יום שישי, 29.03.2024 שעה 07:38
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

14, מי יודע: בן חיים חולם להיות תיירי הנרי הבא

חלוץ מכבי פ"ת לובש את חולצה מס' 14, ולא במקרה. החלום: "ארסנל". המטרה כרגע: "לשרוד בליגה". על הפיוז הקצר והשינוי הארוך, בן חיים מדבר על הכל

|
טל בן חיים. מרשה לעצמו לחלום בגדול (משה חרמון)
טל בן חיים. מרשה לעצמו לחלום בגדול (משה חרמון)

שנת 2015. הליגה האנגלית. אחת הקבוצות הבכירות בפרמייר ליג. ארסנל. 60 אלף אוהדים אדומים. שירה גדולה ביציעים. אל כר הדשא עולה מספר 14 המכונה גם היורש. חלוץ מכבי פתח-תקווה לשעבר. טל בן חיים. בהופעת הבכורה שלו בנעליו הגדולות של תיירי הנרי. נשמע קצת גדול מדי? בומבסטי ומרחיק לכת? לא אם תשאלו את בן חיים, שחולם על היום בו יצויין בשורה אחת עם הגדולים באמת ויתפוס את מקומו של אליל נעוריו, החלוץ הצרפתי, תיירי הנרי.

גם אם אתם קצת סקפטים עם האופי של בן חיים, הנחישות שלו ובעיקר ההתמדה והביקוש, אל תתפלאו אם בעוד שלוש שנים הסצינה הדמיונית תהפוך למציאות או לפחות תתקרב לכך. החלטנו לבחון לעומק את הסיכוי של בן חיים להפוך לאחד הגדולים ולהגשים את החלום.

אז במקום פרולוג, אפילוג, מבוא והקדמה בואו נעבור ישירות להרחבה. הנה חמישה דברים מעניינים מאוד שלא ידעתם על טל בן חיים:

1. הוא גדל במחלקת הנוער של הפועל כפר-סבא, למרות שנדמה היה לכולנו כי מדובר בפרי תוצרת הנוער של מכבי פתח-תקווה. בן חיים בן ה-22 גדל בכלל בהפועל כפר-סבא מגיל 6 עד גיל 14 ולאחר מכן שיחק גם בבני יהודה במשך שנתיים ורק לאחר מכן הגיע למלאבס. אם נביט לרגע באילן היוחסין של בן חיים נגלה כי גם אביו אופיר, שהיה בעברו שחקן כדורגל, רשם את שנותיו היפות ביותר בכפר-סבא. למרות זאת, איפשר האב לבנו הבכור לבחור אם ללכת אחר חלום הכדורגל או להתרכז בדברים אחרים.

שטראובר ובן חיים. החלוץ בכלל לא גדל בפתח תקווה (שי לוי)
שטראובר ובן חיים. החלוץ בכלל לא גדל בפתח-תקווה (שי לוי)
 

מה שהפך לחלום הגדול של טל בעצמו עבר הלאה בשושלת גם אל אחיו הצעיר רז, שמשחק בעמדת הבלם בקבוצת הנוער של מכבי פתח-תקווה. בן חיים עצמו סיפר ל-ONE כיצד מבחינתו לא היתה שום אופציה אחרת וכי הכדורגל הפך מהר מאוד לחלק בלתי נפרד מחייו: "אבא שלי אף פעם לא דחף אותי יותר מדי ועד שהגעתי לנערים א' ולנוער הוא לא היה בא לראות אותי משחק כמו היום".

"אבא תמיד אמר לי שאם ארצה להיות שחקן אז אהיה ואם לא אז לא. ואני חושב שכל אבא צריך להתנהג ככה, אין צורך לדחוף כי גם אם אבא ירצה שהילד שלו יהיה שחקן, אבל הילד לא ירצה, אז האבא יכול לעמוד על הראש. מגיל קטן עניין אותי רק כדורגל. מכבי פתח-תקווה הייתה ידועה כקבוצה שמייצרת שחקנים לבוגרים וזה מה שקרץ לי. הציעו לי תנאים טובים והחלטתי יחד עם אבא לעבור", הוא סיפר.

טל בן חיים בצעירותו. &qout;אם הילד לא ירצה, האבא יכול לעמוד על הראש&qout;
טל בן חיים בצעירותו. "אם הילד לא ירצה, האבא יכול לעמוד על הראש"
 

מי שזוכר את בן חיים היטב עוד בתקופת ההתהוות שלו כשחקן בבני יהודה, הוא המאמן שלו דאז, גיא שרעבי, בלם העבר של הכתומים: "המשחק שהכי זכור לי היה המשחק האחרון בעונה נגד בית"ר ירושלים. טל כבש שלושער ובישל שער נוסף, באותו משחק אפשר היה לראות את חומר הגלם המצוין הופך למוצר. זה היה סיפוק לראות אותו משחק נכון וחושב נכון. אהבתי מאוד את הילד והרגע בו שמעתי שהוא עובר למכבי פתח-תקווה לא היה קל עבורי, כי הם קטפו את פירות העבודה שלנו".

 
 החלום הכי גדול שלי הוא לשחק בליגה האנגלית, אבל זה לא יקרה עכשיו כי לצערי אין לי מספיק הופעות בנבחרת. אני מקווה לצאת לאירופה כבר בעונה הבאה ואחרי כמה שנים טובות אגשים את החלום ואעבור לקבוצה אנגלית מהדרך הראשית. אם נהיה יותר ספציפיים, החלום הוא לשחק בארסנל. אבל אני לא יודע עד כמה הוא ריאלי 
 
 
 

אחד מחבריו הטובים של בן חיים, בלם הפועל באר שבע עודד גביש, ששיחק איתו יחד במכבי פתח-תקווה בעבר, חילק מחמאות: "גם מי שלא מבין בכדורגל יכול ישר לזהות את הכישרון שלו. המשחק שהכי זכור לי היה נגד נבחרת סלובקיה בחוץ כשהיינו בנבחרת הנוער. מה שהוא עשה לסלובקים באותו המשחק, אני חושב שעד היום הם צריכים כדור נגד כאב ראש. טל קיבל כדור במרחק 60 מטר מהשער, עבר את כל השחקנים וגם את השוער שהכשיל אותו וקיבל כרטיס אדום".

2. החברים שלו מכנים אותו F14. אחרי שנים שהוא נמצא בנוף הכדורגל שלנו, למרות גילו הצעיר, הכינוי שדבק בו הכי חזק הוא של מטוס קרב על-קולי, F14. איך מסביר בן חיים את התואר הנכבד שהעניקו לו חבריו? "אין ספק שהמהירות היא הנקודה הכי חזקה שלי ויום ויום אני מודה שיש לי המהירות הזו, שאני מאמין שתעזור לי גם באירופה".

על כך שהיה השחקן המדובר בקיץ האחרון הוא טען: "לא תמיד הייתי מסומן להיות שחקן מוביל. התפתחתי מאוחר מאוד ועד כיתה י"א הייתי הילד הכי נמוך בכיתה. אבל למזלי היתה לי המהירות שהחזיקה אותי. גם בנבחרות הצעירות של ישראל לפעמים הייתי בסגל ולפעמים לא, עד שקיבלתי את הזימון לנבחרת האולימפית ומאז הייתי בה חבר קבוע".

עודד גביש. &qout;גם מי שלא מבין בכדורגל יכול לזהות את הכישרון&qout; (מור שאולי)
גביש. "גם מי שלא מבין בכדורגל יכול לזהות את הכישרון של טל" (מור שאולי)
 

גם שרעבי סימן בעיקר את המהירות של בן חיים כמקדמה הגדולה ביותר שלו בתחום: "מבחינת השליטה בכדור, המהירות והווירטואוזיות שלו, הליגה האנגלית יכולה להתאים לו. אבל אנחנו קופצים גבוה מדי, הוא עוד צריך להתבגר. יש לו כל-כך הרבה יותר להראות, יש לו הרבה עליות וירידות וכדי לעבור לאירופה הוא צריך לעשות עוד קפיצת מדרגה, שם לא מספיקה רק יכולת".

גביש, שמשתמש בעצמו בכינוי המדובר ביום-יום, מנסה להסביר עד כמה התכונות הבולטות הללו יעזרו לבן חיים גם בהמשך: "המהירות והשליטה הם יתרונות חשובים שלו. אני יודע שהוא עבד עם קובי רפואה וזה נתן לו המון עזרה בקטע של להריח שערים והוא מריח אותם".

3. השחקן הנערץ עליו הוא תיירי הנרי. האם הענקתם פעם מחשבה אמיתית למספר שמתנוסס על גבו של כל שחקן פעיל? יכול להיות שתגלו מאחוריהם סיפורים מעניינים. בן חיים משחק עם הספרה 14 המדוברת על גבו כמחווה לאחד השחקנים הנערצים עליו ביותר, החלוץ הצרפתי תיירי הנרי. אם רק היו לנו ביד תמונות מילדותו כדי להמחיש לכם את גודל העניין, הייתם מגלים כי מדובר ב"סטוקר" לא קטן.

תיירי הנרי. גיבור ילדותו של בן חיים (GettyImages)
תיירי הנרי. גיבור ילדותו של בן חיים (GettyImages)
 

גביש הסביר: "מגיל קטן יש לו רקע לטלפון הנייד של הנרי, פוסטרים בחדר ואני זוכר יום אחד שמישהו הביא לו מדבקת סופר-גול של הנרי וטל הלך עם זה על המצח במשך כל היום. חוץ מזה אם הוא רוצה לשחק בליגה האנגלית, יש לו כל מה שצריך".

שרעבי הוסיף: "הכישרון של טל זה משהו מולד, לא משהו שאפשר ללמד, אבל הוא עובד קשה מאוד כדי לשפר את המהירות והשליטה בכדור. יש לו קבלת החלטות מצוינת, הוא חוצפן במובן החיובי, לא נרתע לעשות דברים גדולים במשחקים חשובים וזו הגדולה שלו. אם יקבל הצעה מקבוצה בינונית, אפילו מהליגה האנגלית, אז שיחטוף את זה ויילך. אבל אם יקבל הצעה מקבוצה בינונית מליגה אירופית בינונית, עדיף שיעבור לקבוצה גדולה בארץ ואז ייצא לשחק בחו"ל".

בן חיים, שהתעדכן באמצעותנו כי המידע אודות הערצתו הסודית יצאה אל האור, ניסה בתחילה להניא אותנו מפרסום המידע, אך בסופו של דבר נכנע: "אני יודע שהרבה לא יסכימו איתי וירימו גבה, אבל מבחינתי תיירי הנרי הוא החלוץ הכי גדול, תמיד אהבתי את סגנון המשחק שלו. לא אגיד שהוא היה הכי טוב אי פעם, אבל היה לו סגנון משחק שלא היה לאף שחקן אחר. אולי רק לזינדין זידאן, הייתה לו קלאסה אחרת. היה גם רונאלדו השמן, פלה ומראדונה שהיו גדולים, אבל הנרי שיחק כאילו עם כוכב על הראש, בכל פעם שעלה על המגרש בתקופת השיא שלו בארסנל הוא היה רמה אחת מעל כולם".

טל בן חיים מול משומר. גביש: &qout;יש לו מה שצריך כדי לשחק באנגליה&qout; (משה חרמון)
טל בן חיים מול משומר. גביש: "יש לו מה שצריך כדי לשחק באנגליה" (משה חרמון)
 

"החלום הכי גדול שלי הוא לשחק בליגה האנגלית, אבל זה לא יקרה עכשיו כי לצערי אין לי מספיק הופעות בנבחרת", אמר השחקן. "אני מקווה לצאת לאירופה כבר בעונה הבאה ואחרי כמה שנים טובות אגשים את החלום ואעבור לקבוצה אנגלית מהדרך הראשית. אם נהיה יותר ספציפיים, החלום הוא לשחק בארסנל. אבל אני לא יודע עד כמה הוא ריאלי".

ובעוד שהוא חולם על הליגה האנגלית, יודע בן חיים שכדי להגשים את החלום הוא זקוק בעיקר לעוד במה גדולה בנבחרת ישראל: "לשחק בנבחרת היה חלום אחד ולכבוש היה חלום אחר. אני שמח שהצלחתי להגשים את שניהם כשכבשתי נגד גאורגיה. מהרגע שהתחלתי לשחק בגיל צעיר חלמתי על הרגעים האלו, אבל אני רוצה להמשיך להיות מוזמן ולא לחיות על העבר. יש המון שחקני התקפה טובים ותהיה תחרות גם על מקום בסגל. אבל אני מאמין ביכולות שלי להיות חלק מרכזי בנבחרת של גוטמן".

4. יש לו פיוז קצר. טוב, האמת היא שלא בטוח שמדובר במשהו שלא ידעתם על בן חיים. הוא לוקח סיכונים ובעיקר חי כדי לנצח במשחקים. בשנים הראשונות שלו כשחקן, הורגש הפיוז הקצר שלו כמעט בכל רגע נתון, אך ככל שהתבגר התחיל מפלס העצבים והלחץ לרדת בהתאמה, מה שגם הוביל לסוג של רגיעה מבחינתו. גם בן חיים לא מסתיר זאת ויודע כי היה חייב לעבוד על עצמו: "אני לא חושב שיש מה להתעסק בזה, כי השינוי התחיל כבר לפני שנתיים. כל בעיות המשמעת, הבלאגנים והכרטיסים האדומים כבר מאחוריי. אני חושב שזה תהליך התבגרות טבעי, הרי אף אחד לא עולה מהנוער עם ניסיון. עשיתי כמה טעויות של ילד בן 17 שלא חשב על מה שהוא עושה והכל נבע מחוסר ניסיון".

טל בן חיים סופג כרטיס צהוב (משה חרמון)
טל בן חיים סופג כרטיס צהוב. "עשיתי טעויות של ילד בן 17" (משה חרמון)
 

"אפשר לשאול את החברים הקרובים שלי וגם הם יגידו שאני אימפולסיבי ושיש לי חוצפה חיובית. אני חושב שהיא לא יכולה לבוא בלי מעט חוצפה שלילית. כל מאמן שאימן אותי יגיד לך שאני טיפה חוצפן, אבל אף אחד לא יגיד שאני ילד רע. זה טל בן חיים", הוסיף.

כמו בכל דבריו, ניסה גביש להציג גם את הפן ההומוריסטי: "לטל ולי היה הסכם מאחר שהוא משחק בצד שמאל של ההתקפה ואני לפעמים כמגן ימני או בלם מצד ימין - שלא יתקרב אליי ואני לא אתקרב אליו באימונים כדי למנוע אי נעימויות. אני משחק חזק וטל לא אוהב שנכנסים בו, אז היינו משחקים בצדדים שונים. לטל יש פיוז קצר, אבל בזכות הפיוז הזה הוא יצליח". למרות הכל, יצא גביש להגנתו: "בחיים לא תקרא שהוא לא מכבד אנשים או הולך מכות. הוא פשוט ווינר וספורטאי אמיתי.

מקרה נוסף היה כששיחקנו בים כשהיינו צעירים נגד חבר'ה מקצוענים שהובילו 0:2. אחד מהם זרק לטל מילה באמצע המשחק. בתוך חמש דקות עשינו מהפך ל-2:4 וטל עשה מה שהוא רוצה על המגרש, מה שאומר שהוא תחרותי ומחויב לכל דבר שהוא עושה. הוא יצליח בגדול בגלל זה". לדברי גביש, סיבה נוספת לשינוי שחל בבן בחיים היא חברה שלו בשנתיים האחרונות. "יש הרבה אנשים שאחראים על השינוי שחל בו, אבל אני חושב שהחברה שלו ביגרה אותו מאוד. טל כבר לא מבלה יותר".

 
 אני מאוכזב מאוד מהמצב אליו נקלענו, אבל אפשר להגיד שהכתובת הייתה על הקיר. עזבו אותנו עשרה שחקנים טובים וביניהם עומר דמארי שעבר ומוראד מגמאדוב שפרש, שאין להם תחליף. אנחנו כנראה לא קבוצה מספיק טובה, האשמה היא רק על השחקנים ולא של המאמנים שעברו כאן 
 
 
 

שרעבי דיבר על הפן המקצועי: "הפוטנציאל תמיד היה שם וראיתי את ההתקדמות שלו לאט לאט. מילד שהתעסק בשטויות הוא הפך לשחקן. השינוי של טל נבע בעיקר בגלל השינוי שעשה בראש. זו הייתה הרבה עבודה פסיכולוגית. טל הבטיח לי שברגע שישחק באירופה הוא יביא לי כרטיסים".

5. הוא השחקן המחוזר ביותר בליגת העל. את מספר ההצעות הרב להן זכה מקבוצות שונות באירופה אין טעם למנות, אך בשנה האחרונה עמד בן חיים במרכזה של סוגיה גדולה סביב העברתו האפשרית להפועל תל-אביב. העסקה המדוברת שכבר נדמה היה שנסגרה, שוב טורפדה, שוב עמדה על סף סגירה ולבסוף פוצצה, לא הועילה בוודאי לאף אחד מן הצדדים. בן חיים שרצה לעבור לאדום ולעשות את קפיצת המדרגה הגדולה של הקריירה, התקשה בתחילה להשלים עם פיצוץ העסקה אך החליט להמשיך להתרכז רק בכדורגל.

"זו הייתה התקופה אולי הכי קשה בחיים שלי, כבר ראיתי את עצמי עובר למועדון גדול והיו לי כבר מחשבות אחרי שחתמתי, צריך להבין שזה לא פיצוץ של משא ומתן או משהו כזה, אלא חתמתי", הוא הסביר. "אבל בסופו של דבר זה לא הסתדר. ברור שהיה לי קשה, אבל אחרי כמה ימים ישבתי עם המשפחה והחברים הקרובים שלי והגעתי למסקנה שזה מצב נתון ואם אהיה בבאסה זה לא ייתן לי שום דבר. התכנון היה חצי עונה טובה במכבי פתח-תקווה ובינואר לקבל חוזה טוב יותר בקבוצה אחרת, אבל אין מה להתמרמר".

טל בן חיים ועומר דמארי. היו ימים (שי לוי)
טל בן חיים ועומר דמארי. היו ימים (שי לוי)
 

בן חיים את עומר דמארי, שהיו לתקופה מסויימת צמד החלוצים המסוכנים ביותר בליגה, אמנם לא ישתפו פעולה השנה. אך אין הדבר אומר כי לא יעשו זאת בעתיד: "אני מקווה שנראה את השילוב בן חיים-דמארי גם בעתיד, כי נהניתי מאוד לשחק איתו יחד. היינו כוח רציני ושיחקנו 'על עיוור'. אבל לא נראה לי שזה יקרה בשנה הבאה, בטח לא בהפועל תל-אביב".

כבר הרבה מאוד זמן שהשחקן הצעיר מסומן כדבר הבא בכדורגל, אבל הוא, בניגוד לכל מה שחושבים לא מתרגש מההכרזות מסביב: "זה נטל שמכריזים עליך ככזה, אבל אף פעם לא הסתכלתי על זה כמשהו שאמור לפגוע בי, אלא זה תמיד החמיא לי שאנשים חושבים ככה. שחקנים טובים הם שחקנים שמכוונים לגדולות ויודעים להתמודד עם לחץ. צריך לקחת את הלחץ למקום חיובי ולא שלילי ורק ככה אפשר להצליח".

דמארי בהפועל תל אביב. בן חיים: &qout;שיחקנו על עיוור&qout; (עמית מצפה)
דמארי בהפועל תל-אביב. בן חיים: "שיחקנו על עיוור" (עמית מצפה)
 

לסיום, ניסה בן חיים להסביר את כל מה שעבר על הקבוצה העונה הזו, שבה בוצעו לא מעט שינויים בעמדת המאמן: "אני מאוכזב מאוד מהמצב אליו נקלענו, אבל אפשר להגיד שהכתובת הייתה על הקיר. עזבו אותנו עשרה שחקנים טובים וביניהם עומר דמארי שעבר ומוראד מגמאדוב שפרש, שאין להם תחליף. אנחנו כנראה לא קבוצה מספיק טובה, האשמה היא רק על השחקנים ולא של המאמנים שעברו כאן, יש המון סיבות לשאלה למה לא הצלחנו, אבל מה שחשוב עכשיו זה להישאר בליגה".

"מבחינה אישית המספרים שלי הם יחסית בסדר ביחס לעונה שעוברת על הקבוצה. ברור שאם הייתה לנו עונה טובה גם מבחינה קבוצתית כמו שנה שעברה, שהיינו למעלה, אז המספרים שלי היו צריכים להיות טובים יותר", אמר. כל שנותר לנו הוא להמתין ולראות האם ב-2015 רבים מאיתנו ינהרו אל אצטדיון האמיריות כדי לראות את מספר 14, וזה לא יהיה הנרי, אלא בן חיים.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */