יום שני, 06.05.2024 שעה 09:01

לקראת מרתון טבריה: על אסטרטגיות ומכתיבי קצב

פסיכולוג הספורט, ליאור זך מאור, טוען שכדי להגיע להישג יש צורך באדם שיכתיב את הקצב בריצה עבורנו. על האנשים שעושים זאת וגם כמה טיפים לריצה

|
מרתון טבריה. כמה טיפים לרצים (משה חרמון)
מרתון טבריה. כמה טיפים לרצים (משה חרמון)

מרתון טבריה ייערך מחר (חמישי) ולקראת האירוע, הכין פסיכולוג הספורט והיועץ המנטלי, ליאור זך מאור, כמה נתונים ואסטרטגיות ריצה שנוהגים ספורטאים לסגל לעצמם. מרבית המשתתפים במירוצים מתחרים בעיקר נגד עצמם ומטרתם הראשונית היא בראש ובראשונה לסיים את המרחק.

לא פשוט להשתתף באירוע ולשחזר את הביצועים מהאימונים, כי בדרך כלל באימונים לא מגיעים למרחק של התחרות בגלל העומס שנוצר על הגוף. בנוסף, קצב הריצה בעייתי, כי אנחנו משווים את עצמנו לאחרים המשתתפים במירוץ. התחרות עשויה לסייע לנו לדחוף את עצמנו למאמץ מיוחד. אבל איך זה יכול להיות שגורמים סביבתיים גורמים לנו להוציא מעצמנו יותר? עובדה.

הגוף הוא מכונה עם כמות משאבים מוגבלת, אבל המוח קובע באיזו כמות של משאבים נשתמש בכל רגע. בעייה שעלולה להיווצר היא למשל פתיחה בקצב מהיר מדי עבורנו. פתיחה מהירה מדי עלולה להכניס את הגוף למצב דחק. הגוף משתמש במאגר מוגבל של סוכרים זמינים שמבוזבז מוקדם במירוץ. במקרה כזה, החלק השני יהיה איטי ומאכזב.

כשפותחים מירוץ מהר מדי, עלולים להיות במצב של חוסר מחשבה על המשך הריצה ובמצב אופורי מדי. בשני המצבים, ההתרגשות גורמת לרץ להפסיק לקבל החלטות. לכן ראוי לפתוח בקצב שקול ואיטי מהממוצע המתוכנן. אסטרטגיה אחת היא Even Split - ריצה בקצב זהה במשך כל המירוץ, עם סטיות קנות. השנייה היא Negative Split - החצי השני מהיר יותר מהחצי הראשון במירוץ. כדי לדבוק באחת האסטרטגיות האלה יש צורך בהמון ניסיון ואופי, וגם לתת לסביבה להשפיע לחיוב בלבד. לא פשוט. זה לא פשוט, כי תמיד קל לפרוש באמצע והפסקת הכאב נמצאת תמיד מעבר לפינה.

רצי מרתון. לא לפתוח מהר מדי (משה חרמון)
רצי מרתון. לא לפתוח מהר מדי (משה חרמון)
 

כדי להגיע להישג מיטבי במירוץ הבא יש צורך באדם שיכתיב עבורי את הקצב. מכתיב הקצב ישיג שתי מטרות עבור אלו שמאחוריו: הוא ידאג להיצמד לתוכנית הריצה שלנו ולקצבי המטרה המתוכננים ויסייע להתמיד במאמץ בשלבים מאוחרים של הריצה, כשיהיה קשה. ומכתיב קצב חברים, הוא מקצוע, ברצינות. בעולם ישנם אנשים שמתפרנסים מזה - למקצוענים ולחובבנים.

כדי ליהנות משירותיו של מכתיב הקצב צריך לתרגל וצריך להתרגל להרגשה שמישהו מנהל עבורך את הריצה. במצב האופטימלי מכתיב הקצב והרץ מתאמנים ביחד לפחות מספר פעמים לפני התחרות. בשיטת ZONE3 אנחנו רצים בדבוקות לפי רמות ויכולת באימונים המרכזיים. כל דבוקה מנוהלת על ידי מכתיב קצב ספציפי שאותר כמתאים למשימה והוכשר במהלך תקופה ארוכה של אימוני ריצה. כך צפוי להיות גם במרתון טבריה.

אסור לפספס
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
נגןהיתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
היתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספות כדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */