יום שישי, 29.03.2024 שעה 10:20
ליגת ווינר סל 23-24
83%1433-162618מכבי ת"א
79%1574-179619הפועל ת"א
68%1533-160819עירוני רמת גן
61%1417-147318הפועל חולון
56%1408-146018הפועל ירושלים
55%1622-161120בני הרצליה
50%1669-162920עירוני קריית אתא
42%1558-154219הפועל עפולה
40%1633-162320עירוני נס ציונה
37%1712-156919הפועל חיפה
28%1569-149618הפועל גליל עליון
28%1565-138718הפועל אילת
25%1762-163520הפועל ב"ש/דימונה
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 93 - 92
  • עירוני קריית אתא
  • הפועל עפולה
  • 76 - 91
  • הפועל ב"ש/דימונה
  • הפועל חולון
  • 90 - 98
  • הפועל ת"א
  • עירוני רמת גן
  • 82 - 104
  • עירוני נס ציונה
  • בני הרצליה
  • 96 - 93
  • הפועל אילת
  • הפועל גליל עליון
  • שבת, 30/03, 21:10
  • מכבי ת"א

עולם הספורט באבל: רלף קליין נפטר בגיל 77

אבל עטף את עולם הספורט הישראלי עם מותו של מאמן הכדורסל האגדי שהוביל את מכבי ת"א לזכיה באליפות אירופה ולמקום ה-2 ביבשת עם הנבחרת

|
רלף קליין. עיצב את הכדורסל הישראלי
רלף קליין. עיצב את הכדורסל הישראלי
אבל ירד הבוקר (חמישי) על עולם הכדורסל בפרט ועל עולם הספורט הישראלי בכלל. רלף קליין, מאמן העבר האגדי, האיש ששם את ישראל על מפת הכדורסל האירופי, הלך לעולמו בגיל 77 לאחר שנאבק זמן רב במחלת הסרטן.

ארונו של קליין יוצב מחר החל משעה 10:30 בהיכל נוקיה. ההמונים יוכלו לעבור על פני הארון ולחלוק לו כבוד אחרון, הכניסה תהיה משער 4. ב-13:00 צהריים יסתיים הטקס בנוקיה ומסע הלוויה יצא לכיוון ביתו של קליין באבן יהודה. ע"פ בקשת המשפחת, הלוויה תיערך בנוכחות המשפחה ומקורביה בלבד. המשפחה ביקשה מהציבור לא להגיע לבית העלמין ולהימנע מביקורי תנחומים.

קליין אושפז בשבוע שעבר בביה"ח תל השומר במחלקה האונקולוגית ומצבו הוגדר קשה. מצבו של קליין הדרדר משמעותית לפני שלושה שבועות ומאז ידע רלף ביקורים תכופים בבית החולים, אולם ביום שני שעבר הובהל רלף קליין לבית החולים תל השומר ומאז הוא היה מאושפז במצב קשה.

מספר אוהדי מכבי ת"א ששמעו על אישפוזו של רלף קליין, הגיעו לבית החולים בשבוע שעבר וגם הם היו המומים מהבשורה. ראשי מכבי ובראשם שמעון מזרחי, צלצלו כמעט כל חצי שעה בתקוה לשמוע על שיפור במצבו של קליין.

קליין היה במצב קשה אך לפרקים הוא היה בהכרה. בשבועות האחרונים הוא עוד התעניין במצבה של מכבי ת"א והביע דאגה לנוכח אי החתמת רכז לאחר שוויל סולומון בחר לחתום בטורונטו.

הבוקר כאמור נודע: האיש הגדול הלך לעולמו.

ONE נפרד מרלף קליין - צפו בכתבה

ONE נפרד מרלף קליין, צפו בכתבה

הימר שהאמריקנים ייקחו את האולימפיאדה
פרופסור דני אדרקה, מנהל היחידה לגידולי דרכי העיכול במרכז הרפואי תל השומר מסר את הפרטים: "רלף נפטר הבוקר בשעה 8 וחצי. אשתו וחתנו נכחו לידו. הוא הגיע לבי"ח לפני שבוע וחצי במצב די קשה, הרופאים הצליחו לייצב את מצבו. הוא חזר להכרתו במשך האשפוז, היה בהכרה מלאה ושוחח עם הרופאים והמשפחה בחלק מהזמן".


צפו בשרף ושחקני הנבחרת מדברים על רלף קליין ז"ל

"ממיטת חוליו הוא דיבר על מה שאהב בחייו - הוא דיבר על כדורסל, על האולימפיאדה הקרובה ואפילו הימר שהאמריקאים יזכו בטורניר הכדורסל. הוא היה איש מדהים, אני רוצה לציין שהאיש לא רק אגדה, אלא התאריך שבו הוא נפטר, היום, יהיה סמל לאגדה בפני עצמה כמספר הנקודות שמכבי ת"א קלעה במשחק הניצחון באליפות אירופה מול וארזה".

"אני חושב שהתאריך הזה מציין אגדה על אגדה. אני כמובן רוצה להשתתף שוב בצער המשפחה ולמסור את תנחומי למשפחת קליין הנפלאה שהפכה להיות כחלק מאיתנו, שלא ידעו עוד צער".


רלף קליין. אגדה בחייו  (עדי בן-ברון )
רלף קליין. אגדה בחייו (עדי בן-ברון )

ניצול שואה שעלה לגדולה
קליין בן ה-77 נולד בגרמניה ושרד את השואה רק בזכות חסידי אומות העולם. לאביו לא היה את אותו המזל והוא נרצח באושוויץ.

את העיסוק בספורט החל קליין כבר בהונגריה לאחר מלחמת העולם השניה. הוא ניסה את מזלו בכדורגל אך כמובן שהגיע לאחר מכן למשחק הכדורסל, אותו חי ונשם עד יומו האחרון.

ב-1951, קליין הגיע ארצה. הוא החל לשחק במכבי ת"א והופיע גם בנבחרת ישראל. החל משנת 64', הוא הפך למאמן. הוא עבר בגן-שמואל, הפועל חיפה, הפועל ירושלים והפועל חולון. ב-70', הוא הגיע לשורות מכבי ת"א.

ב-1977 הגיע רגע השיא בקריירה של קליין - וגם של מכבי ת"א ואולי של הספורט הישראלי כולו. מכבי ת"א, תחת המאמן קליין, זכתה באליפות אירופה.


רלף קליין באירוע הפרידה ממנו  (יעל מרגלית)
רלף קליין באירוע הפרידה ממנו (יעל מרגלית)

בדרך לגמר מכבי ת"א עברה את צסק"א מוסקבה, שסירבה לשחק בישראל לאחר נאום חוצב להבות של קליין על ציונות. בסיום המשחק טל ברודי הטביע את המשפט: "אנחנו על המפה".

בישראל, קליין לקח 14 אליפויות ו-10 גביעים. הוא גם לא היסס כשעבר להפועל ת"א וזכה עמה בגביע המדינה ב-93.

כמאמן הנבחרת, קליין הגיע ב-79' לגמר אליפות אירופה וישראל היתה הסגנית.הוא גם חתן פרס ישראל לשנת 2006. את הפרס הוא חלק עם שוער העבר האגדי, יעקב חודורוב ז"ל.

במשך שנים נאבק קליין במחלת הסרטן. לפרקים נראה היה שהוא מתגבר על המחלה ומצליח לנצח אותה, כפי שהיה עובר מכשולים רבים על המגרש. אלא שלבסוף הוא נכנע.

לפני מותו, זכה קליין לכבוד גדול ע"י הנהלת היורוליג, כאשר עוטר בתואר של אחד המשפיעים ביותר על הכדורסל האירופי.


צפו בערב הפרידה מרלף קליין

קליין התעקש להמשיך לאמן והוא עשה זאת עם אליצור אלקנה ועם אימון של בנות אבן יהודה.

קליין, למרות היותו סמל מכביסטי, היה קונצנזוס. אהבו אותו מהצד האדום והצהוב - שני הצדדים אותם אימן. הוא אמנם היה דעתן כפרשן, אך בכל זאת לא צבר אויבים אלא רק אוהבים.

נאומו האחרון
ב-25.5.08 ארגנו אוהדי מכבי ת"א ערב מרגש לקליין ובו אף העניקו לו שחזור את הגביע בו זכה ב-77' עם מכבי ת"א.

בסיום הטקס, נשא קליין דברים על העבר, ההווה והודה לכל הנוכחים: "פעם האהבה למדינה קבעה, היום הצ'ק קובע. עצוב לי שבקבוצה איטלקית משחקים 7-8 זרים ולא איטלקי אחד. יש ימים שאני מפחד לפתוח את העיתון, דברים שלא מתאימים לישראליות".


רלף קליין עם הגביע ששוחזר עבורו  (יעל  מרגלית )
רלף קליין עם הגביע ששוחזר עבורו (יעל מרגלית )

"השגנו הישגים יוצאי דופן בכל השטחים. צריכים לחזור לשפיות, להיות חברים, לפרגן אחד לשני. יש לנו היום בכדורסל מאמנים ברמה גבוהה מאוד. יש לנו מאמנים ושחקנים יוצאים מהכלל".

קליין הנרגש המשיך ואמר: "בלי רותי, אשתי, לא הייתי יושב פה. היא סבלה 47 שנים, בעיקר שהייתי במכבי ת"א. בחיים שלי קיבלתי הרבה פרסים, אבל הפרס הכי הגדול שקיבלתי זה היום. לא עשיתי את מה שעשיתי כדי לקבל תודה, לעולם לא עבדתי כדי להרוויח כסף. הערב הזה יתן לי הרבה כח להמשיך הלאה, להמשיך לעבוד. אני אופטימי ואני בטוח שאנחנו נתראה בעוד שלבים בחיים".

ומה אמרו עליו
דורון ג'מצ'י אמר באירוע לכבוד קליין: "רלף התייחס לשחקנים כבני אדם ולא כמכונות הוא גידל אותי ונתן לי צ'אנס. אם יש מישהו שמגיע לו אירוע כזה זה רלף. אין הרבה אנשים כאלה. הושקעה עבודה של מעל שנה על האירוע, אבל לא אירגן אותו מי שהיה צריך לארגן".

רכז העבר של מכבי ת"א, מוטי ארואסטי: "רלף הוא לא רק מאמן אלא הרבה מעבר. אני צועד איתו מנבחרת הקדטים מגיל 15 הוא גידל אותי וגם התחנן שלא אלך לנח"ל אלא למסלול של ספורטאי מצטיין. הוא הוציא אותי מהנח"ל והלכתי למסלול של כדורסל. בלי רלף, אולי לא הייתי עומד כאן".


רלף קליין. הלם בכדורסל הישראלי  (יעל מרגלית )
רלף קליין. הלם בכדורסל הישראלי (יעל מרגלית )

לו סילבר, ששיחק תחת קליין כשזה זכה באליפות אירופה 1977, אמר: "אני מדבר בשם כל השחקנים ושאר השחקנים בקהל כשאני אומר שזה כבוד להיות פה. אני חושב שכולם חושבים עליך כחבר. היית תמיד פתוח עם השחקנים וזה היה חלק מההצלחה שלך. אתה יותר גדול מהחיים".

שמעון אמסלם, ששיחק תחת קליין בהפועל ת"א: "השנתיים שלך בהפועל ת"א היו חוויה מדהימה. בשבילי ובשביל חלק מהשחקנים היתה תחושה מדהימה כשבכלל הוא הסכים להגיע להפועל ת"א. אני לא אשכח איך רלף כעס על ההפסד במשחק החמישי מול מכבי ת"א ולא דיבר בכלל על הזכיה בגביע. נגעת בי. אדם משפיע לפי כמות האנשים שהוא נגע בהם".

שמעון מזרחי, יו"ר מכבי ת"א, העניק צלחת מיוחדת לרלף ואמר: "הכרתי את רלף בסוף שנות ה-60. עברנו כברת דרך ביחד. הוא רב גוונים. הוא איש שיח לשעות רבות. איש נהדר. הלוואי ירבו כמותו".

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */