יום שישי, 23.02.2018 שעה 06:34
ראשי|תוצאות LIVE|ONE VOD|הימורי ספורט|גליצ'ים|Winner|רדיו|בריאות וכושר|גיימינג|TOP5 VOD

תרגיל כנגד משקולת או כנגד פולי: מה ההבדל?

ננסה לענות על שאלה אשר מעסיקה מתאמנים רבים: מדוע אני מבצע את אותו תרגיל פעמיים אם הדבר היחיד שהשתנה הוא האינסטרומנט? התשובה המפורטת בפנים (0 תגובות)

01/05/2017 10:35 מאת שי לב
הרחקת כתף . דוגמא מצוינת להבדל (רויטרס)
הרחקת כתף . דוגמא מצוינת להבדל (רויטרס)

מתאמנים רבים אשר מגיעים לחדר הכושר מתקשים להבין מדוע הם עושים את אותו התרגיל, עבור אותו שריר, פעם אחת כנגד משקולת יד ופעם אחרת כנגד פולי (משיכת כבל).

לכאורה אכן נראה כי מדובר באותו תרגיל בדיוק, אך ניתן לציין שני הבדלים מהותיים בין שני התרגילים, ועל כך נתעכב בכתבה זאת.

עוד באתר:

נתחיל כמובן מההבדל הראשון – השרירים המייצבים. כאשר אנו מושכים כבל אנחנו עובדים על ציר דמיוני אחד: הציר של הכבל הלוך וחזור. אין כמעט תנועה בצירים אחרים שכן הכבל מוביל את התנועה.

במשקולת יד לעומת זאת, אין לנו כבל שמוביל את התנועה ואנו צריכים לשמור על ציר התנועה בעצמנו בלי לזוז “ימינה ושמאלה”. בכדי לעשות זאת, נצטרך להשתמש בשרירים מייצבים מעבר לשריר הדומיננטי שמבצע את התנועה. לכן אגב, מתאמנים מקצועיים יעדיפו פעמים רבות משקולת על כבל, כדי לעבוד על כמה שרירים במקביל.

ניקח לדוגמא את לחיצת החזה בשכיבה כנגד משקולת. התנועה הנדרשת היא לחיצה בקו ישר למעלה, אך אם לא נייצב את המוט הוא יזוז ימינה ושמאלה (מאוזן לאוזן) וכן קדימה ואחורה (מהעיניים לעבר האגן). אתם אולי לא שמים לב שאתם עוסקים בייצוב הזה, אבל השרירים שסביב מפרק הכתף נותנים כאן עבודה.

ההבדל השני הנו בנקודת הקושי בתרגיל במהלך כל חזרה, ותסלחו לנו לרגע שנכניס אתכם לעולם הפיזיקה. נקודת הקושי בכל תרגיל פשוט (מערב רק מפרק אחד) היא הנקודה שיוצרת 90 מעלות בין נקודת האחיזה לכיוון הכוח שעובדים כנגדו. ככל שהזווית רחוקה יותר מ-90 מעלות (למשל 10 מעלות או 170 מעלות) כך התרגיל יהיה קל יותר. ניקח לדוגמא את תרגיל הרחקת הכתף:

כנגד משקולת יד – נקודת הקושי בתרגיל היא בדיוק בנקודה הגבוהה ביותר, שכן אז נוצרת זווית של 90 מעלות (ראו בתמונה מטה). כשהמשקולת יחסית למטה, אנו רואים זווית רחוקה מ-90 מעלות (כ-130 מעלות), ולכן בנקודה זו התרגיל יהיה קל יותר.

כנגד משקולת יד (קרולינה אריכמן)

כנגד פולי תחתון – אנו רואים תמונה הפוכה. בנקודה התחתונה דווקא יש 90 מעלות ושם נמצאת גם נקודת הקושי (ראו בתמונה מטה). כאשר היד מונפת למעלה, נראה שוב את ההיפך מדוגמת משקולת היד – ולכן בנקודה זו יהיה התרגיל קל יותר (כ-45 מעלות).

כנגד פולי תחתון (קרולינה אריכמן)

ניתן לראות אם כן שהשריר עובר גירוי שונה לחלוטין בתרגילים שהם לכאורה זהים (בשניהם מדובר בהרחקת כתף), ולכן אין מדובר בבזבוז זמן.

נציין לסיום כי באופן כללי, כל עוד יש שינוי כלשהו בתרגיל, תהיה השפעה שונה על השריר ולא יהיה מדובר בתרגיל זהה. תמיד תהיה השפעה כלשהי על השרירים המייצבים או על נקודת הקושי בתרגיל. מדובר בבשורה מצוינת, שכן שינוי תוכנית האימונים מאפשרת לנו להימנע משחיקה אותנו אנו חווים כל כמה שבועות או חודשים.

RSS RSS   Facebook Twitter טוויטר   הדפס   הוסף תגובה 

... תגובות בטעינה ...
אסור לפספס
נגןמתוך גביע הליברטדורס עד גיל 20
איך להפוך את דגל הקרן לכלי נשק מסוכן
נגןהכוכב של באיירן נהנה מהסוס שלו
צפיתם כבר בריקוד של תומאס מולר והסוס?
נגןלברון ג'יימס הוא שחקן ענק עם חולשה לבתו הקטנה
איזה אומץ: שמה ללברון את הרגל בפרצוף
נגןשחקן העבר ידוע בבעיטות העצמתיות שלו
כשרוברטו קרלוס בועט כדאי לכם לברוח