יום שישי, 29.03.2024 שעה 15:55

השער של רוברטו קרלוס שבר את חוקי הפיזיקה?

מדענים מאוניברסיטת פאריס חקרו את מסלול הכדור שבעט הברזילאי לפני 13 שנה מול צרפת וקבעו: רק הוא יכול היה לייצר כזו בננה בשביל שהכדור ייכנס

|
רוברטו קרלוס ברגע הבעיטה המפורסמת  (GettyImages)
רוברטו קרלוס ברגע הבעיטה המפורסמת (GettyImages)

13 שנים לאחר שמגן נבחרת ברזיל, רוברטו קרלוס, הדהים את עולם הכדורגל עם ככל הנראה בעיטת העונשין הכי מפורסמת שלו, אותה בעט במשחק ידידות מול נבחרת צרפת, הודיעו מדעים מאוניברסיטאת פאריס היום (שישי) כי ניתן להוכיח כי הכדור שירה הברזילאי נכנס לשער של פביאן בארטז לפי חוקי פיזיקה פשוטים ולא רק בזכות המזל כפי שרבים חשבו אז וחושבים היום.

בעיטת העונשין שרבים מחובבי הכדורגל מחשיבים לטובה ביותר שנבעטה אי פעם, נלקחה על ידי קרלוס באצטדיון ה"סטאד דה ז'רלאן" של ליון בשנת 1997 במהלך משחק גביע הפדרציות בין צרפת לברזיל.

רוברטו קרלוס הכניע את בארטז בבעיטה מלא פחות מ-35 מטרים, כאשר הכדור שבעט הברזילאי נראה תחילה כנוטה ימינה אל מחוץ למסגרת ובשניה האחרונה, הסתובב באוויר שמאלה וחדר לרשתו של השוער הצרפתי. עד כדי כך, היה הכדור מפתיע, שבהילוכים החוזרים, אפשר עדיין לראות את פניו ההמומים של אחד ממחזירי הכדורים שעמד ליד השער וכיסה את פניו מתוך חשש שהכדור יפגע בו.

עד היום רבים מחובבי הכדורגל הגדירו את השער הבלתי נתפס של קרלוס, כפוקס של פעם בחיים. אך הפרופסור דוד קיוייר, ראש צוות המחקר של אוניברסיטאת פאריס מאמין כי למזל היה מעט מאד קשר לשער. "מה שקרה באותו יום, אכן היה מיוחד, אך לא בלתי ניתן להסברה", סיפר החוקר לסוכנות הידיעות AP.

קיוייר וחבריו ערכו את הניסיון תוך כדי ירית כדורים במהירות של 100 קמ"ש - המהירות שבה נמדדה הבעיטה של קרלוס, אל תוך בריכת מים ומאותו מרחק בדיוק והגיעו למסקנה ברורה - מהירות הכדור והמרחק הצליחו ליצור את אפקט הספירלה.

בארטז. ספג שער ענק (GettyImages)
בארטז. ספג שער ענק שנחקר למשך 13 שנים (GettyImages)
 

"על כל כדור שנבעט חל אפקט שאנו מכנים אותו 'אפקט מגנוס', זהו האפקט שאחראי על סיבוב של הכדור באוויר. ככל שהכדור נבעט למרחק גדול יותר ובעוצמה גבוהה יותר, זה משפיע יותר ויותר על תנועתו של הכדור ויוצר סוג של ספירלה. זה בדיוק מה שקרה בבעיטה של רוברטו קרלוס באותו יום".

החוקרים הסבירו כי ככל שהמרחק רב יותר, מספר הסיבובים של הכדור סביב עצמו קטן אך תנועתו הופכת ליותר ויותר רחבה, ממש כמו ספירלה. וכי זו הסיבה שבגללה הכדור שבעט הברזילאי הסתובב אל תוך שערו של בארטז.

"קשה לי להאמין שבועטים אחרים, כמו דייויד בקהאם או מישל פלאטיני יכלו לייצר בעיטה שכזו", הצהיר קיוייר. "הסיבה לכך היא פשוטה, השנים הללו, בעטו כדורים מעשרים עד שלושים מטרים כשהם מגיעים לכדור לאחר ריצה של חצי סיבוב, בעוד רוברטו קרלוס מגיע אל הכדור לאחר ריצה ישירה ובועט אותו מלמעלה משלושים מטרים".

בקהאם. לא יצליח לסובב את הכדור ככה לפי החוקרים  (GettyImages)
בקהאם. לא יצליח לסובב את הכדור ככה לפי החוקרים (GettyImages)
 

בזמנו הצהיר רוברטו קרלוס כי כבש שער דומה לשער המדובר במדי אינטר מול רומא כמה שנים קודם לכן. אך החוקרים מאמינים כי למרות הצהרותיו, קשה להם לראות כיצד הוא הצליח לשוב על אותו אפקט מדעי פעמיים במהלך הקריירה שלו.

"קשה לדעת האם הוא יצליח אי פעם לשחזר את הבעיטה הזו", אמר קיוייר לעיתונאים, "אבל בהתחשב בזה שרוברטו קרלוס בעט בעיטות זהות לאורך כל הקריירה ואנו מדברים על מדע מדויק, זה ייתכן".    

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */