יום שישי, 19.04.2024 שעה 05:24

שיטת המיסוי החדשה: גזר דין מוות לספורט?

המלצת משרד האוצר על ביטול הפטור על מס שולי לזרים עלולה להיות הרת גורל. צביקה קציר: "לא משנה אם זו מכבי ת"א, או הפועל ירושלים - זו מכת מוות"

|
פאנטיני, מתיאוס, אניימה, ארויו ובראון. העלות תוכפל
פאנטיני, מתיאוס, אניימה, ארויו ובראון. העלות תוכפל

כולם חשבו שהבחירות האחרונות לא ישליכו יותר מדי על תחום הספורט. בכל זאת, החלפה של שר ספורט לא תמיד מביאה שינוי מהותי. אלא שדווקא חילופי השלטון במשרד האוצר, הם שמביאים עמם את "מכת המוות". 

על פי דיווחים, בתוכנית הכלכלית החדשה של ראש הממשלה ביבי נתניהו ושר האוצר, יובל שטייניץ, יבוטל הפטור ממס שולי על שחקנים זרים.            

כיום, המס השולי המקסימלי על אוכלוסיה זו עומד על 25% בלבד לעומת שיעור של 46% בקרב שאר האוכלוסיה.

המשמעות היא ששחקן זר יעלה לקבוצת כדורגל או כדורסל בדיוק כמו שחקן ישראלי. לא עוד פטור מכמעט מחצית מס ההכנסה.

קבוצות ייאלצו לספוג את ההפרש וככל הנראה עשויות לשחרר חלק מהזרים שלהן. רמת השחקנים שיגיעו תרד, שכן העלות שלהם תהיה גבוהה הרבה יותר.
למרות שהמהלך יחסוף למדינה עשרות מיליוני שקלים בלבד, נראה שבמשרד האוצר נחושים להוציא אותו על הפועל.

קציר: "זו מכת מוות"
בשביל להבין איך הרפורמה תשפיע על הכדורסל הישראלי פנינו לצביקה קציר שהוא בנקאי בכיר בדיסקונט וגם נציגו של אחד מבעלי מכבי תל אביב, רענן כץ וחבר דירקטוריון מכבי ת"א בכדורסל.

בראון וארויו. המס שלהם יוכפל (אמיר לוי)
בראון וארויו. המס שלהם יוכפל (אמיר לוי)

קציר: “מבחינת הכדורסל הישראלי וזה לא משנה אם זו מכבי תל אביב, גליל או הפועל ירושלים זה גזר דין מוות. הכדורסל הישראלי מתחרה עם קבוצות ששיטת המיסוי של הזרים בה היא שיטת מיסוי הרבה יותר נוחה. מדינות כמו רוסיה ויוון. מדובר בספורט תחרותי וייצוגי למדינה והפגיעה היא פגיעה אנושה".

"לדוגמא אם להפועל ירושלים או למכבי תל אביב יש תקציב של חמישה מיליון דולר לזרים אז התוספת של המס היא בין ארבעים לחמישים אחוז שזה שני מיליון דולר תוספת. בימים כאלה, בהם כל העולם מתמוטט, זה פשוט יסגור את העסק לקבוצות הישראליות. בכדורסל השכר של השחקנים גבוה יותר מהכדורגל ולכן זה יפגע פגיעה אנושה וכמו שאמרתי בהתחלה זה גזר דין מוות לכדורסל הישראלי".

מכה בהתמודדות באירופה
המכה עבור הספורט הישראלי תהיה לא רק בענף הכדורסל כאמור אלא גם בכדורגל. הבעיה תהיה בהבאת שחקנים זולים יותר, כדי לחסוך בעלויות ובכך פגיעה ברמה של הקבוצות המתמודדות באירופה.

"התרומה הכספית של ביטול ההטבה היא אפסית, לעומת הפגיעה באיכות השחקנים שהקבוצות יוכלו להביא לארץ. מי שבסופו של דבר ייפגעו אלה הן הקבוצות והקהל", אמר יו"ר הפועל ת"א, אמיר לובין.

יו&qout;ר הפועל אמיר לובין. לא מקל ראש בתוצאות  (רועי גלדסטון)
יו"ר הפועל אמיר לובין. לא מקל ראש בתוצאות (רועי גלדסטון)

בהפועל פ"ת אולי לא יהיו באירופה בעונה הבאה, אבל גם הם מודעים לחשיבות החקיקה החדשה. זה חוק שערורייתי", אמר אפי צפריר, מנכ"ל הפועל פ"ת, "מקבלי ההחלטות כנראה לא מודעים למצב הקבוצות שיאלצו לשלם סכומים חסרי תקדים על שחקנים זרים שעד כה סגרו איתם על חוזים ארוכי טווח גם בגלל המס הנמוך".

"אם כבר מעבירים חוק כזה צריכים לשים בו פרצה לפיה שחקנים שכבר מחזיקים בחוזה ימשיכו להחזיק באותו חוזה עד סיום תוקפו על מנת שהקבוצות יוכלו לעמוד בעלויות השכר של השחקנים החתומים. צריך להבין שזה יביא לפגיעה כלכלית ישירה בקבוצות מה שככל הנראה יפחית גם את כמות הזרים שקבוצות יצטרפו לשורותיהן". 

בטורקיה אין מיסוי על זרים
הבעלים של מ.ס אשדוד ג'קי בן זקן התייחס לנושא ואמר לONE: ”אני לא יודע אם זו החלטה סופית, כל חובבי הספורט צריכים להאבק ולמנוע את ההחלטה. אפשר לקחת לדוגמא את טורקיה, שם אין מיסוי על זרים כלל ואפשר לראות מה קרה לכדורגל שם בעשר השנים האחרונות. אם המטרה היא לקדם את הכדורגל זו החלטה רעה מאוד, זה לא יוסיף לכדורגל".

בן-זקן עם רביבו. לוקח דוגמא מטורקיה  (אמיר לוי)
בן-זקן עם רביבו. לוקח דוגמא מטורקיה (אמיר לוי)

בן זקן הוסיף ואמר: "אם עד היום התלונות היו על זרים בינוניים, עכשיו הזרים יהיו בינוניים ומטה כי הכל קשור בענייני עלויות, ברגע שזר בינוני יעלה יותר, חלק מהקבוצות יצטרכו להתפשר, מה שיוריד את רמת הכדורגל. אם ניקח את העניין הזה - זה מדהים כמה המדינה מתעסקת בתפל".

"אם נסתכל על התוספת של המס, כמה זה מכניס למדינה, מול זה שקבוצה תביא 4 שחקנים במקום 5, התוצאה היא שהמדינה לא תרוויח והספורט יינזק. אבל אנחנו רגילים שמקבלים החלטות הפוכות ומטומטמות יותר ממה שצריך".

וגם: פחות מושאלים לקטנות
קבוצות שונות בליגת-העל עלולות להיפגע לא רק מעצם העובדה שהזרים שלהן יעלו יותר, אלא משום שהם יקבלו פחות שחקנים מושאלים ישראלים. מועדונים גדולים נוטים להשאיל שחקנים ישראלים שיקבלו דקות משחק בקבוצות קטנות יותר, כמו בני-יהודה. לאור המצב החדש, ספק אם הן יקבלו שחקנים כמו תמיר כחלון, קובי מויאל ותומר חמד. 

קובי מויאל. יחזור לבית&qout;ר (גיא בן זיו)
קובי מויאל. יחזור לבית"ר (גיא בן זיו)

דווקא הקבוצות האלו טרם עשו חושבים לגבי המצב החדש. מהנהלת בני יהודה נמסר: “נבדוק את הדברים ורק לאחר מכן נגיב בנושא". ממכבי פ"ת מסרו: “אנחנו צריכים לבדוק את העניין הזה לעומק לפני שנגיב".

גם המאמן יעלה יותר, בנתניה
בעוד שיש קבוצות שחוששות לכמות הזרים שתרד ולרמתם, יש קבוצות שיצטרכו לשלם יותר עבור המאמן שלהן - מכבי נתניה לדוגמא, שמחזיקה במאמן הזר היחיד בישראל, לותר מתיאוס.

לותר מתיאוס. יעלה יותר (שי לוי)
לותר מתיאוס. יעלה יותר (שי לוי)

מכבי נתניה הגיבה: "התועלת שתהיה למדינה (תוספת של כ-20 מיליון שקל) בהיבט הכדורגל והכדורסל היא לא שקולה לפגיעה בתשתית הענפים. צפויה פגיעה בתעשיה. אולם, אנחנו לא מחליטים בעניין ונקבל כמו כולם את החלטת המדינה".

אולי זה יעזור לכדורגל שלנו?
בהתאחדות לכדורגל גם לומדים את הנושא ולוקחים בחשבון שיהיה צורך בקיצוץ מספר הזרים - נושא שממילא כבר עלה לדיון.

מ"מ מקום יו"ר ההתאחדות לכדורגל שטרן חלובה: “מדובר בחוק שלא נוגע רק לשחקנים זרים אלא לכלל העובדים הזרים. לא ניתן יהיה לעשות הרבה ברגע שמדובר על שינוי בחוק. צריך לבדוק את הדברים לעומק ואם ניתן לעשות משהו. בכל מקרה קבוצות שלא יוכלו לעמוד במעמסה של חמישה זרים יצטרכו להסתפק ב-4 זרים. בדיעבד יכול להיות שזה יהיה לטובת הכדורגל הישראלי כאשר תינתן במה יותר לישראלים מאשר לזרים". 

אורי שילה: ההטבות אינן המצאה ישראלית
"הטבות המס לספורטאים זרים אינן "המצאה ישראלית" והן מקובלות במדינות רבות", הוסיף מנכ"ל ההתאחדות, אורי שילה, "ההמלצה לתקן את התקנות ולבטל את הפטור ובכך להשוות את תנאי המס של הספורטאים הזרים לאלו של הספורטאים הישראלים, הינה המלצה בלתי סבירה, אשר מתעלמת לחלוטין מצורכי הספורט בישראל, ומהפגיעה האנושה בקבוצות, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה מקצועית". 
 

אורי שילה
אורי שילה. "לא המצאה ישראלית"
"יותר מכך, ביטול הטבות המס יפגע, בשורה התחתונה בשחקנים הישראלים ויחזיר אותם שנים רבות לאחור. ברור לחלוטין כי ביטול ההטבות משמעותו הישירה היא פגיעה מקצועית קשה בקבוצה וירידה משמעותית בהישגים של הקבוצות הישראליות".

"די לראות את חלקם המשמעותי של הזרים בקבוצות הישראליות המופיעות במפעלים האירופאיים (הן בכדורסל והן בכדורגל) כדי להבין את הפגיעה הצפויה בקבוצות אלו ובקבוצות אחרות, כאשר ייאלצו להביא זרים ברמות שכר נמוכות יותר וביכולת מקצועית נמוכה יותר".

"במציאות הספורטיבית המודרנית, פגיעה בהישגים הספורטיביים במישור הבינלאומי משמעותה הישירה פגיעה קשה יותר בהכנסות הקבוצות הללו והקטנת תקציבים משמעותית. הקטנת תקציבים תביא בהכרח גם לירידה במשכורות השחקנים המהוות את החלק הארי של תקציבי הקבוצות".

"כמו כן, הסטטיסטיקה מלמדת כי כמעט כל קבוצות הכדורגל והכדורסל עושות שימוש במלוא מכסת הזרים (והבוסמנים בכדורסל) המותרת עפ"י התקנונים. אין ספק, כי ההבדלים ברמה המקצועית מביאים מאמנים וקבוצות להשלים, בכל מקרה, את מלוא מכסת הזרים המותרת, ומסביבם בונים את הקבוצה".

עוד אמר שילה: "שיקול נוסף שיש לקחת בחשבון בעניין זה הוא, שהפיכת השחקנים הזרים ל"יקרים" יותר עבור הקבוצות, כמו כל גזירה כלכלית, תביא קודם כל לפגיעה בשכבות החלשות, קרי, הקבוצות הקטנות. הקבוצות ה"גדולות" והעשירות, גם אם יפגעו משמעותית במישור הבינלאומי עדיין יוכלו להביא זרים ברמה יחסית גבוהה מן הליגה הישראלית, באופן שיעמידן בצמרת, בעוד שהפגיעה האמיתית תהיה דווקא בקבוצות שלהן התקציבים הנמוכים אשר לא יוכלו להביא זרים ברמה מספיקה. ביטול ההקלות כאמור, יאיץ את המגמה של הגדלת הפערים בין הקבוצות הגדולות לקטנות".

"יוצא, כי הקלות מס אלה, לא זו בלבד שהן תנאי הכרחי לשמירה על התקדמות הקבוצות הישראליות באירופה, אלא שיש בהן בכדי לסייע בידי השחקנים הישראליים בכל היבט אפשרי, לרבות עלייה משמעותית ברמתם המקצועית וברמת הכנסתם".
מנכ"ל ההתאחדות ציין עוד כי סבירותן של תקנות אלו נבחנה לא מכבר ע"י ביהמ"ש העליון, בעתירה שהגישו ארגוני השחקנים נגד שר האוצר, איגוד הכדורסל וההתאחדות לכדורגל, בה דרשו לבטלן, לאור הפגיעה, כביכול, בעיקרון השוויון, חופש עיסוק וחופש התחרות.

"לסיכום, ניתן לאמור במידה רבה של וודאות, כי יישום ההמלצה האמורה בדבר תיקון/ ביטול ההטבות לשחקנים זרים תגרום לנזק גדול לספורט הישראלי ובעיקר לענפי הכדורסל והכדורגל ונראה כי ההמלצה אינה מתבססת על למידה מעמיקה של צרכי הספורט וההשפעה שיכולה להיות על הענף באם תיושם".

יש בעלים שעלולים לעזוב
בקבוצות מרגישים שיש אצלם השקעה בנושא קידום הספורט בעוד המדינה עושה הכל כדי להכשיל אותם. חיים אוחיון, הבעלים של קבוצת הכדורסל הפועל גלבוע\גליל עליון: "אני מרגיש שעוד פעם מדינת ישראל זונחת את האחריות שלה כלפי הספורט, התרבות והפנאי, ומשאירה זאת לידיים פרטיות, ובצורה הזו יהיו פחות ידיים פרטיות שירצו להתערב. אם המדינה לא תיתן עזרה או הקלות, חלק מהאנשים שעוסקים בזה היום, יעזבו".

חיים אוחיון. גם הוא מדבר על פגיעה אנושה
חיים אוחיון. גם הוא מדבר על פגיעה אנושה

"אנחנו מנסים כמה שיותר לתת חוויה לצופה, ופה המדינה מכשילה אותנו", המשיך אוחיון, "זה לא קשור לעניין המקצועי. לא יכול להיות שהמדינה לא עוזרת ואף מכבידה. זה תהליך שקורה בפילנטרופיה בכלל, יותר ויותר אנשים מושכים את ידם. יש פה צרות אופקים ואולי חוסר הבנה. לא יכול להיות שלמדינה לא תהיה שום אחריות על הספורט".

יו"ר איגוד הכדורסל, שי שני, הגיב בחריפות על הצעת האוצר: "ההצעה הרת אסון לכדורסל הישראלי. בראש ובראשונה איגוד הכדורסל בעד קידומו של השחקן הישראלי, אולם בהצעה זו אין ולא כלום לקידום הכדורסל, אלא חיסול קבוצות בליגת העל לגברים ונשים בקבוצות המשחקות באירופה. כמו בכל תחום בו ישנו העדפה למומחים מחו"ל, כך צריך שיהיה גם בספורט. אני סבור שיש למצוא את האיזון בין גובה המיסוי לשחקנים זרים לבין הצורך המקצועי בהעסקתם".

רוצים עוד שחקניות WNBA? לא בטוח שיגיעו
כמו בכדורסל הגברים, גם כדורסל הנשים משופע בזרות - אפילו איכותיות ביותר, שחקניות WNBA שמגיעות ארצה. עם הרפורמה החדשה, לא ברור אם ניתן יהיה להביא שחקניות ברמה כזו.

אורנה אוסטפלד גוזרת רשתות. ברמה&qout;ש אומרים: זו מכה לענף
אורנה אוסטפלד גוזרת רשתות. ברמה"ש אומרים: זו מכה לענף

יו"ר רמת השרון בכדורסל נשים רחל אוסטרוביץ' אמרה: "אני מבינה שמדברים על זה תקופה ארוכה. זאת תהיה מכה אנושה. גם כך קשה לקבוצות לפרנס את השחקניות הישראליות. זו תהיה מכה מאוד אנושה לספורט - מה גם שהממסד לא כל כך טורח לתת תקציב מטעמו. נכון שיש לנו תמיכה ממועצת ההימורים והעירייה אבל אין משרד ספורט כראוי כמו במדינות כגון ארה"ב או קנדה".

"אלו מקומות שבאמת חשוב להם לקדם את הספורט כך שהמכה הזו תהיה מכה נוראית. אני רוצה להאמין שמישהו עוד יעצור את המכה הזאת. נצטרך להתאגד ולהסביר את הדברים, מרוב עצים לא רואים את היער, לא רואים את התרומה של הספורט".

שרצקי דווקא תומך
בתוך כל הקולות המבקרים אפשר למצוא את הקול  של איזי שרצקי, הבעלים של קרית-שמונה שאמר: "אם כבוד השר מאמין שהמהלך הזה הוא מהלך נכון לטובת המדינה, אני תומך בו".

גם יו"ר ארגון השחקנים, ניר אלון, מברך על כך: "אני חושב שהיה פה עיוות היסטורי מ-95 שנתן עדיפות לשחקנים הזרים על הישראלים, מה שגורם לריבוי זרים בליגת העל, לדוגמא העונה היו כשמונים וחמישה. השיקול של בעלי הקבוצות הוא מקצועי ולא כלכלי. זו המדינה היחידה בעולם בה קיים העיוות הזה".

ניר אלון. רואה את הצד החיובי
ניר אלון. רואה את הצד החיובי

"זה מסר לדור העתיד של הכדורסל הישראלי – שיש להם מקום בליגות הבכירות בארץ. ברגע שניתן לישראלים במה להוכיח את עצמם הם יעשו זאת, לשחקן הישראלי יהיה הרבה מה להגיד ברגע שהזרים יידחקו הצידה. הרבה זמן אנחנו נאבקים במדיניות הזו. ההצעה של האוצר היא הצעה טובה ואני מקווה שהיא תתקבל ולא יפעילו לחץ נגדי".

"ברגע שיביאו פחות זרים, יתמקדו יותר, יעשו סקאוטינג יותר טוב. יכול להיות שבשנה-שנתיים הקרובות תהיה ירידה, אבל בטווח הארוך אני בטוח שזו החלטה שתהיה טובה לכולם."

בין הקבוצות שלא היו מעוניינות להגיב בנושא ניתן למצוא את קבוצת הכדורגל של מכבי חיפה וקבוצת הכדורסל, הפועל ירושלים.

השתתפו בהכנת הידיעה: יעל מרגלית, רועי גלדסטון, דורון בן-דור, שרון קביליו, יניב יוסיף אור, חן מישל, דנה בהט, שי לוי, תמר ריפל תהל אלון ולי נוף.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */