יום חמישי, 28.03.2024 שעה 11:37

עשר המכות של הספורט הישראלי בשנה האחרונה

רגע לאחר שקראנו את הגדת הפסח, בחרנו את המכות שליוו את הספורט הישראלי בשנה האחרונה. ממכבי ת"א דרך בייג'ין 2008 ועד שר הספורט. הכל בפנים

|
עשר המכות של הספורט
עשר המכות של הספורט

10 מכות הכה אלוהים על המצרים במצרים. עשר מכות רגע לפני שמשה השאיר מאחור את צבאו של המלך המצרי תובעים בים סוף. ברוח חג הפסח, גם ONE בא להזכיר לכם את עשר המכות שמלוות את הספורט הישראלי בשנה האחרונה. ממכבי תל אביב בכדורגל ועד למחירי הכרטיסים למשחקים. תבלו...

מכה צהובה 1
אחרי שבינואר שעבר כל אוהדי מכבי תל אביב היו בטוחים שעם רכישת הקבוצה על ידי אלכס שנידר מידיו של לוני הרציקוביץ', הצהובים סוף סוף ייצאו מעבדת לחרות, כולם, שוב התבדו.

70 מיליון שקלים הושקעו במועדון מקרית שלום. שניידר לא חסך בכסף. רן בן שמעון נחת בקבוצה, אבי נמני מונה למנג'ר, הקהל הצהוב קנה מנויים בהמוניו בכדי לצפות בכישרון הבא של הכדורגל הישראלי מאור בוזגלו. כגודל הציפיה, גודל המכה. והיא קשה מאוד.

לא עברו שמונה מחזורים וכבר הכל מתחיל להתפורר. מכבי נראית רע ולא מחוברת, בן שמעון פוטר, נמני מונה למאמן, אבל זה לא עזר. כ-10,000 אוהדים צהובים מגיעים בממוצע למשחקי הבית, ונאלצו לחכות 24 מחזורים עד שראו ניצחון בית שני בבלומפילד.

אבי נמני. ואיזה סכנים האוהדים שאוכלים להם את הלב (אור שפונדר)
אבי נמני. ואיזה מסכנים האוהדים שאוכלים להם את הלב (אור שפונדר)

אם לא די בכך, שני הפסדים בדרבי רק זרעו מלח וחומצה על הפצעים הפתוחים של אותם אוהדים שהפכו לנקודת אור היחידה בקבוצה. למרות הזכיה בגביע הטוטו- המכה עדין נותרה קשה ומרה.

מכה צהובה 2
כמו רגל ככה הסל. גם קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב ספגה מכה לא קטנה העונה. הרבה זמן עבר מאז שהצהובים של שמעון מזרחי, דיוויד פדרמן ורענן כץ הסתכלו בחודש מרץ על שלב ההצלבה ביורוליג מהטלוייזיה.

אחרי שבעונה שעברה איבדו לראשונה מזה 13 שנים את צלחת האליפות, הצהובים ספגו מכה נוספת, כשאיבדו את האבא של השחקנים ומנהל הקבוצה, מוני פנאן. הסיבות המדוייקות לעזיבתו המפתיעה של פנאן לא ממש ידועות אבל מה שבטוח הוא שהמנהל בוודאי חסר בימים אלו בהיכל נוקיה.

מכבי. יראו את היורוליג בטלוויזיה (רויטרס)
מכבי. יראו את היורוליג בטלוויזיה (רויטרס)

מתחילת הקיץ החלו הצהובים להזרים כספים לצוות המקצועי, בראשותו של אפי בירנבוים, שהנחית ברכבת אווירית אין ספור שחקנים זרים שאמורים היו לחזק את הקבוצה. בירנבוים הלך עוד לפני תום הסיבוב הראשון ובמקומו הגיע פיני גרשון שהמשיך במסורת החיזוק במטרה להרים את הקבוצה מקו המים. מטרות לחוד מציאות לחוד.

הצהובים המשיכו להציג יכולת לא משכנעת במיוחד והודחו כבר בשמינית הגביע, ואת היורוליג עזבו בתום שלב הטופ 16. כעת נותר להם להשיב את תואר האליפות. אם זה לא יצלח, המכה תהיה קשה הרבה יותר.

מכה כחולה לבנה: ישראל (שוב) מתרחקת מהמונדיאל
מה כבר לא אמרו לנו? כמה לא הכינו אותנו? הכל נראה היה גמור בדוק ונצור. אחרי 40 שנה ישראל תצא ממדבר הבצורת ותעפיל בפעם השניה בתודלותיה לאליפות העולם העולם 2010 שתערך בדרום אפריקה.

הנבחרת של דרור קשטן דורגה בקבוצת הדירוג השניה. היריבות של ישראל הן שוויץ ויוון, לא מאיימות במיוחד. אפילו אבי לוזון הודה: אם לא נעלה הכישלון יהיה גדול.

אוהדי נבחרת ישראל ימשיכו לצעוד במדבר הכשלונות (אמיר לוי)
אוהדי נבחרת ישראל ימשיכו לצעוד במדבר הכשלונות (אמיר לוי)

חטא היוהרה, או אולי יכולת לא מספיקה, אבל נבחרת ישראל כנראה לא תהיה בדרום אפריקה 2010. כבר במשחק הראשון ברמת גן מול נבחרת שוויץ הנבחרת פתחה בפיגור 0:2. סהר הציל את המצב בשיוויון 2:2 בדקה ה-90. אך המכות לא הפסיקו לנחות. דווקא את המשחק מול לטביה ישראל הייתה צריכה לנצח. חניכיו של קשטן כבר הובילו 0:1 אך בדקה ה-90 היו אלא הלטבים שהישוו ל-1:1 והרחיקו את הכחולים לבנים מהכרטיס למונדיאל.

בסוף חודש מרץ כולם התגייסו לטובת הנבחרת לקראת צמד המשחקים מול נבחרת יוון. ניצחון ברמת גן ואנחנו עם רגל אחת בדרך לזכיה בכרטיס המיוחל. “הדרך ארוכה ומופתלת", אומרים בשבק"ס. גם חניכיו של המאמן הלאומי יודעים בדיוק למה התכוונו חברי הלהקה. היוונים הצליחו לחזור לכרתים עם תיקו יקר ברמת גן, ובכרתים, הנחיתו את המכה הסופית- 1:2 וישראל תחזור, כנראה, לנדוד במדבר.

קשטן וסיני. פסגו מכה קשה במפגש הכפול מול יוון (גיא בן זיו)
קשטן וסיני. פסגו מכה קשה במפגש הכפול מול יוון (גיא בן זיו)

מכת קראקוב
בית"ר ירושלים, מכבי נתניה, הפועל תל אביב ועירוני קרית שמונה ארבעתן הציגו לנו את הקושיה המרכזית- מה שונה העונה הזו משאר העונות? שבעונה הזו אף אחת מהקבוצות לא הצליחה להעפיל לשלב הבתים באף אחד מהמפעלים האירופיים.

אליהו הנביא לא עזר ממש לבית"ר ירושלים, שכולם ציפו וקיוו שהעונה תוכל לעשות את מה שפיספסה בעונה שעברה, להעפיל לליגת האלופות. את היריבה מהסיבוב השני, ויסלה קראקוב, לא כולם הכירו עד למפגש הראשון בטדי. בית"ר אמנם יצאה מנצחת אבל בטדי הבינו שבפולין יהיה קשה במיוחד להשלים את המשימה.

פרננדז. מתקשה לעכל את התבוסה בפולין (תומר גבאי)
פרננדז. מתקשה לעכל את התבוסה בפולין (תומר גבאי)

עם יתרון מהמשחק הראשון חניכיו של יצחק שום יצאו לקראקוב באמונה שאפשר לעשות זאת הפעם, אבל חמישייה של הפולנים, הנחיתה מכה מספיק חזקה כדי להוריד את ביתר לקרקע, ולהוריד לקבוצה את הביטחון שצברה במשך שנתיים בליגת העל.

לא רק בית"ר איכזבה, איתה גם עירוני קרית שמונה, מכבי נתניה של לותאר מתאוס הגדול, והפועל תל אביב שהייתה עד לא מזמן כל כך מנוסה במעמדים הללו.

אין ספק, מבחינת הקבוצות הישראליות באירופה, ספגנו מכה קשה מאוד, שאת ההשלכות שלה נרגיש בעונות הקרובות.

מכת האצטדיונים
כמה אפשר עוד לדבר על המכה הזו? הרבה. לפחות עד שנחוש בשינוי. כלשהוא. יציעים ללא כסאות, שירותים לא ראויים, תאורה חסרה, כר דשא עגום, הן רק חלק מהסיבות לכמות הצופים הקטנה והמביכה שמאכלסת את האצטדיונים בימי שבת.

בחיפה מחכים לאצטדיון החדש
בחיפה מחכים לאצטדיון החדש

במקום שהכדורגל, אחד מהענפים היותר מסוקרים בארץ ובחו"ל, יהפוך גם אצלנו לאירוע משפחתי אליו יוכלו להגיע הורים עם ילדיהם ולהעביר את יום שבת עם חוויה שתעורר תאבון לעוד, נשים שמגיעות לאצטדיונים נאלצות לעשות את צרכיהן במתקני שירותים זוועתיים המיועדים לגברים.

שלא נדבר על הכניסה ליציעים בשערים מאולתרים, ובקופות מפוצצות ללא שום סדר וגישה נוחה. מה עם חניה אתם שואלים? הצחקתם. עדיף שתגיעו בתחבורה ציבורית כי במרבית המגרשים, אם תגיעו ברכב תאלצו לחנות ברחובות הסמוכים.

אצטדיון בדרום אפריקה. יחי ההבדל הקטן
אצטדיון בדרום אפריקה. יחי ההבדל הקטן

אז בנתניה כבר החלו בבניית אצטדיון חדש, ובקריית אליעזר כבר יש סקיצה של האצטדיון המפואר, אבל מהיום ועד שהמכה הזו תפסיק לנחות עלינו כל שבת מחדש, הדרך ארוכה. וחבל.

מכת הכרטיסים
עוד לפני שספגנו את המכה עם הכניסה לאיצטדיונים הלא ראויים, ספגנו מכה ראשונית בכל מה שקשור למחירי הכרטיסים. נכון גם באירופה כרטיסי הכניסה למשחקים אינם דבר זול במיוחד. אבל שם לפחות ישנה תמורה בעד האגרה. יציעים מפוארים, שירותים נוחים, דרכי גישה וסדר מופתי בכניסה ליציעים. שלא נדבר על איכות המשחק, בקיצור-אירוע תרבותי לכל דבר.

התור לקופות. מכה שלא כתובה בקופה (גיא בן זיו)
מחכים לכרטיסים. מכה שלא כתובה בקופה (גיא בן זיו)

אחרי שסיכמנו את כל מה שאין במרבית המשחקים בארץ, הרי שלשלם עבור כלום למעלה מ-70 ש"ח בממוצע לכרטיס, זו כבר אבסורד. אם קבוצות הכדורגל רוצות לראות יותר אוהדים במגרשים, אז לנוכח המשבר הכלכלי שתופס תאוצה בעולם ובארץ הרי שאין הצדקה לדרוש מחירים כל כך גבוהים עבור כרטיס.

בבני יהודה נוכחו לדעת בעונה שעברה, כשהשתתפו בניסיון של ההתאחדות לתמחר את הכרטיסים בסכום קבוע ונמוך, כי יותר ויותר אנשים מנצלים את מזג האויר הטוב בכדי להגיע לבלומפילד. היציעים צבועים, האוירה נהדרת, השחקנים מרוצים וכך הרמה עולה. לא מסובך, אולי אפילו פשוט. במקום להנחית מכה אחר מכה במחירי הכרטיסים, תעודדו את המשפחות להגיע ולצפות בהצגה הטובה בעיר.

בבני יהודה נהנו ממכירת הכרטיסים במחירים קבועים (ניר בוקסנבאום)
בבני יהודה נהנו ממכירת הכרטיסים במחירים קבועים (ניר בוקסנבאום)

מכת השיפוט
אם תשאלו את שחקני ואוהדי הכדורגל והכדורסל בארץ, התשובה תהיה ללא ספק-השיפוט מכה. נכון או לא, אולי עדיף שלא להיכנס לזה, מכיוון שבסך הכל מדובר בספורט. טעויות היו וטעויות יהיו, זו הקלישאה הכי נכונה ואמיתית שיכולה להיות. אבל לפעמים לטעויות האלו יש מחיר מאוד גבוה אותן משלמות קבוצות שונות.

טעויות שיפוט היו וגם יהיו. עד מתי?
טעויות שיפוט היו וגם יהיו. עד מתי?

אז נכון ששופטים הינם רק בני אדם אבל במכבי תל אביב, לדוגמה, סביר להניח שמאמינים כי גם לבשר ודם יש גבול עד כמה הוא יכול לגזול נקודות חשובות, שייתכן כי לולא אותם הטעויות, לדוגמא, הרי שרן בן שמעון היה עדיין מאמן את הצהובים.

אמנם באיגוד השופטים מתיימרים שרמת השיפוט בקרב השופטים הישראלים תעלה, אבל נכון לעכשיו עדיין מחפשים את הרמה המיוחלת. כמעט בכל מחזור ישנם מספר לא מבוטל של טעויות שיפוט, שתירוץ שיקול הדעת לא ממש חל עליהן. את הטעויות האלה צריך למגר ומהר, ולאו דווקא עם ייבוא של שופטים קפריסאים לארץ.

מכה סינית - בייג'ין 2008
את המכה הזו הועד האולימפי הישראלי יזכור עוד הרבה שנים. נבחרת האולימפית שיצאה לאולימפיאדה בביג'ין ציפתה לשוב עם לפחות 2 מדליות. אז אם נתייחס למבחן התוצאה, הרי שלא היינו רחוקים כך. אך לאור התוצאות של הספורטאים הבכירים שלנו, העובדה אומרת שרק השייט הצעיר, שחר צוברי, הוא שהציל את הנבחרת האולימפית מבוכה גדולה עם חזרתה ארצה.

זאבי. ספג מכה קשה באולימפייאדת בייג´ין (רויטרס)
זאבי. ספג מכה קשה באולימפייאדת בייג´ין (רויטרס)

הג'דוקא הבכיר, אריק זאבי, בהזדמנות האחרונה לפני שיפרוש, כבר פינטז על החזרה עם מדליה אולימפית. אולם האיש הגדול והרגיש ספג מכה קשה על המזרון כשהפסיד בבית התנחומים והודח מהשלבים הסופיים בדרך למדליה.

גם צמד השייטים, אודי גל וגידי קליגר, ציפו לחזור ארצה עם מדליה אחת לפחות, וגם הם נכשלו ובגדול. אלכס שטילוב שהיה כל כך קרוב, נפל על התחת בשלב הגמר בקרב רב, הנחיתה הייתה כואבת, וגם המקום השמיני והאחרון לא תרם לתחושה המרה.

צוברי. המתיק את הגלולה המרה עם חזרתו מבייג´ין (GettyImages)
צוברי. המתיק את הגלולה המרה עם חזרתו מבייג´ין (GettyImages)

הנבחרת האולימפית חזרה עם לא מעט שיאים אישיים וישראלים אך עם מדליה אחת, של שחר צוברי, שהיכה על חטא ימים ספורים למחרת כשהאשים את הסינים באירוח לא ראוי, וכמעט וגרם לתקרית דיפלומטית לא נעימה. בהחלט מכה לא רצויה.

מכה 9 - ספורט בלי שר
מדינת ישראל המתפתחת, שעוד פחות מחודש תחגוג 61, מתיימרת להידמות בכל הקשור לספורט לאירופה וארה"ב הגדולות. אבל, בהשוואה לאירופה שם בחלק מהמדינות לספורט יש חוקה, או לחילופין - הספורט הוא מרכז אירועי התרבות, הרי שבארץ היחס לספורט לא עומד באותו הקנה.

לפני כשנתיים מונה ח"כ ראלב מג'אדלה לתפקיד שר המדע, התרבות והספורט. המדע ייתכן והתפתח, התרבות אולי, הספורט - ממש לא. לזכותו של השר ניתן לזקוף את העובדה שהשווה את המענקים בין המדליסטים האולימפיים והפאראלימפיים וחנך את מרכז הספורט הרב-תחומי בהדר יוסף.

שמעון פרס, ראלב מג´אדלה ואריק זאבי (עדי בן ברון)
שמעון פרס, ראלב מג´אדלה ואריק זאבי (עדי בן ברון)

מנגד השר לשעבר ייזכר גם בצד השלילי. מג'אדלה צוטט במספר פעמים כאשר הוא מתבטא בצורה מביכה נגד אוהדי בית"ר ירושלים. וכן, פרשת בייג'ין בה דווח כי השר שהה באולימפיאדה כשבועיים במקום שמונה ימים.

הסיבה על פי מג'אדלה: "נשארתי עוד ארבעה ימים כי רציתי להשתתף בטקס האזכרה לחללי טבח מינכן". סיבה הגיונית לחלוטין, לולא נצפה השר כשעיניו עצומות במהלך הטקס.
היום, כשאת התפקיד של שרת המדע התרבות והספורט מאיישת לימור לבנת, היא תצטרך להיכנס לנעליים גדולות, שכנראה היו גדולות על השר הקודם. המשימה החשובה ביותר בה תצטרך השרה לעמוד היא בראש ובראשונה לחבר את הספורט לתרבות בדיוק כפי הגדרת התפקיד ולהוכיח שהספורט הוא ה"לחם והחמאה" שלה.

ליבנת (רויטרס)
ליבנת. חובת ההוכחה עליה (רויטרס)

מכה 10 - מכה לבחירתכם
את המכה העשירית החלטנו לאפשר לכם לבחור. חושבים שאתם יודעים מהי המכה הספורטיבית של השנה האחרונה? חושבים שיש מכה חזקה יותר שספג הספורט הישראלי? טקבקו לנו....

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */