יום שישי, 29.03.2024 שעה 08:23
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

הקוף שיושב על הגב: מכבי תנסה שוב לנצח בדרבי

ב-11.91 ילדי מכבי פירקו את הפועל וסימנו עשור צהוב אבל הכל השתנה. הפסיכולוג והכוכבים מתלבטים. ההגמוניה נגמרה עם 0:1 לצהובים משער של עטר

|
יואב זיו, יצחקי ועטר. יצליחו לנצח דרבי?
יואב זיו, יצחקי ועטר. יצליחו לנצח דרבי?

"נאמר כבר הכל,

אין לי מה להוסיף לזה,

פשוט לא יכול,

הלילות ארוכים והפחד"...

את המילים האלה כתב ארקדי דוכין בשירו 'נאמר כבר הכל', ובאופן אירוני השיר יכול לתאר היטב את הרגשות והתחושות של אוהדי ושחקני מכבי תל אביב ערב הדרבי היוקרתי (20:50), אותו לא הצליחו לנצח מאז התשעה במארס 2008.

אז מה כבר לא נאמר על ההגמוניה האדומה שהשתלטה באופן מוחלט על העיר בארבע השנים האחרונות? גם המומחים הגדולים התקשו להצביע על סיבה אחת ומוחלטת לנפילה של הצהובים במשחק היוקרתי בעיר. 

הערב, הצהובים יעלו עם ניר לוין, מי שעמד על הקווים בניצחון האחרון של הצהובים, בתקווה לשנות את המאזן בדו קרב העירוני. בזמן שהשחקנים מבקשים להתרכז רק במשחק, אנחנו ניסינו בכל זאת להבין מה ההבדל בין מכבי של שנות ה-90 לזאת של ארבע השנים האחרונות. מה חסר, ומה צריך לעשות כדי לקטוע את המאזן העלוב.

לשם כך גייסנו למערכה את שחקני העבר של הקבוצה שטעמו, ולא מעט, את טעם הניצחון, כדי לנסות ולרדת לשורש הבעיה תוך חזרה לזכרונות מן העבר הצהוב יותר.

מתכוננים לדרבי: מי תחגוג בסיום?

שלח וברומר: "היינו קבוצה טובה יותר ומחויבת יותר" 
ב-23 בנובמבר 1991, השיגה מכבי ניצחון ענק בדרבי 0:4 על הפועל תל אביב ובכך נפתח עשור שצבע את העיר בצהוב ללא הפסקה. בתוך רשימת הכוכבים של אותו עשור, שכללה את אבי נמני, איציק זוהר, אלי דריקס, ניר קלינגר ושורה אובארוב, אפשר לכלול גם את מי שהיו אחראים על ההגנה המוצקה של הצהובים, צמד הבלמים, אמיר שלח וגדי ברומר. 

גדי ואלון ברומר (יניב גונן)
גדי ואלון ברומר מביטים בדאגה (יניב גונן)
 

השניים שגם הפסידו פעם או פעמיים את המשחק היוקרתי מודים שאז היתה קבוצה אחרת לגמרי. "אני לא אוהב לעשות את ההשוואות האלה, אבל למכבי של אז היו הרבה שחקנים דומיננטיים והרבה מנהלים על המגרש”, נזכר שלח ומיד מציין את עמדת המנהיג כאחת החוליות החסרות של הצהובים, "היום אני לא רואה מי מנהל את הקבוצה על המגרש והיא הולכת לאיבוד. הקבוצה היתה מושתתת על תלכיד של שחקני בית והתלכיד היה טוב שרץ הרבה שנים". 

שלח, שנזכר בשחקנים כמו שוהם, קלינגר, נמני, זוהר, דריקס ואפילו הוא עצמו, מתקשה למצוא את מי שאמור להיות המאמן על כר הדשא: "בגדול בעל הבית אמור להיות גל אלברמן, אבל מבחינת האופי שלו הוא לא דומיננטי מספיק כדי להזיז עניינים ולתת בראש לפעמים. גם אלירן עטר וברק יצחקי הם שחקני מפתח אבל לא מביאים עד עכשיו את הערך המוסף". 

נבחרת הפרקליטים שלח וזיתוני (ONE)
אמיר שלח עם אורן זיתוני. בלם העבר: "אז היו הרבה מנהלים על המגרש"
 

ברומר מסכים עם מי שהיה שותף שלו לקו ההגנה של הצהובים, אבל לטענתו, מעבר למנהיגות, השחקנים שהיו אז פשוט היו טובים יותר: "הגענו בביטחון מלא כי כנראה שהיינו קבוצה חזקה שיודעת ומודעת ליכולות הגבוהות שלה. היינו ווינרים בכל משחק ולא רק בדרבי, מבחינתנו כל הזמן היינו צריכים להוכיח את עצמנו שאנחנו הכי טובים".

"אני חושב שחסר למכבי יכולת. יכול להיות שיש שחקנים שלא מספיק טובים למועדון הזה. אנשים לא מבינים שמכבי זה לא מועדון רגיל. לא כל אחד יכול להגיע ממקום אחר שהצליח בו ולהצליח במכבי. יש רמה אחרת של לחצים ומחויבות ומסורת. יכול להיות שיש שחקנים שלא מספיק מבינים איפה הם נמצאים".

אלירן עטר (ליאור טימור)
שחקני מכבי מתכוננים. "יש שחקנים שלא מבינים איפה הם נמצאים" (ליאור טימור)
 

שלח: "הפועל היתה קבוצה טובה ממכבי בשנים האחרונות" 
אחרי ארבע שנים ללא ניצחון בדרבי יש מי שמסביר את ההפסדים הצורמים בביטחון הירוד שנותר מהפסד אחרי הפסד בכל דרבי. זוכרים את הדרבי שפתח את העונה בגביע הטוטו? כשמכבי נראתה טוב יותר וכבר הובילה 0:2, אלא שמיד עם השער המצמק של האדומים במחצית השניה, היה ניתן לחוש את שער השוויון באוויר. 

ביטחון על הרצפה? את ברומר זה לא ממש מעניין: "אני לא אוהב את ההתייחסות הזו של נושא הביטחון, אבל מלבד הנושא הזה יש גם נושא של יכולת. ברור שביטחון נפגע כשאין תוצאות אבל אין תוצאות כי היכולת לא טובה ויכול להיות שזו הבעיה של מכבי. כנראה כשאתה לא מספיק טוב אז גם הביטחון לא בא לידי ביטוי. העובדה היא שבשנים האחרונות הפועל תל אביב טובה ממכבי. נכון שחד פעמי אפשר להתעלות, אבל כנראה שזה גם בעייתי היום". 

 
 ישנו מודל מנטלי משותף כשקבוצה הולכת להתחרות במשחק מסוג זה המאמן והשחקנים צריכים לדבר באותה שפה. זו אחת הסיבות למה בהיסטוריה היו קבוצות עם שחקנים מצוינים שלא התחברו. לא רק אוסף של שחקנים יכול לעזור אלא צריך ליצור מודל מנטלי משותף 
 
 
 

שלח מוסיף לעניין הביטחון את העובדה שהפועל תל אביב פשוט היתה קבוצה טובה יותר ממכבי בשנים האחרונות: "בכמה שנים האחרונות הפועל קבוצה טובה יותר ומלוכדת ורואים את זה בהצלחות שלה בליגה ובאירופה. במכבי תל אביב אין שקט כבר עשר שנים. קופצים שם בין הצערת הקבוצה לבין לקחת את השחקנים החמים בליגה ולפעמים קונים כל מה שיש. אין בנייה נכונה או בחירה נכונה של שחקנים. שחקנים טובים באו והלכו אבל קבוצה לא היתה". 

אז האם יש לרצף ההפסדים הזה השפעה פסיכולוגית על השחקנים? פנינו לד"ר רועי סמואל ממרכז מדיקס לרפואת ספורט ואורתופדיה: “בספרות המקצועית יש את הנושא של תחושת מסוגלות קולקטיבית, נושא שדן בעד כמה הקבוצה מאמינה שהיא יכולה לנצח את המשחק הזה, במקרה הזה הדרבי, מול שחקנים של הפועל שהם כבר מכירים והקהל של הפועל שלמדו להכיר".

סמואל הוסיף: "עניין של תחושת המסוגלות זה משהו שהמאמן צריך לעבוד איתם. משחק של דרבי במיוחד עבור מכבי הוא לא כמו עוד משחק. מבחינה מנטלית דרישות המשימה עולות אחרי ההפסדים בשנים האחרונות והמצב שלה לא הכי אידיאלי בליגה ויש תחושת לחץ גדולה". 

שבחון חוגג (ניר בוקסנבאום)
שבחון חוגג עם קמנאן. היו ימים שמכבי ניצחה בדרבי (ניר בוקסנבאום)
 

אז מה הצהובים צריכים לעשות כדי לנצח? 
אחרי שעברנו את נושא הביטחון הירוד של השחקנים, היכולת הדלה בעונה הנוכחית והלחץ הגדול במועדון, הגענו גם לייאוש של האוהדים. אם בשנים האחרונות השחקנים היו רגילים למופע פירוטכניקה באימון המסכם תוך הבהרה של הדרישות מהם לקראת המשחק, נראה שהפעם גם האוהדים עצמם התייאשו, והחליטו לשמור את הקול למשחק עצמו. אלא שבתוך תוכם, כמו כל אוהד אמיתי, גם האוהדים עצמם רוצים להאמין שהפעם, כמו לא מעט פעמים קודמות מכבי יכולה לעשות את זה. 

"אני לא רואה את הפועל תל אביב כקבוצה מפחידה. יש לה שני שחקני מפתח שצריכים לסגור אותם. גם להפועל יש בעיות בהגנה ובעיות מסביב ומכבי בהחלט יכולה לנצח הפעם", טוען שלח, כשברומר מצטרף להימור שלו והשניים מסבירים מה צריך לעשות לוין כדי לנצח את המשחק על כר הדשא: "הפועל היא קבוצה של מרכז שדה. קבוצה מאורגנת וחזקה. מכבי חייבת לעבות את הקישור, להשתלט על מרכז השדה, לשחק וליזום.

טוטו תמוז (דרור רוזנפלד)
טוטו תמוז. "לא רואה את הפועל כקבוצה מפחידה" (דרור רוזנפלד)
 

יש למכבי שחקנים שיודעים להשקיע והם עושים את זה. לא תמיד כשמשחקים עם ארבעה שחקני התקפה זה נכון. מכבי צריכה להציב הרכב מאוזן, הקישור חייב להיות חזק וצריך לנסות לשלוט במרכז השדה", אמר שלח. 

ברומר הוסיף: "מכבי צריכה להכין את עצמה בעיקר במערך. ממה שראיתי בתקופה האחרונה מכבי היתה יותר דלילה במרכז השדה ושיחקה עם שחקנים התקפיים, אך דווקא ששיחקו עם יותר קשרים הגיעו ליותר רמצבים. אם מכבי תעשה מערך של קישור חזק והמשחק יתחיל מאחורה היא תוכל להפתיע את הפועל תל אביב". 

ובכל זאת, אם כבר התייחסנו לפן המנטלי, איך השחקנים צריכים להכין את עצמם כדי לעשות את מה שלא הצליחו הצהובים לעשות בארבע השנים האחרונות? “שעת המשחק היא שעה מאוחרת, ובמהך יום שכזה יש הרבה עליות וירידות בעוררות הפיזית והמנטלית", מסביר דר' סמואל, “יש הצפה של רגשות שעלולה להתיש בפן המנטלי והפיזי את השחקן ככה שהחכמה היא לנהל את היום כך שהשחקן יגיע לפיק שלו בשעת המשחק ולא שעה לפני כן". 

ניר לוין (ליאור טימור)
ניר לוין. גם הצד המנטלי חשוב (ליאור טימור)
 

דר' סמואל לא ממש אהב את העובדה שלפני הדרבי האחרון החליט המאמן דאז, מוטי איווניר, לקחת את הקבוצה למחנה אימונים בקיסריה. “בדרך לעשות את זה כל שחקן צריך לווסת את העוררות שלו בדיוק לשעת המשחק. עושים את זה על ידי שינוי אינדבידואלי בסדר היום שלו, כמו ריצה בבוקר או אימון קל. אני לא חושב ששינוי דרסטי בסדר היום, כמו לקחת את השחקנים למחנה אימונים יעזור. דווקא אחד הדברים שצריך לשדר לשחקנים הוא שאנחנו נותנים להם את האפשרות לנהל את היום שלהם בצורה שמתאימה להם. להגיע למועדון ביום המשחק בצהריים ולאכול ביחד זה בסדר. אבל לא יותר מזה". 

ומה באשר לפן המנטלי של הקבוצה? מוסיף דר' סמואל: "ישנו מודל מנטלי משותף כשקבוצה הולכת להתחרות במשחק מסוג זה המאמן והשחקנים צריכים לדבר באותה שפה. ליצור אמונה משותפת לקראת המשחק. חלק מההכנה שלהם צריכה להיות מכוונת בכיוון הזה. זו אחת הסיבות למה בהיסטוריה היו קבוצות עם שחקנים מצוינים שלא התחברו. לא רק אוסף של שחקנים יכול לעזור אלא צריך ליצור מודל מנטלי משותף".

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */