחים את היריב. באירופה, השחקנים מקבלים מבעוד מועד על לוח המודעות את הפרטים על כל שחקן ושחקן, כולל שם ותפקיד. המדיניות של בנאדו באסיפות, היא לחזור על עשרה משפטים וכללי משחק שאותם הוא מחדד שוב ושוב.

המשפט הכי חשוב שבנאדו מקפיד להעביר לשחקנים הוא: "לא משנה מה יקרה ואיך יתפתח המשחק, לא נזניח את עקרונות המשחק שלנו גם אם נוביל 0:4 וגם אם נהיה בפיגור של שלושה שערים". שיטת המשחק 4-3-3 עם קשר אחורי אחד. מדובר בשיטת משחק שנהוגה בעיקר אצל ברצלונה ולאחרונה גם אצל באיירן מינכן. בנאדו מקפיד לראות את שתי הקבוצות האלו על שיטתן כמודל חיקוי לקבוצה שלו.

אריק בנאדו (יניב גונן)
אריק בנאדו. אוהב לשחק כמו ברצלונה ובאיירן מינכן (יניב גונן)
 

מאמן כדורגל נמדד בדר"כ ביכולת שלו לזהות תוך כדי משחק אילו שינויים יש לעשות ולערוך חילופים בהתאם. לזכותו של בנאדו יאמר שהוא לא בא עם חילופים מהבית ושכל שחקן מקבל את ההזדמנות שלו. בשנה שעברה, בנאדו הצליח מאד בחילופים, שעשו בסופו של דבר את ההבדל והחזירו את כוח ההרתעה לקבוצה.

השנה, יצא צירוף מקרים די נדיר שבשני ההפסדים לאשדוד ולאלקמאר, בנאדו ערך מספר חילופים שבשלושה מהם קרה שדקה אחרי שיניב קטן ואלון תורג'מן נכנסו למגרש, חיפה ספגה. אגב, מול ק"ש למשל, היה סיפור שונה. בנאדו הכניס את גוסטבו בוקולי כמחליף וחניכיו עשו מהפך בדרך לניצחון.

דבר השחקנים והתמודדות עם לחצים
פאולו סוזה
בהזדמנויות המעטות שיש לתקשורת אפשרות לשמוע משחקני הקבוצה על סוזה, חוזרים אותם המוטיבים: "סוזה הרבה יותר חי את המשחק, עם תשוקה, מעורב הרבה יותר, משוחח הרבה עם השחקנים". על הדברים האלו חתומים ראדה פריצה וגם חסן אבו זייד, שעזב לאחרונה לרמה"ש.

שחקני מכבי מספרים כי מהבחינה הזאת, סוזה הוא ההיפך המוחלט. "הוא מדבר המון עם השחקנים, עושה הרבה שיחות אישיות, הרבה אסיפות טקטיות ארוכות. הוא חי את הקבוצה. אצל אוסקר, חואן טוריחו ורובן מרטינס היו אחראים לצד הזה. אצל סוזה זה רק הוא, בנושא הזה הצוות שלו פחות דומיננטי".

פאולו סוזה (ONE)
פאולו סוזה. עושה הרבה שיחות אישיות עם השחקנים (האתר הרשמי)
 

וזה הזמן לחזור להתחלה. אוסקר לא היה מושפע מלחצים או תוצאות מאכזבות. הפוך מאיך שראינו את סוזה ביום חמישי. עכשיו, במשחק כל-כך חשוב לאוהדי הקבוצה שעד כה נותנים למאמן גב למעט בודדים שהגיבו בבוז לחילופים שלו מול בני יהודה, ובמשחק כה חשוב גם עבור הקבוצה שלא ניצחה כמעט עשר שנים את מכבי חיפה בקריית אליעזר, יגיע עוד אחד מהמבחנים הגדולים של סוזה.

האם הוא באמת מתאים להוביל את מכבי לאליפות שנייה ברציפות, המטרה שהוא בעצמו הצהיר עלייה לפני אפואל ניקוסיה. אם שואלים את ג'ורדי קרויף, אז כן. המנהל הספורטיבי בטוח שהגיע לכאן מאמן ברמה אחרת. כזה, שבדיוק כמו אוסקר, עוד לא היה כאן ולא בטוח שיהיה שוב. העניין הוא שגם אוסקר לא הצליח לנצח בקריית אליעזר. למרות אליפות, למרות 16 הפרש. הגם אתה סוזה?

אריק בנאדו
על פי עדות השחקנים ובעלי תפקידים במועדון, בנאדו קרוב מאד לשחקנים מבחינה אנושית וקשוב לכל בעיה שצצה עם כל אחד מהם. המאמן הירוק הוא מיזוג של מספר מאמנים תחתם עבד, ובראשם אברם גרנט.

במקרה של חוסר הצלחה, בנאדו לעולם לא ישליך את האשמה על שחקן כזה או אחר ובכל הזדמנות מקפיד לשמור על כבוד חניכיו. אחד השחקנים: "בנאדו מאד שקוף. אם לאחד השחקנים מפריע משהו, הוא לא מהסס לדבר עם השחקן בארבע עיינים. בגלל שבנאדו היה עד לפני שנתיים שחקן פעיל, הוא רגיש מאד לצרכים של השחקנים בתוך ומחוץ למגרש. בנאדו, תמיד אומר את האמת לשחקנים, מכבד אותנו ומדבר אליינו בגובה העיינים".

אריק בנאדו (עמית מצפה)
בנאדו. מסתכל לשחקנים בגובה העיניים (עמית מצפה)
 

לפי שעה, נראה שבקרב השחקנים יש כבוד גדול למאמן הצעיר וחדר ההלבשה שומר לו אמונים. יש לו שקט נפשי ואינו יוצא מכליו. את בנאדו קשה לראות מאבד שליטה, צועק ומשתולל גם בתקופה פחות טובה. לפי השחקנים, הרוגע שבנאדו מקרין עליהם, מחלחל אצל כל אחד מהם, דבר שמונע דיבורים ולחץ מיותר גם אחרי הפסדים מתוך ידיעה שניתן לתקן במשחק הבא את הטעון שיפור מבלי להיכנס לסחרור מערכות.

אלון חזן, פעם שחקן מצליח בחיפה והיום בין היתר פרשן כדורגל אמר: "אני חושב שאת אריק בנאדו כמאמן יהיה נכון לנתח כהצלחה או ככישלון רק אחרי שלוש ארבע שנות אימון ולא אחרי שנה אחת בה הוא עומד בראש הצוות המקצועי. בנאדו הצליח בדרכו בשנה שעברה להביא את חיפה למקום השני אחרי שהקבוצה נקלעה למצב לא נעים בתחתית הליגה. יש לו את כל הכלים כדי להיות מאמן טוב, אבל צריך לקחת בחשבון שבדרך יהיו עוד טעויות כמו שקרה בהפסד לאשדוד, כאשר החליט לתת למספר שחקנים מנוחה ולעשות רוטציה".

"בנאדו עוד יטעה כמו שמאמנים גדולים ממנו טעו. השידוך בינו ובין המועדון יכול להצליח ולהיות למספר שנים. מכבי חיפה, כמועדון, שואף תמיד להיות במקום הראשון ולא במקום השני המכובד. אריק נקלע למצב שבשנים האלה מכבי ת"א מאד דומיננטית, ותמיד תהיה בסביבה בכל מה שקשור לתארים. השאלה מהי מידת הסבלנות של המועדון בכל מה שנוגע להשגת התואר. אני מקווה שבנאדו יצליח כמה שיותר מהר להשיג גם תארים במועדון" הוסיף חזן.

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */