יום חמישי, 28.03.2024 שעה 22:28
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • 0 - 0
  • מכבי חיפה

ארבע שופטות בדרך לעשות היסטוריה

במשחק גביע הטוטו בין בני יהודה למכבי חיפה צוות השיפוט יהיה על טהרת הנשים. לילך אסולין, השופטת הראשית: "זה מיוחד אבל לא מוזר". קבלו אותן

|
לילך אסולין. תעשה היסטוריה (גיא בן זיו)
לילך אסולין. תעשה היסטוריה (גיא בן זיו)

ביום רביעי הקרוב ייפתחו ספרי ההיסטוריה ופרק חדש בתולדות הכדורגל הישראלי ייכתב. רביעיית שופטות תנהל את המשחק בין מכבי חיפה לבני-יהודה במסגרת גביע הטוטו וזו בהחלט סיבה טובה לקיים שיחת נשים על התחום הכי גברי שיש.

"זו אהבה שלי מאז ומתמיד"
שופטת ראשית- לילך אסולין
גיל: 37
מגורים: קרית ביאליק
סטטוס: גרושה + ילד
מקצוע: מורה לנהיגה ומרצה במכון הארצי לתעבורה
ותק כשופטת: משנת 1989

ש: איך הגעת להיות שופטת כדורגל?
ת: "כדורגל זו אהבה גדולה שלי מאז ומתמיד. ההוכחה הכי גדולה שלי לכך היא שבשנת 2001 פרשתי ואחרי שלוש שנים מחוץ לשיפוט חזרתי, פשוט כי לא יכולתי בלי זה".

ש: מה אומרת הסביבה?
ת: "כולם מאוד מפרגנים לי, המשפחה, החברים כולם תומכים ומחזקים אותי. זה עוד מקצוע, עוד תעסוקה כמו כל דבר אחר. הבן שלי עדיין לא רגיל לקבל את הדמות שלי כזו ששמה על עצמה מדים ומשרוקית ויוצאת לשפוט אבל הוא יגדל ויבין. הוא אוהב כדורגל וזה עוד קצת לא מובן לו כרגע כי הוא בן 5 ועוד צעיר להבין את המשמעות".

ש: ומה אומרים על זה הגברים כשאת מספרת להם שאת שופטת כדורגל?
ת: "בהתחלה לפעמים זה מוזר להם אבל אני לא מבינה את זה. כי אם יש אישה טייסת, אישה לוחמת והייתה לנו אישה ראש ממשלה ואולי תהיה לנו שוב בקרוב אישה כראש ממשלה, אז למה להסתכל על שופטת כדורגל אישה כדבר מוזר? זה לא מוזר, זה אולי מיוחד אבל בטח לא מוזר".

לילך אסולין בפעולה (גיא בן זיו)
לילך אסולין בפעולה (גיא בן זיו)

ש: איך את מתמודדת עם קולות הקהל ועם הקללות?
ת: "נכנס מאוזן אחת ויוצא מהאוזן השניה. זה לא מפריע לי, למדתי להסתדר עם זה, זה חלק מהמקצוע, אין מה לעשות".

ש: היו מצבים לא נעימים בעבר בהם העירו הערות בשל היותך אישה?
ת: "יש הערות על רקע מיני כל הזמן אבל גם כאן העיקר הוא לא להתייחס. אני עוברת את אותו מסלול בדיוק כמו שעוברים השופטים הגברים, בלי הנחות או הקלות כי אני אישה. השוני היחיד הוא במראה, אני אישה והם גברים".

ש: איך מקבלים את זה השחקנים על כר הדשא?
ת: "אני מרגישה שזה כבר רגיל להם בעיניים. בלהט המשחק הם לא ממש שמים לב בכלל אם זו שופטת אישה או שופט גבר, הם מתייחסים אותו הדבר (לטוב ולרע). אולי לאחר מעשה או לאחר המשחק עצמו תהיה התנצלות שונה מכיוון השחקנים לעברי כי אני אישה אבל במהלך המשחק עצמו, אין הבדל, יש יצרים ופשוט מתרכזים במשחק".

לילך אסולין. חזרה מפרישה אחרי שלוש שנים (גיא בן זיו)
לילך אסולין. חזרה מפרישה אחרי שלוש שנים (גיא בן זיו)

ש: מה אתה אומרת על החיבור הזה של רביעיית נשים שופטות ביום רביעי? מתרגשת לשפוט בליגת העל?
ת: "בד"כ יש איתי שופטת קו אישה, סיון פרץ כך שאני רגילה לעבוד עם עוד אישה אבל אני בטוחה שנעשה עבודה טובה. אני מאמינה ביכולת שלי וזו אומנם פעם ראשונה שאני שופטת ראשית במשחק ליגת העל אבל אני מקווה שמניסיון זה יהפוך למשהו קבוע.

"אם לא הייתי מסוגלת לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר אני בטוחה שגם לא היו מאמינים בי ונותנים לי את המשחק הזה, אני מאוד בטוחה בעצמי ובצוות ואין לי ספק שלא נצטרך שום שופט גבר על מנת להעביר את המשחק בצורה הכי טובה ושקטה שאפשר. אנחנו אכן פורצות דרך בקטע הזה של צוות שיפוט שכולו נשי ואני מקווה שזה יוביל את כולנו למעלה עוד יותר ויפתח פתח גם לבאות אחרינו וגם למי שעוד לא ממש מעזה".
 

ש: מה השאיפות שלך בתחום?
ת: "להגיע כמה שיותר רחוק, לשפוט באופן קבוע בליגת העל בארץ וגם להגיע לשפוט במונדיאל הנשים שזו הרמה הכי גבוהה שאישה שופטת יכולה להגיעה אליה באופ"א".

"יכול להיות שבגלל זה אני רווקה"
שופטת קו - צביה מלכה
גיל: 32
מגורים: הרצליה (במקור מב"ש)
סטטוס: רווקה
מקצוע: מורה לחינוך גופני
וותק כשופטת: זו השנה השמינית שלי

ש: איך הגעת להיות שופטת כדורגל?
ת: "כשהייתי צעירה הייתי שחקנית לכמה חודשים, זה נגמר אחרי שלושה ארבעה חודשים אבל האהבה לכדורגל נשארה. כשלמדתי לתואר בחינוך גופני במכללה בב"ש הייתי באותה כיתה עם משה בוחבוט (שופט ליגת העל) ובשנה השלישית ללימודים הוא סיפר לי על קורס שופטי כדורגל ועניין אותי בזה, נשמע לי טוב ופשוט זרמתי עם זה".

ש: מה אומרת הסביבה?
ת: "המשפחה תומכת בי, אבל אבא שלי אף פעם לא בא לראות אותי במגרשים, הוא לא רוצה לעמוד במצב שיקללו את הבת שלו לנגד עיניו. אמא שלי מגיעה לפעמים אם אני שופטת ראשית במשחק נוער או נערים. מצד החברים יש פרגון גדול ברמה המקצועית ובהתעניינות שלהם במקצוע שלי".

צביה מלכה (ONE)
צביה מלכה: "המשפחה תומכת בי" (שלומי פטוקה, כתום)

ש: ומה אומרים על זה הגברים כשאת מספרת להם שאת שופטת כדורגל?
ת: " גברים שמכירים אותי, קולגות, שופטים גברים אומרים לפעמים שהם לא היו לוקחים לעצמם אישה שופטת כדורגל כי זה לא מכובד שתהיה לך אישה שרצה בשורט מול 22 גברים... יכול להיות שזה חלק מהסיבה להיותי רווקה, אני לא יודעת. מה שכן, באופן כללי יש לגברים בעיה עם נשים אסרטיביות וחזקות אז על אחת כמה וכמה במקצוע שלי שנתפס כמקצוע גברי ביותר".

ש: איך את מתמודדת עם קולות הקהל ועם הקללות?
ת: "לא מתייחסת, לא לקללות ולא לברכות. תתפלאו לשמוע אבל יש גם מהן לא מעט... .אני רק מתרכזת במשחק עצמו, לא בכל מה שקורה מסביב".

ש: היו מצבים לא נעימים בעבר בהם העירו הערות מיניות בשל היותך אישה?
ת: "בהחלט יש ביטויים כגון 'מה את במחזור היום?', 'מה קרה לך יצאת מהמטבח' וכו' אבל לא מתייחסים, לאנשים תמיד יהיה מה להגיד אז הם מנסים בכל מיני דרכים להגיד את מה שיושב עליהם, זה לא מטריד אותי ולא מגיע אלי".

ש: איך מקבלים את זה השחקנים על כר הדשא?
ת: " במהלך המשחק היחס הוא אותו יחס לחלוטין בין אם יש שופט גבר או אישה, השופט הוא שופט הוא שופט – לא משנה המין. אבל, יש מצבים שאני שמחה להשתמש בעצם היותי אישה, אני יכולה להרגיע את השחקנים כשהם עצבניים בסיטואציה מסוימת, עם איזה חיוך קטן או מילה טובה ומרגיעה במקום שזה משהו ששופט גבר לא יכול לעשות".
ש: מה אתה אומרת על החיבור הזה של רביעיית נשים שופטות ביום רביעי? מתרגשת לשפוט בליגת העל?
ת: "זו פעם ראשונה שלי שאני עם לילך באותו צוות אבל כבר יצא לי לשפוט במשחק של ליגת העל בין קרית שמונה למכבי פ"ת, כשאילן ועקנין שפט את המשחק. אני בטוחה שנתפקד כראוי, לא צריכה להיות שום סיבה שלא כי אנחנו כולנו מאוד מנוסות. זה מאתגר ואני מקווה שתהיה לזה המשכיות כי בהחלט יש לנו מקום בליגת העל".

צביה מלכה:
צביה מלכה: "המקצוע נתפס כגברי" (אסי פטוקה, כתום)

ש: מה השאיפות שלך בתחום?
ת: "אני רוצה להגיע רחוק באירופה עם התקן הבינ"ל שיש לי. אני מתכוונת לעמוד בבחינות הכושר הקשות מאוד ולשפוט עד לגיל פרישה (שעומד על גיל 45). המטרה שלי היא להיות מבקרת שופטים באופ"א והחלום הכי מתוק שלי הוא להיות שופטת קו בגמר גביע המדינה באצטדיון ר"ג".

"לגברים לוקח שניה להגיב"

שופטת קו - סיון פרץ
גיל: 27.
מגורים: קרית מוצקין.
סטטוס: רווקה.
מקצוע: קוסמטיקאית וסטודנטית להוראה לגיל הרך.
וותק כשופטת: 11 שנים.


ש: איך הגעת להיות שופטת כדורגל?

ת: "לכל אחד יש את מה שהוא אוהב במיוחד, לי זה קרה עם הכדורגל. הייתי שחקנית וככה הגעתי לשיפוט. לי זה היה מאוד ברור הכיוון הזה".

ש: מה אומרת הסביבה?
ת: "המשפחה שלי מאוד תומכת, בכלל בכל דבר שאני עושה בחיים. הם מקבלים אותי וחיים איתי את האהבה לספורט ולכדורגל. מהחברים שלי יש לי המון פידבקים והם אפילו באים למשחקים שאני שופטת, אם הם משחקים מעניינים...".

ש: ומה אומרים על זה הגברים כשאת מספרת להם שאת שופטת כדורגל?
ת: "כשאני מספרת לגברים שאני שופטת כדורגל לוקח להם שניה להגיב, הם מופתעים אבל בד"כ הם מפרגנים ושואלים כל מיני שאלות של איך, מה, למה, איך זה ואיך הגעתי לזה...היום, יותר מפעם יש מודעות לנשים בתחום, אני באופן אישי לא רואה בזה תחום כ"כ גברי אבל יש הרבה שיחלקו עלי, אני יודעת".

ש: איך את מתמודדת עם קולות הקהל ועם הקללות?
ת: "אני לא מתייחסת לזה, אני באה, עושה את העבודה שלי על הצד הטוב ביותר ולא נותנת לזה להשפיע עלי. זה שאני אישה זה לא אומר שאני רוצה כותרות, להיפך, אני רוצה כמה שפחות לבלוט, לעשות את העבודה הכי טוב ואף אחד לא אמור להרגיש בין אם מדובר בשופט גבר או שופטת אישה".

ש: היו מצבים בעבר בהם העירו הערות מיניות בשל היותך אישה?
ת: "יש קריאות בנוגע להיותי אישה כל הזמן, זה ברור כנראה שזה חלק בלתי נמנע מהמקצוע אבל אני לא מתייחסת לזה. הבנתי מהניסיון שלי שאין בכלל מה להשקיע בזה מאמץ, צריך לספוג גם את זה אבל זה לא מעניין ולא משנה לי בכלל, אני לא שומעת אותם"

סיון פרץ:
סיון פרץ: "לא מתייחסת לקללות מהקהל" (עמית מצפה)

ש: איך מקבלים את זה השחקנים על כר הדשא?
ת: "בזמן המשחק הם לא ממש שמים לב אם מדובר בשופט או שופטת והם גם מפנים את הכעסים שלהם אלינו כשופטים לכל דבר (גם בקטעים מאוד לא נעימים) אבל זה בסדר מבחינתי, כי זה בלהט המשחק... אבל אחרי המשחק בד"כ השחקנים באים ומפרגנים על עבודה טובה שעשיתי וזה נחמד לקבל מהם מחמאות".

ש: מה אתה אומרת על החיבור הזה של רביעיית נשים שופטות ביום רביעי? מתרגשת לשפוט בליגת העל?
ת: "זה משחק ראשון שלי בליגת העל, למרות שגם לילך וגם אני שפטנו כבר באירופה, בליגת העל עדיין לא יצא לנו. אני לא מתרגשת, אני שמחה בין היתר על כך שקיבלתי משחק קרוב לבית... אני בטוחה שיהיה משחק טוב ושיפוט טוב מאוד מכל הצוות.

"זה הכי כיף בעולם שנתנו לנו את התמיכה ומינו רביעיית שופטות. כולם יראו ביום רביעי שיש לנו מקום בליגת העל וכל הכבוד שסוף כל סוף החליטו שאנחנו ראויות גם כן. אני באמת מאמניה ביכולת הטובה שלנו, אנחנו מקצועניות ועובדות קשה ושמחה על ההזדמנות שנתנו לנו. אין ספק שחובת ההוכחה עלינו אבל נעמוד בה ובכבוד גדול אני בטוחה".

ש: מה השאיפות שלך בתחום?
ת: "אני מאמינה שאנחנו כולנו לקראת פריצה דרך בעקבות המשחק של יום רביעי, אני רוצה להגיע הכי רחוק שאפשר".

"יש הרבה קללות"

שופטת רביעית - מיתר שמש
גיל: 18.
מגורים: גבעת אלה.
סטטוס: רווקה.
מקצוע: מתגייסת לצה"ל בינואר כמדריכת כושר קרבי.
וותק כשופטת: עונה שלישית, מגיל 16.
ש: איך הגעת להיות שופטת כדורגל?
ת: "לכל אחד יש משהו שבוער בו, אצלי זה הכדורגל. מגיל צעיר קיבלתי חינוך מהבית של אהבה לספורט ואהבה לכדורגל. שיחקתי כשהייתי ילדה ובגיל 13 הפסקתי. אבא שלי עובד עם שמוליק שטייף הקוון וכשהוא שמע שאני כ"כ אוהבת כדורגל, הוא ביקש להיפגש איתי והמליץ לי על קורס שופטים. בגיל 16 עשיתי קורס שופטים (גיל המינימום) והתחלתי לשפוט".

ש: מה אומרת הסביבה? המשפחה, החברים?
ת: "המשפחה שלי מקבלת את זה באהבה ענקית, כי על זה גדלתי בבית. החברים מאוד מפרגנים לי ובכלל עכשיו כששמעו שאני שופטת במשחק הזה כל מי שמכיר אותי התקשר לברך ולפרגן לי על כך".

ש: ומה אומרים על זה הגברים כשאת מספרת להם שאת שופטת כדורגל?
ת: "בד"כ הגברים מקבלים את זה בסוג של פליאה. הם לא כ"כ מעכלים את זה על ההתחלה אבל אחרי שהם לוקחים שניה לחשוב על זה הם מפרגנים ומאוד מתעניינים במקצוע הזה ואיך הגעתי לעסוק בו".

שופטת במקסיקו. לא רק בישראל (רויטרס )
שופטת במקסיקו. לא רק בישראל (רויטרס )

ש: איך את מתמודדת עם קולות הקהל ועם הקללות?
ת: "יש הרבה קללות מן הסתם, כנראה שזה בלתי נמנע, כבר הבנתי את זה. אם רוצים להצליח בתחום הזה צריך לדעת לאטום את האוזנים לדברים כאלה. לפעמים אני לא מאמניה שאנשים יכולים להוציא דברים כאלה מהפה שלהם אבל אני נוטה שלא להתייחס לזה בכלל, פשוט מנתקת את עצמי מזה ומתרכזת במשחק".

ש: היו מצבים בעבר בהם העירו הערות מיניות בשל היותך אישה?

ת: "בטח, זה חלק מהעניין גם כן אבל כמו אני לא מייחסת לזה חשיבות ולא מגיבה, לפעמים אפילו אני אומרת לעצמי שאם אני אגיב לזה בהומור זה יהיה לי יותר קל".

ש: איך מקבלים את זה השחקנים על כר הדשא?
ת: "כשאני עולה על המגרש אני משתדלת לא להחצין את זה שאני אישה, להיפך כמה שפחות לבלוט. במהלך המשחק אין הבדל אם יש שופטת אישה או שופט גבר, המשחק מתנהל בלי שישימו לב לזה בכלל. אחרי המשחק עצמו לפעמים באים ונותנים מחמאות על השיפוט".

ש: מה אתה אומרת על החיבור הזה של רביעיית נשים שופטות ביום רביעי? מתרגשת לשפוט בליגת העל? מתרגשת לשפוט בליגת העל?
ת: "זה המשחק הראשון שלי בליגת העל ואני בהחלט מתרגשת אבל עם זאת אני בטוחה שנעבור אותו על הצד הטוב ביותר כי כולנו מקצועניות ואין סיבה שלא. זה שאנחנו ארבע נשים בצוות זה נפלא! סוף כל סוף ההזדמנות מגיעה וביום רביעי יראו שיש שופטות נשים טובות בארץ לפחות כמו השופטים הגברים ואין סיבה שלא לתת לנו לשפוט משחקים בליגת העל. אין לי ספק שהשיפוט יהיה ברמה טובה ביום רביעי"

ש: מה השאיפות שלך בתחום?
ת: "יש לי שאיפות מאוד גבוהות בתחום. התאהבתי במקצוע הזה ואני חולמת להיות שופטת בליגת העל וכן להיות שופטת בינ"ל. אני מאמינה שאגיע לזה ואצליח עם הרבה עבודה קשה והתמדה".

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */